Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ihmeen takia kuvitellaan että kunta-alalla on pitkät lomat

Vierailija
04.02.2020 |

Eihän kunnalla ole mitään pekkasia ja yksityisen sos.tessin mukaankin lomia tulee 36 päivää, kun on 15 vuotta työhistoriaa takana eli ihan samoin kuin kunnalla, mutta vaan kunnallisista lomista kauhea poru.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli viime vuonna 38 lomapäivää ja sen lisäksi otin lomarahat vapaaksi +13 päivää. Kaupungilla tämä. Sen minkä palkassa häviänkään, niin lomissa voitan. Itselleni vapaa on tärkeämpää kuin raha.

Vierailija
62/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnalla 38 päivää. Lauantaita ei lasketa (kuten monilla yks. lasketaan) eli yhteensä 7,5 viikkoa. Optimoimalla joulun ym pyhien kanssa ihan mukavan pitkät lomat. En tiedä yhtäkään yksityisellä olevaa työntekijää joka saisi 7,5 viikkoa lomaa vuodessa. Monella on 5 viikkoa vaikka olisit ollut 20 vuotta duunissa.

Samat joulun pyhät yms. on yksityisellä puolellakin.

Mieheni joka on yksityisellä töissä ei saa palkkaa arkipyhistä. Ei ole pekkasia ja lomaa vuodessa5 viikkoa. Palkka on huikeat 12 euroa tunti. Onneksi minulla on arkipyhät palkallisia, muuten vuoden 2019 joulu olisi ollut aika köyhä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnalla 38 päivää. Lauantaita ei lasketa (kuten monilla yks. lasketaan) eli yhteensä 7,5 viikkoa. Optimoimalla joulun ym pyhien kanssa ihan mukavan pitkät lomat. En tiedä yhtäkään yksityisellä olevaa työntekijää joka saisi 7,5 viikkoa lomaa vuodessa. Monella on 5 viikkoa vaikka olisit ollut 20 vuotta duunissa.

Samat joulun pyhät yms. on yksityisellä puolellakin.

Mieheni joka on yksityisellä töissä ei saa palkkaa arkipyhistä. Ei ole pekkasia ja lomaa vuodessa5 viikkoa. Palkka on huikeat 12 euroa tunti. Onneksi minulla on arkipyhät palkallisia, muuten vuoden 2019 joulu olisi ollut aika köyhä.

Kyllä kaikki saavat palkkaa arkipyhistä. Toisille ne vain maksetaan joka tilin yhteyteen tiettynä prosenttina. Ja se on aivan persiistä, koska pitkät joulunpyhät tekevät ison loven tiliin.

Vierailija
64/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta-alalla ei enää nykyään kerry 38:aa lomapäivää. Ne joilla se on amoisina aikoina myönnetty, saavat lomansa pitää, mutta uusille ei kerry.

Vierailija
65/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

59

Tulee. Eli työpäivä on normisti vähintään 8,5 tuntia.

Vierailija
66/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunta-alalla ei enää nykyään kerry 38:aa lomapäivää. Ne joilla se on amoisina aikoina myönnetty, saavat lomansa pitää, mutta uusille ei kerry.

Minkä verran niitä sitten kertyy?

Vierailija
67/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 31 vuotta kaupungilla töissä. Lomat ovat toki hyvät (15 työvuoden jälkeen 38 päivää), mutta palkka aivan takapuolesta.

Ei se palkka kovin huono voi olla, jos noin pitkään olet viihtynyt. Selkeästi palkka vastaa työkuormaa ja muita etuja.

Vierailija
68/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo edellinen taisi viitata vuosilomalakiin, sitä sovelletaan joka paikassa. 

Minäkin olen yksityisellä ja meillä ei nuo arkipyhät ole mitään ylimääräisiä vapaapäiviä. Toki jos töitä osuu arkipyhälle, niin saahan sitä palkkaa. Mutta toiset saavat palkkaa vaikka makoilevat kotona. Nytkin viime jouluna meillä oli jouluviikolla normaalit viisi työpäivää kun toimistoväki kävi työpaikallaan vain käännähtämässä. Lomarahaakaan meillä ei ole ja palkka on 10€/h. 

Monet eivät tunnu ymmärtävän miten hyvin heillä on asiat kun on lomarahaa ja ylimääräisiä palkallisia vapaapäiviä (pääsiäiset, joulut ja muut). Valitusta tuntuu aina vaan riittävän. Olisitte iloisia eduistanne! Minulla on huono palkka ja mitään etuja ei ole, kun ei ole TESsiä. Pitkän työttömyyden jälkeen osaan arvostaa tätäkin vähää. 

Vierailija
69/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen työpäivä on 8h yksityisellä, mun työpäivä on 8h kunnalla. Mies saa pekkaset, minä en. Miehellä on palkallinen puolen tunnin ruokis, mulla palkaton puolen tunnin ruokis. Eli, todellisuudessa miehellä on 8h töitä, mulla 7,5h töitä.

Missä työssä kunnalla on 8 tunnin työpäivä = 40 h viikossa? Kunnalla on yleensä viikkotyöaika 38 h 45 min (7 h 45 min päivässä) tai toimistotyöaika 36 h 45 min viikoss.

Vierailija
70/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella julkisella alalla pitemmät lomat, lyhyempi työaika ja parempi palkka kuin yksityisellä sektorilla.

Silti jaksetaan joka välissä narista ja varmasti pidetään joka vuosi 'lakisääteiset' saikkupäivät.

Ja kaikki tämä oikeiden veronmaksajien rahoilla.

Vierailija
71/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä edelleen saa 38 lomapäivää, kun työvuosia kunta-alalla 15 vuotta.

Vierailija
72/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opettajaystävällä on lomaa 3 kk vuodessa. Yli 2 kk kesällä, syksyllä viikko, joulun aikaan n 8-10 pvää, hiihtoloma viikko ja pääsiäisenä n 6 päivää

Itse asiassa tuosta tulee yli 3 kk.

Vierailija
73/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiky ja lomarahan leikkaukset koskivat juuri julkista alaa eli palkkaa leikattiin reilusti! Yksityisellä puolella ei ollut kikyä lainkaan tai se oli kylpyläpäivä tai jumppahetki! Näin täysin eriarvoistavasti märkää rättiä naamalle porvarihallitus läimäsi julkisen sektorin työntekijöille.

Älä valehtele, että yksityisen sektorin kikyt oli kylpyläpäivä tai jumppahetki. Minä ja koko lähipiirini ollaan yksityisellä alalla töissä ja kaikilla kiky tarkoitti 6 min pidennystä työpäivää. Käytännössä maanantaina tehtiin aina 30 min pidempi päivä. 

Käytännössä tämä tarkoitti 3 viikon listalla yhden vapaapäivän menetystä. Terveydenhuoltoalalla.

Vierailija
74/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri näin, ja alle 10 vuotta palvelleet saavat 28 päivää, 10 vuoden jälkeen 30 päivää. 15 vuoden jälkeen saa sitten lopulta 38 päivää. Luulevatko ihmiset oikeesti, että kaikilla kunnan työntekijöillä on heti 38 lomapäivää?

Vierailija
75/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ne 28-38 päivää kulutetaan 5 pv/lomaviikko kun yksityisellä lasketaan 6 pv/lomaviikko.

Vierailija
76/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, juuri näin, ja alle 10 vuotta palvelleet saavat 28 päivää, 10 vuoden jälkeen 30 päivää. 15 vuoden jälkeen saa sitten lopulta 38 päivää. Luulevatko ihmiset oikeesti, että kaikilla kunnan työntekijöillä on heti 38 lomapäivää?

Ei luulla, mutta noissakin on yksityiseen verrattuna 3, 5 tai 13 päivää enemmän lomaa. Eli koko ajan enemmän kuin yksityisellä.

Vierailija
77/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lomaa on 5 viikkoa vuodessa, siskollani 7. Mielestäni 7 on enemmänkuin 5, mutta ehkä ap onnistuu selittämään sen toisinpäin.

Aika monilla on vähintäin 12pv pekkasia.

Ja aika monella alalla yksityisellä puolella ei pekkasia kerry ollenkaan. Esim. suurimmassa osassa toimistotöitä tehdään 37,5 h viikkoa, jolloin niitä ei kerry, samoin kaupan ja ravintola-alalla niitä ei ole. Pekkasia kertyy lähinnä 40 h viikko tehdastöissä yms.

Ei kai pekkasia olekaan kuin tehtaissa ja vastaavissa, en ole kaupan alalla koskaan kuullut sanottavan sanaakaan mistään pekkasista. En usko että ravintola-alallakaan on. Eikä monella muulla alalla. Ne on jäänne niistä vanhoista ajoista kun karvapersevasemmistolaisäijät ne vaati duunareille.

Kaupan puolella on vuosivapaat (ent. arkipyhäkorvaus). Tehdyistä tunneista kertyy paikallisia vapaita. Itse pidän tänä vuonna talviloman perään neljä vuosivapaata, joten olen pari viikkoa lomalla.

Vähemmän niitä kertyy kuin pekkasia mutta palkallinen vapaa on aina palkallinen vapaa.

Vierailija
78/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pekkaset ei edelleen ole mitään ylimääräisiä vapaita, vaan joka päivä tehdään puoli tuntia ylimääräistä mistä ne pekkaset koostuu. Aivan turhia koko pekkaset, mielummin tekisin raksalla töitä 7.30-15.30 kuin säilyttäisin ne pekkaset, joita pitää ainoastaan ne, kenelle niistä maksetaan silloin, kun pidetään. Meille maksetaan joka tiliin 7,7% pekkasia ja arkipyhiä, joten ei kukaan ikinä ole pekkasia pidellyt. Pekkaset on työnantajan unelma - pidempi työaika, kuitenkin ilman pekkasvapaita.

Eikö kuitenkin saa pitää pekkaset, vaikka maksetaan joka tiliin? Pidettäessä vaan on palkaton, mutta saa ja pitäisikin pitää. T. Palkanlaskija

Vierailija
79/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihmetellyt, miksi nämä kertyy niin pällisti. Töissä kymmenen vuotta ja hikiset kaksi lomapäivää. Viiden vuoden kuluttua tästä peräti kahdeksan lisää. Miksi ihmeessä ja kenen idea? Miksei näitä porrasteta jotenkin tasaisemmin?

Vierailija
80/89 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen työpäivä on 8h yksityisellä, mun työpäivä on 8h kunnalla. Mies saa pekkaset, minä en. Miehellä on palkallinen puolen tunnin ruokis, mulla palkaton puolen tunnin ruokis. Eli, todellisuudessa miehellä on 8h töitä, mulla 7,5h töitä.

Missä työssä kunnalla on 8 tunnin työpäivä = 40 h viikossa? Kunnalla on yleensä viikkotyöaika 38 h 45 min (7 h 45 min päivässä) tai toimistotyöaika 36 h 45 min viikoss.

Perhepäivähoitaja tekee 40 tuntia viikossa töitä. Ei ole pekkasia. Ei yhtään taukoa työpäivän aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi