Miksei kouluissa voi enää entiseen malliin olla terkkaria koko viikon paikalla? Nyt joudun lähtemään töistä
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun nyt kutosluokkalasella pojalla oli ekaluokalla kovat kasvukivut säärissä ja ope passitti terkkarille aina silloin kun terkka paikalla oli, muistaakseni ma ja to. Mutta jos terkkaa ei ollut soitteli minulle tai miehelle että viekää Niko nyt lääkäriin! Kyllähän poikaa tutkittiinkin, kaiken varalta kun kivut olivat niin pahoja ja särky esiintyi kaiken päivää eikä öisin, kuten yleensä. Kasvukivuksi todettiin. Mutta tämähän ei kelvannut opelle, kohta taas haettiin minua puhelimeen "Kun Niko ontuu ja pitäisi viedä lääkäriin".
No totta helkkarissa se on teidän vanhempien vastuulla huolehtia lapsen terveydestä ja voinnista. Mitä oikein kuvittelet? Lapsi kamalissa kivuissa ja 20-30 muuta kaitsettavana..
Linsatako olisi pitänyt? Poika pärjäsi kyllä, kun otti välitunnit rauhallisesti eikä osallistunut liikuntaan.
Mitä itse teet kovissa kivuissa? Se ei ole lintsaamista, jos on kipeä. Sairas toi sun näkökulmas. Nikoa ei auta yhtään et sen vaivoille on selitys, jos kukaan ei häntä auta tai hoida. Ja open tehtävä se ei ole.
Me annoimme särkylääkettä aamulla ja reppuun mukaan. Me ehdotimme, että saa vapautusta likunnasta. Parempaan emme pystyneet! Toki joskus annoimme pojan jäädä kotiin, mutta emme halunneet liikaa poissaoloja. Niko myös tahtoi mennä kouluun, koska kaverit olivat siellä.
Onneksi kivut loppuivat seuraavaan kouluvuoteen mennessä.
Tämä on nyt hieman ristiriidassa sen kanssa että Niko pärjäsi kyllä vallan mainiosti kun vaan otti rauhassa ja jäi pois liikasta!
Sit onki tungettu lääkettä matkaan ja ope soittaa ontuvasta lapsesta?
En ole tämän Nikon äiti, mutta omalla tytöllä särkylääkeet eivät kyllä auttaneet yhtään kipuihin jotka valvottivat öisin. Ainoa, mikä vähän toi helpotusta, oli hieronta.
2010-luvulla anatomian ja fysiologian opettaja suositteli d3-vitamiinia kasvukipuihin, mutta sitähän nykyään taitaa jokainen lapsi jo syödä lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun nyt kutosluokkalasella pojalla oli ekaluokalla kovat kasvukivut säärissä ja ope passitti terkkarille aina silloin kun terkka paikalla oli, muistaakseni ma ja to. Mutta jos terkkaa ei ollut soitteli minulle tai miehelle että viekää Niko nyt lääkäriin! Kyllähän poikaa tutkittiinkin, kaiken varalta kun kivut olivat niin pahoja ja särky esiintyi kaiken päivää eikä öisin, kuten yleensä. Kasvukivuksi todettiin. Mutta tämähän ei kelvannut opelle, kohta taas haettiin minua puhelimeen "Kun Niko ontuu ja pitäisi viedä lääkäriin".
No totta helkkarissa se on teidän vanhempien vastuulla huolehtia lapsen terveydestä ja voinnista. Mitä oikein kuvittelet? Lapsi kamalissa kivuissa ja 20-30 muuta kaitsettavana..
Linsatako olisi pitänyt? Poika pärjäsi kyllä, kun otti välitunnit rauhallisesti eikä osallistunut liikuntaan.
Mitä itse teet kovissa kivuissa? Se ei ole lintsaamista, jos on kipeä. Sairas toi sun näkökulmas. Nikoa ei auta yhtään et sen vaivoille on selitys, jos kukaan ei häntä auta tai hoida. Ja open tehtävä se ei ole.
Menepä istumaan kasvukipuisen lapsen kanssa joka jumalan ilta päivystykseen, niin saat ylihysteerisen mamman maineen ja hoitsut pyörittelee silmiään, että sieltä ne taas tulee.
Ja annapa lapsen jäädä kotiin, niin kohta on sosiaalitoimi selvittelemässä miksei lapsi ole koulussa ja ongelman katsotaan olevan lapsen päässä.
Eihän kukaan varmaan joka kerta lääkäriin mene. Varsinkaan päivystykseen. Mutta kyllä: meillä on selvitysprosessi käynnissä juuri siksi, että täytyy sulkea vakavat selitykset pois. Lisäksi lasta täytyy auttaa ja tukea kivuissa. Sosiaalitoimi luultavasti on tästä samaa mieltä. Sen sijaan laiminlyöty lapsi kiinnostanee sossua enenmmän...
Meillä oli yläasteella terkkari huoneessaan koko ajan. Aina kun halusi lintsata tunnilta, pystyi valittamaan vaikka maha tai pääkipua ja tunti menikin terkan eteisessä odottaessa kun piti mennä pyytämään buranaa.
Minä kävin peruskouluni Lapissa 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, ja kyllä meillä oli terkkari aina paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me annoimme särkylääkettä aamulla ja reppuun mukaan. Me ehdotimme, että saa vapautusta likunnasta. Parempaan emme pystyneet! Toki joskus annoimme pojan jäädä kotiin, mutta emme halunneet liikaa poissaoloja. Niko myös tahtoi mennä kouluun, koska kaverit olivat siellä.
