Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne
Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?
Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)
Kommentit (1039)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta enää vessapaperia, vaan otan esim yleisissä vessoissa käsien kuivaamiseen käyttämäni kosteat paperit laukkuun mukaan, ne kuivuu sitten laatikossa vessassani tai ihan sama vaikkei kuivuisikaan, sekä tietty kaikki kahviloiden ja ravintoloiden servetit joita olen käyttänyt paitsi täysin likaiset. Sitten oltiinkin kirjaimellisesti kusi sukassa ja sukka kusessa kun en pariin viikkoon käynyt missään noista paikoista :D :D Tai no lähinnä p*skassa.
Tiesithän, ettei käsipapereita saa laittaa viemäriin, koska ne eivät hajoa niin kuin vessapaperi. Voi mennä putket tukkoon ja siitä vasta iso lasku tuleekin.
Tiesithän, että paperi on materiaali jonka saa revittyä pienemmiksi paloiksi? Jos nyt avuliaasti myös valistan,että banaanit ja appelsiinit myös voi kuoria ennen syöntiä,voi mennä muuten kurkku tukkoon ja iso hospitaalilasku, tiesithän?
On aivan totta, ettei käsipapereita saa laittaa vessan pönttöön pieninäkään palasina.Ei mitään muutakaan paperia kuin varsinaista wc-paperia. Kokeile ja laita eri papereita veteen johonkin astiaan ja katso mitä tapahtuu. Wc-paperi hajoaa, muut paperit eivät. Juuri tämän vuoksi sitä varsinaista wc-paperia valmistetaan.
Hedelmä,- leipä- ja pakastepussit menee aina uusiokäyttöön kissojen wc:n hiekkapaakkujen ja pökäleiden keräykseen, tai wc:n roskapussiksi.
En osta uusia vaatteita kuin hyvin harvoin.
Alkoholia juon ehkä kerran kuulaudessa, säästyy todella paljon rahaa, varsinkin kun baarissakaan ei enää puolison kanssa pahemmin viihdytä. Kotona paljon halvempaa eikä kännisiä rähisijöitä häiritsemässä :)
Tilaan hotellit ja bussimatkat aina muutaman kuukauden etukäteen keikkareissuja yms. Varten, säästää kivasti. Ilmaisella peruutuksella niin ei joudu maksamaan jos vaikkapa sairastuu.
Kaupassa aina käytössä kestokassi.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmä,- leipä- ja pakastepussit menee aina uusiokäyttöön kissojen wc:n hiekkapaakkujen ja pökäleiden keräykseen, tai wc:n roskapussiksi.
En osta uusia vaatteita kuin hyvin harvoin.
Alkoholia juon ehkä kerran kuulaudessa, säästyy todella paljon rahaa, varsinkin kun baarissakaan ei enää puolison kanssa pahemmin viihdytä. Kotona paljon halvempaa eikä kännisiä rähisijöitä häiritsemässä :)
Tilaan hotellit ja bussimatkat aina muutaman kuukauden etukäteen keikkareissuja yms. Varten, säästää kivasti. Ilmaisella peruutuksella niin ei joudu maksamaan jos vaikkapa sairastuu.
Kaupassa aina käytössä kestokassi.
Onko nuo kestokassit oikeasti niin kovin säästöä? Itse käytän ihan normaaleja kasseja "kesto"kasseina. 15c hintainen kassi näyttäisi usein kestävän vuosikausia.
En osta vaatteita kuin harvoin. Olen sanonut tutuille, että minulle saa tuoda käytetyt vaatteet. Saan niitä usein ja ovat hyväkuntoisia ja käyttökelpoisia. Ei kirppikset ole mitään halpoja mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan kaikki vaatteeni nirppiksiltä, ensinnäkin rahapulan takia, mutta ne ovat myös usein parempia kuin uudet vaatteet kaupoissa. Kaupoissa on hirveän laaduttomia vastteita nykyään, riippumatta merkistä.
Anteeksi kirppiksiltä!!
Mä luulin että nirppis tarkoittaa nettikirppistä. Tyyliin "klicktivismi". Näin vanhana tätsynä ilahdun aina omaksuessani jonkin modernin termin. Taidan ottaa tuon silti sanavarastooni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat säästövinkkini:
- minimalismi
- ei autoa, liikumme itse tai julkisilla
- ei lemmikkejä
- ei lapsia
- tilistä ensin iso siivu säästöön
- budjetointi kuukausi ja vuositasolla
- ennakointi
- ostan vähän ja harkitusti, mutta laadukasta sekä kestävää hintaluokasta viis
- teen hintavertailua
- tutkin ruokakaupassa kilohintoja, mutta tietyissä tuotteissa ostan ensisijaisesti luomua
- pidän huolta tavaroistani esim. polkupyörän huolto joka vuosi ja rikkoutunut korjataan jos mahdollista
- soda stream
- leikkaamme itse hiukset
- kuntoilu työmatkoilla
- käytämme julkisia teveydenhuollon palveluja
- huolehdimme terveydestä ja hampaiden hoidosta
- ei lehtiä
- ei turhia jäsenyyksiä
- sähkön, vakuutusten, liittymien kilpailutus vuosittain
- lopetin tupakoinnin vuosia sitten
- omat eväät töihin
- ruokaostokset suunnitellusti ja kiireratkaisut kaapissa varattuna
- sähköinen asiointi kaikessa, jos mahdollista
- teen itse lahjat ja kortit läheisilleni tai osallistun kimppalahjoihin
- museokortit käytössä
- suoramarkkinointikielto ja vältän mainoksia sekä kaikenlaisia verkostomarkkinointia ja hilavitkuttimien myyjiä
- lahjoitan hyväntekeväisyyteen aikaani ja rahaaLisään tähän vielä muutaman asian:
- kasvikset otamme kaupassa paperipusseihin ja käytämme ne biojätepusseina
- kierrätetään muovi, bio, metalli, pahvi, lasi, tekstiili, paperia tulee tosi vähän, koska postia tulee todella harvoin (mainoskielto, sähköinen postilaatikko, e-laskut ym. sähköinen asiointi)
- lahjapussit myös kierrätetään lahjottaville
- kestokassit käytössä
- ei astianpesukonetta vaan astiat tiskataan käsin
- ei pyykkikonetta/kuivuria vaan pyykit pestään taloyhtiön pyykkituvassa
- hygienia, meikki ja siivousaineita on vähän ja ne on tarkkaan harkittu
- kirjasto ja äänikirjat käytössäAstianpesukone kullanarvoinen ja käytän omaa pyykkikonetta. Ei saunaa joten käyn uimahallissa ainakin kerran viikossa. On nk lenkkisauna mutta en juuri käy siellä. En halua syödä nk roskaruokaa.
Astianpesukone vie noin 30% vähemmän vettä kuin käsintiskaus, joten ei ole säästöä tiskata käsin, jos vain astioita on niin paljon ettei tarvitse pestä vajaita koneellisia. Kätevää se voi toki olla, jos ei ole paljoa astioita ja haluaa ne heti puhtaaksi.
Meillä se on selvää säästöä. Minimalisteina meillä on hyvin vähän astioita ja kahden hengen taloudessa astiat pestään samoin tein ruokailun jälkeen.
Lasten juhlavaatteilla on vähän käyttöä ja jäävät pian pieniksi. Meidän kaveripiirissä niitä usein lainataan eikä osteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina juonut teetä pusseista, mutta vaihdoin sen irtoteehen. Olin aiemmin ostanut teepressin itselleni. Ei maksa paljoa mitään ikeassa. Ostin sellaisen 1kg Earl Grey teetä. Maksoikohan jotain 12€. Kun katsoin miten paljon tulisi maksamaan teepussit kiloina, niin se nousi jo melkein sataan euroon. Esim. Liptonin sitruunatee 20 pussia on yli 80€/kg. Laitoin puolet irtoteestäni purkkiin ja ei ole mennyt vielä puoliakaan. Tämä alle vuodessa. Toki en kesällä juo teetä ja minulla on muitakin irtotee makuja kotona mitä juon. Varmaan menee 3 vuotta, ennen kuin saan kaiken käytettyä. :D
Kirjoitin ennen ostoslistani paperille, mutta nykyään käytän ostoslista sovellusta. Ihan huippu! Aina oli miettimistä, että mitä jos lappu häviää tai hajoaa. Sovelluksen kanssa noita ongelmia ei oo, koska se on kännykässä. Sovellus muistaa jo kirjoittamani asiat, joten ei tarvitse kirjoittaa samaa joka kerta. Kätevää on myös se, että jos puolisosi omistaa saman sovelluksen, niin voit kirjoittaa ostoslistan ja lähettää sen hänelle sovelluksen kautta. :)
Leivon itse sämpylät ja makeat leivonnaiset. Laitan suurimman osan pakkaseen mitä en juuri sillä hetkellä tarvitse.
Ei muuten ole hyvää se tee, jota säilytät 3 vuotta. Japanissa käydessäni pääsin ”teekouluun”, jossa kerrottiin hyvästä teestä, hauduttamisesta ja teelaaduista ja maisteltiin eri teelaatuja. Yleinen virhe on säilytellä teetä vuosikausia, jolloin sen aromikkuus katoaa.
Ööö... Kaikki teepussit ja irtoteet mitä kaupassa myydään, niin ne kestää 3 vuotta ennen parasta ennen päiväystä. Ja jos säilyttää teet hyvin, ilmatiiviissä pakkauksessa niin ei ne miksikään mene.
Tottakai on. Kestää ja kestää, kuukaudesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen aina juonut teetä pusseista, mutta vaihdoin sen irtoteehen. Olin aiemmin ostanut teepressin itselleni. Ei maksa paljoa mitään ikeassa. Ostin sellaisen 1kg Earl Grey teetä. Maksoikohan jotain 12€. Kun katsoin miten paljon tulisi maksamaan teepussit kiloina, niin se nousi jo melkein sataan euroon. Esim. Liptonin sitruunatee 20 pussia on yli 80€/kg. Laitoin puolet irtoteestäni purkkiin ja ei ole mennyt vielä puoliakaan. Tämä alle vuodessa. Toki en kesällä juo teetä ja minulla on muitakin irtotee makuja kotona mitä juon. Varmaan menee 3 vuotta, ennen kuin saan kaiken käytettyä. :D
Kirjoitin ennen ostoslistani paperille, mutta nykyään käytän ostoslista sovellusta. Ihan huippu! Aina oli miettimistä, että mitä jos lappu häviää tai hajoaa. Sovelluksen kanssa noita ongelmia ei oo, koska se on kännykässä. Sovellus muistaa jo kirjoittamani asiat, joten ei tarvitse kirjoittaa samaa joka kerta. Kätevää on myös se, että jos puolisosi omistaa saman sovelluksen, niin voit kirjoittaa ostoslistan ja lähettää sen hänelle sovelluksen kautta. :)
Leivon itse sämpylät ja makeat leivonnaiset. Laitan suurimman osan pakkaseen mitä en juuri sillä hetkellä tarvitse.
Ei muuten ole hyvää se tee, jota säilytät 3 vuotta. Japanissa käydessäni pääsin ”teekouluun”, jossa kerrottiin hyvästä teestä, hauduttamisesta ja teelaaduista ja maisteltiin eri teelaatuja. Yleinen virhe on säilytellä teetä vuosikausia, jolloin sen aromikkuus katoaa.
Ööö... Kaikki teepussit ja irtoteet mitä kaupassa myydään, niin ne kestää 3 vuotta ennen parasta ennen päiväystä. Ja jos säilyttää teet hyvin, ilmatiiviissä pakkauksessa niin ei ne miksikään mene.
Näinhän se on. Juuri näin youtubesta kun eräs tyyppi söi säilykeruokaa 1800-luvulta(!!!) Tuskin se kovin terveellistä on mutta ehkä se vähän antaa skaalaa. Monet säilyke- ja kuivaruoat säilyvät vuosia, jopa kymmeniä vuosia parasta ennen päiväyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Taidan alkaa säästämään ostamalla kallista. Joulukuussa ostin alesta 20€ kengät joista irtosi nyt pohja. Ei tule halvaksi halpa.
Noin minäkin ennen ajattelin. Ostin Marimekkoa ja Tommy Hilfigeriä. Kun jäin työttömäksi, eipä ole ollut varaa ostaa satasen tai 150€ collegehupparia tai 150€-200€ mekkoa. Nyt kelpaa hm, joka maksaa huppari 30€, mekko saman verran. Saan ostaa uuden vaikka 2 kertaa vuodessa ja silti tulee halvemmaksi. Ei niitä kalliita collegehuppareita kukaan käytä kahta vuotta kauemmin, koska nekin kuluu käytössä. Kun vuonna 2017 ostin 179€ maksaneet farkut, kuvittelin niiden kestävän ikuisesti. Nyt ne on haaroista kuluneet puhki. Ostin kappahlista uudet mustat housut 40 eurolla itselleni joululahjaksi. Onhan se aikamoinen määrä, jos saa viidet housut yksien merkkifarkkujen hinnalla.
Suurin osa nuukailee näköjään pennejä eli ei mitään oikeaa säästämistä. Monelta myös näköjään unohtuu että joitakin asioita ei tarvitse ostaa ollenkaan.
Mikä on tosi kamalaa luettavaa on että suurin osa saa kiksinsä ruuasta ja herkuista. Elämä on mustaa jollei saa alkoholia tai herkkuja. Se on hieman sairas tapa elää että nämä asiat tekevät elämästä elämisen arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikken ole tuo sama, jolle vastasit, niin oikeasti: tee ei säilytä makua samana 3 vuotta. Vaikka siinä olisi parasta ennen-päiväys 5 vuoden päähän, niin teestä katoaa se oikea maku. Ei kuivamausteetkaan maistu miltään muulta kuin kitkerältä, jos niitä säilyttää monta vuotta.
Meillä Hilfigerit ovat kestäneet vuosikausia isolla käytöllä. Ja Marimekot! henkkamaukat sen sijaan ovat olleet käyttökelvottomia luiruja ekan pesun jälkeen. Kangas nyppyyntyy tai menee muodottomaksi. Joskus kangas ohenee seitinohueksi ekan pesun jälkeen kun kaikki myrkyt poistuu. Ne farkutkin joita moni kehuu. Voit laittaa ne kerran päälle. Seuraavan päivänä kangas pullottaa niin perseestä kuin polvista ja housut heiluu päällä. Ne pitäis siis pestä aina kerran käytön jälkeen että istuvat hyvin ja kangas kuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Hilfigerit ovat kestäneet vuosikausia isolla käytöllä. Ja Marimekot! henkkamaukat sen sijaan ovat olleet käyttökelvottomia luiruja ekan pesun jälkeen. Kangas nyppyyntyy tai menee muodottomaksi. Joskus kangas ohenee seitinohueksi ekan pesun jälkeen kun kaikki myrkyt poistuu. Ne farkutkin joita moni kehuu. Voit laittaa ne kerran päälle. Seuraavan päivänä kangas pullottaa niin perseestä kuin polvista ja housut heiluu päällä. Ne pitäis siis pestä aina kerran käytön jälkeen että istuvat hyvin ja kangas kuosissa.
Meillä ei kyllä ole lasten college-vaatteet kestäneet vuosia, vaikka olisi mikä merkki.
Kalliimmat merkit voi maksaa jopa kymmenkertaisesti markettiin verrattuna. Esimerkkinä Stadiumin lenkkarit, jotka kesti tytöllä yhden syksyn ja Adidaksen lenkkarit, jotka kesti pojalla myös yhden syksyn. Hintaero melkoinen. Hm lenkkareita tai vaatteista ei ole kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa nuukailee näköjään pennejä eli ei mitään oikeaa säästämistä. Monelta myös näköjään unohtuu että joitakin asioita ei tarvitse ostaa ollenkaan.
Mikä on tosi kamalaa luettavaa on että suurin osa saa kiksinsä ruuasta ja herkuista. Elämä on mustaa jollei saa alkoholia tai herkkuja. Se on hieman sairas tapa elää että nämä asiat tekevät elämästä elämisen arvoisia.
Mitäpä muuta tässä rappio-yhteiskunnassa tekisi. Kerro toki jos olet löytänyt valon?!
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa luki: millä pikku tavoilla... eikö se tarkoita silloin arjen pikkusäästöjä?
Vierailija kirjoitti:
Soitan omia puheluja työpuhelimella. Saunon töissä. Käyn salilla töissä. En juo kahvia kotona koska töissä se on ilmaista. Ja tietysti käyn mahdollisimman paljon vessassa töissä.
Minä myös. Joskus myös nukun töissä, jos iltavuoron jälkeen on aamuvuoro. Se ei ole ihan täysin luvallista, mutta ei varsinaisesti kiellettykään. Harmaata aluetta tjtn.
Monessakin asiassa nuukailen mutta merkittävin on asunnon koko. Rivari, ei yhtään ylimääräistä neliötä mutta mahdumme tähän hyvin. Asunto oli 10 vuotta sitten suht halpa jota on itse rempattu ja laina on kohta maksettu. Alunperin mietimme omakotitaloa mutta monesti olen miettinyt että onneksi ei siihen päädytty. Elämä on lyhyt ja ns. velkavankeus päättyy kohta mikä antaa erilaisen vapauden toimia ja olla, vähentää vaikka työtunteja tulevaisuudessa.
Soitan omia puheluja työpuhelimella. Saunon töissä. Käyn salilla töissä. En juo kahvia kotona koska töissä se on ilmaista. Ja tietysti käyn mahdollisimman paljon vessassa töissä.