Te, joiden kauppalasku on tosi pieni - Mitä teillä syödään?
Te, jotka koette, että viikoittaiset ruokakauppakulunne ovat huomattavasti pienemmät kuin samankokoisessa perheessä keskimäärin: Mitä teillä oikein syödään?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä pelkästään lidlissä käyviä ollenkaan haittaa ettei sieltä tahdo saada kaikkea? Esim itsellä ainakin sama homma joka kerta, että kun on vaikka joku kiva ruokaresepti niin siihen ei lidlistä yleensä aineksia löydä kun valikoima on niin kapea. Sitten pitää käydä toisessakin kaupassa.
Olen monesti miettinyt, että ne jotka käy lidlissä pelkästään niin teettekö aina niitä samoja ruokia vaan?
Itse tykkään testailla eri reseptejä.
M37
Lidl-uskovaisten ruokavalio koostuu pääosin makaroonista, jauhelihasta ja perunasta. Sitten kuvittelevat, että Lidl on paras kauppa maailmassa, kun sieltä saa halpaa makaroonia ja jauhelihaa.
Itse kutsuisin Lidl-uskovaisiksi ennemminkin niitä, jotka ovat käyneet ehkä kerran ostamassa perunoita ja sen jälkeen päättäneet että valikoima on pieni ja huono ja toiste eivät mene 😉
Tämä minua jaksaa ihmetyttää: sata ketjua on aiheesta ”olen ylipainoinen, mitä tehdä?” ja toiset sata valittaa, miten paljon ruokaan menee rahaa. Kannattaisi ihan yksinkertaisesti miettiä, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa.
Suomessa ei jostain syystä ole moneen kymmeneen vuoteen enää opetettu lapsille sellaista sanaa kuin kohtuus.
Jokin trauma siinä on, että kauheasti hermostutaan aina jos joku ehdottaa, ettei sen lapsen tai miehen tarvitsisi ehkä imuroida niitä kymmentä litraa maitoa ja kahta kiloa lasagnea kerralla. ”Pitäähän sitä syödä jos on nälkä”, sanotaan aina vastaukseksi.
Ei tarvitsisi mitään muuta kuin oppia erottamaan, mikä on halu ja mikä on todellinen tarve. Annoskoko olisi se ensimmäinen asia kauppalaskun kohtuullistamiseksi. Toinen on sitten oikean ruoan syönti kaikenlaisten vanukkaiden ja juustoleipien sijaan.
Mässäily pelkän huvin vuoksi on tosi kallis harrastus, kun koko ajan kasvava vaatekoko ja jumppatunnit lasketaan kauppalaskun päälle.
Meillä lapset syö arkena pääasiassa makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, kanaa ja riisiä, lihapullaa ja muusia. Salaattia ei ole, mutta hedelmiä syövät melko paljon, esim. banaania ja omenaa, talvisin appelsiinia. Aamupala meillä kaikilla halvin Reissumies (42 senttiä pussi), kinkkua ja kurkkua. Itse juon myös kahvia.
Leivon jonkin verran, esim. sämpylöitä, mokkapaloja, pannukakkua. Karkkipäivä on kerran viikossa, usein joku Lidlin 49 sentin suklaalevy. Limsoja ostan harvoin, itse en juo ollenkaan kun en välitä mausta.
Teen omat ruuat töihin myös. Hyödynnän Resq:n ruokakasseja. Matsmartista ja Fiksuruuasta tilasin joskus, mutta en kokenut järkeväksi, eihän sieltä mitään kunnon ruokaa saa.
Välillä ”herkutellaan” eli haen vaikka sushia, josta lapset tykkää tosi paljon.
Ruokalasku on 200-300 e kk sisältäen myös satunnaiset heset ja sushit, minä ja 2 alakouluikäistä lasta (12- ja 9-vuotiaat suursyömärit) tässä mukana mun työpaikkasyömiset myös.
En osaa sanoa kuinka terveellinen/epäterveellinen meidän ruokavalio on, mutta ollaan normaalipainoisia eikä ikinä sairastella. Lapsetkin on välttäneet koulun flunssat ja vanhemmalla on koko peruskoulun ajalta max 3 päivää poissaoloja.
Lidlissä on kyllä aika montaa eri spagettia-pastoista puhumattakkaan. Ootko käyny kattomassa? Esim. Tänään teen bolognesea spagetin kanssa ( meillä menee usein) nam! Ja se 1kg paketti on lidlissä 0,33e. Käy vaikka kattomassa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä pelkästään lidlissä käyviä ollenkaan haittaa ettei sieltä tahdo saada kaikkea? Esim itsellä ainakin sama homma joka kerta, että kun on vaikka joku kiva ruokaresepti niin siihen ei lidlistä yleensä aineksia löydä kun valikoima on niin kapea. Sitten pitää käydä toisessakin kaupassa.
Olen monesti miettinyt, että ne jotka käy lidlissä pelkästään niin teettekö aina niitä samoja ruokia vaan?
M37
Lidl-uskovaisten ruokavalio koostuu pääosin makaroonista, jauhelihasta ja perunasta. Sitten kuvittelevat, että Lidl on paras kauppa maailmassa, kun sieltä saa halpaa makaroonia ja jauhelihaa.
Meille tuli tähän lähimmksi kaupaksi Lidl ja ajattelen kyllä hintoja vertailtuani ihan toisella tavalla. Lidlistä saa nimenomaan perusraaka-aineita kasvispainotteiseen ruokavalioon huomattavan halvalla.
Lidlissä erityisen hyvää ja halpaa ovat tuoreet vihanneksäet ja marinoimaton liha. Näissä on ihan tosi isoja eroja, huomaan esim S-Marketin nostaneen hintoja erityisesti tuoreissa vihanneksissa aivan hurjasti. Siinä missä Lidlistä saa tuoretta kurkkua (suomalaista) hintaan 2,50 €/kg, maksaa se S-Marketissa yli 4 € kilo. Sama paprikan kanssa: Lidlissä tällä viikolla 2,90€/kg, S-Marketissa yli 5 € kg. Sama toistuu muissakin, ihan tällä viikolla parsakaali, kukkakaali, herkkusienet ja kesäkurpitsa - euroja halvemmat kilohinnat.
Lihassa Lidl voittaa juuri marinoimattomassa lihassa, marinoitua limaa saa saa kyllä Ääsistäkin halvalla. Lisäksi Lidlissä on valikoimaa.
Samoin Lidlissä mm. maustamattomat jogurtit on paljon halvempia ja paremman makuisia kuin vaikka Ässässä, samoin juustot.
Makaroni, herkut, einekset jne. ei ole Lidlissä halvempia kuin muuallakaan.
Prisma on hypermarketiksi kallis, Citymarket voittaa sen tarjouksien ja laadukkaan lihatiskin vuoksi mennen tullen. Prisma on kyllä saatu markkinoitua halpana, bulkkia, huonoja ja kalliita vihanneksia, esim. paprikat usein ihan ala-arvoisia ja hintaa 5 €/kg.
Hedelmissä ja vihanneksissa voi säästää ostamalla aina sitä mikä on sesongissa ja tarjouksessa. Näin tulee myös syötyä monipuolisesti erilaisia kasviksia ja hedelmiä ympäri vuoden. Toinen vinkki on ostaa höyrytyskattila ja ostaa vihannekset pakkasesta. Hyöryttämällä niiden vitamiinit ja ravintoaineet ei liukene keitinveteen.
Paikallisen ruoka-avun ruokia ja sitä, mitä halvalla saa.
Nyt näyttäisi olevan jäljellä 2 kpl Vegaani kasvisrullaa, joissa on päiväystä taaksepäin kaksi päivää.
Ei olla lapsiperhe.
Nyt työttömänä n. 50e/vko. Tuolla ostetaan pelkkää ruokaa+pesuaineet ja vessapaperit. 1 aikuinen ja 1 eskari-ikäinen lapsi. Syödään perusruokaa ja viikonloppuisin usein ulkona. Vähemmänkin varmaan saisi menemään mutta en ole viitsinyt laskea elintasoa enää enempää.
Vierailija kirjoitti:
Tämä minua jaksaa ihmetyttää: sata ketjua on aiheesta ”olen ylipainoinen, mitä tehdä?” ja toiset sata valittaa, miten paljon ruokaan menee rahaa. Kannattaisi ihan yksinkertaisesti miettiä, miten nämä asiat liittyvät toisiinsa.
Suomessa ei jostain syystä ole moneen kymmeneen vuoteen enää opetettu lapsille sellaista sanaa kuin kohtuus.
Jokin trauma siinä on, että kauheasti hermostutaan aina jos joku ehdottaa, ettei sen lapsen tai miehen tarvitsisi ehkä imuroida niitä kymmentä litraa maitoa ja kahta kiloa lasagnea kerralla. ”Pitäähän sitä syödä jos on nälkä”, sanotaan aina vastaukseksi.
Ei tarvitsisi mitään muuta kuin oppia erottamaan, mikä on halu ja mikä on todellinen tarve. Annoskoko olisi se ensimmäinen asia kauppalaskun kohtuullistamiseksi. Toinen on sitten oikean ruoan syönti kaikenlaisten vanukkaiden ja juustoleipien sijaan.
Mässäily pelkän huvin vuoksi on tosi kallis harrastus, kun koko ajan kasvava vaatekoko ja jumppatunnit lasketaan kauppalaskun päälle.
