2v vaatii öisin maitoa. Miten olis lempeintä jättää se vihdoin pois?
En voi enkä halua huudattaa häntä täällä pitkin yötä. Johan siinä mies ja naapurit herää. Tiedän että olisi pitänyt tehdä tämä jo aikaa sitten mutta laiska olen ollut tämän suhteen. Ei tyydy hyssyttelyihin, silittelyyn tai että saa nukkua vieressä, eikä vesi kelpaa enkä halua siihen enää totuttaa.
Kommentit (405)
2 v syö jo ruokaa. Iltapuuro. Ai ei maistu. Sitä ennen kunnon ulkoillut. Lämmin puuro ja uni tulee. Päälle iltasatu monotonisella äänellä ja ei se lempi satu.
Vierailija kirjoitti:
2 v syö jo ruokaa. Iltapuuro. Ai ei maistu. Sitä ennen kunnon ulkoillut. Lämmin puuro ja uni tulee. Päälle iltasatu monotonisella äänellä ja ei se lempi satu.
Ulkoillaan joka päivä. Lapsi ei vielä malta kuunnella satuja. Itse kyllä selailee paljon kirjoja mutta kun yrittää lukea niin hän vain kääntelee sivuja.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoillaan joka päivä. Lapsi ei vielä malta kuunnella satuja. Itse kyllä selailee paljon kirjoja mutta kun yrittää lukea niin hän vain kääntelee sivuja.
ap
lapsi sänkyyn ja toisella kädellä silittää selkää esim ja lukee satua. Pian nukahtaa.
Olet ap tehnyt hienoa työtä ja vielä lyhyessä ajassa!
Kyllä jokaiselle 2-vuotiaalle voi ja tulee lukea. Lainaa kirjastosta kuvakirja, lapsi syliin ja luet ja näytät kuvia. Lukeminen on äärimmäisen tärkeää kielen kehitykselle. Illalla ennen nukkumaan menemistä istut sängyn laidalla ja luet ja näytät kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Huomenta taas ja kiitos teille jotka olette viitsineet lukea/tukea/neuvoa ja kannustaa.
Eilen illalla, hieman tuputtaen syötiin 5 lusikkaa banaanipuuroa(joo oli kaupan valmista), jotain sokerittomia muroja, banaani ja tilkka maitoa. Lapsi heräsi 6.30. Jatkettiin unia vielä 2h ilman maitoa. Aamupalaksi meni vauvapuuro(niitä nyt on muutama vielä kaapissa niin täytyy ne pois syödä, vähän muroja ja taas tilkka maitoa.
ap
Oletko keittänyt porkkanaa ja laittanut pehmeäksi haarukalla+keitinvettä ja sama kukkakaalin kanssa. On monen 1-2 vuotiaan lemppari.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap'tä oikeasti hyvät neuvot kiinnosta, haluaa vain ruikuttaa ja saada huomiota. Jos ei noin yksinkertaisesta asiasta selviä niin paljon on vielä ongelmia tiedossa seuraavien 16v aikana ennenkuin muksu on 18v ja voi muuttaa pois.
En minä teiniltä kiellä yöllä veden juomista, jos herää ja on jano. Enkä 70- kymppistä isääni, joka herää öisin syömään puuron. Ihan kunnon toimeliaita ihmisiä ovat molemmat. On ruikutusta, mutta kyllä täällä nyt tehdään ongelmaa asiasta, joka ei välttämättä edes ole ongelma. Eiköhän se maitoon herääminen jää itsestään pois, jos muita "ongelmia" ei ole. Itse en ole koskaan esim. tuttia ottanut väkisin pois, esikoinen vaan lakkasi vuoden iässä käyttämästä ja toinen kahden vuoden iässä. Esikoinen rämäpää harkitsevaan siskoonsa nähden, joten luontaisiin tempperamentteihin varmaan erotkin liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta taas ja kiitos teille jotka olette viitsineet lukea/tukea/neuvoa ja kannustaa.
Eilen illalla, hieman tuputtaen syötiin 5 lusikkaa banaanipuuroa(joo oli kaupan valmista), jotain sokerittomia muroja, banaani ja tilkka maitoa. Lapsi heräsi 6.30. Jatkettiin unia vielä 2h ilman maitoa. Aamupalaksi meni vauvapuuro(niitä nyt on muutama vielä kaapissa niin täytyy ne pois syödä, vähän muroja ja taas tilkka maitoa.
ap
Oletko keittänyt porkkanaa ja laittanut pehmeäksi haarukalla+keitinvettä ja sama kukkakaalin kanssa. On monen 1-2 vuotiaan lemppari.
2-vuotiaalla on jo hampaat millä pureskella ruokaa. Ei hänelle tarvitse muussata ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap'tä oikeasti hyvät neuvot kiinnosta, haluaa vain ruikuttaa ja saada huomiota. Jos ei noin yksinkertaisesta asiasta selviä niin paljon on vielä ongelmia tiedossa seuraavien 16v aikana ennenkuin muksu on 18v ja voi muuttaa pois.
En minä teiniltä kiellä yöllä veden juomista, jos herää ja on jano. Enkä 70- kymppistä isääni, joka herää öisin syömään puuron. Ihan kunnon toimeliaita ihmisiä ovat molemmat. On ruikutusta, mutta kyllä täällä nyt tehdään ongelmaa asiasta, joka ei välttämättä edes ole ongelma. Eiköhän se maitoon herääminen jää itsestään pois, jos muita "ongelmia" ei ole. Itse en ole koskaan esim. tuttia ottanut väkisin pois, esikoinen vaan lakkasi vuoden iässä käyttämästä ja toinen kahden vuoden iässä. Esikoinen rämäpää harkitsevaan siskoonsa nähden, joten luontaisiin tempperamentteihin varmaan erotkin liittyy.
Vertaat tosissasi 2-vuotiasta teiniin ja 70-vuotiaaseen? Kaikkea sitä kuuleekin. Tietenkään yömaito ei jää itsekseen pois, jos äiti ylläpitää lapsen tapaa. 2-vuotias ei vielä osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä tuollaisesta, joten vanhemman tehtävä on katkaista kierre, joka on haitaksi lapselle monessakin mielessä.
Neljättä päivää samaa jankkausta ja mitään ei tapahdu. Missäköhän olisi vika kun tapa ei poistu....
Minä en syöttäisi muroja 2-vuotiaalle. Niissä on joko hemmetisti sokeria tai runsaasti suolaa, pahimmissa molempia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en syöttäisi muroja 2-vuotiaalle. Niissä on joko hemmetisti sokeria tai runsaasti suolaa, pahimmissa molempia.
Ei ole kaikissa kumpaakaan. Esim talk murot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En. Mutta tarpeet on sitä varten joten jokin päivä kokeillaan. Porkkana on kanssa yksi niistä joista lapsi ei ole koskaan välittänyt. On se sitten ollut raaste, soppa tai keitetyssä muodossa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Neljättä päivää samaa jankkausta ja mitään ei tapahdu. Missäköhän olisi vika kun tapa ei poistu....
Luetun ymmärtämisessä vikaa?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetun ymmärtämisessä vikaa?
ap
Ei ole. Se on muuten luetunymmärtäminen.
Miksi ap puhuu 2-vuotiaasta kuin kiinteitä opettelevasta pikkuvauvasta?
"Maisteltiin vähän kalaa" "Annoin vauvapuuroa" jne.
2-vuotias ei ole enää vauva, joka vähän maistelee ruokia. Hän on leikki-ikäinen, jonka kuuluu syödä ruokia (tai olla syömättä jos ei maistu). Maisteluikä meni jo yli vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
2-vuotias ei ole enää vauva, joka vähän maistelee ruokia. Hän on leikki-ikäinen, jonka kuuluu syödä ruokia (tai olla syömättä jos ei maistu). Maisteluikä meni jo yli vuosi sitten.
No mun mielestä se on maistelua jos ei kunnolla syö. Ja tuo vauvapuuro on vauvapuuroa. Piltin purkkipuuroa. Etkö sinäkään ole vaivautunut lukemaan kunnolla ja/tai koko ketjua.
ap
Nostathan lapsesi istumaan ja annat maidon mukista??
Tämä pieni vaiva lapselle saa hänet usein unohtamaan koko maidon.
Yleensä pullosta juotuna haluavat maitonsa, eli palvelua ;).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä se on maistelua jos ei kunnolla syö. Ja tuo vauvapuuro on vauvapuuroa. Piltin purkkipuuroa. Etkö sinäkään ole vaivautunut lukemaan kunnolla ja/tai koko ketjua.
ap
Eli ongelma on siinä, että sinä et pidä syömisenä sitä, että lapsi syö lusikallisen/haukkauksen jotakin. Siksi kuvittelet, että lapsi ei ole syönyt mitään koko päivänä, vaikka todellisuudessa hän on syönyt aika paljonkin. Sinä vain et ole huomannut sitä, koska puhut syömisen sijaan maistelusta. Maistelu on sitä, kun tutustutaan uusiin makuihin. Sen kauden pitäisi olla 2-vuotiaana jo kaukana takana. Rupea nyt siis mielessäsi käyttämään sanaa syöminen sanan maistelu sijaan. Saattaa tuntua merkityksettömältä, mutta voi oikeasti olla hyvinkin ratkaiseva asia. Kun sanot mielessäsi "lapsi söi tänään kalaa ja perunaa" sen sijaan että sanoisit "lapsi maisteli kalaa ja perunaa", tulet kertoneeksi itsellesi, että lapsi on syönyt. Tuo auttaa poistamaan harhaasi siitä, että lapsi ei ole syönyt mitään ja vahvistamaan käsitystä, että hän ei yöllä herää nälkäänsä. Ja vauvapuurot jätät kauppaan. Niiden nimikin jo kertoo, ettei niitä ole tarkoitettu kuin vauvoille. Kuten huomaat, olen lukenut ketjun ihan tarpeeksi hyvin. Nyt on sinun aikasi lukea saamasi neuvot niin, että jopa sisäistät ne.
Niin ja unohdin mainita kiitokset sinulle joka vinkkasit siitä mantelista banaanin kanssa. Ostettiin niitäkin ja on syöty banaanin kanssa. Lapsi suorastaan ihastui niihin ja on vähän väliä kerjäämässä niitä :)
ap