Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ihmeen takia kuvitellaan että kunta-alalla on pitkät lomat

Vierailija
04.02.2020 |

Eihän kunnalla ole mitään pekkasia ja yksityisen sos.tessin mukaankin lomia tulee 36 päivää, kun on 15 vuotta työhistoriaa takana eli ihan samoin kuin kunnalla, mutta vaan kunnallisista lomista kauhea poru.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä esimerkkejä siitä kuinka pihalla julkisen puolen työntekijät ovat yksityisen töistä. Julkinenhan on myös useilla aloilla ollut palkkajohtaja jo vuosia, eli sekin perustelu jopa 50% pidemmille lomille on haudattu vuosia sitten.

Ps. Toistan vielä minäkin, että Pekkaset eivät ole lomaa, ne ovat sisääntehtyjen ylimääräisten työtuntien hyvitys. Eli jos tekee joka päivä puoli tuntia ylimääräistä, nämä pidetään jossain kohtaa pois.

Vierailija
42/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://findikaattori.fi/fi/13

Valtiolla ei enää ole siivoojia palkkalistoillaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kunnalla OLI pitkät lomat ja vielä on työsuhteessa niitä, joilla on ne pitkät lomat, eivät ole kaikki eläköityneet. Mutta enää 40-vuotiailla ei ole niitä pitkiä lomia vaan se 28 päivää, joten voitaisiinko vähitellen lopettaa se kunnalla työssä olevien pitkien lomien nälviminen.

Vierailija
44/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kuvitelmaa, sillä lauantai päiviä ei kunta-alalla lasketa lomapäiväksi, toisin kuin yksityisellä.

Kunta-alalla jos lomapäiviä 30 pv, se tarkoittaa 5vk lomaa kesällä ja talviloma viikko ja 1pv eli reilut 6vk.

Yksityillä se tarkoittaa 4vk kesällä ja viikko talvella.

Pekkasia maksetaan vain, jos tekee pidennettyä työpäivää, ei muuten.

Vierailija
45/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vientiteollisuudessa, 40 h/viikko, ei pekkasia, vuosilomaa 4+1 viikkoa. No, täytyyhän jonkun tuottaakin jotta julkiset sektorit voivat laiskotella.

Vierailija
46/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lomaa on 5 viikkoa vuodessa, siskollani 7. Mielestäni 7 on enemmänkuin 5, mutta ehkä ap onnistuu selittämään sen toisinpäin.

Aika monilla on vähintäin 12pv pekkasia.

Niin, kun ne tekevät 2,5h viikko pitempää työpäivää ja vuodessa niistä kertyy 12pv.

Vierailija
47/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut valtiolla ja siellä jotkut pitivät kaikilla pidennyksillä 45 päivää lomaa.

Vierailija
48/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lomaa on 5 viikkoa vuodessa, siskollani 7. Mielestäni 7 on enemmänkuin 5, mutta ehkä ap onnistuu selittämään sen toisinpäin.

Vain duunareilla on pekkasia. Itse en ole moisista koskaan saanut nauttia.

Saat nauttia, jos teet joka päivä puoli tuntia pidemmän päivän. Sit vaan pidät niitä tunteja pois ja kas sulla on silloin "pekkasia"

Meillä ei toimi saa pitää korkeintaan puolen päivää pois kerrallaan. Lisäksi jos niitä kertyy jatkuvasti niin ohje on että esimiehen pitää alkaa keskustelemaan työntekijän kanssa että mikäs on kun et saa töitäs tehtyä.

Ja siis kunta-alalla olen.

Vierailija
49/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun ne tekevät 2,5h viikko pitempää työpäivää ja vuodessa niistä kertyy 12pv.

Siis ei kukaan tee tuota ylimääräistä.

Vierailija
50/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta-alalla työskentelevä muistuttaisin, että tuo legendaarinen 38 päivää koskee henkilöitä, joilla on 15 vuotta alan työuraa takana. Minulla esim. vastaavasti noin kolme, joten lomapäiviä 28. Toki se tekee käytännössä 5 viikkoa ja kolme päivää ja onhan se enemmän kuin monella. Pekkasia ei ole.

Vierailija
51/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 31 vuotta kaupungilla töissä. Lomat ovat toki hyvät (15 työvuoden jälkeen 38 päivää), mutta palkka aivan takapuolesta.

Vierailija
52/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aika monella alalla yksityisellä puolella ei pekkasia kerry ollenkaan. Esim. suurimmassa osassa toimistotöitä tehdään 37,5 h viikkoa, jolloin niitä ei kerry, samoin kaupan ja ravintola-alalla niitä ei ole. Pekkasia kertyy lähinnä 40 h viikko tehdastöissä yms.

Ei kai pekkasia olekaan kuin tehtaissa ja vastaavissa, en ole kaupan alalla koskaan kuullut sanottavan sanaakaan mistään pekkasista. En usko että ravintola-alallakaan on. Eikä monella muulla alalla. Ne on jäänne niistä vanhoista ajoista kun karvapersevasemmistolaisäijät ne vaati duunareille.

Vierailija
53/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ei kukaan tee tuota ylimääräistä.

pekkasia on 100 tuntia, eli 12,5 päivää. Se kertyy siitä, kun työpäivän pituus on 8 tuntia. Toiset saa saman vuosityöajan tehtyä 7,5 tunnin päivillä, ilman pekkas- (työajantasaus-)vapaita

Vierailija
54/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aika monella alalla yksityisellä puolella ei pekkasia kerry ollenkaan. Esim. suurimmassa osassa toimistotöitä tehdään 37,5 h viikkoa, jolloin niitä ei kerry, samoin kaupan ja ravintola-alalla niitä ei ole. Pekkasia kertyy lähinnä 40 h viikko tehdastöissä yms.

Ei kai pekkasia olekaan kuin tehtaissa ja vastaavissa, en ole kaupan alalla koskaan kuullut sanottavan sanaakaan mistään pekkasista. En usko että ravintola-alallakaan on. Eikä monella muulla alalla. Ne on jäänne niistä vanhoista ajoista kun karvapersevasemmistolaisäijät ne vaati duunareille.

Höpö höpö. Työajat lyheni yleisesti n. 7,5 tuntiin päivässä. Toisilla aloilla se otattiin joka päivästä lyhyemmäksi, toisilla lyhennettiin perjantain työaikaa, toisilla se tasattiin pekkaspäivillä. Nykyään toi lyhyempi työaika on niin vakiintunut, että ei muisteta, että toiset tekee edelleen sen 8 tuntia töitä päivässä.

Vierailija
55/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, 8 tuntia päivässä eikä pekkasia.

Vierailija
56/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni siksi, että sillä on joskus kompensoitu matalia palkkoja ja/tai työnantaja on "ostanut" sillä tavalla neuvotteluissa matalan palkkatason ja palkan korotukset.

Juuri niin, työnantaja ei ole halunnut nostaa paikkoja, ja on mieluummin antanut vapaita. Tulemmeko me sanomaan teille, että lasketaan teidän palkkoja? Me voidaan myös myydä ne loput päivät kunnon palkalla, ei niin että nekin vain otetaan pois. Ongelma on vain niillä työnantajilla, kun kunnilla ei olisi varaa maksaa palkkoja.

Tehdäänkö teille sama, lisätään työaikaa, mutta työnantaja sanoo, sori mutta palkka ei silti nouse.

Kiky ja lomarahan leikkaukset koskivat juuri julkista alaa eli palkkaa leikattiin reilusti! Yksityisellä puolella ei ollut kikyä lainkaan tai se oli kylpyläpäivä tai jumppahetki! Näin täysin eriarvoistavasti märkää rättiä naamalle porvarihallitus läimäsi julkisen sektorin työntekijöille.

Haista home. Olen yksityisellä sektorilla töissä ja meillä kyllä kikyillään. Ja ihan töissä ollaan eikä missään jumpassa tai koulutuksissa. Ruokis on palkaton ja lauantait vähennetään lomista. Kesällä on siis käytännössä kuukausi lomaa ja talvella viikko. Ja 2200 euron palkka toimistohommasta ei ole mitenkään erityisen ruhtinaallisesti (vaikka kai vähemmänkin voisi saada).

Vierailija
57/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunta-alalla työskentelevä muistuttaisin, että tuo legendaarinen 38 päivää koskee henkilöitä, joilla on 15 vuotta alan työuraa takana. Minulla esim. vastaavasti noin kolme, joten lomapäiviä 28. Toki se tekee käytännössä 5 viikkoa ja kolme päivää ja onhan se enemmän kuin monella. Pekkasia ei ole.

Niin, sulla on jo nyt 3 päivää enemmän kuin kellään yksityisellä puolella, jossa 5 viikkoa on maksimi. 12 vuoden päästä sulla on sitten 7 viikkoa 3 päivää, kun taas yhtä pitkään yksityisellä tyossä olleella on yhä vain sama 5 viikkoa. Onhan se huomattavasti enemmän, etenkin kun useilla on tosiaan se pitkä ura julkisella, siellä kun ei YT:t pukkaa läheskään samaan malliin kuin yksityisellä puolella. 

Vierailija
58/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, 8 tuntia päivässä eikä pekkasia.

Tuleeko sulle siihen päälle se 30-60 minuutin palkaton ruokatauko?

Vierailija
59/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain duunareilla on pekkasia. Itse en ole moisista koskaan saanut nauttia.

Saat nauttia, jos teet joka päivä puoli tuntia pidemmän päivän. Sit vaan pidät niitä tunteja pois ja kas sulla on silloin "pekkasia"

Meillä ei toimi saa pitää korkeintaan puolen päivää pois kerrallaan. Lisäksi jos niitä kertyy jatkuvasti niin ohje on että esimiehen pitää alkaa keskustelemaan työntekijän kanssa että mikäs on kun et saa töitäs tehtyä.

Ja siis kunta-alalla olen.

Kunta-alla olin minäkin silloin kun siellä työaikaa lyhennettiin, se tehtiin vaan viikottain, ei kerätty pekkasiin.

Vierailija
60/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnalla 38 päivää. Lauantaita ei lasketa (kuten monilla yks. lasketaan) eli yhteensä 7,5 viikkoa. Optimoimalla joulun ym pyhien kanssa ihan mukavan pitkät lomat. En tiedä yhtäkään yksityisellä olevaa työntekijää joka saisi 7,5 viikkoa lomaa vuodessa. Monella on 5 viikkoa vaikka olisit ollut 20 vuotta duunissa.

Samat joulun pyhät yms. on yksityisellä puolellakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme