Joukkoliikenne on oikeasti tosi kallista, eikä se kannata perheelle
Kokoajan sanotaan, että siirtykää joukkoliikenteeseen autoista koska säästyy rahaa ja luontoa. Ei muuten todellakaan säästy. Jos me nelihenkisenä perheenä siirtyisimme kaikki busseja käyttämään, maksettaisiin 240 euroa kuukaudessa. Samalla luovuttaisiin ovesta ovelle -kulkemisesta ja muista autoilun eduista.
Maalla asuvat kokoajan sanovat, että joukkoliikenne ei ole vaihtoehto siellä. No kuulkaa, ei se täällä kantakaupungissakaan ole mikään kannattava vaihtoehto, etenkään perheille!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Keskivertoauton kuukausikustannukset on noin 500 euroa. Ja tässä ei siis ole bensoja mukana.
Eli nelihenkinen perhe säästää rahassa, jos käyttää julkista likennettä.
Tosiasia taitaa vaan olla, että isoimpien kaupunkine ulkopuolella ei julkinen liikenne toimi niin hvyin, että pelkkään julkiseen siirtyminen ei ole vaihtoehto..
Autoliiton laskelma... Kai nyt Autoliitto lyö aina tiskiin sellaiset "rätinkit", että auto- ja bensavero pitää saada alas... Kuka maksaa autosta yli 20 000 euroa?
Kallis autoilu tulee kalliiksi. Halpa autoilu tulee joukkoliikennettäkin halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan PELKÄSTÄ bensasta n 560€ kuussa :D
Taidatte asua maalla? Tai sitten kuljette pitkiä matkoja kaupungista johonkin? Meillä ei näin. Siksi auto halvempi kuin joukkoliikenne. Ap
Aika paljon pitäisi joukkoliikenteen parantua, että meillä voitaisiin edes luopua toisesta autosta. Kotoa ei pääse mihinkään enää iltasella jos bussilla yrittää, eli kaiki harrastuskulkemiset, kauppareissut jne on hoidettava autolla (ellei halua käydä ostamassa ruokiaan pikkuruisesta K-Marketista). Lapsella on harrastusmatkaa pahimmillaan n. 40 km toiselle puolelle kaupunkia ja vaikka joten kuten keskustaan ehkä saattaisi julkisilla päästä ja siitä vaihtaen sitten loppumatka, niin aikaa kuluisi vähintään 1,5 tuntia suuntaansa ja kotiin ei enää pääsisikään, vaan taas pitäisi kuskata autolla.
Että periaatteessa ihan sama, mitkä on autoilun kustannukset kuukaudessa vs. joukkoliikenteen kuukausilipun hinta, niin miellä on oltava (vielä) kaks autoa. Eikä asuta edes maalla, vaan yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, n. 15 km päässä keskustasta. Sattuu vaan olemaan muutaman kilometrin "väärään suuntaan".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meille ainakin julkinen on halvempaa kuin auto. Asutaan Helsingissä, 3 lasta (8v, 13v ja 16v).
Meillä oli ennen kaksi autoa (eri työajat ja eri suunnilla joten ei voi käyttää samaa autoa). Autolla tuli tehtyä todella turhia reissuja, mutta myös kuskattua lapsia harrastuksiin yms tiuhaan.
Nyt meillä on käytössä pyörät, julkisen liikenteen kortit joissa aikaa (ennen oli lapsillakin vain arvoa). Autoa saamme tarvittaessa lainaan sukulaisilta tai ystäviltä, mutta ne käytöt olemme minimoineet. Moni tuttava on laittanut autonsa pois ja käytössä kimppa-autoja.
Säästöä on rahallisesti, mutta myös ilmasto kiitttää ja liikunnasta saa hyvää mieltä.
Kustannuksia vertaillessa nuo "laina-autot" pitäisi korvata taksilla, vuokra-autolla tai maksullisellä yhteiskäyttö autolla. Halpa 3000-5000 euron käytetty auto on jokaisen saatavilla, ilmainen kaverin Nissan Micra ei.
Joukkoliikenteen kustannus on oikeasti paljon isompi kuin kk-lipun hinta. HSL-alueella lipun hinta kattaa vain 51% kustannuksista. Lopun maksamme veroina.
Meillä lastenlipun maksimi ikäraja on 12 ja sen jälkeen maksaa 70€ kuussa. Itse asiassa nuoremmille ei ole edes kuukausikorttivaihtoehtoa vaan pelkkä kertalippu aina. On se kyllä kallista. Varsinkin kun täällä on asuinalueet niin, että alakoulun ja yläkoulun väli on hiukan alle 5 km, eli kunnan korvaamat bussiliput koulumatkoille rajautuvat tosiaan ihan naapureiden kohdalla. Meille ei makseta, alanaapurille maksetaan, ja matkoissa on eroa se parisataa metriä. Käytännössä bussikortti on oltava, jos nuorille mitään omaa elämää haluaa, vaikka bussiyhteydet ovatkin heikot. Nyt meillä on ysiluokkalainen, seiskaluokkalainen ja kutosluokkalainen, eli 210€ maksaa kuussa. Ensi vuonna helpottaa, kun keskiasteella opiskeleva saa ilmeisesti hakea koulumatkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Kallista joukkoliikenne on myös pidemmillä matkoilla, ellei saa tarjouslippuja. VR:n normihinta 5 hengelle (2 aikuista 3 lasta) Hki-Tre on 81 euroa. Bensa tuolle matkalle maksaa vain 20 euroa.
Ja autohan kulkee tunnetusti pelkällä polttoaineella?
Kyllä ne kulut autolla helposti on 50€.
Eikä sun henkilöautos ole vessaa, saatikka voi lukea kirjaa yms. matkan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kallista joukkoliikenne on myös pidemmillä matkoilla, ellei saa tarjouslippuja. VR:n normihinta 5 hengelle (2 aikuista 3 lasta) Hki-Tre on 81 euroa. Bensa tuolle matkalle maksaa vain 20 euroa.
Ei, ei, ei voi vertailla pelkästään bensakuluja, koska jokainen Helsingistä Tampereelle junalla matkustavahan myy autonsa reissun ajaksi pois, jottei muut kulut juokse sinä aikana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lastenlipun maksimi ikäraja on 12 ja sen jälkeen maksaa 70€ kuussa. Itse asiassa nuoremmille ei ole edes kuukausikorttivaihtoehtoa vaan pelkkä kertalippu aina. On se kyllä kallista. Varsinkin kun täällä on asuinalueet niin, että alakoulun ja yläkoulun väli on hiukan alle 5 km, eli kunnan korvaamat bussiliput koulumatkoille rajautuvat tosiaan ihan naapureiden kohdalla. Meille ei makseta, alanaapurille maksetaan, ja matkoissa on eroa se parisataa metriä. Käytännössä bussikortti on oltava, jos nuorille mitään omaa elämää haluaa, vaikka bussiyhteydet ovatkin heikot. Nyt meillä on ysiluokkalainen, seiskaluokkalainen ja kutosluokkalainen, eli 210€ maksaa kuussa. Ensi vuonna helpottaa, kun keskiasteella opiskeleva saa ilmeisesti hakea koulumatkatukea.
14-vuotiaat ei osaa pyöräillä edes kesäisin?
Talvisodan hengessä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs halvalla sinä koko nelihenkistä perhettäsi kuskaat per kuukausi?
Aika halvalla rehellisesti, kun kuljetaan kaupungin sisällä. Lyhyet matkat, mutta kuitenkin sen verran pitkät, ettei viitsi kävellä. Ap
Määrittele lyhyt matka. Minulla se on alle 6km. Lapsetkin jaksavat kävellä 3km itsenäisesti. Lisäksi pyörät on keksitty, joten ei kaikkialle tarvitse kävellä.
Hintaa enemmän minua ärsyttää päin p*rsettä suunnitellut bussivuorot. Aina sanotaan että työttömän on syytä asua edullisesti, no minäpä asun, vuokra vesineen ja sähköineen on 280e/kk. Huonojen bussilinjojen ja aikataulujen takia en voi ottaa työtä kaupungista vastaan, etenkään jos työt loppuvat klo 16.30 jälkeen. Tämä sulkee jo monta duunipaikkaa pois listalta. Aamulla minulla menisi työmatkaan kolmella bussilla 1,5h ja vastaavasti työpäivän loppuessa esim. Klo17 minun pitäisi kävellä kotiin 4 tuntia. Miksikö en hae asuntoa keskustasta? Siksi että exäni pilasi luottotietoni ja uuden asunnon saaminen on erittäin haastavaa. Työmarkkinatuella ei autoa ostella, tosin skootterista haaveilen mutta ei silläkään joka säällä voi ajaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs halvalla sinä koko nelihenkistä perhettäsi kuskaat per kuukausi?
Aika halvalla rehellisesti, kun kuljetaan kaupungin sisällä. Lyhyet matkat, mutta kuitenkin sen verran pitkät, ettei viitsi kävellä. Ap
"Lyhyet matkat, mutta kuitenkin sen verran pitkät, ettei viitsi kävellä."
Onko polkupyörä tuttu laite? Keksitty jo autoakin aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2880 euroa vuodessa nelihenkisen ihmisten kulkemisesta kaupungin sisällä on TÖRKEÄ hinta. Ärsyttää. Ap
Yli tuplasti halvempaa kuin autoilun laskennalliset mediaanikustannukset 15 000 km vuotuisella ajosuoritteella, ja kaiken lisäksi huoletonta. Lopeta ulina.
Harva ajaa sillä "mediaaniautolla" ja 15 000 kilometrin vuotuisia ajoja ei vain julkisilla kovin huolettomasti korvata.
Itse pystyn ylläpitämään autoani (kaupunkikäytössä lähinnä, ajoa 6000-8000 km/v) alle 200 eurolla kuukaudessa, bensakulut mukaanlukien. Koska pelkät kuukausiliput joukkoliikenteeseen eivät riitä, vaan force majeure pakottaa aina välillä taksiin/vuokra-autoon, tulee joukkoliikenne tolkuttoman paljon kalliimmaksi.
Tietysti 40 000 euron Audi-kuski ovi olla toista mieltä, mutta hän tuskin vaihtaa Audiaan joukkoliikenteeseen, vaikka siitä joukkoliikenteestä maksettaisiin.
Ilmaiseksiko sinä niitä autoja "ylläpidettäväksesi" aina saat? Useimmat joutuvat vaihtamaan autoa muutaman vuoden välein ja useimmiten arvonalenema on merkittävä. Toki tällä palstalla pyörii aina niitä "olen ajanut samalla tonnin toyotalla viimeiset 10 vuotta ilman ongelmia"-tyyppejä mutta realiteetit ovat ihan erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Hintaa enemmän minua ärsyttää päin p*rsettä suunnitellut bussivuorot. Aina sanotaan että työttömän on syytä asua edullisesti, no minäpä asun, vuokra vesineen ja sähköineen on 280e/kk. Huonojen bussilinjojen ja aikataulujen takia en voi ottaa työtä kaupungista vastaan, etenkään jos työt loppuvat klo 16.30 jälkeen. Tämä sulkee jo monta duunipaikkaa pois listalta. Aamulla minulla menisi työmatkaan kolmella bussilla 1,5h ja vastaavasti työpäivän loppuessa esim. Klo17 minun pitäisi kävellä kotiin 4 tuntia. Miksikö en hae asuntoa keskustasta? Siksi että exäni pilasi luottotietoni ja uuden asunnon saaminen on erittäin haastavaa. Työmarkkinatuella ei autoa ostella, tosin skootterista haaveilen mutta ei silläkään joka säällä voi ajaa. :D
Niin miksi skootterilla ei voi jokasäässä ajaa?
Onko alueellasi useinkin 40 astetta pakkasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14-vuotiaat ei osaa pyöräillä edes kesäisin?
Talvisodan hengessä...
Kesällä ei tartte mennä kouluun, emme tarvitse silloin lippuja. Mutta kouluun kulkeminen on pyörällä kyllä tosi vaikeaksi tehty, kun ei ole mitään kevyen liikenteen väylää eikä edes kunnon piennarta. Siinä on 80 km/h rajoitus. Harva tosiaan tuota matkaa polkee, vaikkei se matkan pituutena mahdoton olekaan
Vierailija kirjoitti:
Polkupyörä on keksitty. Työttömien tekosyyt olla vastaanottamatta työtä ovat loputtomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin miksi skootterilla ei voi jokasäässä ajaa?
Onko alueellasi useinkin 40 astetta pakkasta?
Ei ole vaan liukasta, olen kokeillut ajaa skootterilla talvella (talvirenkailla) ja se on yhtä helvettiä.
Siis häh, mä juuri möin autoni koska kuluja oli kuukausittain. n. 300e jo ENNEN bensoja. Tähän siis laskettu pieni rahoitus, sekä vakuutus-, vero- ja huoltokulut kuukausitasolle jyvitettynä. Toinen auto jätettiin, vaikka se kallista onkin, koska käymme usein sukuloimassa ja matkailemassa lasten kanssa sellaisissa paikoissa mihin ei ole joukkoliikennettä. Olemme toisen auton myynnin jälkeen liikkuneet paljon julkisilla, kävelleet ja pyöräilleet, sekä tilattu ruokaostoksia kotiinkuljetuksena ja näiden kaikkien plussana on ollut säästynyt raha ja pienentynyt vyötärönympärys.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä vähän kuluttaa autosi.