Miksi "ruma" nainen häiritsee miehiä yleisemmin?
Menin aamulla metrolla töihin. Olen hoikka, 30+ ja mulla on hieman pörröiset, pitkät hiukset. Jaloissani oli mustat lenkkarit, sillä satutin taannoin jalkani siten, että muut kenkäni eivät mahdu toiseen jalkaani vielä. Katselin ikkunan kautta metrotunnelin pimeyteen ja heijastuksen kautta muita ihmisiä vaivihkaa.
Huomasin, että aivan tavallisen näköinen noin viisikymppinen mies mittaili mua nyrpein ilmein päästä varpaisiin. Vilkaisin häneen päin ja hän käänsi katseensa pois. Tajusin, että hän katsoi minua halveksien, sillä en täytä hänen ihanteitaan siitä, miltä naisen kuuluu näyttää, sillä käytin lenkkareita (huonoa epänaisellista pukeutumista ja tyylirike!) ja lisäksi ehkä hiukseni olivat vähän liian sotkuisen näköiset mahdollisesti ja olihan minulla vain musta untuvatoppatakki tyylikkään villakangastakin sijaan.
Seuraavassa hetkessä muhun iski sellainen hyvin lievä vtutus, kun aloin miettiä sellaista, että millä oikeudella hän minua halveksi ja paheksui. Ei hän itsekään ollut tyylikäs, tosin oliko se niin, että vain naisten pitäisi olla kauniita ja tyylikkäitä ja on jonkinlainen rike miessukukuntaa vastaan, jos nainen on ruma tai ns. harmaavarpunen?
T. Nainen Helsingistä
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Muistan ikuisesti sen, kun menin junaan vielä kosteilla, samana aamuna pesemilläni hiuksilla ja istahdin vanhemman mummelin viereen. Se mummeni katsoi mua suorastaan murhaavasti ja mittaili katseellaan päästä varpaisiin. Tuolloin vielä itsetuntonikin oli parempi, sillä sentään seurustelin (eli olin kelvannut jollekin). Jotain koetin hänelle selittää ja pyysin anteeksi kosteita hiuksiani, mutta se halveksiva tuijottelu ei loppunut (eikä hän edes kommentoinut vastaukseksi mitään). Tuolloin olin kyllä muuten siististi pukeutunut ja siististi meikattukin, mutta hiukset tosiaan olivat vielä kosteat.
T. Ap
Älä nyt jaksa naurattaa, aikuinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on taas vainoharhat valloillaan. Kai tuolle persoonallisuushairiolle joku nimikin olisi.
Höpöhöpö. Reagoin aina samoin vakaviin tuijotteluihin, jo lapsuudesta lähtien. Muistan, kun joskus ala-asteella ekaluokkalaisena menin terveydenhoitajalle ja se nainen tuijotti mua täysin hymyttömästi pitkään ja oli muutenkin vakava ja nuiva, niin sain jonkun ihme raivarin ja sanoin rumasti sille naiselle (minkä seurauksena jouduin koulupsykologille, joka puolestaan oli mukava, eloisa ja hymyilevä nainen ja pidin hänestä). En pidä siitä, että tuijotetaan vihaisin ilmein sanomatta sanaakaan. Mielestäni se on loukkaavaa ja halventavaa.
T. Ap
Persoonallisuushäirion määritelmään nimenomaan kuuluu että kyseessä on muuttumaton, lapsuudesta saakka olemassaollut häirio.
Eli siis en saisi loukkaantua siitä, että minuun suhtaudutaan huonosti? Ei minulla ole mitään persoonallisuushäiriötä, vaan olen vain oikeasti vähän rumahko/erikoisen/ulkomaalaisen näköinen muutenkin.
Mulla on ripaus geenejä todella kaukaa Suomesta ja siksi en näytä keskivertosuomalaiselta ja olen saanut kärsiä siitä koko elämäni. Ja siksi tosiaan ihmiset yleensä suhtautuvat hieman vieroksuen minuun ja olen kestänyt sitä koko elämäni.
Mitä mun pitäisi tehdä, jos en saa edes tuntea surua ja vihaa siitä, että minuun suhtaudutaan aina lähtökohtausesti negatiivisesti? Enkä saisi sanoa sitä ääneen edes palstalla?
T. Ap
Häirio saa sinut KUVITTELEMAAN että muut suhtautuvat sinuun oudosti, ja saa sinua pitämään itseäsi erikoisena lumihiutaleena joka herättää niiiiin paljon kiinnostusta muissa. Tuo jankutus ja päättymäton yksinpuhelu kuuluu myos oirekuvaan.
Pakko puhua täällä, kun livenä en voi puhua kenellekään. Mulla on myös kumppaninhaku päällä 24/7, joten koetan aistia, olisiko joku kiinnostunut. Mutta ei ole tullut arjessani aloitteita (esim. siellä metrossa). Mulle kävisi mies tai nainen, ikähaarukalla 30-65 vuotta. Olisin imarreltu, jos joku tulisi iskemään kadulla tai ratikassa/metrossa/junassa tai ruokakaupassa.
T. Ap
Sekin saattaa kiinnittää ihmisissä huomiota jos alati tunnet itsesi epävarmaksi ja varautuneeksi, kuin sinua tuijotettaisiin. Eli jotkut saattavat katsoa sinua siitä syystä, ei pahalla. Jos olet paljon keskimääräistä suomalaista tummempi, varmaan joku katsoo pahallakin, vai millä tavoin piirteesi on niin ei suomalainen?
Kuitenkin myös toivot huomiota, kun haet kumppania ja toivot aloitteita? Ehkä tämä tarve tulla huomioiduksi ja pelko että ei pidetä koska olet "ruma" saa ihmiset kiinnittämään sinuun huomiota enemmän. Mistä tiedät varmasti että noista tuijottajista joku ei pitänyt sinua viehättävänä?
En usko sinua rumaksi. Onnea kummpanin hakuun.
Ap on mies, taas tämä sama aloitus.
Hoitaisit pääsi kuntoon vaan. Ei niitä hiuksia, vaan ne aivot.
Minusta kuulostaa vähän siltä, että ap ylitulkitsee.
Sitä suu puhuu mitä sydän on täynnä. Eli asenteesi ja ajatusmaailmasi ovat negatiivisia joten vedät puoleesi negatiivisuutta, todellista ja kuviteltua. Maailma ei tosiaan pyöri vain sinun napasi ympärillä vaikka itse pyöritkin.
Kirjoitustyyli, jutut ja käsittämätön jankkaaminen kertovat selvääkin selvemmin että äitihulluhan tämä on. Mutta mistä lähtien hän on kulkenut metrolla? Eikö hänellä ole oma auto josta höpöttää jatkuvasti?
Vierailija kirjoitti:
Ap on mies, taas tämä sama aloitus.
Hoitaisit pääsi kuntoon vaan. Ei niitä hiuksia, vaan ne aivot.
Kyllä. Vaasalainen mies.
Vierailija kirjoitti:
Katkeroita ne on ja mulkoilee naisia, koska tietää ettei kiinnostuksesta tule molemminpuolista. Ja ehkä helpompi tuijottaa vihaisella ilmeellä kuin selvästi kuolaten...
Hassu oletus, että miehet olis 24/7 kiinnostuneita kaikista vastaantulevista naisista 😃
En jaksa/ehdi lukea koko ketjua läpi, mutta kommentoin, koska tämä on mielestäni hyvä ja tärkeä aihe.
Olen itse myös huomannut, että saan ei-laittautuneena miehiltä huonompaa kohtelua, kuin laittautuneena. Jos menen ulos ilman meikkiä (finnit paistaen), niin miespuoliset naapurit eivät tervehdi. Lisäksi on tullut välillä tuntemattomilta miehiltä veetuilevaa ja törkeää käytöstä (esim. joku vanha kännipappa kyseli muutama viikko sitten, että mikä roskakassi mulla oli kädessä, kun pitelin kauppakassia, jossa oli ostokset)).
Te naiset, jotka ette usko tähän, niin kokeilkaa itse. Laittautukaa rumaksi: lisätkää esim vyötärölle lisävaatetusta, niin että näytätte keskivartalolihavalta, hiukset kireälle ponnarille, ei mitään meikkiä naamaan, lenkkarit, epäseksikkäät vaatteet...
Sitten vaan ihmisten ilmoille tarkkailemaan reaktioita :).
Vierailija kirjoitti:
En jaksa/ehdi lukea koko ketjua läpi, mutta kommentoin, koska tämä on mielestäni hyvä ja tärkeä aihe.
Olen itse myös huomannut, että saan ei-laittautuneena miehiltä huonompaa kohtelua, kuin laittautuneena. Jos menen ulos ilman meikkiä (finnit paistaen), niin miespuoliset naapurit eivät tervehdi. Lisäksi on tullut välillä tuntemattomilta miehiltä veetuilevaa ja törkeää käytöstä (esim. joku vanha kännipappa kyseli muutama viikko sitten, että mikä roskakassi mulla oli kädessä, kun pitelin kauppakassia, jossa oli ostokset)).Te naiset, jotka ette usko tähän, niin kokeilkaa itse. Laittautukaa rumaksi: lisätkää esim vyötärölle lisävaatetusta, niin että näytätte keskivartalolihavalta, hiukset kireälle ponnarille, ei mitään meikkiä naamaan, lenkkarit, epäseksikkäät vaatteet...
Sitten vaan ihmisten ilmoille tarkkailemaan reaktioita :).
Epäseksikkäät vaatteet?
Tuota tuomitsemista tekevät myös naiset. En tietenkään tee miehen käytöksestä hyväksyttävää.
Haluan vain muistuttaa, ettei ne naistenkaan käytöstavat niin hyviä ole.
Ehkä 95% ihmisistä on perusilmeeltään muuta kuin hymyileviä, etenkin mitä vanhemmista ihmisistä on kyse, sitä vähemmän on luonnostaan virnisteleviä. Ja kyllä ihmisen elämä vaikeaksi menee jos ei saa mihinkään katsoa ilman että syyllistyy aggressiivisuuteen ja uhkaavuuteen.
Mitä jos pistäisit omat päänsisäiset ongelmasi kuntoon ja ymmärtäisit, että muut eivät suhtaudu sinuun lähtökohtaisesti vihamielisesti?