Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi "ruma" nainen häiritsee miehiä yleisemmin?

Vierailija
05.02.2020 |

Menin aamulla metrolla töihin. Olen hoikka, 30+ ja mulla on hieman pörröiset, pitkät hiukset. Jaloissani oli mustat lenkkarit, sillä satutin taannoin jalkani siten, että muut kenkäni eivät mahdu toiseen jalkaani vielä. Katselin ikkunan kautta metrotunnelin pimeyteen ja heijastuksen kautta muita ihmisiä vaivihkaa.

Huomasin, että aivan tavallisen näköinen noin viisikymppinen mies mittaili mua nyrpein ilmein päästä varpaisiin. Vilkaisin häneen päin ja hän käänsi katseensa pois. Tajusin, että hän katsoi minua halveksien, sillä en täytä hänen ihanteitaan siitä, miltä naisen kuuluu näyttää, sillä käytin lenkkareita (huonoa epänaisellista pukeutumista ja tyylirike!) ja lisäksi ehkä hiukseni olivat vähän liian sotkuisen näköiset mahdollisesti ja olihan minulla vain musta untuvatoppatakki tyylikkään villakangastakin sijaan.

Seuraavassa hetkessä muhun iski sellainen hyvin lievä vtutus, kun aloin miettiä sellaista, että millä oikeudella hän minua halveksi ja paheksui. Ei hän itsekään ollut tyylikäs, tosin oliko se niin, että vain naisten pitäisi olla kauniita ja tyylikkäitä ja on jonkinlainen rike miessukukuntaa vastaan, jos nainen on ruma tai ns. harmaavarpunen?

T. Nainen Helsingistä

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metrossa, tuossa kiskoilla kulkevassa päihde- ja mielenterveysongelmaisten avohoitoyksikössä joku muka katsoisi tuollaisia, hah. Itse kuljen päivittäin Siilitie-Kamppi reittiä töihin ja takaisin ja kukaan ei katso edes vaikka jollain olisi kuset housuissa tai oksennusta rinnuksilla, tai viinapullo kourassa tai puhuisi yksinään jatkuvasti. Jos joku oikein pahanhajuinen tai epämiellyttävä nyt ihan viereen istuu, saattaa nousta seisomapaikalle hiljaksiin. Mutta eipä kyllä kauhean fiiniä porukkaa siellä kaikki ole eikä ihmiset katsele.

Vierailija
22/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on taas vainoharhat valloillaan. Kai tuolle persoonallisuushairiolle joku nimikin olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesparka. Sattuu olemaan resting bitch face ja ohikulkeva nainen vetää hernepellon nenuun.

Oletko ap koskaan ajatellut, että ehkä koko maailma ei pyöri sinun ympärilläsi ja on ihan mahdollista, että ihmiset katsovat vastaankävelijöitä ilman että ajattelevat heistä yhtään mitään? Useimmilla ihmisillä on ihan riittävästi ajattelemista omissa asioissaan, niin ei tarvitse vaivata päätään hyväksymällä/paheksumalla muita.

Nimenomaan näin! Itse olen pari kertaa törmännyt ilmiöön, että en mitenkään tietoisesti ole ollut hapan tai nyrpeä, mutta joku on vetänyt herneet nenään. Kerran baarissa Seinäjoella: seisoin juomalasi kädessä ja katselin ympärilleni sillä aikaa, kun ystävä kävi vessassa. Siihen tuli kimeällä äänellä huutamaan joku n. 25 v. nainen, että mikä säkin luulet olevasi, miks sä kyttäät muita siinä niin ylimielisen näköisenä s**tana. Sanoin, että tää on kuules mun perusilme. Tämä nainen huusi siihen, että sit kannattaa mennä leikkauttamaan naamansa. Tulihan siitä ikävä olo. Töissä kun keskityn johonkin asiaan, näytän kuulemma vihaiselta, mutta työkaverit tietää sen, ettei ole tahallista. Naama muuttuu ikääntyessään ja kai se hermotus vaikuttaa, millaisia ilmeitä tulee kenellekin. En aio sen takia leikellä naamaani.

Vierailija
24/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan ikuisesti sen, kun menin junaan vielä kosteilla, samana aamuna pesemilläni hiuksilla ja istahdin vanhemman mummelin viereen. Se mummeni katsoi mua suorastaan murhaavasti ja mittaili katseellaan päästä varpaisiin. Tuolloin vielä itsetuntonikin oli parempi, sillä sentään seurustelin (eli olin kelvannut jollekin). Jotain koetin hänelle selittää ja pyysin anteeksi kosteita hiuksiani, mutta se halveksiva tuijottelu ei loppunut (eikä hän edes kommentoinut vastaukseksi mitään). Tuolloin olin kyllä muuten siististi pukeutunut ja siististi meikattukin, mutta hiukset tosiaan olivat vielä kosteat.

T. Ap

Ei häntä varmastikaan sinun kosteat hiukset kiinnostaneet yhtään. Mutta istuitko toisen viereen vaikka tilaa olisi ollut muuallakin? Siitä monet ei tykkää että siihen tunkee vaikka ei olisi pakko.

Muistelisin, että yhtä vähän tilaa oli muuallakin, mutta en ole 100% varma. Itsekin menen Suomi-tyyliin ekana tyhjimmille paikoille eli en tahallani ängennyt sen mummelin viereen. Muistaakseni oli niin täyttä, etten voinut vaihtaa muuallekaan pakoon sitä murhaavaa tuijottelua.

T. Ap

Vierailija
25/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkä näköisiä ovat nuo pilkkaavat äijät itse! Eivätkö koskaan katso peiliin minkä näköinen kuvatus siellä mollottaa?

Vierailija
26/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla itselläsi päässä toi ajatuskuvio, ja aina kun joku kattoo sua ajattelet, että toi on asia liikkuu niiden päässä. Ei liiku.

Aamulla varsinkin monen perusilme on nyrpeä.

Vierailija
27/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapu ois kiva.

Vierailija
28/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auta armias, jos et ole hoikka, tai on isot naiselliset vermeet! Kaikki äijät ovat mielestään oikeutettuja arvostelemaan ja tuomitsemaan samalla kun huutavat, että naiset haukkuvat heitä. En ole koskaan kuullut, että naiset haukkuisivat miesten ulkonäköä samalla tavalla kuin miehet naisten. Mistä näitä tyyppejä tulee? Katkeria, kaikkeen pettyneitä. Eikö kaunis nainen huolinut, eikä rumakaan?

Voi  miten riemastuttavaa yleistämistä!

Vierailija
29/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on taas vainoharhat valloillaan. Kai tuolle persoonallisuushairiolle joku nimikin olisi.

Höpöhöpö. Reagoin aina samoin vakaviin tuijotteluihin, jo lapsuudesta lähtien. Muistan, kun joskus ala-asteella ekaluokkalaisena menin terveydenhoitajalle ja se nainen tuijotti mua täysin hymyttömästi pitkään ja oli muutenkin vakava ja nuiva, niin sain jonkun ihme raivarin ja sanoin rumasti sille naiselle (minkä seurauksena jouduin koulupsykologille, joka puolestaan oli mukava, eloisa ja hymyilevä nainen ja pidin hänestä). En pidä siitä, että tuijotetaan vihaisin ilmein sanomatta sanaakaan. Mielestäni se on loukkaavaa ja halventavaa.

T. Ap

Vierailija
30/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auta armias, jos et ole hoikka, tai on isot naiselliset vermeet! Kaikki äijät ovat mielestään oikeutettuja arvostelemaan ja tuomitsemaan samalla kun huutavat, että naiset haukkuvat heitä. En ole koskaan kuullut, että naiset haukkuisivat miesten ulkonäköä samalla tavalla kuin miehet naisten. Mistä näitä tyyppejä tulee? Katkeria, kaikkeen pettyneitä. Eikö kaunis nainen huolinut, eikä rumakaan?

En ole koskaan huomannut miesten haukkuvan naisia kuin keskustelupalstoilla.

Naiset kylläkin puhuvat todellä ikävästi miehistään tai miehistä yleensä.

Vierailija
31/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko tämä on provo tai ap:lla on pahasti vääristynyt todellisuudentaju. Kaikki nyrpeäilmeiset eivät nyrpistele sinulle eivätkä välttämättä ole nyrpeällä tuulella lainkaan. Kuten todettu, osalla on ns. resting b.i.t.c.h face eikä se kerro vielä mitään kyseisen henkilön luonteesta. Moni vakavikolta näyttävä voi olla tosiasiassa paljon sydämellisempi ja huomaavaisempi kuin se jatkuvasti pepsodenthymy naamalla ihkuttava pollyanna.

Vierailija
32/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut on uhattu hakata, koska olin miesjoukosta niin vastenmielinen läski. Käytin silloin kokoa 44, eli ylipainoa kyllä oli, mutta mielestäni minullakin oli (ja on) oikeus kävellä kadulla. 

Minun on käsketty vetää itseni vessanpöntöstä alas koska olin teininä hoikka enkä muodokas. Paljon muutakin pahaa on sanottu vuosien varrella. Pojat ja miehet luulee että heillä on oikeus ja valta sanoa naisille. On aina luulleet.

Vierailija
33/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö. Reagoin aina samoin vakaviin tuijotteluihin, jo lapsuudesta lähtien. Muistan, kun joskus ala-asteella ekaluokkalaisena menin terveydenhoitajalle ja se nainen tuijotti mua täysin hymyttömästi pitkään ja oli muutenkin vakava ja nuiva, niin sain jonkun ihme raivarin ja sanoin rumasti sille naiselle (minkä seurauksena jouduin koulupsykologille, joka puolestaan oli mukava, eloisa ja hymyilevä nainen ja pidin hänestä). En pidä siitä, että tuijotetaan vihaisin ilmein sanomatta sanaakaan. Mielestäni se on loukkaavaa ja halventavaa.

T. Ap

Viimeinen lause on tässä tärkein. Sinun mielestäsi... Ongelma on sinun pääsi sisällä. Monella ihmisellä sattuu olemaan nyrpeä / vihainen / tympeä perusilme eikä sille voi mitään. Sinä olet itse päättänyt olla pitämättä näistä ihmisistä, vaikka kyseessä on piirre, jolle he eivät itse voi mitään. Sitten vielä skitsoilet kuvittelemalla heidän päähänsä kaikenlaisia negatiivisia ajatuksia, joita siellä ei ole.

Vierailija
34/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n havainto on tosi, näin toimii sosiaalinen kontrolli. Ulkonäköpaineesta lipsuvia naisia yritetään palauttaa kontrolliin. Ilmiötä ei tunnista, jos ei ole joutunut sen kohteeksi.

Tästä vapautuu jossain vaiheessa, esimerkiksi vanhenemalla niin että muuttuu näkymättömäksi.

Vierailija
35/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on halveksinut jopa mätisäkkiruhoinen, taikinanaamainen setämiespyrkyri kun en mielestään ”täyttänyt kriteereitä”. Tuli kyllä tietoiseksi jälkikäteen narsismistaan. Kananttaisi katsoa sinne peiliin ennen kuin väänetelee rumaa hyväksikäyttäjänturpaansa.

Tämä Vaasassa.

Vierailija
36/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä ap tajuat, että ihan itse nyt halveksit itseäsi ja tunnet huonommuutta ulkonäöstäsi. Projisoit, eli ulkoistat nuo ajatukset vain jollekin toiselle, jolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Luultavasti syytät muita ihmisiä myös kaikista muista omista virheistäsi. Lapsellinen defenssi. 

Vierailija
37/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Persoonallisuushäirion määritelmään nimenomaan kuuluu että kyseessä on muuttumaton, lapsuudesta saakka olemassaollut häirio.

Vierailija
38/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Persoonallisuushäirion määritelmään nimenomaan kuuluu että kyseessä on muuttumaton, lapsuudesta saakka olemassaollut häirio.

Eli siis en saisi loukkaantua siitä, että minuun suhtaudutaan huonosti? Ei minulla ole mitään persoonallisuushäiriötä, vaan olen vain oikeasti vähän rumahko/erikoisen/ulkomaalaisen näköinen muutenkin.

Mulla on ripaus geenejä todella kaukaa Suomesta ja siksi en näytä keskivertosuomalaiselta ja olen saanut kärsiä siitä koko elämäni. Ja siksi tosiaan ihmiset yleensä suhtautuvat hieman vieroksuen minuun ja olen kestänyt sitä koko elämäni.

Mitä mun pitäisi tehdä, jos en saa edes tuntea surua ja vihaa siitä, että minuun suhtaudutaan aina lähtökohtausesti negatiivisesti? Enkä saisi sanoa sitä ääneen edes palstalla?

T. Ap

Vierailija
39/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Lisäksi lapsuudestani on oikeastaan vain se kyseinen tilanne esimerkkinä, kun joku suhtautui todella, todella nuivasti ilman edeltävää syytä. Sukulaiseni ja jotkut muut kohtaamani pitivät minua vain rumana vähän niinkuin vitsillä, mutta sellaista mykkää hiljaista, halveksivaa tuijotusta kohtasin tuolloin 7-vuotiaana.

Muuten lapsena en kiinnittänyt asiaan juurikaan huomiota. Esim. opettajanikin inhosi minua, kun olin liian eloisa ja kyseenalaistava, mutta ei sekään liittynyt tuohon tuijotuksen karsastamiseeni. Lisäksi pidän tuijottelua todella moukkamaisena käytöksenä muutenkin (exäni tuijotteli esim. julkkiksia julkisilla paikoilla pitkään ja huomautin hänelle monesti siitä -- sillä se on noloa käytöstä).

T. Ap

Vierailija
40/72 |
05.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Eli siis en saisi loukkaantua siitä, että minuun suhtaudutaan huonosti? Ei minulla ole mitään persoonallisuushäiriötä, vaan olen vain oikeasti vähän rumahko/erikoisen/ulkomaalaisen näköinen muutenkin.

Mulla on ripaus geenejä todella kaukaa Suomesta ja siksi en näytä keskivertosuomalaiselta ja olen saanut kärsiä siitä koko elämäni. Ja siksi tosiaan ihmiset yleensä suhtautuvat hieman vieroksuen minuun ja olen kestänyt sitä koko elämäni.

Mitä mun pitäisi tehdä, jos en saa edes tuntea surua ja vihaa siitä, että minuun suhtaudutaan aina lähtökohtausesti negatiivisesti? Enkä saisi sanoa sitä ääneen edes palstalla?

T. Ap

Häirio saa sinut KUVITTELEMAAN että muut suhtautuvat sinuun oudosti, ja saa sinua pitämään itseäsi erikoisena lumihiutaleena joka herättää niiiiin paljon kiinnostusta muissa. Tuo jankutus ja päättymäton yksinpuhelu kuuluu myos oirekuvaan.