Joukkoliikenne on oikeasti tosi kallista, eikä se kannata perheelle
Kokoajan sanotaan, että siirtykää joukkoliikenteeseen autoista koska säästyy rahaa ja luontoa. Ei muuten todellakaan säästy. Jos me nelihenkisenä perheenä siirtyisimme kaikki busseja käyttämään, maksettaisiin 240 euroa kuukaudessa. Samalla luovuttaisiin ovesta ovelle -kulkemisesta ja muista autoilun eduista.
Maalla asuvat kokoajan sanovat, että joukkoliikenne ei ole vaihtoehto siellä. No kuulkaa, ei se täällä kantakaupungissakaan ole mikään kannattava vaihtoehto, etenkään perheille!
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
2880 euroa vuodessa nelihenkisen ihmisten kulkemisesta kaupungin sisällä on TÖRKEÄ hinta. Ärsyttää. Ap
perheen ei ihmisten, silti kuitenkin
Tämä on valitettavan totta. Itsekin olen laskenut, ettei ainakaan rahan säästämisen vuoksi kannata omasta autosta luopua. Monella sinkulla taas on se tilanne, ettei ole niin tiukkaa rahasta, joten voi hyvin maksaa omasta autosta. Ei sen joukkoliikenteen käyttäjiksi sitten moni jää, oikeastaan vain ne, joilla ei ole vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
2880 euroa vuodessa nelihenkisen ihmisten kulkemisesta kaupungin sisällä on TÖRKEÄ hinta. Ärsyttää. Ap
Yli tuplasti halvempaa kuin autoilun laskennalliset mediaanikustannukset 15 000 km vuotuisella ajosuoritteella, ja kaiken lisäksi huoletonta. Lopeta ulina.
Semmoista se ilmastonmuutos on. Joukkoliikenne tulee vielä kallistumaan, kun vihreät haluavat kaikkea uutta tekniikkaa käyttöön. Sen kalliimmaksi käy.
Zinc
Sitten kuitenkin keksitään kaikkia heikennyksiä esim. sähköpolkupyörien käyttöön ;)
Sairas maailma helvetissä on.
Mitenkäs halvalla sinä koko nelihenkistä perhettäsi kuskaat per kuukausi?
Kallista joukkoliikenne on myös pidemmillä matkoilla, ellei saa tarjouslippuja. VR:n normihinta 5 hengelle (2 aikuista 3 lasta) Hki-Tre on 81 euroa. Bensa tuolle matkalle maksaa vain 20 euroa.
Työtönkään ei juuri voi matkustaa julkisilla, varsinkin kun halvat ratikkamaksut poistuivat. Eli kaksi matkaa päivässä kuutisen euroa.
Tuskinpa nelihenkinen perhe pystyy jokaista kulkemistaan yhden auton varassa tekemään. Vaikka toinen vanhemmista kulkisikin autolla töihin niin luultavasti sen toisen pitää mennä julkisilla joten sen lippu pitää ostaa joka tapauksessa. Lapsiakaan ei aina ehdi joka paikkaan kuskaamaan ja vaikkapa lukioon voi olla niin pitkä matka että pitää mennä julkisilla. Joten nelihenkisessä perheessä on hyvin usein jo joka tapauksessa pari julkisen liikenteen kausikorttia.
Ylimääräinen kulu ei siis ole jokaisen lippu vaan liput niille joilla ei sitä vielä ole.
No autoilu tulee silti kuukaudessa kalliimmaksi, mutta siinä missä säästää rahassa, menettää ajassa. Ja sen takia mieluummin säästän aikaani, kuin rahaa tässä asiassa. Sinkkuna ei ollut mikään ongelma kulkea julkisilla, perheellisenä se ei ole realistinen vaihtoehto, kun on mahdollista omistaa auto.
Me ainakin liikumme niin eri aikaan jokainen, ettei yhteiskyydit onnistuisi. Menettekö te siis joka paikkaan yhdessä ?
Me maksetaan PELKÄSTÄ bensasta n 560€ kuussa :D
Paljonko maksaa autopaikka, vakuutukset, verot, huollot, bensa, ja itse sen auton hankintahinta? Ei minusta 3000e neljän hengen liikkumiseen ole todellakaan paljoa! Sehän on vain noin 750e per henki, joko vuoden liikenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2880 euroa vuodessa nelihenkisen ihmisten kulkemisesta kaupungin sisällä on TÖRKEÄ hinta. Ärsyttää. Ap
Yli tuplasti halvempaa kuin autoilun laskennalliset mediaanikustannukset 15 000 km vuotuisella ajosuoritteella, ja kaiken lisäksi huoletonta. Lopeta ulina.
Huolettomammin minä pääsen liikkumaan omalla autolla. Julkisilla on pakko mennä aina vaihtoyhteyksillä (HSL:n kaikki suorat linjat poistettu, meillä myös paljon poikittaismatkoja) ja joka päivä vähintään yksi vuoroista on peruttu/myöhässä. Jos pitää ehtiä aamulla tiettyyn kellonaikaan, niin on varattava ainakin 30 min myöhästymisvaraa. Lisäksi julkiset yhteydet ovat selvästi hitaampia kuin omalla autolla kulkeminen. Itselläni on kotoa lähimmälle juna-asemalle 6 min automatka, julkisilla matka kestää 30 min, jopa käveleminen on nopeampaa. Puhumattakaan siitä, että ruuhka-aikana bussit ja junat ovat täynnä ja mukana on usein myös haisevia pultsareita ja/tai mölyäviä teinijengejä.
Parasta julkisessa liikenteessä on se, että myös ajokortittomat voivat käyttää sitä itsenäisesti. Lapset siis voivat kulkea ilman, että jonkun vanhemmista pitää aina olla kuskina.
Asun Kehä kolmosen sisäpuolella, vuotuinen ajosuorite on noin 15.000 km. Pelkästään bensakulut ovat 150-200 € per kuukausi eli mitään muita auton kustannuksia siihen ei vielä sisällä. Olisin kiinnostunut kuulemaan, miten ap perheineen suoriutuu halvemmalla kaikki kulut huomioiden ilman sitä kallista joukkoliikennettä.
Keskivertoauton kuukausikustannukset on noin 500 euroa. Ja tässä ei siis ole bensoja mukana.
Eli nelihenkinen perhe säästää rahassa, jos käyttää julkista likennettä.
Tosiasia taitaa vaan olla, että isoimpien kaupunkine ulkopuolella ei julkinen liikenne toimi niin hvyin, että pelkkään julkiseen siirtyminen ei ole vaihtoehto..
Kyllä meille ainakin julkinen on halvempaa kuin auto. Asutaan Helsingissä, 3 lasta (8v, 13v ja 16v).
Meillä oli ennen kaksi autoa (eri työajat ja eri suunnilla joten ei voi käyttää samaa autoa). Autolla tuli tehtyä todella turhia reissuja, mutta myös kuskattua lapsia harrastuksiin yms tiuhaan.
Nyt meillä on käytössä pyörät, julkisen liikenteen kortit joissa aikaa (ennen oli lapsillakin vain arvoa). Autoa saamme tarvittaessa lainaan sukulaisilta tai ystäviltä, mutta ne käytöt olemme minimoineet. Moni tuttava on laittanut autonsa pois ja käytössä kimppa-autoja.
Säästöä on rahallisesti, mutta myös ilmasto kiitttää ja liikunnasta saa hyvää mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2880 euroa vuodessa nelihenkisen ihmisten kulkemisesta kaupungin sisällä on TÖRKEÄ hinta. Ärsyttää. Ap
Yli tuplasti halvempaa kuin autoilun laskennalliset mediaanikustannukset 15 000 km vuotuisella ajosuoritteella, ja kaiken lisäksi huoletonta. Lopeta ulina.
Harva ajaa sillä "mediaaniautolla" ja 15 000 kilometrin vuotuisia ajoja ei vain julkisilla kovin huolettomasti korvata.
Itse pystyn ylläpitämään autoani (kaupunkikäytössä lähinnä, ajoa 6000-8000 km/v) alle 200 eurolla kuukaudessa, bensakulut mukaanlukien. Koska pelkät kuukausiliput joukkoliikenteeseen eivät riitä, vaan force majeure pakottaa aina välillä taksiin/vuokra-autoon, tulee joukkoliikenne tolkuttoman paljon kalliimmaksi.
Tietysti 40 000 euron Audi-kuski ovi olla toista mieltä, mutta hän tuskin vaihtaa Audiaan joukkoliikenteeseen, vaikka siitä joukkoliikenteestä maksettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2880 euroa vuodessa nelihenkisen ihmisten kulkemisesta kaupungin sisällä on TÖRKEÄ hinta. Ärsyttää. Ap
Yli tuplasti halvempaa kuin autoilun laskennalliset mediaanikustannukset 15 000 km vuotuisella ajosuoritteella, ja kaiken lisäksi huoletonta. Lopeta ulina.
Kaupungin sisällä liikkumisesta ei tuollaisia kustannuksia ja lukemia synny omalla autolla. Sitten toki on erikseen vyöhykekaudet joukkoliikenteessä ja ne maksaakin 520 euroa kuukaudessa perheeltä, 280 euron sijasta. Ap
2880 euroa vuodessa nelihenkisen ihmisten kulkemisesta kaupungin sisällä on TÖRKEÄ hinta. Ärsyttää. Ap