Mille alalle soveltuu varautunut ja hiljainen ihminen?
Kommentit (203)
Sovit työkyvyttömyyseläkkeelle tai lehdenjakajaksi. Lehdenjakajana sinun pitää olla ripeä. Oletko ripeä? No tuskin. Eläkkeelle sitten. Hyvää Tammuz-jumalan syntymäjuhlan odottelua.
Viittomakielen tulkki. Käsiä heiluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kielenkääntäjä, kirjanpitäjä, rekkakuski, nosturikuski, ompelija, matemaatikko, kuvataiteilija, kirjailija
Sulla ei ole hajuakaan, miten paljon sosiaalista kanssakäymistä ja jopa esiintymistaitoja kuuluu nykyaikaisen kirjanpitäjän työhön, joka on hyvin konsultatiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ujo, hiljainen, introvertti ja arka pärjää ihan missä vain työssä siinä missä se supliikki ekstroverttikin. Työminä ja oikea minä pitää vain osata erottaa.
Täällä yksi sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivä introvertti joka sai työpaikan siivoojana.Työminä on iloinen, ystävällinen ja suht sosiaalinen. Kotona vaan makaan väsyneenä.
Minä olen päällisin puolin ekstrovertti. Tein paljon siivousta aikoinaan opintojen ohessa. Sitten ne keksivät, että pitääkin siivota ryhmätyönä. Vähän aikaa yritin, en jaksanut. Ettei saa edes siivota rauhassa, vaan pitää kaikki perustella ja sopia muiden kanssa ja kuunnella heidän älyttömiä mielipiteitä joka jutusta joka ainoa päivä ja kerta ja ennen mitään tekemistä. Hirveetä.
Ryhmätyöskentelyn myötä työnnopeus ja laatu romahti varmaan viidennekseen entisestä, kun jokainen teki omaan tahtiin ja ajatteli olevansa itse vastuussa työn laadusta. Sai kaiken päivää lauleskella ja naureskella ihan omaan tahtiin. Siitä sitten "sopimaan ja neuvottelemaan" tekemiset muitten kanssa. Siinä vaiheessa kun oli sovittu, että ei, ei mennä tänäänkään istumaan siivouskoppiin ämpärien päälle koko päiväksi, olisi jo puolet alueesta tehty.
Vierailija kirjoitti:
Arkistotyöntekijä, jonka ei tarvitse osallistua asiakaspalveluun vaan pelkästään aineiston käsittelyyn ja luokitteluun.
Täytyy tässäkin työssä olla sosiaalinen toisten työntekijöiden kanssa. Jos olet hiljainen/syrjäänvetäytyvä, sinua aletaan helposti vieroksumaan. Nim. kokemusta on eräästä arkistotyöstä.
Ihan mille alalle vaan, mieti mikä sua kiinnostaa. Joka paikassa on aina erilaisia tyyppejä, ei kaikkien tarvitse olla koko ajan suuna päänä, monesti sellaset tyypit on aika raskaitakin. Itse oon hoiva-alalla.
Sovit mihin vaan jos voi voittaa ujoutesi mutta jos haluat pitää siitä kiinni niin sitten kannattaa valita ammatti jossa ei joudu juurikaan tekemisiin toisen kanssa. Omalla kohdallani tämä kehitys oli mahdollinen
Tehdas kirjoitti:
Tehtaan työntekijäksi.Siellä on meteliä,ei tarvitse jutella ja erilaisia prosesseja,joissa voi ammattitaitoaan kohentaa.
Käsittääkseni tehtailla ja varastoissa on juuri näitä rempseitä ekstroverttiamiksia, jotka eivät välttämättä ymmärrä hiljaisempia ihmisiä.
Poliisi? Vartija? Ei tarvi muuta kuin heiluttaa pamppua.
Viheralueiden hoito ainakin hautausmaalla oli hiljaista, heh. Aamuisin sovittiin alueen toisen hoitajan kanssa, että mitä tehdään ja mitä alueita kumpikin ottaa. Sitten vaan kuulokkeet korville ja hommiin. Ei tarvinnut puhua mitään. Joskus joku mummo kysyi, mistä löytäisi haravan tms. Toki kovin sesonkiluonteista työtä. Talvisin vois sitten tehdä jotain käsilumitöitä huoltoyhtiöille?
Vaikeata on ainakin itselle kun itseäni tuntematta paremmin ohjauduin nuorena todella sosiaalisiin aspa töihin ja nyt se työkokemus seuraa riippana vaikka haluaisin lähinnä työskennellä yksin jossain pimeässä luolassa :D yksi hyödyllinen sattuma kyllä on ollut, muutto pienelle paikkakunnalle, jonka johdosta töissä asiakasmäärät vähintään puolittui isomman paikan vilinään verrattuna. Jotenkin elämän vaikeuksia jo nähneenä on vaan muuttunut vaikeammaksi keskittyä ja jaksaa työkavereiden jatkuvia keskeytyksiä, ajatus katkeaa aiempaa herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kielenkääntäjä, kirjanpitäjä, rekkakuski, nosturikuski, ompelija, matemaatikko, kuvataiteilija, kirjailija
Kirjanpitäjä on vähän kaksipiippuinen asia. Kirjanpitäjissä on kyllä paljon varautuneita ja hiljaisia ihmisiä, mutta toisaalta työ on enenevissä määrin asiakaspalvelu- ja asiantuntijatyötä. Palavereja on harva se päivä vaihtelevilla kokoonpanoilla ja asiakkaiden kanssa ollaan tekemisissä puhelimitse ja sähköpostitse päivittäin. Välillä esitellään tulosta asiakasyrityksen johtoportaalle ja välillä setvitään järjestelmät kuntoon it-heppujen kanssa.
Samaa olin tulossa sanomaan. Tilitoimistojen asiakkaat (yrittäjät) ovat lisäksi v*ttumaisimpia asiakkaita, mitä löytyy. Moni ei tajua itse kirjanpidosta yhtään mitään, mutta kirjanpitäjän tulisi silti pystyä ihmeisiin, kuten kikkailemaan miinukselle menevä tulos plussan puolelle tai toisin päin, kulloisenkin tarpeen mukaan, ja minimoimaan alv, jonka yrittäjät edelleen kuvittelevat menevän heidän pussistaan, vaikka oikeastihan se kuuluu kuluttajan maksettavaksi ja vain siirtyy yrittäjän kautta verottajalle.
Kyllä kirjanpitäjän pitää pystyä toimimaan ihmisten kanssa ja sietämään varsin kohtuutontakin kritiikkiä, sekä olemaan välikätenä yrittäjän ja verottajan välissä puhelimitse harva se päivä, vaikka itse kirjaustyö yksinäistä puurtamista onkin.
Entinen kp
Vierailija kirjoitti:
It-alalle.
Ei enää. Sekin ala on täynnä pöhinää ja sähinää. Ei se ole enää sellaista, että joku nörtti coodaa yksin kellarissa ja bisnes-ukot hoitaa muut hommat.
Meillä töissä talous- ja it-tiimeissä on hiljaisia paljon.
Muita ovat kokemukseni mukaan tutkija (riippuu toki aiheesta, eli vaatiiko ihmisten tutkimista läheltä tai onko vaatimuksena verkostoituvuus), taiteilija (jälleen, riippuu taiteen alasta ja kuinka paljon tarvitsee tuoda itseään tykö, kuvataiteilija tai kirjailija voi halutessaan vetäytyä helpommin), yrittäjänä voi sanella itse oman uran ehdot, jos löytää sopivan liikeidean (kelloseppä? pelien kehittäjä?)
Käsityöläinen, markkinoinnin voi antaa muille.
Vierailija kirjoitti:
Esim syöpätutkijaksi, lääkärikin voi olla
Lääkäri joka joutuu kertomaan syöpädiagnooseista potilailleen ja omaisille? Ja joskus myös siitä, että etenevää tautia ei voida parantaa? Uskon että hiljainen ja varautunut ihminen voi hyväksi lääkäriksi oppia. Mutta jos haet työtä, missä ei olisi ihmiskontakteja ja vaikeita keskusteluja, tämä ei ole se työ.
Vierailija kirjoitti:
Tutkija.
Tutkijan täytyy verkostoitua, osallistua konferensseihin ja seminaareihin, pitää esitelmiä, opettaa eli ei ihmiselle, joka ei ole ainakin jossakin määrin sosiaalinen
Vierailija kirjoitti:
It-alalle.
Näihän sitä kuvitellaan. Toki ihminen saa olla IT-alla varautunut ja hiljainen, mutta yleensä ollaan ns. oman alueensa asiantuntijoita ja kukaan ei enää tällä alla pärjää siten, että työskentelee yksinään puhumatta kennellekään, joten suu pitää saada auki palavereissa. Joten jos on niin hiljainen, ettei puhu sanaakaan, niin IT ala on väärä paikka.
VTV :lle, tytti yli-kiirarin kanssa tähtitaivasta tutkivaksi tarkastajaksi.