Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
201/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän huono käytännön nuukailutoimenpiteissä. Minulle toimii parhaiten se, että ostan yksinkertaisesti mahdollisimman vähän. Esimerkiksi vaatteita ostan hyvin niukalti ja useimmiten käytettyinä. Joskus tuli kierreltyä paljon kirpputoreilla ja sieltä tarttui mukaan kaikenlaista turhaakin, mutta nykyään kirpputorilla katson kaikkea vähän kriittisemmin. Jos en ole täysin varma, tarvitsenko jonkin vaatteen, jätän ostamatta. 

Vierailija
202/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan lyhyitä viestejä av:lle, jotta näppäimistö ei kulu ja ei tarvitse ostaa uutta.

Minäkinyritän kirj. mahd. lyh. viest. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat säästövinkkini:

- minimalismi

- ei autoa, liikumme itse tai julkisilla

- ei lemmikkejä

- ei lapsia

- tilistä ensin iso siivu säästöön

- budjetointi kuukausi ja vuositasolla

- ennakointi

- ostan vähän ja harkitusti, mutta laadukasta sekä kestävää hintaluokasta viis

- teen hintavertailua

- tutkin ruokakaupassa kilohintoja, mutta tietyissä tuotteissa ostan ensisijaisesti luomua

- pidän huolta tavaroistani esim. polkupyörän huolto joka vuosi ja rikkoutunut korjataan jos mahdollista

- soda stream

- leikkaamme itse hiukset

- kuntoilu työmatkoilla

- käytämme julkisia teveydenhuollon palveluja

- huolehdimme terveydestä ja hampaiden hoidosta

- ei lehtiä

- ei turhia jäsenyyksiä

- sähkön, vakuutusten, liittymien kilpailutus vuosittain

- lopetin tupakoinnin vuosia sitten

- omat eväät töihin

- ruokaostokset suunnitellusti ja kiireratkaisut kaapissa varattuna

- sähköinen asiointi kaikessa, jos mahdollista

- teen itse lahjat ja kortit läheisilleni tai osallistun kimppalahjoihin

- museokortit käytössä

- suoramarkkinointikielto ja vältän mainoksia sekä kaikenlaisia verkostomarkkinointia ja hilavitkuttimien myyjiä

- lahjoitan hyväntekeväisyyteen aikaani ja rahaa

Lisään tähän vielä muutaman asian:

- kasvikset otamme kaupassa paperipusseihin ja käytämme ne biojätepusseina

- kierrätetään muovi, bio, metalli, pahvi, lasi, tekstiili, paperia tulee tosi vähän, koska postia tulee todella harvoin (mainoskielto, sähköinen postilaatikko, e-laskut ym. sähköinen asiointi)

- lahjapussit myös kierrätetään lahjottaville

- kestokassit käytössä

- ei astianpesukonetta vaan astiat tiskataan käsin

- ei pyykkikonetta/kuivuria vaan pyykit pestään taloyhtiön pyykkituvassa

- hygienia, meikki ja siivousaineita on vähän ja ne on tarkkaan harkittu

- kirjasto ja äänikirjat käytössä

Enpäs ollut älynnytkään tuota hevi-osaston paperipussien hyödyntämistä. Mekin käytämme nimenomaan paperisia biopusseja ja ne tuntuvat joskus vähän turhan kalliilta, joten taidanpa ottaa tuon vinkin käyttöön. Säästö se on pienikin säästö! Kiitos vinkistä! :)

Vierailija
204/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimpänä temppuna menin solmimaan spot-sähkösopimuksen, vaikkei sähkönkulutukseni hirmuista olekaan. Alkoi vain niin houkuttamaan ne edulliset sähkötunnit ja tällaiselle autistiselle kyttääjälle on suorastaan nautinto kun pääsee vaikuttamaan sähkön hintaan ajoittamalla suurimmat sähköilyt halvimpiin aikoihin. Toki talviaikaan voi hampaita kiristää jos sattuu surkeat kuukaudet ja sähkö aina kallista, mutta kokonaisuutena uskoisin säästöä kertyvän.

Vierailija
205/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuukailen ekologisuuden ja rahan säästön takia (vähensin töitä)

Ei autoa

Perusvaatteita perusväreissä

En shoppaile turhaa

luomuhiukset polkkapituudella (leikkaan itse)

Meikit edullisia (essence mm)

Shampoo ja hoitoaine X-traa

Meikit pois oliiviöljyllä

Kasvisruokaa lähinnä (joskus kalaa kun mies kalastaa)

Ei ulkomaanmatkailua

Edulliset harrastukset; lukeminen, juokseminen, neulominen

Hei, tämä alko kiinnostaa tää meikit pois oliiviöljyllä. Kuinka teet sen?

Vierailija
206/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuukailen ekologisuuden ja rahan säästön takia (vähensin töitä)

Ei autoa

Perusvaatteita perusväreissä

En shoppaile turhaa

luomuhiukset polkkapituudella (leikkaan itse)

Meikit edullisia (essence mm)

Shampoo ja hoitoaine X-traa

Meikit pois oliiviöljyllä

Kasvisruokaa lähinnä (joskus kalaa kun mies kalastaa)

Ei ulkomaanmatkailua

Edulliset harrastukset; lukeminen, juokseminen, neulominen

Hei, tämä alko kiinnostaa tää meikit pois oliiviöljyllä. Kuinka teet sen?

En ole tuo jolta kysyit mutta itse olen joskus poistanut maskarat kookosöljyllä, kun silmämeikinpoistoainetta ei ollut saatavilla. Laitoin lusikalla vähän kookosöljyä vanulappuun ja poistin ripsivärin kevyesti painellen ja pyyhkien - hyvin lähti. Saatoin pyyhkiä silmänympärykset vielä kertaalleen kostutetulla vanulapulla, minkä jälkeen tein normaalit kasvopesut. Oletan, että oliiviöljy toimii samalla periaatteella. Eli öljyn kanssa pyyhitään.

Itselläni on erittäin tukkeutuva ja akneen taipuvainen iho, joten pesin öljynrippeet iholta huolellisesti kasvojenpuhdistusaineella. Mutta jotkut terveihoiset puhdistavat öljyllä koko kasvonsa, ja se ilmeisesti sopii heille hyvin.

Vierailija
207/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiehautan ruoanlaitossa tarvittavan veden vedenkeittimessä ja lisään keitetyn veden kattilaan sen sijaan, että kiehauttaisin veden alusta asti hellalla. Tästä ei tosin tällä hetkellä kerry säästöä kuin ajallisesti, sillä meillä on kaasuhella ja kaasu kuuluu vuokraan.

Sähköä ja vettä säästän pyykkäämällä pesutuvalla, jonka käyttö sisältyy myöskin vuokraan. Vettä säästyy, kun peseydyn kunnolla saunavuoron yhteydessä ja kotona teen vain pikkupesut. Tällä hetkellä vesi tosin kuuluu vuokraan, mutta onpahan käytäntö olemassa sitten kuin käyttöön tulee huoneistokohtainen vesimittari!

Vierailija
208/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiehautan ruoanlaitossa tarvittavan veden vedenkeittimessä ja lisään keitetyn veden kattilaan sen sijaan, että kiehauttaisin veden alusta asti hellalla. Tästä ei tosin tällä hetkellä kerry säästöä kuin ajallisesti, sillä meillä on kaasuhella ja kaasu kuuluu vuokraan.

Sähköä ja vettä säästän pyykkäämällä pesutuvalla, jonka käyttö sisältyy myöskin vuokraan. Vettä säästyy, kun peseydyn kunnolla saunavuoron yhteydessä ja kotona teen vain pikkupesut. Tällä hetkellä vesi tosin kuuluu vuokraan, mutta onpahan käytäntö olemassa sitten kuin käyttöön tulee huoneistokohtainen vesimittari!

Koituukohan tuosta kovinkaan suurta säästöä, koska pitäähän hellan levy kuitenkin lämmittää ja vedenkeittimessä lämmitetty vesi menettää lämpöenergiaansa kun sen kaataa kylmään kattilaan hellalla. Minusta vaikutta aika plusmiinusnolla-hommalta.

Vierailija
209/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat säästövinkkini:

- minimalismi

- ei autoa, liikumme itse tai julkisilla

- ei lemmikkejä

- ei lapsia

- tilistä ensin iso siivu säästöön

- budjetointi kuukausi ja vuositasolla

- ennakointi

- ostan vähän ja harkitusti, mutta laadukasta sekä kestävää hintaluokasta viis

- teen hintavertailua

- tutkin ruokakaupassa kilohintoja, mutta tietyissä tuotteissa ostan ensisijaisesti luomua

- pidän huolta tavaroistani esim. polkupyörän huolto joka vuosi ja rikkoutunut korjataan jos mahdollista

- soda stream

- leikkaamme itse hiukset

- kuntoilu työmatkoilla

- käytämme julkisia teveydenhuollon palveluja

- huolehdimme terveydestä ja hampaiden hoidosta

- ei lehtiä

- ei turhia jäsenyyksiä

- sähkön, vakuutusten, liittymien kilpailutus vuosittain

- lopetin tupakoinnin vuosia sitten

- omat eväät töihin

- ruokaostokset suunnitellusti ja kiireratkaisut kaapissa varattuna

- sähköinen asiointi kaikessa, jos mahdollista

- teen itse lahjat ja kortit läheisilleni tai osallistun kimppalahjoihin

- museokortit käytössä

- suoramarkkinointikielto ja vältän mainoksia sekä kaikenlaisia verkostomarkkinointia ja hilavitkuttimien myyjiä

- lahjoitan hyväntekeväisyyteen aikaani ja rahaa

Lisään tähän vielä muutaman asian:

- kasvikset otamme kaupassa paperipusseihin ja käytämme ne biojätepusseina

- kierrätetään muovi, bio, metalli, pahvi, lasi, tekstiili, paperia tulee tosi vähän, koska postia tulee todella harvoin (mainoskielto, sähköinen postilaatikko, e-laskut ym. sähköinen asiointi)

- lahjapussit myös kierrätetään lahjottaville

- kestokassit käytössä

- ei astianpesukonetta vaan astiat tiskataan käsin

- ei pyykkikonetta/kuivuria vaan pyykit pestään taloyhtiön pyykkituvassa

- hygienia, meikki ja siivousaineita on vähän ja ne on tarkkaan harkittu

- kirjasto ja äänikirjat käytössä

Astianpesukone kullanarvoinen ja käytän omaa pyykkikonetta. Ei saunaa joten käyn uimahallissa ainakin kerran viikossa. On nk lenkkisauna mutta en juuri käy siellä. En halua syödä nk roskaruokaa.

Astianpesukone vie noin 30% vähemmän vettä kuin käsintiskaus, joten ei ole säästöä tiskata käsin, jos vain astioita on niin paljon ettei tarvitse pestä vajaita koneellisia. Kätevää se voi toki olla, jos ei ole paljoa astioita ja haluaa ne heti puhtaaksi.

Vierailija
210/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjekuorista teen muistilappuja.

Ostan pullan kaupasta.

Korjailen pieniksi käyneitä vaatteita, kiila sivusaumaan.

Sinä ostat pullan kaupasta? Minä taas leivon itse. Ainekset noin 24 reilun kokoiseen korvapuustiin (2 pellillistä) maksaa alle 5 euroa. Jos käyttäisi halpismargariinia, niin vieläkin vähemmän. Minä käytän siis oivariinia, mikä nostaa hintaa, mutta maistuu paremmalta. Vaikka pullan leivontaan kuluu uunissa sähköä, niin hinta on kuitenkin halpa verrattuna kaupan hintoihin.

Vierailija
211/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koituukohan tuosta kovinkaan suurta säästöä, koska pitäähän hellan levy kuitenkin lämmittää ja vedenkeittimessä lämmitetty vesi menettää lämpöenergiaansa kun sen kaataa kylmään kattilaan hellalla. Minusta vaikutta aika plusmiinusnolla-hommalta.

Kyllä koituu iso säästö. Kiehuvan kuuma vesi alkaa kiehua todella nopeasti liedellä. Tämä on ihan yleinen energiansäästövinkki, että esim. perunan keittoon kuuma vesi. Vedenkeitin kuluttaa todella vähän sähköä. Toki sen hankkiminen maksaa.

Vierailija
212/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikone vie vähemmän vettä kuin saman tiskimäärän tiskaaminen käsin.

Vierailija
213/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisimpänä temppuna menin solmimaan spot-sähkösopimuksen, vaikkei sähkönkulutukseni hirmuista olekaan. Alkoi vain niin houkuttamaan ne edulliset sähkötunnit ja tällaiselle autistiselle kyttääjälle on suorastaan nautinto kun pääsee vaikuttamaan sähkön hintaan ajoittamalla suurimmat sähköilyt halvimpiin aikoihin. Toki talviaikaan voi hampaita kiristää jos sattuu surkeat kuukaudet ja sähkö aina kallista, mutta kokonaisuutena uskoisin säästöä kertyvän.

Riippuu käytetyn sähkön määrästä. Sähkön siirtohinta määrittää, onko sopimus hyvä vai ei. Meillä tuli takkiin, kun kilpailutettiin. Omalla paikallisella sähköfirmalla oli kalliimpi veloitus käytetystä sähköstä, mutta ei mitään lisäveloituksia esim. avausmaksua tai paperilaskusta maksua. Kun vaihdettiin halvempaan, sähköön menikin kuukaudessa 8€ enemmän. Se on iso summa vuodessa.

Vierailija
214/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjekuorista teen muistilappuja.

Ostan pullan kaupasta.

Korjailen pieniksi käyneitä vaatteita, kiila sivusaumaan.

Sinä ostat pullan kaupasta? Minä taas leivon itse. Ainekset noin 24 reilun kokoiseen korvapuustiin (2 pellillistä) maksaa alle 5 euroa. Jos käyttäisi halpismargariinia, niin vieläkin vähemmän. Minä käytän siis oivariinia, mikä nostaa hintaa, mutta maistuu paremmalta. Vaikka pullan leivontaan kuluu uunissa sähköä, niin hinta on kuitenkin halpa verrattuna kaupan hintoihin.

Ja vielä enemmän säästää, kun jättää epäterveelliset pullat kokonaan pois.

Vierailija
215/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästin kerran hammaslääkärissä kieltäytymällä puudutuksesta. En toiste.

Kaveri oli tehny saman! Oli erikseen kysyny et saako tulla _pienessä_ kännissä paikalle, arveli et silloin ei sattuis juurikaan. Oli ollu väärässä :D :D

En ota itse koskaan puudutusta. Tietenkin se poraaminen vähän sattuu, muttaa sattuuhan se puudutuspiikkikin. usein puudutus ei ehdi edes kunnolla vaikuttaa, ja poraaminen vihloo puudutuksesta huolimatta. Lisäksi on leuka tunnoton ja parhaimmillaan yltäpäältä kuolassa, kun saapuu kaupan kautta kotiin peilin ääreen.

Puudutuspiikki ei nykyään satu lainkaan! Jos sattuu, et käy kunnon hammaslääkärillä, jolla on modernit välineet. Lisäksi jos puudutus ei ole ehtinyt vaikuttaa, pitää älähtää ja sitten odotetaan vielä 5 minuuttia. Viimeksi mulle laitettiin 4 piikkiä eikä yksikään tuntunut lainkaan. 10 vuotta sitten vielä oli hirveää ja vesi valui silmistä puudutuksen aikana. Mutta ei enää!

Järjetöntä kärsiä tuolissa tai jopa lykätä hammaslääkärikäyntejä sen takia, että muka puudutusta ei saa kunnolla ja kivutta. Kyllä saa ja siitä kannattaa se pieni hinta maksaa.

Vierailija
216/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina säästetty sillä, että ostetaan tarjouksesta tavaraa. Joskus se on tavaraa, jota ei sillä hetkellä tarvitse, mutta koskaan ei tiedä, milloin tarvitsee. Ostin muutama vuosi sitten rautakaupan loppuunmyynnistä ison pussillisen ruuveja ja nauloja erittäin halvalla. Anoppi nauroi, että mihin teillä tuollainen määrä kerrostalossa kuluisi muka nauloja ja ruuveja. Silloin ei mihinkään, mutta kun ostettiin kesämökki, niille olikin kovasti tarvetta.

Ei me osteta tietenkään sellaista ”romua” tai halpisrihkamaa odottamaan käyttöä. Uusin löytö oli jouluverhot isolla alennuksella joulun jälkeen alesta. Eihän niitä ennen joulukuuta voi käyttää, mutta mitä järkeä ostaa kalliilla, kun alennuksellakin saa.

Vierailija
217/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina juonut teetä pusseista, mutta vaihdoin sen irtoteehen. Olin aiemmin ostanut teepressin itselleni. Ei maksa paljoa mitään ikeassa. Ostin sellaisen 1kg Earl Grey teetä. Maksoikohan jotain 12€. Kun katsoin miten paljon tulisi maksamaan teepussit kiloina, niin se nousi jo melkein sataan euroon. Esim. Liptonin sitruunatee 20 pussia on yli 80€/kg. Laitoin puolet irtoteestäni purkkiin ja ei ole mennyt vielä puoliakaan. Tämä alle vuodessa. Toki en kesällä juo teetä ja minulla on muitakin irtotee makuja kotona mitä juon. Varmaan menee 3 vuotta, ennen kuin saan kaiken käytettyä. :D

Kirjoitin ennen ostoslistani paperille, mutta nykyään käytän ostoslista sovellusta. Ihan huippu! Aina oli miettimistä, että mitä jos lappu häviää tai hajoaa. Sovelluksen kanssa noita ongelmia ei oo, koska se on kännykässä. Sovellus muistaa jo kirjoittamani asiat, joten ei tarvitse kirjoittaa samaa joka kerta. Kätevää on myös se, että jos puolisosi omistaa saman sovelluksen, niin voit kirjoittaa ostoslistan ja lähettää sen hänelle sovelluksen kautta. :)

Leivon itse sämpylät ja makeat leivonnaiset. Laitan suurimman osan pakkaseen mitä en juuri sillä hetkellä tarvitse.

Vierailija
218/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu käytetyn sähkön määrästä. Sähkön siirtohinta määrittää, onko sopimus hyvä vai ei. Meillä tuli takkiin, kun kilpailutettiin. Omalla paikallisella sähköfirmalla oli kalliimpi veloitus käytetystä sähköstä, mutta ei mitään lisäveloituksia esim. avausmaksua tai paperilaskusta maksua. Kun vaihdettiin halvempaan, sähköön menikin kuukaudessa 8€ enemmän. Se on iso summa vuodessa.

Sopimus on samalta sähköfirmalta ja muita muutoksia ei tule kuin pieni 1.5e perusmaksu sähköön, siirrot pysyy samana. Muutoin spot-sähkö on heittelystä huolimatta keskimäärin n. 2c halvempaa kilowatilta, joten säästö se pienikin säästö.

Vierailija
219/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy K-supermarketissa kaupassa. En osta salaattipuffetista, en tilaa lehtiä, en osta turhaan ja välillä en tarpeeseenkaan vaatteita.

Vierailija
220/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy K-supermarketissa kaupassa. En osta salaattipuffetista, en tilaa lehtiä, en osta turhaan ja välillä en tarpeeseenkaan vaatteita.

Minä taas säästän ostamalla salaattibuffetista. Rakastan savulohta, mutta se on irtomyynnissä kallista. Salasttibuffetissa oli 5€ halvempi kilohinta kuin halvin savulohi tiskiltä. Tottakai otan vähän salaattia siihen myös, mutta 300g savulohta ja 75 g salaattia on aika hyvä suhde ja säästöä tulee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän