Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä pikku tavoin säästätte ja nuukailette? Järkevät ja järjettömät tapanne

Vierailija
05.02.2020 |

Nuukailetko rahanpuutteen vai luonnon säästämisen vuoksi vaiko puhtaasta nuukailun ilosta? Säästätkö myös asioissa, joiden merkitys on lopulta olematon?

Omia tapojani:
- jos joltain on unohtunut kauppakärryyn tyhjä hedelmäpussi, otan mukaan ja käytän kotona roskapussina.
- tuskin koskaan lähetän mitään postia uudessa pakkauksessa. Aina löytyy joku käytetty postipussukka (säästän niitä) tai tukeva muovikassikin käy.
- tämä on mielestäni oikein hyväkin vinkki: ostan sen verran hyvää irtoteetä, että siitä irtoaa kunnon makua 2-3 haudutukseen. Tulee lopulta halvemmaksi kuin halvempi, mauttomampi tee. Huonon teen/teepussien uudelleenliotus ei kannata, toinen erä ei ole laisinkaan kunnollista juotavaa. (No, joskus liotan irtoteetäni neljännenkin kerran, ja kunnottoman puolella aletaan olla siinäkin)

Kommentit (1039)

Vierailija
221/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän monesti suodatinpussin uudelleen, tiedostan toki että säästö on olematon - olisiko vuodessa kymmeniä senttejä 😂 Mutta miksi ottaa uutta, jos vanha toimii?

Käytän kestosuodatinta,miksi tuhlata miljoonan alkua paperisiin.Perskat biojätteisiin ja lopulta kukkapenkkiini lannoitteeksi.

Vierailija
222/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te käytätte säästönne? Vailuttaa siltä, että osa säästää vain säästämisen vuoksi. Nuukuus ja saituus veressä kuin sodan nähneillä isovanhemmilla. Kummaa elämää.

Vierailija
224/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin te käytätte säästönne? Vailuttaa siltä, että osa säästää vain säästämisen vuoksi. Nuukuus ja saituus veressä kuin sodan nähneillä isovanhemmilla. Kummaa elämää.

Lue ketju ennen kuin arvostelet, moni on kertonut käyttävänsä säästetyt rahat isoihin hankintoihin, matkoihin, harrastuksiin ym. Eikä se edes ollut ketjun aihe!

Vierailija
225/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan jätteet wc pöntössä.

Vierailija
226/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ennen kuin napsaisee vedenkeittimen päälle, laittaa hellan levyn päälle, kattilan pohjalle tilkka vettä ja levylle, niin se on kuuma, kun keittimen vesi kiehunut. Isokin vesimäärä alkaa kiehumaan näin paljon nopeammin kattilassa.

Vierailija
227/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kerran en ostanut Citymarketista vanupuikkopakettia, kun muistelin että vastaava maksaa Prismassa 10 snt vähemmän... En siis mennyt erikseen Prismaan, vaan seuraavan kerran, kun muutenkin oli menoa sinne.

Tätä harrastan itsekin. Kun ostaa aina samoja tuotteita, alkaa muistaa eri merkkien hinnat ulkoa.

Vierailija
228/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Suurin säästö on varmaan tullut, että olen ostanut kestävän auton käytettynä ja ajatunut sillä todella pitkään. Hölmöä säästämistä on juosta jonkun euron tarjouksen perässä, mutta minkäs minä luonteelleni voin.

Minulla (kumma kyllä) suurin säästö on syntynyt uuden auton ostosta. Autoja olen omistanut yli 40 vuotta ja olen aina tilastoinut kaikki auton kulut ja arvon muutokset. Ensimmäisen uuden auton ostin 16 vuotta sitten ja ajan sillä tänäkin päivänä. Toki on käynyt tuuri, että sattui hyvä yksilö kohdalle. Yhtään ylimääräistä remppaa ei ole tullut ja muutoinkin ollut täysin stressitön auto ensimmäistä kertaa eläissäni. Toivottavasti kestää edes jonkinlaisena vielä toiset 16 vuotta.

