Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä saisi apua aamuyön unettomuuteen?

Vierailija
05.02.2020 |

On niin vaikeaa jaksaa, kun herään yöllä kolmelta ja sitten en enää nuku. Olen kokeillut unilääkettäkin (Stella) sekä melatoniinia, mutta ei auta, kolmelta herätään ja zombiena menee päivä. Kohta varmaan taas sairausloma edessä, kun olen niin loppu.
Päiväuniakaan en voi ottaa, kun en nuku silloinkaan. Vihaan tätä elämää.
Pelkkää kärsimystä ilman unta.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama homma. 

Nyt olen löytänyt avun Sedix-tuotteesta. Lääketehtaassa tehty.

Sisältää siis kärsimyskukkaa, jolla on oikeasti rauhoittava vaikutus. Aamuyön herääminen ja valvomaan jääminen johtuu useimmiten henkisestä stressistä ja paineista. Tuo kärsimyskukka ikään kuin nollaa pään ja huolet eivät nouse pintaan yöllä. 

Melatoniini ei koskaan auttanu.

Vierailija
42/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksen oire taitaa olla. Terapia voisi olla paras idea, hyviä unilääkkeitä ei ole vielä olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi pitkävaikutteinen melatoniini.

Vierailija
44/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokeillut lääkkeitä mutta mulla auttaa YouTube tuohon aamuöiseen stressaamiseen. Joku semikiinnostava puhevideo pyörimään niin että juuri ja juuri saa selvää, yleensä vartissa olen unten mailla, muuten pyörisin vatvomassa asioita.

Ja tiedän siis että valo on huono juttu mutta koetan varovasti kurkkia kännykän reunalta ja puhelin on silmäystävällisessä tilassa. Pahempi se tuntikausien pepparointi on.

Miksi ihmeessä sun pitäis katsoa sitä puhevideota? Eihän siinä ole mitään katsottavaa, piristää vain turhaan se valo. Sulje silmät ja kuuntele sitä vain!

Mä teen aamuyön heräämisen aikana silleen, että laitan äänikirjan pyörimään (youtube myös täynnä äänikirjoja, myös eri kieliksi, esim. englanniksi), kännykkä pään viereen hiljaiselle, pää tyynyyn ja silmät kii. Nukahdan siihen tosi nopeasti, koska en pääse miettimään omia ahdistavia ajatuksia, kun keskityn äänikirjan juoneen.

Vierailija
45/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennuksen oire taitaa olla. Terapia voisi olla paras idea, hyviä unilääkkeitä ei ole vielä olemassa.

Aamuyön heräily ja se ettei pääse takaisin uneen, on yksi masennuksen ensimerkeistä.

Vierailija
46/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käyttänyt nyt parisen kuukautta valeriana-tablettia. Nimen omaan aamuyöllä heräilyyn. Lähes joka öiseen. Apteekissa oli kahta vaihtoehtoa. Sedonium ja Lunixen. Suosittelivat Lunixenia, koska vahvempi joten tarvitsee vain yhden tabun nielaista. Parin viikon käytön jälkeen nukuin selkeästi paremmin. Ja pitämäni unipäiväkirjan mukaan niitä heräämisiä oli vähemmän kuukauden jälkeen.

Vierailija
47/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni auttoi lopulta parjattu antipsykootti ketipinor.

Olen kärsinyt unettomuudesta koko ikäni. Nukahdan helposti, mutta heräsin aina muutaman tunnin unien jälkeen. Olin laajoissa unitutkimuksissakin aikanaan, aivot ylikierroksilla (varsinkin etuaivolohko). Lääkäri sanoi, että aivoni ovat valmiudessa 24/7, unikaan ei palauttanut. Ongelmat aiheutti aiempi trauma.

Elän unelle, eli joudun jatkuvasti elämään unen ehdoilla. Nukun vain, mikäli unihygienia ja stressitasot ovat kondiksessa ja elämä tasapainoista ja rutiininomaista. Muuten alkaa helvetillinen unettomuuskierre.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Elän terveellisesti ja säännöllisesti, en juo enkä polta. Liikun raskaasti 5 x viikossa, ulkoilen joka ilta vartin ennen nukkumaanmenoa... ja otan joka ilta 100 mg ketiapiinia nukkuakseni.

Takaa 8 h yöunet!

Vierailija
48/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni auttoi lopulta parjattu antipsykootti ketipinor.

Olen kärsinyt unettomuudesta koko ikäni. Nukahdan helposti, mutta heräsin aina muutaman tunnin unien jälkeen. Olin laajoissa unitutkimuksissakin aikanaan, aivot ylikierroksilla (varsinkin etuaivolohko). Lääkäri sanoi, että aivoni ovat valmiudessa 24/7, unikaan ei palauttanut. Ongelmat aiheutti aiempi trauma.

Elän unelle, eli joudun jatkuvasti elämään unen ehdoilla. Nukun vain, mikäli unihygienia ja stressitasot ovat kondiksessa ja elämä tasapainoista ja rutiininomaista. Muuten alkaa helvetillinen unettomuuskierre.

Lyhyesti ja ytimekkäästi: Elän terveellisesti ja säännöllisesti, en juo enkä polta. Liikun raskaasti 5 x viikossa, ulkoilen joka ilta vartin ennen nukkumaanmenoa... ja otan joka ilta 100 mg ketiapiinia nukkuakseni.

Takaa 8 h yöunet!

Mua kiinnostaisi tuo tutkimus, jossa olit. Paljon maksoi ja missä tehtiin? Itse olen kärsinyt heräilystä ja valvomaan jäämisestä jo 20 vuotta.

Trauma itselläkin taustalla. Ikinä en ole missään tutkimuksissa käyny.

Vierailija
49/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi unettomuuteen kun laitoin koko sängyn ja petivaatteet uusiksi.

Olin heräillyt pitkään selkäsärkyihin. Luulin että säryt on jo osa elämää ja minua, mutta mokomat lähtikin pois jämäkämmällä sängyllä ja petarilla. Yöheräilyt siihen että on kylmä ja kuuma vuorotellen stoppasi taas

hengittävän kevyen untuvapeiton ostoon. Unettomuus ei ole täysin lähtenyt mutta heräily vähentynyt ja pysyn paremmin unessa.

Vierailija
50/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumaan liittyy ylivireysoireilua. Siihen auttaa muukin hoito kuin lääkehoito.

Vierailija
51/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mindfulnesin kuuntelu Youtubesta. Kun on vartin ajatellut varvastaan, ei voi olla nukahtamatta.

Vierailija
52/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus on tyypillinen stressioire. Mieli käy ylikierroksilla, jolloin ei pysty kunnolla rauhoittumaan ja uni jää liian kevyeksi. Yleisin unihäiriö on liian aikainen aamuyöllä herääminen, jonka jälkeen unensaanti on vaikeaa. Tekemättömät asiat ja huoli seuraavan päivän jaksamisesta valvottavat monia, jolloin unen määrä jää liian pieneksi.

– Jatkuva väsymys tekee työnteosta entistä hankalampaa: esimerkiksi keskittyminen, priorisointi, tarkkaavaisuuden sääntely sekä ongelmanratkaisua edellyttävät tehtävät ovat vaikeampia. Myös unohtelu lisääntyy.

Unettomuudella on selvä yhteys mielialaan sekä masentuneisuus- ja ahdistuneisuushäiriöihin. Ylikuormittuneena mieliala ja yleinen fiilis laskevat nopeasti alas.

– Väsynyt ihminen kokee neljä kertaa todennäköisemmin negatiivisia tunteita. Se on merkittävä asia, sillä avoimella, positiivisella mielellä aivot toimivat paremmin, ihminen on luovempi ja pystyy joustavammin suhtautumaan erilaisiin vastoinkäymisiin.

– Univaje aiheuttaa helposti negatiivisen noidankehän. Usein ihminen jättää väsyneenä tekemättä asioita, jotka normaalisti aiheuttavat mielihyvää. Tällöin hän rajoittaa sosiaalista elämää, vähentää liikuntaa, ei jaksa mennä harrastuksiin tai harrastaa seksiä. Tämä laskee mielialaa entisestään.

https://omaterveys.terveystalo.com/OmaTerveys/artikkelit-ja-blogit/Arti…

Vierailija
53/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kertoisitko sitten, että mikä muu hoito?

Vierailija
54/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Traumaterapia ja psykofyysinen fysioterapia. Kun vireystilaa oppii säätelemään paremmin, se voi auttaa unettomuuteenkin.

T. Traumojen takia hoidossa

Vierailija
55/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Traumaterapia ja psykofyysinen fysioterapia. Kun vireystilaa oppii säätelemään paremmin, se voi auttaa unettomuuteenkin.

T. Traumojen takia hoidossa

Joillakin vissiin auttaa myös EDMR terapia tai TRE tekniikat (trauma releasing exercise)

Vierailija
56/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesium voisi myös auttaa. Omalla kohdalla heräsin levottomiin jalkoihin ja magnesium selvästi auttoi. 

Vierailija
57/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuota ihan parikymppisestä asti eli sellaset 20v. Välillä syönyt opamoxia ja vahvaa antihistamiinia. Ovat toimineet mutta sitten on myös päivällä tokkurassa. Helvetillinen vaiva kyllä, mihinkään vuorotöihin en voi ikinä mennä tämän vuoksi. Joskus kokeilin ja unirytmi meni aivan totaalisen sekaisin.

Vierailija
58/58 |
06.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASMR-videot auttaa minua nukahtamaan. Joku kuiskii rauhoittavalla äänellä - niin johan alkaa unettaan.

Esimerkiksi tässä videossa en pääse alkua pidemmälle:

Yhä enemmän on suomalaisiakin ASMR-videoitakin.