Sehän se onkin, kun terveellisesti syöminen on kallista. Moni karsii ensimmäisenä hedelmistä ja vihanneksista, vaikka juuri niitä pitäisi syödä enemmän painon ja terveyden kannalta. Yksi tässä ketjussa kirjoittaa että pelkästään hedelmiin ja vihanneksiin menee 50e viikossa!
Tervellinen, tuore ruoka on kallista. Höttöhiilarit, rasva ja sokeri, makkarat, lihapullat, valkoinen pullamössöleipä ja leivonnaiset on halpoja. Ongelma on oikeasti juuri päinvastoin kuin mitä kirjoitat. Varakkaat, joilla on rahaa kunnon ruokaan ovat usein hoikempia kuin köyhät, jotka joutuvat karsimaan ruokalaskulta ne terveellisimmät vaihtoehdot pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se onkin, kun terveellisesti syöminen on kallista. Moni karsii ensimmäisenä hedelmistä ja vihanneksista, vaikka juuri niitä pitäisi syödä enemmän painon ja terveyden kannalta. Yksi tässä ketjussa kirjoittaa että pelkästään hedelmiin ja vihanneksiin menee 50e viikossa!
Tervellinen, tuore ruoka on kallista. Höttöhiilarit, rasva ja sokeri, makkarat, lihapullat, valkoinen pullamössöleipä ja leivonnaiset on halpoja. Ongelma on oikeasti juuri päinvastoin kuin mitä kirjoitat. Varakkaat, joilla on rahaa kunnon ruokaan ovat usein hoikempia kuin köyhät, jotka joutuvat karsimaan ruokalaskulta ne terveellisimmät vaihtoehdot pois.
En ole samaa mieltä.
Porkkana, lanttu, peruna, keräkaali, lehtikaali, sipuli, pinaatti. Nuo nyt ainakaan eivät ole kalliita, ja ovat oikein terveellisiä ja hyvänmakuisiakin. Se että syö kasviksi ja terveellisesti, ei tarkoita salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, avokadoa. En oikeasti käsitä tätä valitusta, että kasvikunnan tuotteet ovat kaikki jotenkin niin kalliita että niihin ei ole varaa? Kyllä vähävaraisellakin on mahdollisuus syödä ravinteikasta ja täyttävää ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee jo hedelmiin ja kasviksiin yli 50 e viikossa! 5 lapsen perheessä syömme paljon hedelmiä ja kurkkua ja porkkanaa. Päivässä kuluu helposti 10 omenaa tai mandariinia ja 1 kurkku, 1 salaattikerä ja pari porkkanaa.
Lihaa ostan edullisesti. Myös kuiva-aineet yleensä edullisinta. Leipäkin ihan tavallista muovipussileipää. Samoin jogurtit litran purkkeja.
Syödään aamupala, välipala ja illallinen kotona kaikki ja pari henkeä syö myös lounaan ja yksi ottaa työpaikalle eväät.
Ruokalasku 150-200 e VIIKOSSA sisältäen myös pesuaineet ja paperit ym.
Mistä sinä nuo hedelmäsi ostat? Kuulostaa kalliilta. LIDListä hedelmien kilohinnat pyörii 1,50 tietämissä. Toki jokin granaattiomena on sen reilun 4 euroaper kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole samaa mieltä.
Porkkana, lanttu, peruna, keräkaali, lehtikaali, sipuli, pinaatti. Nuo nyt ainakaan eivät ole kalliita, ja ovat oikein terveellisiä ja hyvänmakuisiakin. Se että syö kasviksi ja terveellisesti, ei tarkoita salaattia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, avokadoa. En oikeasti käsitä tätä valitusta, että kasvikunnan tuotteet ovat kaikki jotenkin niin kalliita että niihin ei ole varaa? Kyllä vähävaraisellakin on mahdollisuus syödä ravinteikasta ja täyttävää ruokaa.
Niinpä lehtisalaatin sijaan cole slawta, muita kaalisalaatteja ja esim porkkanaraastetta eri lisukkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Itse kutsuisin Lidl-uskovaisiksi ennemminkin niitä, jotka ovat käyneet ehkä kerran ostamassa perunoita ja sen jälkeen päättäneet että valikoima on pieni ja huono ja toiste eivät mene 😉
Nykyisin kaikki peruselintarvikkeet sieltä saa. Lisäksi on koko ajan jotkin teemaviikot, joilla on jotain erityisempiä tuotteita saatavissa niin kauan kuin kyseistä erää riittää.
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä ja vihanneksissa voi säästää ostamalla aina sitä mikä on sesongissa ja tarjouksessa. Näin tulee myös syötyä monipuolisesti erilaisia kasviksia ja hedelmiä ympäri vuoden. Toinen vinkki on ostaa höyrytyskattila ja ostaa vihannekset pakkasesta. Hyöryttämällä niiden vitamiinit ja ravintoaineet ei liukene keitinveteen.
Tämä kausi ajattelu sopii sitrushedelmiin erityisen hyvin. Appelsiinejä ja mandariineja on tarjolla koko ajan. Enemmissä määrin jo alkusyksystä. Niitä ei kannata kuitenkaan ostaa, sillä ilmeisen luonnollisista syistä ne ovat mehukkaampia, makeimpia ja parhaimmillaan marraskuusta eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset syö arkena pääasiassa makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, kanaa ja riisiä, lihapullaa ja muusia. Salaattia ei ole, mutta hedelmiä syövät melko paljon, esim. banaania ja omenaa, talvisin appelsiinia. Aamupala meillä kaikilla halvin Reissumies (42 senttiä pussi), kinkkua ja kurkkua. Itse juon myös kahvia.
Leivon jonkin verran, esim. sämpylöitä, mokkapaloja, pannukakkua. Karkkipäivä on kerran viikossa, usein joku Lidlin 49 sentin suklaalevy. Limsoja ostan harvoin, itse en juo ollenkaan kun en välitä mausta.
Teen omat ruuat töihin myös. Hyödynnän Resq:n ruokakasseja. Matsmartista ja Fiksuruuasta tilasin joskus, mutta en kokenut järkeväksi, eihän sieltä mitään kunnon ruokaa saa.
Välillä ”herkutellaan” eli haen vaikka sushia, josta lapset tykkää tosi paljon.
Ruokalasku on 200-300 e kk sisältäen myös satunnaiset heset ja sushit, minä ja 2 alakouluikäistä lasta (12- ja 9-vuotiaat suursyömärit) tässä mukana mun työpaikkasyömiset myös.
En osaa sanoa kuinka terveellinen/epäterveellinen meidän ruokavalio on, mutta ollaan normaalipainoisia eikä ikinä sairastella. Lapsetkin on välttäneet koulun flunssat ja vanhemmalla on koko peruskoulun ajalta max 3 päivää poissaoloja.
Sama havainto fiksuruuasta ja matsmartista. Siellä ei juurikaan ole perusraaka-aineita. Fiksuruuassa lähinnä maustekastikkeita, karkkeja, sipsejä, mehuja yms. Kokeeksi tilasin viidenkilon pussin riisisekoitetta ja mausteita kun yli 35 euron ostoksista oli ilmaiset postarit. Joskus katsoin matsmarttia ja siellä oli esim kahvia halvalla. Siihen kun heittää postarit päälle, ollaankin jo markettihinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Kylla haittaa, ja esim. kahvi ja oluthan pitaa kuitenkin ostaa toisesta kaupasta, eli ensin mennaan Lidliin ja mita sielta ei loydy, ostetaan sielta kahvi- ja kaljakaupasta sitten. :)
Mutta ns. perusruoka-aineet saa hyvin huokealla Lidlista, siksi me siella kaydaankin. Bulkki sielta ja erikoisemmat jutut sitten eri kaupasta.
Me nyt muutenkin kaydaan kevyesti kolmessa eri kaupassa samalla reissulla, jos etnisestakin pitaa ostaa jotain.
Oletteko muuten laskeneet paljonko polttoaineeseen kuluu rahaa jos autolla kiertää kolme kauppaa? Ettei menis säästö siihen. Suomalaisethan on aina olleet erikoisia tarjouksen perässä ajelijoita. 2e säästö kahvipaketista kulutetaan tuplaten polttoaineeseen näin kärjistäen.
Kyllähän täällä ainakin kaupat ovat vierekkäin . Missä on Prisma niin ettei cittari ole vieressä? Omassa kuntakeskuksessa on s-market, stockman ja alko samassa rakennuksessa. Tien toisella puolen on k-market.Lidl on tosin valtatien varressa, mutta ihan kävelymatkan päässä edellä mainituista.
Vierailija kirjoitti:
Eilen kävin Lidlissä ja katselin hintoja. Tomaatit ja kurkut saman hintaisia kuin Prismassa, nyt on talvi ja hinnat huipussaan ainakin kotimaisissa. Eipä siellä hinnat mun mielestä kovin halpoja olleet, kauttaaltaan kun katselin. Ja kaikkea ei saa, joten pakko käydä siellä Prismassa myös.
Lidlissä kotimainen kurkku ja tomaatti oli vielä muutama viikko sitten sen noin 2,50 kilo. Toki näin sydäntalvella sielläkin se hinta nousee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lanttu, kaali, porkkanat maksavat noin euron lilo. Omenat, appelsiinit mandariinit1,50-2,00. Luulisi olevan köyhälläkin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä lihottaa laiskuus, makkara ja kalja.
Mutta laskitko mukaan perintöverot?