Kapioarkusta maali pois
Maalinpoistoaineella kokeilin jo yhdeltä sivulta ja lähtikin ihan ok, mutta sinne syviinpuun rakosiin jää jämiä joita on hankalaa ja tosi aikaa vievää puhdistaa. Mitä muita konsteja voisi kokeilla? Ne kaikki sooda/tms puhallukset on poissuljettu kun pitäisi viedä jonnekin teetettäväksi.
Kommentit (12)
No se maalinpoisto nyt vaan on työlästä. Maalinpoistoaine varmaan siitä helpoimmasta päästä hoitaa homma. Mutta miksi sä haluat siitä maalin pois?
Kapioarkkua, etenkään vanhaa, ei kannata työstää yhtään millään, jos haluaa sen arvon säilyvän. Jos ei halua, hiominen käy, mutta sen jälkeen kyse on enää arkusta.
Vierailija kirjoitti:
No se maalinpoisto nyt vaan on työlästä. Maalinpoistoaine varmaan siitä helpoimmasta päästä hoitaa homma. Mutta miksi sä haluat siitä maalin pois?
Koska se on ruman värinen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta jos maalaat sen uudestaan, niin pieni määrä vanhaa maalia ei haittaa. Ja haittaako se pieni maalijäämä jos jätät karseasti puunväriseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta jos maalaat sen uudestaan, niin pieni määrä vanhaa maalia ei haittaa. Ja haittaako se pieni maalijäämä jos jätät karseasti puunväriseksi.
Maalin alla oleva puunsävy ei ole mun silmään karsea joten toiveena olisi että sen voisi jättää näkyviin, ehkä joku sävyttävä lakka korkeitaan. Toki jos ei mahdollista niin sitten maalaus toisella värillä.
Vierailija kirjoitti:
Kapiokirstu. Arkku on vainajille.
Kumpikin on oikein tuossa yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Kapiokirstu. Arkku on vainajille.
Oikaise sitten kansallismuseotakin joka käyttää sivuillaan kapioarkku termiä https://www.kansallismuseo.fi/fi/digitaalinen-kokoelma/tutkijan-valinta…
Vierailija kirjoitti:
Kapioarkkua, etenkään vanhaa, ei kannata työstää yhtään millään, jos haluaa sen arvon säilyvän. Jos ei halua, hiominen käy, mutta sen jälkeen kyse on enää arkusta.
No tää on aina vähän kakspiippuinen juttu. Historiallinen arvo säilyy, mutta silloin arkun pitäisi olla jotenkin erityinen että myös sen rahallinen arvo olisi jotain. Sitten taas jos arkku ei ole mitenkään erityinen, niin sen käyttöarvo saattaa olla tärkeämpi ja sen saa aikaan vaikka uudelleenmaalaus. Itse en erityisesti pidä trendistä, jossa talonpoikaiskalusteista poistetaan värit kun ne muka ei olleet maalattuja ja palautetaan vanhaksi. Mutta jos sillä saadaan vanhalle huonekalulle lisää käyttöä eikä heitetä roskiin, niin kukin tavallaan. Ja saattaahan noissa olla monta maalikerrosta jo ennestään.
Mulla on paljon talonpoikaishuonekaluja ja vain tietty osa säilytetty originaalina. Osan olen maalannut uudestaan sisustukseen sopivaksi kuten joku muukin jo tehnyt ennen minua. Muuten ne olisivat jossain käyttämättöminä tai pilkottu polttopuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on aina vähän kakspiippuinen juttu. Historiallinen arvo säilyy, mutta silloin arkun pitäisi olla jotenkin erityinen että myös sen rahallinen arvo olisi jotain. Sitten taas jos arkku ei ole mitenkään erityinen, niin sen käyttöarvo saattaa olla tärkeämpi ja sen saa aikaan vaikka uudelleenmaalaus. Itse en erityisesti pidä trendistä, jossa talonpoikaiskalusteista poistetaan värit kun ne muka ei olleet maalattuja ja palautetaan vanhaksi. Mutta jos sillä saadaan vanhalle huonekalulle lisää käyttöä eikä heitetä roskiin, niin kukin tavallaan. Ja saattaahan noissa olla monta maalikerrosta jo ennestään.
Mulla on paljon talonpoikaishuonekaluja ja vain tietty osa säilytetty originaalina. Osan
Juu. Ei tuo mun arkku ole mitenkään ainutlaatuinen tai harvinainen. Puhumattakaan arvokas.
Vasu pois!