Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
241/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villahousuja voi ihan hyvin käyttää useita viikkoja, sitten vasta pesee.  Varsinkin jos on vain yhdet ja pakkaset jatkuvat kauan.

Vierailija
242/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin te käytätte säästönne? Vailuttaa siltä, että osa säästää vain säästämisen vuoksi. Nuukuus ja saituus veressä kuin sodan nähneillä isovanhemmilla. Kummaa elämää.

Me käytimme loma-asunnon ostamiseen, vaihdamme auton uuteen vuoden päästä, kaukomatkaan kerran vuodessa. Säästöjä käytetään, kun jokin tarve tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiehautan ruoanlaitossa tarvittavan veden vedenkeittimessä ja lisään keitetyn veden kattilaan sen sijaan, että kiehauttaisin veden alusta asti hellalla. Tästä ei tosin tällä hetkellä kerry säästöä kuin ajallisesti, sillä meillä on kaasuhella ja kaasu kuuluu vuokraan.

Sähköä ja vettä säästän pyykkäämällä pesutuvalla, jonka käyttö sisältyy myöskin vuokraan. Vettä säästyy, kun peseydyn kunnolla saunavuoron yhteydessä ja kotona teen vain pikkupesut. Tällä hetkellä vesi tosin kuuluu vuokraan, mutta onpahan käytäntö olemassa sitten kuin käyttöön tulee huoneistokohtainen vesimittari!

Tuo vedenkeittämistapa on ihan älytön, omituista temppuilua.

Vierailija
244/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että mulla on kauheasti mitään järjettömiä säästämistapoja, koska en ole kauhean säästäväinen eikä siihen ole tarvettakaan. Pyrin kuitenkin olemaan järkevä rahankäytössä, esim seuraavilla tavoilla

-ostan leffaliput aina sarjalipuilla - tämä on helppoa kun kuitenkin 4 h perheessä, niin kyllä ne 8 kk aikana kuluu. Kauhistuttaa ajatuskin maksaa 16 euroa yhdestä leffalipusta.

-yritän ennakoida vaatetarpeet ja ostaa valmiiksi etukäteen - ulkovaatteet yleensä ostan -50 % alesta, talven aleista ostan kesävaatteita ihan muutaman euron hintaan, sellaisia perusvaatteita lapsille. Ensi kesän sandaalit tilasin just lapsille alennusmyynnistä jne. Yritän pitää huolta myös siitä, että jokaisella on ainakin yhdet juhlavaatteet kaapissa varalla, vaikkei niitä usein tarvita. Niitä voi ostaa alesta (tai käytettynä) kun näkee hyviä ja edullisia, tulee paljon halvemmaksi kuin lähteä sompailemaan ennen häitä tai hautajaisia ja ostaa hädässä kaikille 100 euron mekot.

-Teen tosi paljon hintavertailuita ennen ostopäätöksiä. Esim. tyttären Instax-kameraan just olin ostamassa filmiä, maksoi saman kauppakeskuksen toisessa liikkeessä 25 e ja toisessa 18, nää selvis netistä minuutissa.

-yritän olla ostamatta hetken mielijohteesta - kuukauden päästä usein olenkin jo sitä mieltä, etten haluakaan ko. tuotetta. Otan valokuvia kaupassa /screenshotteja nettikaupoista, ja mulla on kännykässä sellainen kansio, kuin "ostoharkinnassa"

-hyödynnän ruokatarjouksia sellaisissa asioissa, joita joka tapauksessa taas jossain vaiheessa haluan ostaa. K-ruoka-sovellus on kiva, koska se mitä ilmeisimminkin tietää, mitä ostan, ja kohdistaa alennukset niihin. :D

-hyödynnän esim. kosmetiikan ostamisessa nettikauppojen tarjoukset tyyliin kaikki kosmetiikka -20 % - miksi maksaisin kuukauden päästä normihinnan, kun voin ostaa jo nyt, vaikkei purkki olekaan vielä loppu. Nämä käytän siis vain sellaisiin, jotka ovat mun vakkarituotteitani.

-yritän pitää mahdollisimman hyvää huolta niistä tavaroista, jotka omistan, kuten vaatteista. Vaatteen pitkä elinkaari on varmasti paras tapa säästää vaatteiden suhteen. Huollan niitä parhaani mukaan, ja kun on tullut aika laittaa eteenpäin, huollan ne vielä kerran niin hyvään kuntoon kuin mahdollista, ja saan muutamia hiluja taas myymisestä. Yritän myös katsoa vaatteiden materiaaleja ja sen mukaan arvioida kestävyyttä, niissä kun on tosi isoja eroja.

