Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ihmeen takia kuvitellaan että kunta-alalla on pitkät lomat

Vierailija
04.02.2020 |

Eihän kunnalla ole mitään pekkasia ja yksityisen sos.tessin mukaankin lomia tulee 36 päivää, kun on 15 vuotta työhistoriaa takana eli ihan samoin kuin kunnalla, mutta vaan kunnallisista lomista kauhea poru.

Kommentit (89)

Vierailija
81/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kunta-alan erilainen lomakertymä on aikoinaan työehtosopimuksissa neuvoteltu ja se oli korvaus jostain siitä, että muiden työehtosopimuksissa tuli reilu yleiskorotus, mutta julkiselle puolelle ei. Olisiko ollut 80-lukua.

Kukaan vaan ei vielä ole oikeasti uskaltanut tuohon koskea, Sipilä vähän yritti. Olet itse tuon 38 lomapäivän piirissä. Toisaalta kiva mutta oikeasti työn sujuvuuden kannalta toivotonta. Omalla osastolla lähes kaikilla on nuo pitkät lomat ja siihen vielä päälle lomarahat vapaaksi. Käytännössä mitään asioita ei saada eteenpäin monena kuukautena kun kaikki lomailee.

Vuorotöissä oleville (hoitajat yms.) pitkät lomat voisi jättää, mutta meiltä normaalia toimistotyöaikaa tekeviltä voisi aivan hyvin vähentää sen 8 päivää ja laskea lauantait lomapäiviksi.

Vierailija
82/89 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on täysin sairas järjestely... Yksityisen sosiaalialan hoitajat eivät saa pidempiä lomia vaikka palkka ihan surkea... Nyt lomapäivien laskeminen muutettiin, mutta samalla vähennettiin vuosittaisia lomapäiviä. Kunta-alalla 38 päivää ja lauantai ei syö lomapäiviä. Yksityisellä sosiaalialalla oli ennen 39 päivää, kun lauantait söi lomapäiviä. Nyt systeemi muuttui ja samalla lomapäivät vähenivät 33 päivään. Loma pysyy siis saman pituisena. Kunta- alalla edelleen pidemmät lomat. Ihan täyttä psk...aa!!  Kohtuuton syrjivä järjestely. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/89 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomapäivät olisi pitänyt muuttaa kunta-alaa vastaaviksi. Muutos tällä tyylillä on suoraa v..tu.lua yksityisen sosiaalialan etenkin ikääntyville työntekijöille. Mikä tekee kunta- alan hoitajista ja muusta sakista niin paljon arvokkaamman?

Vierailija
84/89 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen työpäivä on 8h yksityisellä, mun työpäivä on 8h kunnalla. Mies saa pekkaset, minä en. Miehellä on palkallinen puolen tunnin ruokis, mulla palkaton puolen tunnin ruokis. Eli, todellisuudessa miehellä on 8h töitä, mulla 7,5h töitä.

Teen töitä 37,5 h viikossa, voi myös ottaa 40 h viikon, jos haluan. Kumpaankaan ei kuulu pakkasia. Yksityinen sektori.

Vierailija
85/89 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kunta-alan erilainen lomakertymä on aikoinaan työehtosopimuksissa neuvoteltu ja se oli korvaus jostain siitä, että muiden työehtosopimuksissa tuli reilu yleiskorotus, mutta julkiselle puolelle ei. Olisiko ollut 80-lukua.

Kukaan vaan ei vielä ole oikeasti uskaltanut tuohon koskea, Sipilä vähän yritti. Olet itse tuon 38 lomapäivän piirissä. Toisaalta kiva mutta oikeasti työn sujuvuuden kannalta toivotonta. Omalla osastolla lähes kaikilla on nuo pitkät lomat ja siihen vielä päälle lomarahat vapaaksi. Käytännössä mitään asioita ei saada eteenpäin monena kuukautena kun kaikki lomailee.

Vuorotöissä oleville (hoitajat yms.) pitkät lomat voisi jättää, mutta meiltä normaalia toimistotyöaikaa tekeviltä voisi aivan hyvin vähentää sen 8 päivää ja laskea lauantait lomapäiviksi.

Meillä yksityisellä sektorilla yksinkertaisesti kielletään lomarahojen anto vapaaksi, jos hommat jenevät sen takia sekaisin. Lisäksi kesäloma on 4 kpl ma-pe jaksoja, viikonloput ovat aina vapaat.

Vierailija
86/89 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lomaa on 5 viikkoa vuodessa, siskollani 7. Mielestäni 7 on enemmänkuin 5, mutta ehkä ap onnistuu selittämään sen toisinpäin.

Aika monilla on vähintäin 12pv pekkasia.

Pekkaset eivät ole lomapäiviä, vaan sisään tehtyjä tunteja. Työpäivä on teollisuudessa 8 h + tauot eli mm. ruokatauko.

Vierailija
87/89 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkille pantavaa on myös, että joka ikinen kerta kunta- alan työsopimusneuvotteluista pidetään ihan älytön älämölö joka tuutissa. Yksityinen sosiaaliala ja sen sopimus sen sijaan vaietaan kuoliaaksi vaikka epäkohdat samat ja toisinaan vielä pahemmat. Liitot aina voimakkaasti esillä kunta-alan asioissa. Yksityisen sosiaalialan kohdalla ei puolusteta vaan tehdään sopimukset salassa ja hiljaa ja aina huonommat kuin kuntatyöntekijöille.

Vierailija
88/89 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan voi! Minä ainakin irtisanoudun heti jos tähän ainoaan kunta-alan työehtosopimuksen hyvään asiaan kajotaan.

Vierailija
89/89 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. Pekkaset tulee siitä että eräillä aloilla työpäivät toiminnan kannalta on järkevää tehdä aina 8 tunnin pituisina jolloin viikkoa kohti tulee työtunteja enemmän kuin sopimus sallii. Nämä ylimääräiset tunnit kerryttävät kokonaisia vapaapäiviä. Työntekijät ikäänkuin tekevät sisään Pekkasten vapaat. Kunnallisen puolen sopimuksissa viikkotyöaika on muokattu jo valmiiksi alle 40 tunnin jolloin ylimääräisiä tunteja ei kerry. Samoin yksityisella puolella on sopimuksia joissa työaika sovittu tehtäväksi tasoittumaan jo viikon tai työpäivän sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan