Ylen Logged in - dokumentti
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta huono ratkaisu sekin, että näitä kohdellaan kuin lapsia jossain leikkikerhoissa.
Tämä muakin mietityttää. Että onko meillä tietyllä tavalla joku kohtaanto-ongelma tässäkin? Kun näihin auttamistehtäviin usein hakeutuu sellaisia myhäileviä terveydenhoitaja-tyyppejä? Että miksi näille ei puhuta kuin normaaleille ihmisille, vaan hyysätään ja paapotaan. Olin itsekin töissä eräässä erityisoppilaitoksessa, jossa oli ihan aikuisia ihmisiä opiskelemassa, kuka mistäkin syystä. Ja sitten siellä oli ohjaajina näitä, jotka suorastaan kakkua leipoo jo siitä hyvästä, että ihminen tulee koulupäivän aikana paikalle. Huh. Ymmärrän, että jokaisella on haasteita ja näillä varmasti normaalia enemmän, mutta voisko silti käyttäytyä ihan aikuismaisesti? Näitäkin oli kuitenkin tarkoitus valmentaa työelämää varten. En edes viitsi kirjoittaa, mitä ne työelämän edustajat oli osasta näitä mieltä, kun käytiin tapaamassa.
Eihän noilla ole mitään käsitystä siitä, mitä on "normaali" työelämäkäytös.
Ja itse olen palvelualalla, jonne tulee töihin sellaisia täysi-ikäisiä, joilla vähän työkokemusta. Heillä voi yhtälailla olla asiat ihan hukassa, miten työpaikalla ollaan. Noita asioita sitten kertaillaan. Ja kyseessä kuitenkin itselliset ihmiset, ei työelämäkuntoutujat.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kahta oli kiusattu koulussa. Yhtä lukuunottamatta elämässä piti pärjätä ilman vanhempien tukea.
Vain yksi sai koulun käytyä, tosin isoilla helpotuksilla, mutta hänelläkin isä joi ja äiti oli kuollut hiljattain, joten hienoa että sai koululta tukea. Hän varmasti löytää paikkansa vielä.
Se suljetulle joutunut narkomaanikin on minusta toivoa täynnä, kunhan saisi elämäänsä suunnan.
Se, jolla on avopuoliso, ansaitsisi päästä ADHD-ym. testeihin ja ansaitsisi paljon tukea apua, sillä ei voi olla ihan tyhmä jos on hakkeri.
Mutta se äitinsä paapoma poika. Hohhoijaa. En edes katsonut loppuun, niin raivostuttava tapaus oli.
Mikä siinä raivostutti? Oli ollut kiusattu päiväkodista amikseen. Ei ihme, että äiti paapoo ja haluaa olla hyvä poikaansa kohtaan pesemällä esim. tämän pyykit (eihän sillä pojalla ollut edes omaa pesukonetta) koska eipä sillä paljoa ole hyviä kokemuksia elämästä, tai ylipäätään mitään hyvää elämässä jonka takia varmaan viihtyy pelimaailmassa.
Vasta aloitin sarjan. Tykkäsin Aaronista tosi paljon. Jos ei retkahda, niin voisin kuvitella suht hyvää tulevaisuutta. Toivon todella hänelle kaikkea hyvää, oli skarpin oloinen nuori mies.
Patrik on kyllä.. En tiedä. Todella paha asennevamma ainakin. Mutta en tiedä voiko olla taustalla masennusta, tuo siivottomuus ja kaiken kieltäminen vaikuttaa vahvasti masennukselta. Äiti yrittää kovasti, en minä tuota paapomiseksi sanois, jos poika vie pyykit pestäväksi. Eri asia, jos tekisi kaiken pojan eteen ja olis jatkuvasti hyysäämässä. Kai tuossa tilanteessa yrittää jotenkin auttaa, on varmasti aika toivoton olo.
Se eka tyyppi (joka oli muuttamassa avokkinsa kanssa) oli varmasti aivan kyllästynyt asioimaan kelan, sossun yms kanssa, kun puhui niin epäkunnioittavasti puhelimessa. Ei itelle tulis mieleenkään kiroilla tuolla tavalla kenellekään, etenkään kun puhelu koskee mahollisesti tulevaa asuntoa. Siitä kaverista en kyllä ottanut selvää miksi on niin syrjäytynyt, ei vaikuttanut olevan muuta kuin alkoholiongelmaa (mikä lie tullut syrjäytyneisyyden seurauksena). Vaikutti olevan vain laiska, siis juuri sellanen mitä väitetään kaikkien työttömien olevan. Toki sinne kouluun oli yrittäny hakea, mut onko yrittäny mitään muuta?
Keskustelua sarjasta tänne, kiitos. Ei tarvitse montaa eri aloitusta samasta aiheesta. Tosin tässä taitaa kirjoitella aikuiset ja siinä uudessa ketjussa teinit?
Kun itse on ollut vakituisessa työssä 10 vuotta eikä palkasta jää mitään säästöön, sitten tulee lomautus ja joudut ottamaan lainaa, että voit maksaa vuokran ennen liiton suht surkeita rahoja, niin kyllähän tuo jonkun verran suututtaa, että joillekin kela ja sossu maksaa vuokran ilman, että tarvitsee itse tehdä yhtään mitään töihin viittaavaa.
En ikimaailmassa haluaisi tuollaista elämää, mutta eihän se ihan reilua ole työssä käyville.
Miten se viimeinen maaseudulla sukutalossaan asuva pystyy maksamaan noin ison talon ylläpidon? Tuo vielä lahoaa käsiin. Jos ei ollut varaa lääkkeisiin, kun ei ollut saanutkaan toimeentulotukea, vaan piti ostaa olutta tilalle, niin millä maksaa sähköt? Vesihän luultavasti tulee omasta kaivosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 23-vuotias keskustelee koulunkäynnistään ja faijansa juopottelusta koulukuraattorin kanssa?!
Ajatella, mäkin keskustelin samassa iässä samoista asioista YTHS:n psykologin kanssa säännöllisesti. Ja hyvä niin.
Olen samanikäinen opiskelija ja mulla kans raskas tausta. Kävin pari kertaa suunnittelemassa opintojani kuraattorin luona ja keskustelemassa sairauslomasta tilanteen mennessä huonommaksk ja vähän avasin elämäntilannettani. Nyt taas takaisin opiskelujen äärellä ja olen edennyt opinnoissa levon jälkeen. Kuraattori ei ole enää vain lapsia ja teinejä varten, vaan auttaa myös aikuisopiskelijoita käytännön asioissa. Ei se avun tarve maagisesti katoa aikuisena, vaan moni aikuinenkin kamppailee mielenterveysongelmien parissa. Tekeekö tämä nyt minusta siis teinin, kun minua kehotettiin toimimaan näin ja niin myös tein?
^Ja lisään vielä, että mulla on muitakin kontakteja ja meitä on kohdeltu ihan kuin aikuista koulussa. Poissaolot ja keskeytykset eivät tarvitse kummempia selittelyjä. Kokemusta on kyllä sellaisesta paapomisestakin.
Vierailija kirjoitti:
Kun itse on ollut vakituisessa työssä 10 vuotta eikä palkasta jää mitään säästöön, sitten tulee lomautus ja joudut ottamaan lainaa, että voit maksaa vuokran ennen liiton suht surkeita rahoja, niin kyllähän tuo jonkun verran suututtaa, että joillekin kela ja sossu maksaa vuokran ilman, että tarvitsee itse tehdä yhtään mitään töihin viittaavaa.
En ikimaailmassa haluaisi tuollaista elämää, mutta eihän se ihan reilua ole työssä käyville.
Ratkaisu on sanoa itsesi irti ja alkaa itsekin elämään tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten reilua, että joki sairastuu ja joku ei?
Vierailija kirjoitti:
Miten se viimeinen maaseudulla sukutalossaan asuva pystyy maksamaan noin ison talon ylläpidon? Tuo vielä lahoaa käsiin. Jos ei ollut varaa lääkkeisiin, kun ei ollut saanutkaan toimeentulotukea, vaan piti ostaa olutta tilalle, niin millä maksaa sähköt? Vesihän luultavasti tulee omasta kaivosta.
Hän mainitsi itsekin olevansa netissä nickillä kiltamestari. Takavuosina mm. Tiede-lehden keskustelupalstalla ja hamppufoorumilla kiltamestari kirjoitteli todella paljon. Oli unelmana luoda kerrostaloasuntoon ekosysteemi jossa lattialla olisi multaa reilu kerros, siinä kasvaisi kannabiskasveja ja muistaakseni muutakin kasvillisuutta ja mullan pinnalla eläisi sopivan kokoinen populaatio marsuja. Marsut saisivat ravintoa kasveista ja puolestaan ulosteillaan lannoittaisivat maaperää. Suunnitelma vaikutti olevan jo toteutusasteella ja muiden keskustelijoiden varoitellessa asunnon tuhoutuvan mm. vesivahingon vuoksi kaveri viis veisasi tästä.
Siihen verrattuna nykyiset leväkokeilut tuntuvat olevan kuitenkin melko harmittomia ja kaverin mielenterveys paremmassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy kilteille pojille joiden kanssa tytöt eivät edes juttele yläasteella :(
En ollut kiltti poika, en kyllä pahakaan. Minulle kävi noin koska ensin vanhemmat pahoinpiteli fyysisesti ja henkisesti melkein 10 vuoden ajan ja lopun kasvatuksen (lue vartioimisen) hoiti loppuina alaikäisyysvuosinani suomen valtion kouluttamat sekä palkkaamat lastensuojelualan ammattilaiset ja se lysti maksoi yhteensä +500 000 euroa 8:ssa eri sijoituspaikassa. Miettikää sitä. 10 vuotta vanhempien rakkautta sekä useita vuosia useissa lastensuojelulaitoksissa hintalapulla +500 000 euroa ja aikaansaatiin psyykkisesti sairas yksilö joka jätettiin oman onnensa nojaan sinä samana päivänä kun täytti 18 vuotta vaikka edellisenä päivänä en kuulema ollut kykeneväinen huolehtimaan itsestäni. Annettiin käteen 160 euron maksusitoomuksen IKEAan jolla piti aloittaa elämä. Sit lueskelen masentuneena miten kaukaa vaeltaneita hyysätään edestä ja takaa. Joo pitäkää paska yhteiskuntanne vaan.
Huonosti mennyt, mutta ei ainakaan voi sanoa, etteikö sinuun olisi käytetty rahaa. Kyllä olisin itse ollut kiitollinen, jos olisi kotoa otettu mieluummin johonkin laitokseen "hyysättäväksi", saanut arkeen järkevän rutiinin, selkeät rajat ym. Hassua mitä kukin kadehtii.
Toisia on helppo manipuloida vihaajiksi, kun on katkeruus oman elämän takia jo valmiina, oikein odottamassa että ketä siitä voi syyttää. Ja vihan kohteeksi joutuu väistämättä joku, jolla ei ole ollut sen helpompi elämä.
Et tosiaan tiedä mistä puhut kun toivot pääseväsi "laitokseen hyysättäväksi" *jumalatonta huutonaurua*. Sori mut sä et oikeesti tiedä mistä sä puhut. Et tosiaan tiedä.
Minö olen laitoshoidosta ikuisesti kiitollinen, vaikkei se todellakaan ollut helppoa, kaunista tai edes inhimillistä. Mutta ne otti mut pois s*ksuaalisesti hyväksikäyttävältä isältä ja äidiltä jotka huumeiden takia myi minua, omaa tytärtään kavereille.
Ja joo olin ihmisraunio ja ihan rikki kaiken ton jälkeen, samalla tavalla heitettiin omaan kämppään 18 vuotiaana ja "jälkihuolto" 21-vuotiaaksi oli se et sossu kävi oven takan kerran pari vuodessa kysymässä onko kaikki ok. Mut ponnistin pinnalle koska halusin näyttää kaikille etten ole se p*ska miks ne luulee ja miten ne käyttäyty. Kävin koulut ja sain työn ja en koskaan ikinä koske alkoholiin tai huumeisiin ja se on pitäny. Joo en oo korkeekoulutettu tai rikas mut elämä hallinnassa ja ilman laitosta oisin kuollu n*rkkari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy kilteille pojille joiden kanssa tytöt eivät edes juttele yläasteella :(
En ollut kiltti poika, en kyllä pahakaan. Minulle kävi noin koska ensin vanhemmat pahoinpiteli fyysisesti ja henkisesti melkein 10 vuoden ajan ja lopun kasvatuksen (lue vartioimisen) hoiti loppuina alaikäisyysvuosinani suomen valtion kouluttamat sekä palkkaamat lastensuojelualan ammattilaiset ja se lysti maksoi yhteensä +500 000 euroa 8:ssa eri sijoituspaikassa. Miettikää sitä. 10 vuotta vanhempien rakkautta sekä useita vuosia useissa lastensuojelulaitoksissa hintalapulla +500 000 euroa ja aikaansaatiin psyykkisesti sairas yksilö joka jätettiin oman onnensa nojaan sinä samana päivänä kun täytti 18 vuotta vaikka edellisenä päivänä en kuulema ollut kykeneväinen huolehtimaan itsestäni. Annettiin käteen 160 euron maksusitoomuksen IKEAan jolla piti aloittaa elämä. Sit lueskelen masentuneena miten kaukaa vaeltaneita hyysätään edestä ja takaa. Joo pitäkää paska yhteiskuntanne vaan.
Huonosti mennyt, mutta ei ainakaan voi sanoa, etteikö sinuun olisi käytetty rahaa. Kyllä olisin itse ollut kiitollinen, jos olisi kotoa otettu mieluummin johonkin laitokseen "hyysättäväksi", saanut arkeen järkevän rutiinin, selkeät rajat ym. Hassua mitä kukin kadehtii.
Toisia on helppo manipuloida vihaajiksi, kun on katkeruus oman elämän takia jo valmiina, oikein odottamassa että ketä siitä voi syyttää. Ja vihan kohteeksi joutuu väistämättä joku, jolla ei ole ollut sen helpompi elämä.
Häneen kyllä käytettiin rahaa lapsena, mutta ilmeisesti jätetttiin täysin oman onnensa nojaan, kuin täytti 18 vuotta. Ei sen noinkaan pitäisi mennä.
18-vuotias on vielä monella tapaa henkisesti lapsi vaikka olisikin virallisesti täysi-ikäinen, ja noin vaikean lapsuuden ja taustan omaava tarvitsisi varmasti vielä tuon ikäisenäkin muilta ihmisiltä ja yhteiskunnalta tukea. Muutakin kuin rahallista. ERI
Ohis mutta henkilö joka on ollut täysikästyessä laitoksessa on oikeutettu jälkihuoltoon. Eli esim tuettuun asumiseen jossa saa neuvoja ja ohjeusta ja säännöllistä apua, muutakin ku rahaa. Ei mitenkään välttämättä ketään heti 18 vuotiaana omilleen sysätä, paljon on kiinni siitä miten siihen sossuun suhtautuu. jos kieltäytyy avusta niin täysikästä ei velvoteta sitä ottamaan vastaan. Jälkihuollossa olevalta vaaditaan yhteistyökykyä.
Jälkihuolto on kaunis ajatus mutta siihen se jää. Laitoin tossa aiemmassa viestissä kans kommenttia tästä. Mulla meni paperilla hyvin, oli koulu ja duuni ja olin raitis. Sossut kävi kerran pari vuodessa kahvilla, se oli se jälkihuolto. En saanu tukee tai apua tai minkäänlaista turvallisuuden tunnetta, se että eri täti käy välillä kahvilla ei oo jälkihuoltoo. Tindertreffeiltäki saa enemmän apua.
Ja ennenku kukaan sanoo et mähän pärjäsin hyvin enkä tarttenu apuu, olin 18. Olin pahasti traumatioistunu vaikka terapiani käyny ja en ollu koskaan elämässäni eläny normaalia elämää. Eli kyllä mäkin olisin sitä tukea tarvinnut ihan siihen normielämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierilija kirjoitti:
En ikimaailmassa haluaisi tuollaista elämää, mutta eihän se ihan reilua ole työssä käyville.Onko se sitten reilua, että joki sairastuu ja joku ei?
En tarkoittanut noita selkeesti sairaita, vaan esim. tuota Jonia, jolla ei ilmeisesti edes ole laiskuuden lisäksi muuta syytä miksi on alkoholisoitunut ja syrjäytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta panosti ainakin sarjan syrjäytyneisiin tosi paljon. Kela maksaa asunnon vuokrat yksille, toista talutetaan kädestä pitäen valmistumaan helpotetuin vaatimuksin, yhdelle tarjotaan puhtaat välineet narkkaukseen ja kuukausikaupalla hoitojaksoja eri laitoksissa. Voiko tuota enää syrjäytymiseksi sanoa? Nämähän saavat huomiota ja apua valtavasti.
Minä olen naispuoleinen mt-ongelmainen, jolla ei ole kuitenkaan päihdeongelmia. En saa apua mistään! Ketään ei kiinnosta, eikä kenenkään tarvitse kiinnostua koska olen eläkkeellä. Silloin ei tueta terapioita eikä ohjata mihinkään päiväkeskukseen opettelemaan yhtään mitään.
Pitäisi olla päihdeongelmainen mies, sitten alkaisi tapahtua 😠
Kyllä työkyvyttömyyseläkkeellä voi saada jopa ilmaiseksi terapiaa Kelalta. Termi on vaativa lääkinnällinen kuntoutus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierilija kirjoitti:
En ikimaailmassa haluaisi tuollaista elämää, mutta eihän se ihan reilua ole työssä käyville.Onko se sitten reilua, että joki sairastuu ja joku ei?
En tarkoittanut noita selkeesti sairaita, vaan esim. tuota Jonia, jolla ei ilmeisesti edes ole laiskuuden lisäksi muuta syytä miksi on alkoholisoitunut ja syrjäytynyt.
Tuo Jonihan nimenomaan yrittää noista viidestä, vaikka elämä on kirjaimellisesti potkinut selän mustaksi. Tuo alkoholismi on mitä luultavimmin seuraus syrjäytyksestä. Noista viidestä en näe kuin yhden aidosti laiskan jampan ja sen tietää kaikki, huomasitteko kuinka monella oli ulkona kävelemis kohtauksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierilija kirjoitti:
Tuo Jonihan nimenomaan yrittää noista viidestä, vaikka elämä on kirjaimellisesti potkinut selän mustaksi. Tuo alkoholismi on mitä luultavimmin seuraus syrjäytyksestä. Noista viidestä en näe kuin yhden aidosti laiskan jampan ja sen tietää kaikki, huomasitteko kuinka monella oli ulkona kävelemis kohtauksia?
Joni oli ollut töissäkin kuvausten aikaan. Siksi meni raha-asiat reisille. Kouluun haki ja myöhemmin pääsi.
Patrick oli ainoa jolla ei ollut mitään tulevaisuuden suunnitelmia eikä yritystä mihinkään.
https://areena.yle.fi/1-62751758
Jes, jatkoa luvassa ensi maanantaina!
Näköjään pulska poika ei ole mukana tällä kaudella.
Toisaalta työttömiä jotka elävät tuilla eivätkä halua töihin löytyy pilvin pimein. Näillä logged in tyypeillä taas on oikeita ongelmia, mutta koska pelaavat niin kauhea raivo.