-Ostan Pirkka/Rainbow-tuotteita niissä asioissa, joissa ei ole väliä, tai joskus jopa ihan mieltymyksestä. Esim. Pirkalla on paras paprikamajoneesi sekä aioli.

-ostan käytettynä jos nään jotain sopivaa. Lapsille löysin just aivan uudenveroiset luistimet kympillä, itselleni tosi kivan mekon 13 eurolla.

-teen tosi hyvää ruokaa itse. Varmaan pitkä penni säästetty siinäkin, että pizza on meidän perheessä usein itse tehtyä - ja parasta niin tuleekin.

Vierailija
245/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin te käytätte säästönne? Vailuttaa siltä, että osa säästää vain säästämisen vuoksi. Nuukuus ja saituus veressä kuin sodan nähneillä isovanhemmilla. Kummaa elämää.

Tosikko,urpo ottaa kaikki niin kirjaimellisesti.Huumori on maailman kaunein kukka ja se naurattaa......

Vierailija
246/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

250 jatkaa vielä...

Melkein tärkein meinasi unohtua: käytän kirjastoa! Paljon!

Vierailija
247/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina juonut teetä pusseista, mutta vaihdoin sen irtoteehen. Olin aiemmin ostanut teepressin itselleni. Ei maksa paljoa mitään ikeassa. Ostin sellaisen 1kg Earl Grey teetä. Maksoikohan jotain 12€. Kun katsoin miten paljon tulisi maksamaan teepussit kiloina, niin se nousi jo melkein sataan euroon. Esim. Liptonin sitruunatee 20 pussia on yli 80€/kg. Laitoin puolet irtoteestäni purkkiin ja ei ole mennyt vielä puoliakaan. Tämä alle vuodessa. Toki en kesällä juo teetä ja minulla on muitakin irtotee makuja kotona mitä juon. Varmaan menee 3 vuotta, ennen kuin saan kaiken käytettyä. :D

Kirjoitin ennen ostoslistani paperille, mutta nykyään käytän ostoslista sovellusta. Ihan huippu! Aina oli miettimistä, että mitä jos lappu häviää tai hajoaa. Sovelluksen kanssa noita ongelmia ei oo, koska se on kännykässä. Sovellus muistaa jo kirjoittamani asiat, joten ei tarvitse kirjoittaa samaa joka kerta. Kätevää on myös se, että jos puolisosi omistaa saman sovelluksen, niin voit kirjoittaa ostoslistan ja lähettää sen hänelle sovelluksen kautta. :)

Leivon itse sämpylät ja makeat leivonnaiset. Laitan suurimman osan pakkaseen mitä en juuri sillä hetkellä tarvitse.

Ei muuten ole hyvää se tee, jota säilytät 3 vuotta. Japanissa käydessäni pääsin ”teekouluun”, jossa kerrottiin hyvästä teestä, hauduttamisesta ja teelaaduista ja maisteltiin eri teelaatuja. Yleinen virhe on säilytellä teetä vuosikausia, jolloin sen aromikkuus katoaa.

Vierailija
248/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan alkaa säästämään ostamalla kallista. Joulukuussa ostin alesta 20€ kengät joista irtosi nyt pohja. Ei tule halvaksi halpa.

Vierailija
249/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästetään taloa varten ja siksi nuukailen:

Otan töihin vain vähän evästä ja hyödynnän ilmaiseksi saatavan leivän ja keksit. Ostan punalaputettuja tuotteita pakastimeen. Teen itse työeväät. Syön aamupalaksi kaurapuuroa. Käyn usein Lidlissä ja ostan hygieniatuotteet sieltä. Olen myös ostanut vaatteita Lidlistä. Hyödynnän tarjoukset ihan kaikessa.

En tilaa lehtiä. Sähkösopimus on kilpailutettu. Puhelinliittymän kysyn aina uuden tarjouksen edellisen loputtua. Käydään kirjastossa. Suositaan kotimaanmatkailua.

Ostan halvinta viiniä tai halvinta viinaa jota sekoitan limppariin. En käy ravintoloissa tai kahviloissa.

Värjään itse hiukset ja käyn harvoin leikkaamassa.

Käyn hammaslääkärillä julkisella puolella.

Ajelen vanhalla autolla.

Marjastan.

Käytän aina kestokasseja. Hyödynnän kaikki pikkupussitkin roskapusseina.

Käytän vaatteet loppuun. En osta turhaa tavaraa ja myyn pois jos jotain en enää tarvitse.

Vierailija
250/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuukailen ekologisuuden ja rahan säästön takia (vähensin töitä)

Ei autoa

Perusvaatteita perusväreissä

En shoppaile turhaa

luomuhiukset polkkapituudella (leikkaan itse)

Meikit edullisia (essence mm)

Shampoo ja hoitoaine X-traa

Meikit pois oliiviöljyllä

Kasvisruokaa lähinnä (joskus kalaa kun mies kalastaa)

Ei ulkomaanmatkailua

Edulliset harrastukset; lukeminen, juokseminen, neulominen

Hei, tämä alko kiinnostaa tää meikit pois oliiviöljyllä. Kuinka teet sen?

En ole tuo jolta kysyit mutta itse olen joskus poistanut maskarat kookosöljyllä, kun silmämeikinpoistoainetta ei ollut saatavilla. Laitoin lusikalla vähän kookosöljyä vanulappuun ja poistin ripsivärin kevyesti painellen ja pyyhkien - hyvin lähti. Saatoin pyyhkiä silmänympärykset vielä kertaalleen kostutetulla vanulapulla, minkä jälkeen tein normaalit kasvopesut. Oletan, että oliiviöljy toimii samalla periaatteella. Eli öljyn kanssa pyyhitään.

Itselläni on erittäin tukkeutuva ja akneen taipuvainen iho, joten pesin öljynrippeet iholta huolellisesti kasvojenpuhdistusaineella. Mutta jotkut terveihoiset puhdistavat öljyllä koko kasvonsa, ja se ilmeisesti sopii heille hyvin.

Samalla tavalla voi käyttää myös perusvoidetta tai muuta sopivaksi katsomaansa kosteusvoidetta.

Vierailija
251/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vettä tai sähköä säästetä, mutta ei tuhlatakaan. Käytetään niin paljon kun tarvitaan.

Vierailija
252/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhoista voi tehdä lakanat, mutta ei lakanoista verhoja. "-Kivat kuviot sun uusissa verhoissa. -Ai noi? Ne on menkkatahroja. Ja tohon yks Jape 'niisti'."

Vierailija
253/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän aika paljon luonnostaan omien mieltymysteni takia. En tykkää kahvista, enkä alkoholista, enkä välitä myöskään juoda teetä. Rahaa ei ole kulunut myöskään koskaan tupakkaan tai muihin päihteisiin. En ole myöskään kulinaristi, joten syöminen ulkona ei kiinnosta ja minulle kelpaa kotikutoinen tai kaupasta valmiina ostettu tarjousruoka. Ruokalista tehdään sen mukaan, mikä on tarjouksella.

Isoin säästö on tullut siitä, kun ostimme aikoinaan omakotitalon. On ollut huomattavasti kannattavampaa asua tässä kuin maksaa vuokraa. Autot olen myös ostanut käytettynä ja ajan ne aika loppuun. Lopulta myyn pois muutamalla satasella, että saan ropposet pois nurkista pyörimästä.

Pyöräilen usein töihin ja hyödynnän työpaikan suihkun, samalla säästyy bensaa. Kotona käyn merimiessuihkussa. Ostan kaikki talous- ja vessapaperit tarjouksista. Talouspaperiä ylipäätään kuluu todella vähän. Hiuksissa pidän luonnollista väriä ja pitkää mallia, joten kampaajalla ei tarvitse käydä. Onneksi minulla on luonnonkiharat hiukset ja äitini lyhentää latvoja vuoden-parin välein. Vaatteet olen osanut aina halpiskaupoista tai alennusmyynneistä ja niitä minulla on niin paljon ja joka lähtöön, ettei tarvitse ostaa vuosiin mitään uutta. Lehtiä luen vain muilta saatuina.

Miten te kestätte elää tuolla tavalla? Mua alko masentaa osa tän ketjun viesteistä. Kuulostaa jotenki ahdistavalta ja surulliselta teidän elämä.

Olen itsekin köyhä, koska opiskelen. En ole kovin tuhlailevaa sorttia itsekään, mutta kiva käydä välillä vaikka reissussa tai syömässä tai ostaa jotain uutena. Ei tulisi mieleenkään alkaa euron maksavia sukkia parsimaan tai laskea kaikkea sentilleen tai pyöräillä töihin sen takia, että pääsisin ilmaiseen suihkuun.

Vierailija
254/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kizmo kirjoitti:

Verhoista voi tehdä lakanat, mutta ei lakanoista verhoja. "-Kivat kuviot sun uusissa verhoissa. -Ai noi? Ne on menkkatahroja. Ja tohon yks Jape 'niisti'."

Verhoista lakanat 😨? Lakanoista verhot 😨?

Vierailija
255/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta enää vessapaperia, vaan otan esim yleisissä vessoissa käsien kuivaamiseen käyttämäni kosteat paperit laukkuun mukaan, ne kuivuu sitten laatikossa vessassani tai ihan sama vaikkei kuivuisikaan, sekä tietty kaikki kahviloiden ja ravintoloiden servetit joita olen käyttänyt paitsi täysin likaiset. Sitten oltiinkin kirjaimellisesti kusi sukassa ja sukka kusessa kun en pariin viikkoon käynyt missään noista paikoista :D :D Tai no lähinnä p*skassa.

Tiesithän, ettei käsipapereita saa laittaa viemäriin, koska ne eivät hajoa niin kuin vessapaperi. Voi mennä putket tukkoon ja siitä vasta iso lasku tuleekin.

Tiesithän, että paperi on materiaali jonka saa revittyä pienemmiksi paloiksi? Jos nyt avuliaasti myös valistan,että banaanit ja appelsiinit myös voi kuoria ennen syöntiä,voi mennä muuten kurkku tukkoon ja iso hospitaalilasku, tiesithän?

Vierailija
256/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vanhat hajonneet vaatteet siivousrätteinä.

Puolitan vanulaput, jolloin ne riittävät tuplasti kauemmin.

Avaan kaikki rasvatuubit, hammastahnatuubit, jogurttipurkit tms. koska sinne pohjalle jää aina ihan superpaljon ko. tuotetta.

Vierailija
257/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me käytimme loma-asunnon ostamiseen, vaihdamme auton uuteen vuoden päästä, kaukomatkaan kerran vuodessa. Säästöjä käytetään, kun jokin tarve tulee.

Meillä säästyy monessa asiassa, ja en ole edes ajatellut niitä asioita säästämiseksi. Puoliso on käsistään kätevä, ja korjaa ja parantaa koneet ja kalusteet, ja talossa on aina jotakin tehtävää. Viime kesänä simahti ruohonleikkuri, ja sitä oli jo korjattu vaikka kuinka usein, ja se oltiin saatu aikoinaan muilta, mutta nyt tuli aika ostaa uusi. Itse en käytä meikkejä, hajuvesiä, voiteita ym., ja shampoota ja hoitoainetta on käytössä aina yksi kerrallaan, ja yksi perusvoide. Joskus oli toisin, oli purkkia ja purnukkaa, mutta sitten lopetin niiden ostamisen, koska totesin sen ihan turhaksi ja rahan hukkaamiseksi. En antanut enää höynäyttää itseäni. Kampaajalla käyn kerran tai kaksi vuodessa, puoliso useammin. Kosmeettisessa jalkahoidossa käyn säännöllisesti. Kuntosalikäynnit lopetettiin, ja alettiin harrastaa ilmaista liikuntaa. Vaatteita ostetaan kaupasta uutena tarvittaessa, kirpparilta en voisi vaatteita ostaa. En edes käy kirppareilla.

Vierailija
258/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen hotellissa siivoojana.Asiakkaiden jäljiltä olen vienyt pulloja monen sadan euron edestä.Kyllä pienipalkkaisena lämmittää sydäntä saada ilmaista rahaa.

Vierailija
259/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan alkaa säästämään ostamalla kallista. Joulukuussa ostin alesta 20€ kengät joista irtosi nyt pohja. Ei tule halvaksi halpa.

Säästöä syntyy myös kun pitää oikeuksistaan kiinni. Tuotteen, vaikka olisi halpakin, pitää kestää tietty ikä. Kenkien pitää kestää kauemmin kuin 2 kk. Mene ja palauta. Eikä tarvitse olla kuittia.

Vierailija
260/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villahousuja voi ihan hyvin käyttää useita viikkoja, sitten vasta pesee.  Varsinkin jos on vain yhdet ja pakkaset jatkuvat kauan.

Olisi kiva nuuhkia niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme