Hyvät survivalistit ja preppaajat! Jaetaanko parhaat vinkit tähän.
Itse en ole mikään tuomionpäivään varautuja, mutta kieltämättä on alkanut mietityttämään yhteiskuntaamme mahdollisesti kohtaavat uhkatilanteet. Mitä jos pska osuukin tuulettimeen, ja pitää selviytyä x määrä päiviä enemmän tai vähemmän kaoottisessa tilanteessa. Meillä kaivo, josta saa vettä (tosin vaatinee keittämisen), puuliesi jolla saa tarvittaessa lämmitettyä vettä, ruokaa ja kotia. Pino polttopuita. Siinäpä ne oikeastaan ovat. Perheessä kaksi aikuista, kaksi teiniä, kaksi koiraa. En pelkää koronavirusta, mutta tiedostan mahdollisen pandemian riskit. Siksipä tässä herättelen (asiallista) keskustelua. Ajatuksia? Vinkkejä?
Kommentit (7615)
Vierailija kirjoitti:
4 datakaapelia ja sähkökaapeli sabotoitu. 2025 ennusteet alkaa näyttää pahalta.
Tämä. Rankka alku uudelle vuodelle.
Lisäksi tuo uuden usan hallinnon sekoilu hermostuttaa. Hinnat voi taas nousta jos rupeavat kauppasotaan eu:n ja muiden kanssa. Älytöntä keikuttaa venettä kun tilanne on mikä on.
Ostan alesta mitä löydän, pistän nyt varastot ihan priimakuntoon.
Joulun jälkeen tulee kynttilät alennusmyyntiin ja niitä kannattaa ostaa varastoon.
Kynttilöiden, trangian, kaasupolttimon ja muiden lisäksi kannattaa ostaa tulitikkuja tai sytkäreitä. Tietenkin tulusrauta on myös kova sana,mutta itse koen tulitikut näppärämmiksi silloin, kun niitä on käytettävissä.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on hienoa odottaa seuraavaa vuotta 2025. Mitäköhän se tuo mukanaan? Olen valmistautunut seuraavaan vuoteen tekemällä kaikki terveyteen liittyvät asiat etukäteen: nyt loppuvuodesta olen poistattanut luomia, käyn hammastarkastuksessa alkuvuodesta, olen käynyt gynellä, verikokeissa. Varmaan tässä kohtaa vielä saa apua, jos jotain häikkää on. Muutenkin terveydenhuollon jonot kasvavat. Olen myynyt autoni ja turhaa tavaraa siltä varalta, että hommat räjähtää Suomessa käsiin. Torista ostin 3 hyvää pyörää yhteensä alle 90 eurolla, 1 maastopyörä, 1 varusteltu kauppapyörä etukoreineen ja takakorilla, juomatelineillä jne ja 1 ns. varapyörä. Tässä siis pyörät minulle ja kahdelle lapselleni. Olen myös kartoittanut maastoreitit läheltämme sekä oikoreitit, jos pyörätiet ja autotiet ovat täysin ruuhkaiset / suljetut. Pyörällä pääsee hyvin oikaisemaan ja tarvittaessa kantamaan junaratojen j
Toi TVn Konflikti-sarja oli niin irti todellisuudesta et ihan nauratti meillä. Miksi ihmeessä tuntematon taho hyökkäisi Hankoniemeen kun homman voisi hoitaa yhdellä monikärkisellä ydinohjuksella? Varsinkin nyt kun ollaan Natossa niin maasodan alkaminen lähinnä, tjaa a, toiveajattelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Ruotsissa muka pärjää englannilla kuten Suomessa?
jos kaikki tökkii, tiedotukset, netti jne ja vaikka joku ajaisi alas suomenkielisten kanavien tiedotukset, niin kyllä minä mieluummin yritän itse lukiessani ymmärtää mitä luen tai vielä tärkeämpää: mitä kuulen, kuin yrittää jollakin kääntäjällä kääntää, joka ei varmaan kriisissä toimi. Sitä ei tiedä mitä kriisin aikana keksitään sabotoida. Kauheinta olisi, jos radiosta kuuluisi vain vieraskielisten kanavia, et tietäisi yhtään mitä puhutaan.
Ja toinen, jos sut vaikka heitettäis Ruotsiin evakkoon, niin epäilen että siellä ne 60-luvun mummot ja papat osaa yhtä hyvin englantia kuin minun äitini. Nuoret varmasti osaavat englantia, mutta evakuointiporukoissa ja mahdollisesti vapaaehtoisissa voi olla kaikkiin ikäluokkiin kuuluvia henkilöitä. Kun on reissannut Espanjassa ja Ranskassa
Vieläkin, herran vuonna 2024 näköjään näitä alamaisia löytyy. 600 vuotta ei riittänyt kotoutumaan vaan vieläkin meille tarjoillaan pakollista ruotsin kieltä hyvänä ajatuksena.
Oikeastiko joku on sitä mieltä, että on huono idea osata naapurimaiden kieliä? Etenkin jos ne poikkeavat merkittävästi omasta kielestä?
Itse olen sitä mieltä, että etenkin vihollismaiden kieltä kannattaa osata.
- , ?
Kiusa se on pienikin kiusa
Joulualesta ostettu: suklaata, pähkinöitä, manteleita ja keksejä. Ruokaöljyjä oli tarjouksessa pitkästä aikaa, ne kestävät pitkään ja ovat hyvä ravintolisä. Käyttelen niitä sitten vähitellen pois ja pyöritän ruokavaraa että aina on jotain.
Meillä ei ostettu joulualesta muuta kuin Muumi teetä japanilaisille tutuille. Sen sijaan vietin tämän päivän meal preppaamalla ensivuoden ensimmäisen viikon safkat. On täysjyvää, kasviprotskuu, paljon kasviksia, kohtuullisesti öljyä, pähkinöitä ja siemeniä, marjoja/hedelmä, vesipullo aina mukana. Nyt on nimittäin niin että meikäläinen pistää elämäntavat remonttiin (ruoka, liikunta, uni), kun ei yhtään tiedä mitä vuosi 2025 tuo tullessaan - tai tietää että ei ainakaan lupaavalta näytä. Sairastellessa on päässyt kehittymään huonoja tapoja ja joutunut ruoankin suhteen menemään sieltä mistä aita on matalin kun köökissä seisominen ja kumartelu on ollut ajoittain mahdotonta. Joku sanoisi ettei uudenvuodenlupauksia kannata tehdä, mutta olen tavattoman hyvä pitämään niistä kiinni.
Terveys ja kunto ovat tärkeä osa varautumista. Sitä on toitotettu että 2025 pitäisi reserviläistenkin olla elämänsä kunnossa. Mutta onko? Nyt viimeistään olisi hyvä miettiä niitä elämäntapoja, yrittää saada lääkäri kiinni niiden kolotusten osalta mitä on syystä tai toisesta vältellyt käydä näyttämässä, sama hammastarkastuksessa, näöntarkastuksessa jos silmälasit on hankittu viimeksi vuosia sitten jne. jne..
Toimintakykyisenä on helpompi olla eri tilanteissa ja on varautunutkin paremmin. Hyvä muistutus itselle ja muille tuo terveyden ylläpitäminen.
"Toi TVn Konflikti-sarja oli niin irti todellisuudesta et ihan nauratti meillä. Miksi ihmeessä tuntematon taho hyökkäisi Hankoniemeen kun homman voisi hoitaa yhdellä monikärkisellä ydinohjuksella? Varsinkin nyt kun ollaan Natossa niin maasodan alkaminen lähinnä, tjaa a, toiveajattelua?"
Öö? Eli mielestäsi olisi fiksumpaa posauttaa pari ydinpommia paikassa, jonka "tuntematon taho" haluaa ottaa haltuunsa ja siten tehdä haluamastaan paikasta ihmisille soveltumattoman? Siitähän tossa sarjassa oli kyse. Se "tuntematon taho" halusi saada Hankoniemen itselleen, kuten Porkkala otettiin 2. maailmansodan jälkeen "sotakorvauksina" meiltä toisen maan hallintaan 19441956.
Putin on suunnitellut iskuja Japaniin ja Etelä-Koreaan https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/d390f8f2-1b01-4866-bcfe-2c281f1464b6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minimalistit ja konmarittajat varautuvat? Heidän kodeissaan ei ole ylimääräisiä tavaroita tai mitään.
Aina tää sama. Mitä sinä sillä ylimääräisellä tavaralla teet varautumisessa? Eikö riitä että on riittävästi ja sellaista mikä ei ole tarpeetonta? Minimalismi ja Konmari metodihan ei tarkoita sitä etteikö ihmisellä voisi olla kotivaraa, eikä materialismi tarkoita automaattisesti sitä että kotivaraa olisi. Uskallan väittää että harvoin se materian haaliminen koskeekaan hyödyllistä tavaraa.
Hamstraaminen on myös terveys- ja paloriski.
Konmarittajat aktiivisesti unohtavat konmarittaneensa makuupussit, teltat ja trangiat, kun niitä saa aina lainattua. Patteriradiokin löytyy ja vain ne ylimääräiset paljettitopit on hävitetty 😀
ja ei-konmarittajat on kaikki hamstraajia ja heidän tavaransa on ylimääräistä ja turhaa. Uskokoon, kuka tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minimalistit ja konmarittajat varautuvat? Heidän kodeissaan ei ole ylimääräisiä tavaroita tai mitään.
Aina tää sama. Mitä sinä sillä ylimääräisellä tavaralla teet varautumisessa? Eikö riitä että on riittävästi ja sellaista mikä ei ole tarpeetonta? Minimalismi ja Konmari metodihan ei tarkoita sitä etteikö ihmisellä voisi olla kotivaraa, eikä materialismi tarkoita automaattisesti sitä että kotivaraa olisi. Uskallan väittää että harvoin se materian haaliminen koskeekaan hyödyllistä tavaraa.
Hamstraaminen on myös terveys- ja paloriski.Konmarittajat aktiivisesti unohtavat konmarittaneensa makuupussit, teltat ja trangiat, kun niitä saa aina lainattua. Patteriradiokin löytyy ja vain ne ylimääräiset paljettitopit on hävitetty 😀
ja ei-konmarittajat on kaikki hamstraaj
Heh. Satuinpa juuri lukemaan tämän kohdan Konmarin toisesta kirjasta, odota kun selaan taaksepäin. Lainaus:
Hätävarusteet
Järjestämiskampanja on otollinen hetki tarkistaa varusteet, joita pidät kotona hätätilanteiden ja katastrofien varalta, siis esimerkiksi kypärät, selviytymispakkaukset maanjäristyksen varalle, taskulamput, radio, kemiallinen wc ja niin edelleen.
Onko sinulla kotona vanhentunutta hätämuonaa tai radio, jonka paristot pitäisi vaihtaa? Monet löytävät tästä ryhmästä tavaroita, joita eivät ole koskaan käyttäneet, esimerkiksi ankkureita, joilla estetään huonekalujen kaatuminen maanjäristyksessä. Jos vastaan tulee sellaisia, ota ne heti käyttöön. Selviytymispakkaukset säilytetään yleensä ulko-oven lähellä esimerkiksi eteisen kaapissa. Näytä kaikille perheenjäsenille, missä ne ovat.
Minusta tuo kaikki kuulostaa täysin järkevältä. Ei lainkaan siltä että Konmaritus kannustaisi ihmisiä heittämään pois tähän kategoriaan kuuluvaa tavaraa. Jokainen kuitenkin tekee tavaroillaan mitä itse haluaa loppupeleissä. Ei sekään ole tarkoituksenmukaista että varautumistarpeita hilloaa niin paljon ettei sitä ole tilaa säilyttää oikein tai aikaa huoltaa. Pilaantunut ruoka ja varastossa homehtunut makuupussi on yhtä tyhjän kanssa.
Kielten osaamisen lisäksi on etu kun on tuttavia monessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
"Toi TVn Konflikti-sarja oli niin irti todellisuudesta et ihan nauratti meillä. Miksi ihmeessä tuntematon taho hyökkäisi Hankoniemeen kun homman voisi hoitaa yhdellä monikärkisellä ydinohjuksella? Varsinkin nyt kun ollaan Natossa niin maasodan alkaminen lähinnä, tjaa a, toiveajattelua?"
Öö? Eli mielestäsi olisi fiksumpaa posauttaa pari ydinpommia paikassa, jonka "tuntematon taho" haluaa ottaa haltuunsa ja siten tehdä haluamastaan paikasta ihmisille soveltumattoman? Siitähän tossa sarjassa oli kyse. Se "tuntematon taho" halusi saada Hankoniemen itselleen, kuten Porkkala otettiin 2. maailmansodan jälkeen "sotakorvauksina" meiltä toisen maan hallintaan 19441956.
Kerrotko miksi "tuntematon taho" haluaisi ottaa haltuunsa Hankoniemen nykyajassa? Suosittelen ottamaan päivityksiä jos todellakin vertaat valtioiden nykytarpeita ja vuoden -45 tarpeita toisiinsa. Jo toi näkemäni laskuvarjoilla ""me täältä tullaan kirkkaassa päivän valossa"" oli enempi hauska kuin reaalimailmaa...
Vierailija kirjoitti:
Kielten osaamisen lisäksi on etu kun on tuttavia monessa maassa.
Hyvä pointti. Jos joutuu lähtemään maasta on hyvä että on läheisiä kontakteja muualla, varsinkin euroopassa. Monesti jos joutuu pakolaiseksi niin sen tuttavan täytyy taata sinulle uudessa kotimaassa perushuolto, näin kävi useissa maissa ukrainalaisten kanssa. Tuttavuus auttaa myös kotoutumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites tuo oma energia? Omat aurinkopaneelit auttaa jo pitkälle. Ja vara-akkuja. Muuten vähän hankalampaa.
Aurinkopaneelit on ihan jees. Meillä tuottavat sähköä helmikuusta lokakuulle. Akut ovat ongelma. Kunnolliset maksavat vieläkin älyttömästi, eikä pikkuakkujen kanssa ole mitään järkeä säätää. Nykysuomessa homma on älytön siinä mielessä, että ellet mene kokonaan off the grid, joudut maksamaan edelleen hunajaa sähkönjakeluyhtiölle, vaikket käyttäisi verkkoa. Järkevintä olisi vähentää sähkönkulutus minimiin, yhdistää aurinko- ja tuulienergia ja hommata sellaiset laitteet, jotka toimivat sekä virralla että kaasulla ja irtautua verkosta kokonaan.
Nykyään on euroopassa iso trendi laittaa kerrostalossa parvekkeelle aurinkopaneeli(t). Espanjassa ja saksassa kova juttu.
Kerrostaloihin vaikea saada taloyhtiön paneeleja jos yksikin vastustaa. Parvekepaneeli tarvitsee vähemmän lupia ja on helposti siirrettävissä seuraavaan asuntoon. Sähköllä voi siis säästää sähkölaskua arjessa ja poikkeustilassa sulla on omat sähköt puhelimeen ja muihin peruslaitteisiin.
4 datakaapelia ja sähkökaapeli sabotoitu. 2025 ennusteet alkaa näyttää pahalta.