Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko aikuinen lapsi vanhemmilleen velkaa siitä, että hänestä on pidetty huolta lapsena?

Vierailija
05.02.2020 |

Anoppi väittää näin ja vaatii sen perusteella miestäni huolehtimaan hänen asioistaan. Alkaa rassata parisuhdetta, kun mies on pinna kireänä jatkuvista vaatimuksista.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. En ole pyytänyt syntyä tänne huolehdittavaksi.

Vierailija
2/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. On vanhempien tehtävä kasvattaa lapsensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis totta kai jos vanhempani elävät todella vanhoiksi, pyrin heistä pitämään huolta sisarukseni kanssa. Mukana varmaan lapsenlapset myös. Aika näyttää miten käy.

Vierailija
4/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vanhemmalla ei ole muuta tehtävää kuin rakastaa lapsiaan. Ja rakkaus ei pyydä itselleen mitään. Jos pyytää, on rakkaus ollut ehdollista.

Vierailija
5/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain määrin kyllä, jos vaikka vanhempi on heikossa kunnossa, liikuntaesteinen yms.

Nykyisin sitä apua kun ei yhteiskunnan kautta aina välttämättä saa.

Vierailija
6/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Jokainen sukupolvi kerrallaan hoitaa oman katraansa kasvatuksen ja elatuksen aikuiseksi asti. Ei siitä jää vanhemmilleen mitään velkaa.

Vierailija
7/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todella törkeää jos vanhempi pyytää apua ja lapsi ei auta koska ”en minä pyytänyt tänne syntyä!” Miten röyhkeä voi olla?? Toinen on sinulle kaikkensa antanut ja yöt valvonut.

Vierailija
8/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Sanon nykyään, jos vanhemmat yrittää käyttää tuota vipuna, että se on ollut heidän homma huolehtia puurot ja vaatteet, jos he ei olis huolehtineet olisin otettu huostaan.

On henkistä väkivaltaa kiristää aikuista ihmistä sillä että on huolehtinut tästä lapsena. Se on se päätös ryhtyä vanhemmaksi sellainen.

Vierailija
9/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. En ole pyytänyt syntyä tänne huolehdittavaksi.

Susta ei vissiin ole sit huolehdittu. Sillä sellainen lapsi, josta on huolehdittu, on kiitollinen vanhemmilleen.

Vierailija
10/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemman velvollisuus on pitää huolta jälkikasvustaan, ei lapsi ole mitään velkaa tästä. Jos lapsi haluaa huolehtia äidistään ja isästään, se on hienoa, mutta vapaaehtoista.

Vierailija
11/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti on. Monessa kulttuurissa se menee ihan luonnollisesti ja ennen rakennettiin se syytinkimökki vanhemmille. Nyt oletetaan yhteiskunnan hoitavan vanhempien asiat. Vähän sama kuin oletetaan sossun maksavan elämisen ilman omaa panosta.

Vierailija
12/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välit on läheiset ja rakastettu on niin tietenkin huolta pidetään, puolin ja toisin.

Vierailija
13/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä mitään velkaa jää, mutta itsellä ainakin halu auttaa vanhempiani, koska minuakin on autettu. 

Ei lapsia tehdä sen takia, että ne hoitaisivat vanhana tai toimisivat ilmaisina työntekijöinä. Tai kyllä varmaan joku tekee tällä periaatteella, mutta ei se kovin oikealta kuulosta.

14/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole velvollisuutta. Mutta jos aikuistunut lapsi rakastaa ikääntyvää vanhempaansa, hän varmasti haluaa mahdollisuuksiensa mukaan auttaa tätä. Kaikki aikuiset lapset eivät huolehdi vanhemmistaan (eivätkä kaikki vanhemmat huolehdi lapsistaan). Onneksi Suomessa on verovaroin järjestetyt peruspalvelut. Niitä vain pitäisi parantaa.

Vierailija
15/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on jo henkistä väkivaltaa. Äärimmäisen kieroa ja julmaa. Noin saadaan ihmistä ansaan.

Vierailija
16/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on todella törkeää jos vanhempi pyytää apua ja lapsi ei auta koska ”en minä pyytänyt tänne syntyä!” Miten röyhkeä voi olla?? Toinen on sinulle kaikkensa antanut ja yöt valvonut.

Ei nyt tainnut olla kyse tästä.

Varmasti ihan normaalisti autellaan edes takaisin,

Vaan jos tuota 'minä huolehdin sinusta lapsena' lausetta käytetään aina jonkinlaiseen kiristykseen tai siihen että halutaan saada aikuinen ihminen toimimaan vanhemman pillin mukaan.

Vierailija
17/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vanhemmat ei todiaankaan ole kaikkensa antaneita. Mua pahoinpideltiin, kaltoinkohdeltiin, liminlyötiin ja lopulta hylättiin. Tästä pitäisi nyt olla kiitollinen ja huolehtia pskavanhemmista?

Vierailija
18/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jollain tasolla mielestäni moraalinen velvollisuus on kohtuudella auttaa. Tämä silloin, jos lapsuus on ollut hyvä ja turvallinen. 

Vierailija
19/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt exceliä johon kuitannut vauvanruuasta ja vaipoista lähtien kaikki menot.

Työjajan olen laskuttanut mielestäni kohtuullisella.:

10 euroa/tunti, arkipäivisin 6 tuntia työaikaa, viikonloppuisin ja vapaapäivinä 12 tuntia.

Eli 28,140 euroa vuodessa.

Lapsen täyttäessä 18 annan hänelle sitten laskun joka on 506,520 euroa + kulut.

Vierailija
20/46 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun appivanhemmat on alkaneet vaatia rahaa meiltä sillä perustella, että ostivat aikoinaan miehelleni sukset, mopon jne. Nyt pitäisi sitten korkojen kera saada rahat niistä takaisin. Vaikka esim mopon on appiukko itse aikoinaan myynyt mitään kyselemättä, yhtenä päivänä se vaan oli kadonnut.

Mies taantuu ihan lapseksi noiden läsnäollessa. Muuten ihan määrätietoinen mies ei uskalla sanoa missään vanhemmilleen vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi