Mistä saisi apua aamuyön unettomuuteen?
On niin vaikeaa jaksaa, kun herään yöllä kolmelta ja sitten en enää nuku. Olen kokeillut unilääkettäkin (Stella) sekä melatoniinia, mutta ei auta, kolmelta herätään ja zombiena menee päivä. Kohta varmaan taas sairausloma edessä, kun olen niin loppu.
Päiväuniakaan en voi ottaa, kun en nuku silloinkaan. Vihaan tätä elämää.
Pelkkää kärsimystä ilman unta.
Kommentit (58)
En ole kokeillut lääkkeitä mutta mulla auttaa YouTube tuohon aamuöiseen stressaamiseen. Joku semikiinnostava puhevideo pyörimään niin että juuri ja juuri saa selvää, yleensä vartissa olen unten mailla, muuten pyörisin vatvomassa asioita.
Vierailija kirjoitti:
En ole kokeillut lääkkeitä mutta mulla auttaa YouTube tuohon aamuöiseen stressaamiseen. Joku semikiinnostava puhevideo pyörimään niin että juuri ja juuri saa selvää, yleensä vartissa olen unten mailla, muuten pyörisin vatvomassa asioita.
Ja tiedän siis että valo on huono juttu mutta koetan varovasti kurkkia kännykän reunalta ja puhelin on silmäystävällisessä tilassa. Pahempi se tuntikausien pepparointi on.
Minulla on kokemusta unilääkeriippuvuudesta toiseen unilääkkeeseen (bentsopohjainen), ja oma kokemus on se, että lääkekoukku huononsi untani. Eli kun jäin unilääkkeisiin koukkuun ja toleranssi tuli niin unilääke alkoi kääntymään itseään vastaan. Edes isompi annos ei meinannut toimia. Uni muuttui lyhyemmäksi ja jos yritin nukkua ilman unilääkettä niin nukuin todella surkeasti. Ajauduin lääkekierteeseen unettomuuden takia, ja lääkäri alkoi määrätä tilalle uusia lääkkeitä. Lopulta todettiin, että ei, mikään muu lääke ei toimi minulla kuin se alkuperäinen (johon todennäköisesti oli tullut koukku jo koska en nukkunut ilman sitä).
Unilääkkeillä nukahtamiseen voi tottua niin paljon, että jos herää yöllä niin ei meinaa saada unta ilman unilääkemurusta. Joskus teinkin niin, että otin yöllä lisää unilääkettä. Olo oli kahta tokkuraisempi aamulla.
Mitä monesti lääkärit ei sano, niin unilääkkeet, erityisesti bentsopohjaiset voi muokata unen laatua heikommaksi. Eli syvä tärkeä uni leikkautuu ja siksi usein unilääkkeitä ei määrätä pitemmäksi aikaa. Siksi pyritään määräämään muita lääkkeitä, kuten Mirtatsapinia pienellä annoksella (joka ei itsellä toiminut - ehkä olisi toiminut ilman koukkua toiseen lääkkeeseen?)
Lopulta sitten eräs lääkäri alkoi purkaa sen unilääkkeen minulta pois. Hitaasti. Lopetin yölliset unilääkemurusten ottamiset, vaikka välillä tuon takia tuli tosi huonounisia öitä, aluksi, ei tosin enää kun opin nukahtamaan uudelleen. Aloin satsata elämäntapakeinoihin unettomuuden hoidossa vahvasti. Aika ironista kyllä, yksi parhaita unettomuuden hoitokeinoja on minulla syödä tukevasti illalla esim. jotain kanaa ja yöllä jos herään niin syödä banaanin puolikas. Ravintoaineet mitä niistä saa auttavat nukahtamaan. Stressi on minulla edelleen paha triggeri unettomuudessa, ja sen hallintaan pitää opetella jatkuvasti.
Ja ihme tapahtui. Mitä pienempi annos minulla on unilääkettä, sen paremmin nukun. Yritän päästä lopuistakin eroon, koska tiedän että unilääke ei tuo parempaa unta vaan päinvastoin. Nukun parhaiten kuin vuosiin. Käytän pientä annosta nukahtamisen tukena illalla melatoniinia. Yöllä jos herään, nukahdan helposti uudellen, kunhan menen heti petiin takaisin. Suhtaudun avoimin mielin siihen että unilääkkeistä voi päästä eroon.
Joillakin auttaa vahvempi melatoniini, johon lääkäri kirjoittaa reseptin. Yliopiston apteekin 3mg tai 5mg.
Itselläni on tuo 5mg ja aika hyvin on auttanut.
Heräätkö joka yö samaan aikaan? Tästä se voi kertoa
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/heraatko-joka-yo-samaan-aikaan-tast…
Mulla on taas silleen että mä en pääse siihen uneen kovinkaan helposti. Saattaa mennä 2-3h jotta pääsen uneen, vaikka olisin kuinka väsynyt tahansa. Unessa pysymisessä ei lainkaan ongelmia.
Minkä ikäinen olet ap? Jos vaihdevuodet lähestyvät tai jo päällä niin hormonikorvaushoito voi auttaa. Mulla ainakin auttoi heti siihenkin. N51
Kokeilin Ketipinoria 25 mg ja enää uskalla. Sain 5-10 sekuntia kestävän voimakkaan pakokauhun tunteen kun se rupesi vaikuttamaan. Oli aika höntti olo koko aamupäivän.
Nu...ittuna nukut paremmin
t. Toimi Kankaanniemi
Piikkimatto selän alle hetkeksi. Auttaa nukahtamaan uudelleen.
Ala opiskelemaan. Ihan varmasti nukuttaa kun pitäisi tenttiin lukea. Kotihommatkin tulee hyvin tehtyä. 🤣
Kysy lääkäriltä Noritrenistä. Ei ole kolmiolääke, ei aiheuta riippuvuutta, voi ottaa tai olla ottamatta tarpeen mukaan. Mielialalääke jota otetaan pieni annos pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ja joka auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa kun aamuyöllä herää. Toimii mulla paitsi jos on kova stressi, silloin ei.
PS. lopeta kahvinjuonti kokonaan jos sellaista juot.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet ap? Jos vaihdevuodet lähestyvät tai jo päällä niin hormonikorvaushoito voi auttaa. Mulla ainakin auttoi heti siihenkin. N51
Tämä. Minä olen myös N51 ja sama tarina. Aamuyön unettomuus alkoi pari vuotta ennen menopaussia, kun kuukautiset vielä pelasivat täysin säännöllisesti. Pieni annos estrogeenia korjasi tilanteen.
Nussiminen auttaa ainakin itselläni. Eikä ole kukaan mies ollut vielä pahoillaan jos vaikka tönäisen kolmen-neljän aikaan hereille ja teen selväksi että olisi seksiä tarjolla. N49v.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kokemusta unilääkeriippuvuudesta toiseen unilääkkeeseen (bentsopohjainen), ja oma kokemus on se, että lääkekoukku huononsi untani. Eli kun jäin unilääkkeisiin koukkuun ja toleranssi tuli niin unilääke alkoi kääntymään itseään vastaan. Edes isompi annos ei meinannut toimia. Uni muuttui lyhyemmäksi ja jos yritin nukkua ilman unilääkettä niin nukuin todella surkeasti. Ajauduin lääkekierteeseen unettomuuden takia, ja lääkäri alkoi määrätä tilalle uusia lääkkeitä. Lopulta todettiin, että ei, mikään muu lääke ei toimi minulla kuin se alkuperäinen (johon todennäköisesti oli tullut koukku jo koska en nukkunut ilman sitä).
Unilääkkeillä nukahtamiseen voi tottua niin paljon, että jos herää yöllä niin ei meinaa saada unta ilman unilääkemurusta. Joskus teinkin niin, että otin yöllä lisää unilääkettä. Olo oli kahta tokkuraisempi aamulla.
Mitä monesti lääkärit ei sano, niin unilääkkeet, erityisesti bentsopohjaiset voi muokata unen laatua heikommaksi. Eli syvä tärkeä uni leikkautuu ja siksi usein unilääkkeitä ei määrätä pitemmäksi aikaa. Siksi pyritään määräämään muita lääkkeitä, kuten Mirtatsapinia pienellä annoksella (joka ei itsellä toiminut - ehkä olisi toiminut ilman koukkua toiseen lääkkeeseen?)
Lopulta sitten eräs lääkäri alkoi purkaa sen unilääkkeen minulta pois. Hitaasti. Lopetin yölliset unilääkemurusten ottamiset, vaikka välillä tuon takia tuli tosi huonounisia öitä, aluksi, ei tosin enää kun opin nukahtamaan uudelleen. Aloin satsata elämäntapakeinoihin unettomuuden hoidossa vahvasti. Aika ironista kyllä, yksi parhaita unettomuuden hoitokeinoja on minulla syödä tukevasti illalla esim. jotain kanaa ja yöllä jos herään niin syödä banaanin puolikas. Ravintoaineet mitä niistä saa auttavat nukahtamaan. Stressi on minulla edelleen paha triggeri unettomuudessa, ja sen hallintaan pitää opetella jatkuvasti.
Ja ihme tapahtui. Mitä pienempi annos minulla on unilääkettä, sen paremmin nukun. Yritän päästä lopuistakin eroon, koska tiedän että unilääke ei tuo parempaa unta vaan päinvastoin. Nukun parhaiten kuin vuosiin. Käytän pientä annosta nukahtamisen tukena illalla melatoniinia. Yöllä jos herään, nukahdan helposti uudellen, kunhan menen heti petiin takaisin. Suhtaudun avoimin mielin siihen että unilääkkeistä voi päästä eroon.
Mullekin on käynyt näin. Bentsot ei enää auttaneet kuin joksikin aikaa. Enää lääkäri ei edes suostu määräämään niitä. Kokeilen nyt valeriaanan avulla nukkua.
Oletko vaihdevuosi-iässä? Hormonikorvaushoito voisi auttaa unettomuuteenkin.
Moni kellä on ollut pitkään unettomuutta ja päälle paljon vaatimuksia esim. töissä ja kenties vielä vapaa-ajallakin niin varmaan jossain vaiheessa alkaa käydä niin ylikierroksilla ettei edes uni tule. Ja kun kroppa ja mieli käy ylikierroksilla niin on hankala nukahtaa uudelleen öisin ja heräilee. On rauhaton öisinkin.
Siitä kierteestä pääsee pois levolla. Pois liikoja vaatimuksia, jos on pakko käydä töissä eikä voi saikuttaa niin sitten antaa arjessa itselle armollisuutta ettei tarvi ihan kaikkea tehdä. Saikku kyllä kannattaa jos on pahassa uupumuskierteessä, ettei tila vie burn outiin. Lepoa on jo se että antaa itsensä relata vaikka ei nukkuisikaan, menee vaikka pimeään huoneeseen, laittaa kuulokkeet päähän ja kuuntelee rentoutusnauhan silmät kiinni joka päivä. Joka päivä, niin että siitä tulee rutiini ja opettaa kehoaan aina säännöllisesti rentoutumaan. Jollakin se voi olla jotain meditointia, mutta se voi tuntua hankalalta aloittaa ja vain pysähtyä. Rentoutumaankin voi joutua oikeasti opettelemaan jos on pitkän aikaa ollut kiireistä ja ollut unettomuutta. Nukahtaminen vaatii tosi syvän rentoutumisen tilan. Nukahtamista hankaloittaa kaikenlaiset huolet, ahdistukset, kiireet ja murheet.
Rentoutumisen vastapainoksi keho tarvii liikettä. Mitä väsyneempi on, sitä vähemmän sitä kannattaa itsestä puristaa fyysisesti irti. Kävelylenkki, pieni joogahetki. Siinä voi olla mitä uupunut tarvii ja jaksaa. Kun unta on enemmän, silloin voi lisätä liikkumista. Hyvin väsyneen ihmisen kannattaa satsata ruokavalioon, koska siitä lähtee terveys ja todennäköisesti hyvin nukkuminenkin.
Päivärytmi ja illan rauhoittaminen on myös tärkeää. Iltaisin kannattaa tehdä tietynlaiset rutiinit aina samalla tapaa ja nollata kierroksia hyvissä ajoin. Ei kai se uni voi tulla, jos on juuri stimuloinut mieltään hirveällä määrällä kaikkea pohdintaa tai jännittäviä tv-sarjoja.
Paljon suositellaan terapiaa unettomuuteen nykyään, koska oikeasti sillä voidaan päästä sinne unettomuuden alkulähteille että mistä se johtuu. Ratkaista syitä, eikä vain oireita mitä unilääkkeet tekee. Vaikka tuntuisi, ettei niitä psykologisia syitä tai elämästä johtuvia syitä ole, niin monella varmasti on
Muitakin terapiamuotoja on kuin vain keskusteluterapia, esim. psykofyysinen fysioterapia. Joillekin terapiaa voi olla se että käy vaikka joogatunnilla ja sinne purkaa stressinsä, mutta se ei tietenkään ratkaise sitä mikä elämässä voi olla mikä laukaisee unettomuutta.
Nukuin koko yön valeriaanan avulla, kokeile ihmeessä! t. Entinen bentsoriippuvainen
Noista luontaistuotteista: itsellän valeriana auttaa nukahtamaan, mutta ei välttämättä niinkään pysymään koko yötä unessa. Sen takia yhdistän sen kärsimyskukkauutteeseen, joka taas on pitkävaikutteisempi ja tuntuu aika hyvin estävän aamuyöheräilyt.
Kokeillaanko sitten sitäkin😍?
No, ruumiillinen väsymys 😅 kyllä auttaa aina, itsellä nyt 39 maratonia jo juostu 🏃♂️!