Työnantajan avautuminen: Mistä h*lvetistä hyviä työntekijöitä?
Taas päätty lauantai-ilta siihen, kun työntekijät lähettää viestiä kun ei voi tehdä huomista vuoroa ja toinen on laskenu kassan väärin ja ens viikon inventaarioon ei päästäkään vaikka luvattu. Millä hitolla ne hyvät ja luotettavat työntekijät tunnistetaan työhakemuksista/haastatteluissa? Menee hermot.
Kommentit (152)
Ehkä kannattaisi luopua liian tiukoista muodollisista vaatimuksista, esim. alan koulutus, jos sitä ei oikeasti tarvitse, kokemus kassatyöstä jos sen pystyy oppimaan parissa päivässä, jne. Liian moneen työilmoitukseen on jäänyt vastaamatta, kun siihen odotetaan kuuta taivaalta ja pitäisi olla valtava työkokemus ja osaaminen. Mistä sen osaamisen sitten saa, kun kaikki työnantajat haluavat jo valmiiksi kokeneen työntekijän? Todellisuudessa monet työtehtävät ovat yksinkertaisia ja ammattitaito kasvaa tehdessä.
Osaaminen voi myös olla muulta alalta, mutta sitä voi soveltaa uuteen työhön. Esim. jos on ollut infopisteessä töissä, pärjää kyllä asiakkaiden kanssa kaupan kassallakin.
Kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, millainen työhistoria hakijalla on. Miten pitkiä työsuhteita? Jos on lähtenyt joka työspaikasta muutaman kuukauden sisällä, on jotain vialla. Poislukien "kuntouttava työtoiminta" ja muut, joita on tarjolla vain pari kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin vuosia loistava työntekijä, venyin silloin kun pitää ja välitin asiakkaista. Kas kummaa tajusin, ettei työnantaja välitä panoksestani pa* kan vertaa saman palkan saa viereinen Riitta, joka vain ilmestyy paikalle. Mitään ilmoittamatta loppuivat bonukset ja kesäjuhlat ym. kannustimet. Nyt kun olen Riitta niin kauhea itku kun kaikki kaatuu päälle. Niinpä. Nyt käytän pitämättömät sairaslomat, opintovapaat, vanhempain ja äitiysvapaat ja sen jälkeen firma vaihtoon.
N32
Sama juttu. Meillä eräs rva saa vaihtaa työvuoroja ja tehtäviä miten haluaa. Tulee myöhässä kun auto ei starttaa ja lähtee ajoissa...
Viimeksi valitti kun joutui vastaamaan puhelimeen ja hoitamaan ”hänelle kuulumattoman” asian...
Tässä on yksi syy miksi kannattaa palkata (jos mahdollista) sellainen joka tulisi töihin kävellen. Mä olen varma, että kerran työpaikka jäi saamatta siksi kun en omista autoa. Ihmetellen ihmetteli miten mä pääsen töihin, kun mulla ei ole autoa. Onhan sellanen 3km työmatka ihan liikaa ettei sitä voikaan kävellä tai pyöräillä :D
Vierailija kirjoitti:
Parin yrittäjän olen kuullut sanovan että parhaat työntekijät saa maatalon lapsista. Ovat tottuneet jo nuoresta tekemään töitä ja ottamaan vastuuta.
Minun ei ikinä tarvinnut tehdä mitään töitä meidän maatilalla. Eikä kyllä kaverienkaan. Mutta hyvä tietää että jotkut uskoo noin, tietoa voi ehkä hyödyntää työpaikkaa hakiessa :)
siksi en palkaa tatuoitua niitti naamaa jo ulko näkö kertoo ihmisen motivaation. on toikin jotain kertova kun tulee teini tiineenä ohjelma järjestään kaikki piirreltyjä tai niitattuja. silti valittavat yhteiskunnan tuista
ihmis jätettä kirjoitti:
siksi en palkaa tatuoitua niitti naamaa jo ulko näkö kertoo ihmisen motivaation. on toikin jotain kertova kun tulee teini tiineenä ohjelma järjestään kaikki piirreltyjä tai niitattuja. silti valittavat yhteiskunnan tuista
Oletko muka oikeasti työnantaja? Ulosantisi on todella huonoa.
Tänä päivänä useimmilla on tatuointeja. Mikä siinä sitten kertoo huonosta motivaatiosta? Nehän ovat sitoutuneet pitämään saman kuvan/tekstin ihollaan ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
noista festari jutuista,yhdes paikas osa kävi festareil osa ei , sovittiin keskenämme et festari tyypit sai mennä festareille ja me muut haluttiin ne vuorot .kaikki tyytyväisiä, festarityyppi teki vuorostaan mun kirjapäivät vuoron eli sai harrastukseen vapaan 1 päivä vuodesta. sekin auttaa saamaan vaikeat joulut ja uudet vuodet ihmisiä vuoroon kun saa vaihtaa vapaasti .en juo ,joten miellelläni tein uuden vuoden vuoron. työnantaja tutustu työntekijöihin.
Et taida töissäsi paljon tarvita kirjallista osaamista?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hiljaset ja ujotkaan ole automaattisesti hyviä työnyekijöitä. Toiset ihmiset ovat sosiaalisia ja supliikkeja eikä se tarkoita, että he vaan juoruosivat ja päivittävät somea. Vähän on ikävä asenne monella kommentoijalla.
Olen toki törmännyt supersosiaalisiin jotka ovat muutakin kuin puhetta mutta näitä on harvassa. Ei kannata unohtaa miksi työntekijä palkataan. Ei siksi että tämä miellyttää joka suhteessa pomoa ja muuta työyhteisöä vaan työpaikan tarvetta varten jonka määrittelevät asiakkaat. Näitä "hyviä tyyppejä" on tullut vuosien varrella nähtyä aivan tarpeeksi. Kovin usein nämä ovat olleet virhe valintoja. Usein myös sekoitetaan asiakaspalvelun ja myyntityön vaatimukset. Asiakaspalveluun vaikka siihen kuuluisi myyntiäkin ei tarvita mitään supersosiaalista supliikki ihmistä.
Viime vuonna Hartolan paikallislehden haastattelussa Jari-Pekka huoltoaseman omistaja tai onko tämä nyt toinen omistajista. Kertoi vaativansa työnhakijaa kertomaan jonkun huonon puolen itsestään. Jotain pitää kuulemma löytyä kun täydellistä ihmistä ei ole. Minusta tuo ei ole mitään muuta kuin ylimielistä öykkärimäistä useinmiten nuorien työnhakijoiden kiusaamista. Minusta tuollainen työpaikka kannattaa kiertää kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne hiljaset ja ujotkaan ole automaattisesti hyviä työnyekijöitä. Toiset ihmiset ovat sosiaalisia ja supliikkeja eikä se tarkoita, että he vaan juoruosivat ja päivittävät somea. Vähän on ikävä asenne monella kommentoijalla.
Olen toki törmännyt supersosiaalisiin jotka ovat muutakin kuin puhetta mutta näitä on harvassa. Ei kannata unohtaa miksi työntekijä palkataan. Ei siksi että tämä miellyttää joka suhteessa pomoa ja muuta työyhteisöä vaan työpaikan tarvetta varten jonka määrittelevät asiakkaat. Näitä "hyviä tyyppejä" on tullut vuosien varrella nähtyä aivan tarpeeksi. Kovin usein nämä ovat olleet virhe valintoja. Usein myös sekoitetaan asiakaspalvelun ja myyntityön vaatimukset. Asiakaspalveluun vaikka siihen kuuluisi myyntiäkin ei tarvita mitään supersosiaalista supliikki ihmistä.
Viime vuonna Hartolan paikallislehden haastattelussa Jari-Pekka huoltoaseman omistaja tai onko tämä nyt toinen omistajista. Kertoi vaativansa työnhakijaa kertomaan jonkun huonon puolen itsestään. Jotain pitää kuulemma löytyä kun täydellistä ihmistä ei ole. Minusta tuo ei ole mitään muuta kuin ylimielistä öykkärimäistä useinmiten nuorien työnhakijoiden kiusaamista. Minusta tuollainen työpaikka kannattaa kiertää kaukaa.
Eikös tuota kysytä ihan joka haastattelussa? Minulta kysyttiin, milloin olen viimeksi kokenut pettymyksen ja kerroin pettyneeni itseeni, kun en osannut olla ostamatta turhaa tavaraa. Näin että pomo tykkäsi siitä vastauksesta.
Jossain vaiheessa ihmiset alkoivat kikkailla sanomalla tyyliin "olen liian epäitsekäs ja omistautunut työlle". Se ei varmaan enää pure. Tosiasiassa pitäisi osata antaa itsestä todenmukainen kuva, ja siihen kuuluu viat ja negatiiviset piirteet. Sillä varauksella tietysti, että viat eivät estä työn tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa usein tartutaan vaan siihen miten paljon on kokemusta ja koulupaperia, vaikka todellisuudessa kaikkein eniten kertoo haastateltavan persoona. Kokematon, mutta ahkera ja motivoitunut työntekijä on parempi kuin se kokenut lusmuilija auktoriteettiongelmissa.
Ongelma nyt onkin siinä, että eihän sitä ahkeruutta näe päälle päin haastattelutilanteissa.
Sen itse asiassa näkee hakemuksesta aika hyvin. Haastattelu on jo sellainen jälkitunnustelu.
t. rekryäjä
MOni ehdottaa lisää palkkaa. Ei toimi meillä,
jengi vaan on oikeesti niin laiskaa, että eivät välitä. Kelaa vastaan kilpaileminen on aika turhauttavaa, koska sieltä saatava palkka on täysin vastikkeetonta ja elinikäistä. Meidän firmassa pitäisi oikeasti tehdäkin ne työt ja ihan tuntipalkalla, ei millään kuukausikorvauksella.
Viimeksikin tarjosin 2-kertaista palkkaa tessiin nähden. Hakijat aivan ala-arvoisia, pelkän rahan perässä.
Vierailija kirjoitti:
jengi vaan on oikeesti niin laiskaa, että eivät välitä. Kelaa vastaan kilpaileminen on aika turhauttavaa, koska sieltä saatava palkka on täysin vastikkeetonta ja elinikäistä. Meidän firmassa pitäisi oikeasti tehdäkin ne työt ja ihan tuntipalkalla, ei millään kuukausikorvauksella.
Viimeksikin tarjosin 2-kertaista palkkaa tessiin nähden. Hakijat aivan ala-arvoisia, pelkän rahan perässä.
Trolollolloo trolle
Vierailija kirjoitti:
Moni todella hyvä ja tunnollinen työntekijä ei pärjää haastatteluissa. Usein työnantajat tekevät sen virheen, että palkkaavat henkilön, joka vaikuttaa haastattelussa supliikilta "hyvältä tyypiltä"
On kyllä karmivaa ja nykyajan mentaliteetista paljon kertovaa että aika moni firma ilmoittaa ihan suoraan etsivänsä juuri näitä "hyviä tyyppejä" töihin...
aivanniintrolli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksikin tarjosin 2-kertaista palkkaa tessiin nähden. Hakijat aivan ala-arvoisia, pelkän rahan perässä.Trolollolloo trolle
Parhaat on itse yrittäjiä. Duunarit tulis vaan valmiiseen pöytään. Sitten on muutama helmi alalla, mutta ne arvostaa ymmärrettävästi pysyvyyttä. Ei paljon kasvuyrittäjiä auta, kun voi maksaa vaan tehdystä työstä, mikä todellinen määrä itsellekin arvoitus.
Lupaa iso palkka ja saat silmät päästään valehtelevia onnenonkijahakijoita.
Onko AP yrityksen johtaja/omistaja vai joku vastaava päällikkö? Jos ensimainittu, kanttaisi verkostautua muiden alan yrittäjien kanssa tai sellasten joiden ala sivuaa omaa. Näiltä voi hakea rekrytointivinkkejä ja myös ihan konkreettista tietoa alalle tulevista ihmisistä, jos ovat heillä olleet esim vaikka vain topissa.
Jos on pelkkä päällikkö, antaa palautetta yrityksen rekrytointiin ja omalle esimiehelle. Tekee vain omat hommansa, esim usein käytetään vuokratyövoimaa paikkausvuoroihin. Tästä käytännöstä on yleensä selvät ohjeet päälliköllä.
Se että joku laskee kassan väärin ei ole kuin inhimillinen virhe joka on aina korjattavissa kaikissa järjestelmissä. Perehdytys useamman kerran, kirjallinen ohje ja lisäaika poistavat tämän ongelman.
Myös oma asenne asioihin ja työhön voi olla avain parempaan henkilöstöoasaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän kehua heitä ja saada heidät ymmärtämään olevansa hyviä "sä kun olet nopea ja tarkka niin voisitko tehdä tuon homman". Ja toki toivoisin esimiehen maksavan heille extraa, mutta se ei ole minun käsissäni se.
Ei nyt ehkä juuri tähän liity, mutta nopeana ja tarkkana työntekijänä tykkäisin paljon enemmän siitä että pomo sanoisi sille vieressäni puhelinta näpräävälle hitaalle laiskajaakolle että "sä kun näytät olevan siinä vapaana, niin hoidapas tämä homma". Liian usein käy että laiskajaakko saa jatkaa kaikessa rauhassa surffailuaan ja kaikki hommat kannetaan sille nopealle ja tarkalle.
Liian rutiininomaista työtä ei jaksa, jos omat kyvyt riittäisi paljon pidemmälle. Voit koittaa vaihdella työtehtäviä ja antaa haasteita. Harva nauttii esim. kassalla istumisesta 40 h viikossa, kouluta mieluummin kaikki työntekijät muutamaan eri tehtävään ja varmasti viihtyvät paremmin.
Me ollaan (ainakin jotkut) työkkärin kortistossa, mut koska työttömän leima on otsassa, me ei kelvata teille työnantajille. Olen eri alalta, mutta.....
Esim. itse tein pitkää päivää, en valittanut enkä kieltäytynyt työtehtävistä, tulin muiden kanssa toimeen ja hymyilin töihin tullessa. :) mut on kotona opetettu olemaan ahkera jne. työmoraaliin.
Jaaaa.. silti loppui koeajalla. Syy kuulemma se että tein liikaa töitä. Veikkaan kyllä ett oikea syy oli säästöt kun huomattiin iso tarve erääseen yllärimenoon. :) ja samalla saatiin paikka sellaiselle tutummalle tyypille, joka ei ollut yhtä pätevä eikä tehnyt täyttä päivää eikä myöskään hoitanut kun yhden osa-alueen niistä mun tehtävistä. Sitä taas ei tuntunut kiinnostavan työ aidosti ollenkaan, onkin kuulemma vaihtanut työpaikkaakin jo. Edes nettisivuja ei päivittänyt, mun nimi roikkuu vuodesta toiseen yhteystiedoissa. Eli siellä oli aina vaan ne mun tekemät päivitykset. :)
Jännää, eikö?
Rekryämiseenkin on saatavilla koulutusta. Ihan kuten markkinointiin ja esimiehenä toimimiseen. Mutta moniko vaivautuu sellaisiin menemään?
En ymmärrä miksi jännittävä/hiljaisen oloinen ihminen ei saa paikkaa? Sehän kertoo juuri siitä, että työntekijä pitää hetkeä suurena ja tärkeänä (ihan niin kuin tulevaa työtäkin). Lisäksi se jännittäminen katoaa monesti, kun haastattelut ovat takanapäin ja normaali arki alkaa (työssä).
Muistan kun lukion jälkeen astuin ensimmäisen kerran työelämään ja vastassa olivat työhaastattelut. Lukiossa ei opeteta olemaa supliikki, vaan hyvä menestys tulee lukemalla ja hiljaa olemalla. Oli todella outoa hypätä hiljaisesta lukiomaailmasta työelämään, jossa valttia olikin ihan eri asiat: sosiaalisuus ja puheliaisuus. Puheliaat tyypit eivät taas pärjänneet lukiossa, koska eivät jaksaneet keskittyä opiskeluun ja olivat muutenkin rauhattomia. Levottomat ja puheliaat sielut myös yleensä kyllästyvät työhönsä nopeasti ja haluavat vaihtaa siksi paikkaa.
Hiljaiset taas jaksoivat keskittyä lukiossa, ja he osaavat ja tajuavat yhtä sun toista. He ovat monesti hyviä esim. matikassa, josta on lähes jokaisella alalla hyötyä. He saivat (tietenkin) myös parhaita arvosanoja, koska osasivat. Ja jos työ välttämättä vaatii hirveää sosiaalisuutta : pienellä rohkaisulla tai keskusteluun mukaan ottamisella voi olla yllättäviä vaikutuksia!
Itse olen siinä tilanteessa, etten saa töitä, koska en saa töitä. Eli aina on joku jolla on enemmän kokemusta ja menee haussa ohi, vaikka aina työnantajat on tykänneet. Joten jos saisin työn, olisin äärimmäisen kiitollinen ja muutenkin olen hyvä työntekijä (nyt työskentelen muissa kuin koulutustani vastaavissa töissä).