Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joukkoliikenne on oikeasti tosi kallista, eikä se kannata perheelle

Vierailija
03.02.2020 |

Kokoajan sanotaan, että siirtykää joukkoliikenteeseen autoista koska säästyy rahaa ja luontoa. Ei muuten todellakaan säästy. Jos me nelihenkisenä perheenä siirtyisimme kaikki busseja käyttämään, maksettaisiin 240 euroa kuukaudessa. Samalla luovuttaisiin ovesta ovelle -kulkemisesta ja muista autoilun eduista.

Maalla asuvat kokoajan sanovat, että joukkoliikenne ei ole vaihtoehto siellä. No kuulkaa, ei se täällä kantakaupungissakaan ole mikään kannattava vaihtoehto, etenkään perheille!

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivertoauton kuukausikustannukset on noin 500 euroa. Ja tässä ei siis ole bensoja mukana.

Eli nelihenkinen perhe säästää rahassa, jos käyttää julkista likennettä. 

Tosiasia taitaa vaan olla, että isoimpien kaupunkine ulkopuolella ei julkinen liikenne toimi niin hvyin, että pelkkään julkiseen siirtyminen ei ole vaihtoehto..

https://yle.fi/uutiset/3-10042081

Suomessa auton keskihinta on vain kolmetonnia, aikamoiset kulut sulla jos 6000€ menee vuodessa autoon + polttoaine

Vierailija
62/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No autoilu tulee silti kuukaudessa kalliimmaksi, mutta siinä missä säästää rahassa, menettää ajassa. Ja sen takia mieluummin säästän aikaani, kuin rahaa tässä asiassa. Sinkkuna ei ollut mikään ongelma kulkea julkisilla, perheellisenä se ei ole realistinen vaihtoehto, kun on mahdollista omistaa auto.

Elämäni on nykyään paljon helpompaa, kun on auto. Julkisilla työmatkani oli vähintään tunnin suuntaansa, mutta autolla menee 20-25 min. Saan nukkua aamulla 45 min pidempään ja töiden jälkeen minulla on reilu 30 min enemmän aikaa tehdä asioita, ja käytänkin sen ajan liikuntaan. Kaupassa on mukava käydä töiden jälkeen, kun kassi mahtuu hyvin autoon (ruuhkabussissa jouduin usein seisomaan). Sukulaisilla pääsee käymään helpommin. Olen kotoisin pohjoisesta, jossa ei edes kulje julkiset. Enää ei tarvitse keneltäkään kysyä kyytiä, kun voi itse ajella.

Menet autolla urheilemaan?

Se onkin järkevää...

Ymmärsit nyt väärin. Ajan auton kotiin. Minulla on yli 30 min enemmän aikaa tehdä jotain vapaa-ajalla. Käytän sen liikuntaan. Saatan jumpata tai joogata kotona, tai käyn juoksulenkillä, tai käyn läheisellä salilla, jonne pääsee pyörällä tai vaikka juosten. Matkaa on ehkä 300 m.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (2 aikuista 2 lasta) maksaisi noin 4500€/vuosi mutta tämä ei tietenkään sisällä matkoja hsl-alueen ulkopuolelle esim sukulaisten luo tai mökille.

Vierailija
64/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä liikun pyörällä ja joskus harvoin joukkoliikenteellä. Se ei vaan toimi kun bussit kiertelee ja pitää vaihtaa välillä. Bussilippujen hinnat on ainakin Helsingissä noussut ihan törkeästi. Oma autokin aika huono Helsingissä jos liikkuu ruuhka-aikoihin. Pyörä paras vaihtoehto.

Vierailija
65/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskivertoauton kuukausikustannukset on noin 500 euroa. Ja tässä ei siis ole bensoja mukana.

Tosiasia taitaa vaan olla, että isoimpien kaupunkine ulkopuolella ei julkinen liikenne toimi niin hvyin, että pelkkään julkiseen siirtyminen ei ole vaihtoehto..

Suomessa auton keskihinta on vain kolmetonnia, aikamoiset kulut sulla jos 6000€ menee vuodessa autoon + polttoaine

Mihin tilastoon perustat väitteesi? Minä sanon, että auton keskihinta on nykyään vähän vajaat 7.000€.

Vierailija
66/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee kuussa 100-120e bensaan.

Bussilippu maksaisi minulle seutukortti 85e/kk + kaupungin sisäinen kortti 52e/kk. Lapsen kaupungin sisäinen kortti 24e + pari kertaa kuussa seutulippu 5e/suunta.

Juu, ei kannata. Lisäksi työmatka pitenisi 25 min -> 1,5h per suunta.

Vierailija
67/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tilastoon perustat väitteesi? Minä sanon, että auton keskihinta on nykyään vähän vajaat 7.000€.

Lue uutisia tai kvg

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autoliitto-muistuttaa-suomalainen-a…

Vierailija
68/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uutisia tai kvg

No niinpä tein: http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/autojen_keskihintati…

Vierailija
69/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bussilippu maksaisi minulle seutukortti 85e/kk + kaupungin sisäinen kortti 52e/kk. Lapsen kaupungin sisäinen kortti 24e + pari kertaa kuussa seutulippu 5e/suunta.

Teillä on jänniä autoja, kun polttoaine on ainoa kuluerä.

Vierailija
70/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue uutisia tai kvg

No niinpä tein: http://www.aut.fi/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/autojen_keskihintati…

Tuossa ei ole kuin liikkeiden autot ja vanha tilasto tuossa viime syksyisessä keskihinta on 3600€

Vierailija
71/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuljen pyörällä lähes kaikki alle 10km pitkät matkat, mm. päivittäin töihin 6km matkan säällä kuin säällä. Kulkisin mielelläni bussilla, jos sopiva linja olisi edes tarjolla. Pyörätietä pitkin tosiaan matka on 6km, mutta bussilla matkaa tulisi lähes 30km, kun joutuu vaihtamaan bussin vähintään kerran. Ja aikaa menee sitten tähän lähes tunti, kun pyörällä pääsee parissakymmenessä minuutissa. Lisäksi tuolla välillä, jota itse kuljen, kulkee valtavat määrät henkilöautoja, juurikin työmatkaliikennettä. Aivan varmasti olisi tarvetta bussille, mutta täällä kun ei viitsitä edes tarjota toimivaa julkisten verkkoa. Muutenkaan en jaksa maksaa bussista, kun esimerkiksi täältä keskustan pohjoispuolelta keskustan eteläpuolelle menee 8km matkassa 25min+5-10min kävelyä. Sopiva bussi kulkee kerran tuntiin. Pyörällä taas pääsen omalla aikataululla puoleen tuntiin, eli aikahyöty bussilla on 0.

Jos vielä olisi kyseessä lapsiperhe, en lainkaan ihmettelisi, miksi ennemmin otettais se auto. Esimerkiksi Helsingissä näkisin itseni käyttämässä vain julkisia, mutta täällä tuntuu olevan hieman pakollinen hankinta tuo auto, jos et asu keskustan välittömässä läheisyydessä. 

Vierailija
72/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista joukkoliikenne on myös pidemmillä matkoilla, ellei saa tarjouslippuja. VR:n normihinta 5 hengelle (2 aikuista 3 lasta) Hki-Tre on 81 euroa. Bensa tuolle matkalle maksaa vain 20 euroa. 

No oletkos nähnyt junissa hyvin toimeentulevia perheitä? No en minäkään.

Junalla matkustavat yh-äidit lapsensa kanssa, opiskelijat, työttömät ja syrjäytyneet.

Kun olin vielä opiskelija, oli kiva tehdä näitä havaintoja junassa muutamia vuosia sitten.

Vierailija
73/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmainen joukkoliikenne. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Valtio rahoittaa ja ekaksi otetaan pois ne ministerien avustajat sekä turhat yritystuet. Rahaa kyllä on, ongelma se, että ne menevät ihan vääriin kohteisiin.

Pertti Salolainenkin sanoi että hänellä oli vain yksi avustaja.

Juurtikin näin samalla pois eduskunnalta taxi kortit,saavat ylisuurta palkkaa ,edustuskulutkin .....

Vierailija
74/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on jänniä autoja, kun polttoaine on ainoa kuluerä.

Polttoaine- ja pysäköintikuluja bussilippujen hintoihin vertaaminen on mielekästä, kun autolla ajoa pyritään vähentämään bussin käytöllä. Jotta kiinteät kulut saa putomaan nollaan, pitäisi autosta luopua tyystin ja tällöin on selvää, ettei bussilipulla korvata niitä ajoja. Bussilipuilla ei viedä lasta päivystykseen yöllä, eikä ajeta mökille Puumalaan.

Vierailija
75/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vasta kalliiksi tulee: kuljetaan molemmat julkisilla Vantaalta Helsinkiin. Seutukortit yhteensä noin 200 eur/kk. Lisäksi meillä on kaksi vanhaa autoa vapaa-ajan menoja varten.

Vierailija
76/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että Tampereella on paremmin. Työnantaja tukee bussilippua rahallisesti joten itselle jää maksettavaa 100 e / 3 kk, rajaton käyttö voimassaoloaikana. Lastenlippu 1e/matka. Bussiyhteydet ja aikataulut erinomaiset. Ei siis niin mitään syytä käyttää autoa, ainakaan omien kiintopisteideni (koti, työpaikka, lasten koulu) sijaintien suhteen.

Vierailija
77/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Helsingissä. Ajoin vuonna 2019 17.500 km ja autoilu kaikkinensa maksoi vähän reilut 8.000€. Polttoaine 0,14€/km ja kaikki kulut yhteensä 0,47€/km. Koska muut kulut ovat käytännössä kiinteitä kuluja, niin lisäajamisen hinta on tuo 14c/km. Käytiin viikonloppuna Turussa, maksoi vajaat 50€ viideltä hengeltä. Aika hyvin pitää osua Onnibussin tarjousten kohdalle, että pääsee edes samoihin, saati alle.

Kesämökkiläiselle auto on välttämätön, lisäksi joudun säännöllisesti kuskaamaan liikuntarajoitteista äitiäni. Päivittäisliikkumiseen en autoa käytä silloin, kun julkiset tarjoavat matkan vaivattomammin.

Taas joku järjen jättiläinen laskemassa kuluja.

Huoltovälit tulee nopeammin täyteen mitä enemmän ajaa, eikä renkaiden kuluminen lopu Hki-Tku välillä.

Suurimmat kiinteät kulut ovat verot ja vakuutukset, huolto näillä kilsoilla on siltikin kerran vuodessa. No joo renkaat ja auto kuluvat, mutta kuten sanoin: muut kulut ovat käytännössä kiinteitä kuluja

Vierailija
78/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on valitettavan totta. Itsekin olen laskenut, ettei ainakaan rahan säästämisen vuoksi kannata omasta autosta luopua. Monella sinkulla taas on se tilanne, ettei ole niin tiukkaa rahasta, joten voi hyvin maksaa omasta autosta. Ei sen joukkoliikenteen käyttäjiksi sitten moni jää, oikeastaan vain ne, joilla ei ole vaihtoehtoa.

Sinkulla just on tiukkaa rahasta, kun kaiken maksaa yksin.

Vierailija
79/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kummallakaan edes ajokorttia. Minusta 60€/kk per naama ei ole paha hinta, kun sen lisäksi maksettavana ei ole autolainaa, parkkipaikkaa, bensoja ja auton huoltoa. Eikä todellakaan päästäisi molemmat samaan aikaan töihin, koska toisen täytyy viedä lapsi päivähoitoon.

Vierailija
80/82 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä auto helpottaa elämää enkä vaihtaisi enää pois. Jouduin kulkemaan bussilla töihin muutaman päivän kun auto oli rikki ja työmatka piteni 25 minuutista aamuisin puoleentoista tuntiin ja iltaisin lähes kahteen tuntiin. Se on aika pitkä aika työpäivän päälle. En edes asu maaseudulla, mutta lähimmälle bussipysäkille menee silti vartti kävellessä + bussin vaihto ja odottelu. Lisäksi kaupassa käyminen on helpompaa. Ennen joutui miettimään että mitä jaksaa kantaa kotiin, nyt voi käydä kerran viikossa ihan missä tahansa kaupassa ja ostaa vaikka viisi kassia ruokaa. Lisätään nyt vielä se, että ison koiran kanssa (varsinkin jos on koiraharrastuksia) omalla autolla on helpompi liikkua. Ja tietysti omassa autossa on itselläkin mukavampi matkustaa kuin ruuhkabussissa.