Onneksi kivut loppuivat seuraavaan kouluvuoteen mennessä.
Tämä on nyt hieman ristiriidassa sen kanssa että Niko pärjäsi kyllä vallan mainiosti kun vaan otti rauhassa ja jäi pois liikasta!
Sit onki tungettu lääkettä matkaan ja ope soittaa ontuvasta lapsesta?
En ole tämän Nikon äiti, mutta omalla tytöllä särkylääkeet eivät kyllä auttaneet yhtään kipuihin jotka valvottivat öisin. Ainoa, mikä vähän toi helpotusta, oli hieronta.
Juu mut Nikohan pärjäsi äitin mukaan hyvin ku vaan otti rauhassa. Ope vaan kiusas soitoillaan äitiä. Jostain kumman syystä ope halus monimutkaistaa (myös omaa elämäänsä) vaikka noin helppo keino oli tarjolla: ei liikuntaan ja muutenkin rauhassa.
Silti piti antaa lääkettä matkaan....
Vaikka terkkari olisi paikalla, ei hän lähde viemään lapsia minnekään. Pahoissa akuuttitilanteissa soitetaan lanssi, muuten soitetaan huoltaja hakemaan. Sitä se huoltajuus tarkoittaa, sinä olet vastuussa huollettavastasi.
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tälläinen haikailemasi asia oli käytäntö?
t. 80-luvulla koulunsa käynyt. Ala-asteella ei lainkaan terkkaa koululla ja yläasteella kolme kertaa viikossa.
En ole ap, mutta meillä oli 80luvulla ala-asteella kyllä terveydenhoitaja koko viikon huoneessaan, vasta ylä-asteella muuttui niin että oli eri ylä-asteiden ja lukion yhteinen terkkari joka kiersi ja oli vain määrättyinä päivinä paikalla.
Sama juttu. Ala-asteen kävin 1979-1985 ja yläaste/lukio päättyi 1991. Kummassakin koulussa oli jopa oma terkkarinsa, vaikka sijaitsivat tien vastakkaisilla puolilla.
Alakoulun puoli oli vielä suht pieni, eli 2-3 -linjainen. Yläkoulu taas iso, eli 8-9 -linjainen. Lukiossa 2-3 samaa vuosiluokkaa.
Nykyisin opetustyössä ja aika onnetonta on terkkarin saatavuus ollut jo vuosia. Aika usein lähtevät myös parin vuoden jälkeen yksityiselle, tai kokonaan muihin hommiin. Koulumaailmaan on kautta linjan nykyisin viritetty sellainen kuormitus, että ei siellä viihdy terkkarikaan. Nimim: "tänään vatsahaavalääkityksen saanut"
Meillä oli koko ajan terkkari paikalla. Ja hammaslääkärissä käytiin luokan kanssa bussilla tai itse kävellen, kun joka taajamassa oli hammaslääkäri. Oikomishoitoon minut vei aina taksi koululta.
Nyt omilla lapsilla samassa kaupungissa terkka on paikalla kahdesti viikossa, vaikka koulu on tuplasti isompi. Ja hammaslääkäri on niin kaukana, että vanhemman on vietävä autolla kesken koulupäivän. Oikomishoidoissa sitoo aika paljon. Hammaspesuopetusta lapset eivät saa enää lainkaan.
80-luvulla terkkari oli ”periaatteessa” paikalla, mutta aika usein ovessa oli lappu, ettei ole paikalla. Jouduin joskus lähtemään sitten kesken päivän kivuissa omin nokkineni.
Kyllä meidän lasten kouluissa on edelleen terveydenhoitaja paikalla joka päivä. Toinen lapsista on lukiossa ja toinen yläkoulussa, jossa samassa myös alakoulu. Myös isompien lasten kouluaikana ala- ja yläkouluissa sekä lukiossa oli terveydenhoitaja päivittäin paikalla. Asuttiin silloin toisella paikkakunnalla. Joten riippuu varmaan koulun koosta, paikkakunnan taloudellisesta tilanteesta ja mihin päätetään panostaa (ennalta estävää) jne.
Vaikka terkkari olisi paikallakin, ei hän nykylinjauksen mukaan hoida sairautta, vain terveyttä. Ts, terveydenhoitaja ei anna edes särkylääkettä, saati puutu lääkärinhoitoa vaativiin asioihin. Hänen toimenkuvaansa ovat terveystarkastukset ja ennaltaehkäisevä hoito. Laastarikin on opettajan parempi laittaa itse.
Vierailija kirjoitti:
En ole tullut ajatelleksi kuinka harvinaista ilmeisesti oli se että omalla ala-asteellani oli terkkari joka päivä paikalla. Ei siellä onneksi usein tarvinnut käydä, mutta aina liikka tunnilla itsensä teloneet ja kesken päivää sairastuneet ohjattiin ensin terkkarille.
Olen syntynyt 89 ja kouluni käynyt Helsingissä.
Niin meilläkin oli, kolmella eri ala-asteella JA yhdellä yläasteella. Joo, perhe muutti paljon. Olen syntynyt 1981 ja kyseessä Etelä-Suomi.
Menepä istumaan kasvukipuisen lapsen kanssa joka jumalan ilta päivystykseen, niin saat ylihysteerisen mamman maineen ja hoitsut pyörittelee silmiään, että sieltä ne taas tulee.
Ja annapa lapsen jäädä kotiin, niin kohta on sosiaalitoimi selvittelemässä miksei lapsi ole koulussa ja ongelman katsotaan olevan lapsen päässä.