Vierailija
229/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin, että nirppis on nettikirppis. Otetaan käyttöön. Hyvä uudissana, 👍

Vierailija
230/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä muuten vinkki teille joilla rasvoittuvat hiukset: laita shampoopulloon ruokalusikallinen suolaa. Vaikutus näkyy muutaman pesukerran jälkeen, tukka rasvoittuu huomattavasti hitaammin.

Ei tarvitse pestä tukkaa joka päivä!

Kiitos, tämä menee kokeiluun!

Vierailija
231/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästän bensaan, jotta voin käydä työpaikassani, jonne ei pääse joukkoliikenteellä. En ilkeä olla työtön, kun töitä on tarjolla.

Vierailija
232/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjekuorista teen muistilappuja.

Ostan pullan kaupasta.

Korjailen pieniksi käyneitä vaatteita, kiila sivusaumaan.

Sinä ostat pullan kaupasta? Minä taas leivon itse. Ainekset noin 24 reilun kokoiseen korvapuustiin (2 pellillistä) maksaa alle 5 euroa. Jos käyttäisi halpismargariinia, niin vieläkin vähemmän. Minä käytän siis oivariinia, mikä nostaa hintaa, mutta maistuu paremmalta. Vaikka pullan leivontaan kuluu uunissa sähköä, niin hinta on kuitenkin halpa verrattuna kaupan hintoihin.

Itse tehty pulla on parempaa ja halvempaa, en vain aina jaksa veivata.

Vierailija
233/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vaihdoin vaatteita todella usein, ja pyykkiäkin tuli pestyä paljon. Pesukoneeni meni rikki ennen joulua, ja ennen uuden hankkimista pesin jonkin aikaa vaatteitani taloyhtiön pesutuvassa sekä vanhempieni luona. Aloin käyttää vaatteitani pitempään, jotta pyykkiä ei tarvitsisi pestä niin usein: käytin samoja farkkuja ja villatakkeja useita päiviä, tuulettelin vaatteita, harkitsin tarkkaan pyykinpesun tarpeen jne.

Tänään sain uuden pesukoneen ja pyöräytin heti kaksi koneellista, koska pyykkiä oli kertynyt. Aion kuitenkin jatkossakin tuuletella käytössä olevia vaatteita ja pihistellä pyykinpesussa. Uskon, että tämä alkaa näkyä sekä vaatteiden kunnossa että sähkölaskussa. Uusi pesukonekin varmaan kestää käytössä pitempään, kun en pese sillä joka päivä. 

Vierailija
234/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvensin kauppareissuja. Käyn nykyisin kerran viikossa. Kun totuin harvempiin kauppakäynteihin, lopulta unohdin käydä siellä vaikka haluja oli. Esim. illalla haavelin lohipastasta ja suunnittelin käyväni töiden jälkeen kaupasta hakemassa tarpeet. Mutta kävikin niin, että töistä tulin suoraan kotiin ja muistin lohen vasta illalla nukkumaan mennessä. Eli kun mutka kaupan kautta ei kuulunut enää liki päivittäisrutiineihin, unohdin käydä kun haluja tuli. Toisaalta kääntöpuolena on tarpeellisten asioiden, kuten shampoon loppuminen, ja en vain muista sitä hakea. Nyt on roskapussit loppu, jos huomenna muistaisin käydä hakemassa...

Vierailija
235/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vaihdoin vaatteita todella usein, ja pyykkiäkin tuli pestyä paljon. Pesukoneeni meni rikki ennen joulua, ja ennen uuden hankkimista pesin jonkin aikaa vaatteitani taloyhtiön pesutuvassa sekä vanhempieni luona. Aloin käyttää vaatteitani pitempään, jotta pyykkiä ei tarvitsisi pestä niin usein: käytin samoja farkkuja ja villatakkeja useita päiviä, tuulettelin vaatteita, harkitsin tarkkaan pyykinpesun tarpeen jne.

Tänään sain uuden pesukoneen ja pyöräytin heti kaksi koneellista, koska pyykkiä oli kertynyt. Aion kuitenkin jatkossakin tuuletella käytössä olevia vaatteita ja pihistellä pyykinpesussa. Uskon, että tämä alkaa näkyä sekä vaatteiden kunnossa että sähkölaskussa. Uusi pesukonekin varmaan kestää käytössä pitempään, kun en pese sillä joka päivä. 

Farkkuja ei pitäisi muutenkaan pestä joka päivä, niitä ei ole tarkoitettu sellaiseen eikä ne kestä sitä.

Vierailija
236/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Farkkuja ei pitäisi muutenkaan pestä joka päivä, niitä ei ole tarkoitettu sellaiseen eikä ne kestä sitä.

Juuri näin. 

- tuo pyykinpesupihistelijä

Vierailija
237/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue ketju ennen kuin arvostelet, moni on kertonut käyttävänsä säästetyt rahat isoihin hankintoihin, matkoihin, harrastuksiin ym. Eikä se edes ollut ketjun aihe!

Niin ja yhtä moni ei edes niihin vaan säästänyt kaikesta ml. matkat, omat harrastukset. Eli säästetään vaan pelkkää nuukuuttaan. Ja elämä on tuolla jossain...

Vierailija
238/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjekuorista teen muistilappuja.

Ostan pullan kaupasta.

Korjailen pieniksi käyneitä vaatteita, kiila sivusaumaan.

Sinä ostat pullan kaupasta? Minä taas leivon itse. Ainekset noin 24 reilun kokoiseen korvapuustiin (2 pellillistä) maksaa alle 5 euroa. Jos käyttäisi halpismargariinia, niin vieläkin vähemmän. Minä käytän siis oivariinia, mikä nostaa hintaa, mutta maistuu paremmalta. Vaikka pullan leivontaan kuluu uunissa sähköä, niin hinta on kuitenkin halpa verrattuna kaupan hintoihin.

Ja vielä enemmän säästää, kun jättää epäterveelliset pullat kokonaan pois.

Aivan. En puputa pullaa, säästän terveyttäni.

Vierailija
239/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja yhtä moni ei edes niihin vaan säästänyt kaikesta ml. matkat, omat harrastukset. Eli säästetään vaan pelkkää nuukuuttaan. Ja elämä on tuolla jossain...

Pienituloisena opiskelijana on vähän pakko nuukailla. 

Vierailija
240/1039 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on se, että ajattelen käyttökertoja ja hinta-laatusuhdetta. En siis osta halvinta siksi että se on halpaa, sen pitää myös olla kohtuullisen hyvä tuote. Olen tehnyt aikanani niin monta virheostosta vain siksi, että olen yrittänyt päästä mahdollisimman halvalla. Ostan siis halvinta mahdollista, en sitä halvinta.

Olen todella nuuka, joten ostan samoja hyväksi havaittuja tuotteita kerta toisensa jälkeen. Jätän kokeilunhalun muille. Näin tiedän aina paljon rahaa menee tiettyisin tuotteisiin ja talous pysyy paremmin hallussa.

Tyhmiä juttuja mitä olen tehnyt, on säästää terveydenhoitokuluissa. Tämä on ns. köyhien ihmisten tyhmyysjuttu. Eli ei mennä hammaslääkäriin hampaiden putsaukseen, koska se on "kallista". Sitten kohta lähtee hampaita ja ne hammasimplantit vasta kalliita ovatkin! Täytyy nähdä asiat pidemmälle.

Priorisointi on todella tärkeää taloudenhoidossa. Moni säästäjä tuhlaa turhaan luksukseen, kuten tekoripsiin, sitten syö terveydelle haitallista ruokaa. Tässä rahansäästöjutussa pitää vaan olla tosi tarkkana ja pistää prioriteetit kohilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme