Kannattaako ostaa asuntoa, jos joutuu muuttamaan huonommalle alueelle?
Pohdin tässä, että kannattaisiko suosiolla haudata haaveet omasta asunnosta. Asun lasteni kanssa aso-asunnossa, jossa asumiskulut ovat n 1000 e/kk + sähkö. Olen vakituisessa työssä ja kotitaloutemme kaikki tulot on 3200 euroa nettona. Asumme hyvällä alueella, jossa asuntojen hinnat ovat 260 000 ylöspäin. Remonttipommeja saisi halvemmallakin, mutta olen kiinnostunut helposta asumisesta. Käsirahaa olisi suunnilleen 45 000. Jos muuttaisimme halvemmalle alueelle, saisin varmasti lainaa, mutta toisaalta ajatus omasta asunnosta ei tunnu niin tärkeältä, kun nykyinen alue on todella rauhallinen ja hyvä. Sitä paitsi perheasuntojen vastikkeetkin ovat 300-500 euroa /kk, joten laina ja vastike yhteensä kustantaisivat huomattavasti enemmän kuin nykyisessä asunnossa.
Välillä mietin, että onko haave omasta asunnosta vain joku ulkopuolelta tuleva haave. Toki asuminen pelkällä yhtiövastikkeella houkuttelisi. On kuitenkin selvää ettei nykyisen asunnon kulut ainakaan laske. Mitä ajatuksia teille herää? Millaisiin ajatuksiin olette tulleet, kun olette pohtineet omistusasumisen hyötyjä?
Kommentit (13)
En minä ainakaan muuttaisi varsinkaan lasten kanssa. Huonoilla alueilla on huonot koulut ja huono seura
Harvoin ne huonot alueet paranee, päin vastoin.
En osaa suoralta kädeltä verrata tilanteeseesi, koska muutin vuokralta enkä asosta. Kämppäsi kuulostaa aika edulliselta, koska olen ymmärtänyt että asoasuminen.on aika kallista asumista. Vuokralla asuminen se tietysti vasta kallista on, ja itsekin muutin lapsineni vuokra-asunnosta läheltä keskustaa lähiöön n. 8 km keskustasta. Asunto on jonkin verran pienempi ja talo vanhempi (mitä nimenomaan halusinkin). Lopputulema on se, että maksan lainanlyhennystä+korkoa+vastiketta+yhtiölainaa kattoremontista+omaa remonttilainaa saman verran tai jopa vähemmän kuin edellisestä asunnosta vuokraa. Eli todellakin kannattaa taloudellisesti, tuosta kun tulee kotiinpäin vähintään puolet.
Kämppä tosiaan pienempi ja vanhempi, mutta sopii pienelle perheelleni paremmin ja on paljon kauniimpi ja talo paremmin rakennettu. Aluekin rauhallisempi.
Itse en ole katunut hetkeäkään. Kannattaa siis mielestäni ainakin harkita, jos nyt ei ihan jonnekin rupualueelle joudu muuttamaan.
Minusta sijainti on tärkeämpi kuin itse asunto. Ei kannata ostaa huonolla sijainnilla, et viihdy välttämätyä itse js voi olla vaikea myydä, jos tulee sellainen tilanne eteen
Sijaintia ei voi asunnossa muuttaa myöhemminkään, mutta asunnon sisällä voi tehdä remonttia.
Vierailija kirjoitti:
En osaa suoralta kädeltä verrata tilanteeseesi, koska muutin vuokralta enkä asosta. Kämppäsi kuulostaa aika edulliselta, koska olen ymmärtänyt että asoasuminen.on aika kallista asumista. Vuokralla asuminen se tietysti vasta kallista on, ja itsekin muutin lapsineni vuokra-asunnosta läheltä keskustaa lähiöön n. 8 km keskustasta. Asunto on jonkin verran pienempi ja talo vanhempi (mitä nimenomaan halusinkin). Lopputulema on se, että maksan lainanlyhennystä+korkoa+vastiketta+yhtiölainaa kattoremontista+omaa remonttilainaa saman verran tai jopa vähemmän kuin edellisestä asunnosta vuokraa. Eli todellakin kannattaa taloudellisesti, tuosta kun tulee kotiinpäin vähintään puolet.
Kämppä tosiaan pienempi ja vanhempi, mutta sopii pienelle perheelleni paremmin ja on paljon kauniimpi ja talo paremmin rakennettu. Aluekin rauhallisempi.
Itse en ole katunut hetkeäkään. Kannattaa siis mielestäni ainakin harkita, jos nyt ei ihan jonnekin rupualueelle joudu muuttamaan.
Kiitos viestistäsi! Juuri tuota olen pohtinut. Jos yhtiövastike on 300 e, voin lyhentää lainaa 700 e/kk. Tuolla lyhennyssummalla mikään pankki ei myönnä lainaa perheeni kannalta järkevään asuntoon. Sieltä "rupualueelta" voisi irrotakin mukava perheasunto, mutta se sijainti... Nykyisen alueen asunnot ovat täysin ulottomattomissani.
ap
Jos on ns. huono alue joka kehittyy hyvään suuntaan, arvo voi nousta, mutta se vaatii yleensä ideaalin sijainnin tmv. mikä asiaan vaikuttaa. Yleensä huonot kaupunginosat vain huononevat (yleisellä tasolla asuntokanta rapistuu, muuttaa enemmän epämäääräistä porukkaa jne) mikä laskee asunotojen arvoa.
Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, muuttaako ko. laueelle enemmän ns. keskiluokkaa sisään- vai ulospäin --> alueen kehityssuunta.
ASO: ssa asuminen on hyvä vaihtoehto, kynnysraha perkaa pahimmat pulsut pois (=rauhalliset naapurit), asunnossa voi asua pitkään (ei pelkoa että omistaja tarvitsee asunnon itselleen/myy tmv.) ja sääntelyn takia on edullisempi mitä vastaava vuokra-asunto, lisäksi asuntoa voi suht vapaasti laittaa mieleiseksi.
Itse asuisin halvemmalla nykyisessä, säästäisin rahaa (ja myös sijoittaisin osan), ja lasten muutettua pois, ostaisin oman pienen asunnon hyvältä alueelta.
Jäisin joko asumaan nykyiseen asuntoon tai sitten ostaisin sen kohtuuhintaisen remonttipommin nykyiseltä alueelta, jos löytäisin sellaisen, missä ei rakenteellista vikaa, vaan kyse enemmän pintaremontista. Sitten remontoisin sitä mukaa kun taloudellinen tilanne sallii.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ns. huono alue joka kehittyy hyvään suuntaan, arvo voi nousta, mutta se vaatii yleensä ideaalin sijainnin tmv. mikä asiaan vaikuttaa. Yleensä huonot kaupunginosat vain huononevat (yleisellä tasolla asuntokanta rapistuu, muuttaa enemmän epämäääräistä porukkaa jne) mikä laskee asunotojen arvoa.
Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä, muuttaako ko. laueelle enemmän ns. keskiluokkaa sisään- vai ulospäin --> alueen kehityssuunta.ASO: ssa asuminen on hyvä vaihtoehto, kynnysraha perkaa pahimmat pulsut pois (=rauhalliset naapurit), asunnossa voi asua pitkään (ei pelkoa että omistaja tarvitsee asunnon itselleen/myy tmv.) ja sääntelyn takia on edullisempi mitä vastaava vuokra-asunto, lisäksi asuntoa voi suht vapaasti laittaa mieleiseksi.
Itse asuisin halvemmalla nykyisessä, säästäisin rahaa (ja myös sijoittaisin osan), ja lasten muutettua pois, ostaisin oman pienen asunnon hyvältä alueelta.
Komppaan tätä. Lasten kanssa just ei etenkään kannata muuttaa huonommalle alueelle ennen kaikkea sen vuoksi, että kaveripiirissä/koulukavereissa on sitten myöskin enemmän sitä ei-toivottua vaikutusta.
ASO:ssa on hyvä asua edellä vastaaja 8 sanoi, siis sun tilanteessa. Teillä on sopiva asunto kohtuullisella vuokralla kivalla alueella. Saatte asua siinä niin kauan kuin haluatte.
Tuosta kannattaa ainoastaan muuttaa, jos löydät edes hieman vastaavalta alueelta asunnon niin että selvästi maksat vähemmän kuussa asumista. Mutta kuten itse sanot, hyvin vaikea löytää.
Toisaalta, sun kannattaa ajatella pidemmällä tähtäimellä: lapset kasvavat nopeasti ja pian lähtevät kotoa. Pian asunto on liian iso ja/tai kallis ja vaihto olisi edessä. Jos nyt hankit kalliilla omistusasunnon, joudutte muuttamaan muualle, mikä voi lapsille on iso juttu. Lisäksi aika nopeasti olisitte tilanteessa, jossa tarvitsetkin pienemmän asunnon.
ASO:issa on muistaakseni oikeus vaihtaa pienempään. Siksi se vaikuttaa nyt aika näppärältä vaihtoehdolta tulevaisuudenkin kannalta. Tai sitten voit siirtää asunnon ostamisen vasta siihen vaiheeseen, kun lapset ovat lähteneet kotoa tai yksi lapsi on lähtenyt, jos se silloin tuntuu hyvältä.
Jos viihdyt nykyisessä asunnossa ja vuokrakin on kohtuullinen, lapset pitävät alueesta, jne... miksi vaihtaa asuntoa kun kaikki on noin hyvin? Mitä oikeastaan saisit asunnon ostamisella mitä et saa nyt?
Jos on yliopistokaupunki ja koulut lähellä niin ehdottomasti ostaisin. Näkisin asunnon tulevaisuuden sijoituskohteena. Mulla itsellä on tilanne että asun halvassa vuokra-asunnossa hyvällä alueella mutta haluan oman. Aion ostaa sen tuosta viereisestä lähiöstä jossa on iso amk-yksikkö. Näin saan säästettyä paremmin käsirahaa ja samalla saan vakuuden keskusta-asuntoon (aion jättää tämän lähiöasunnon sijoituskohteeksi).
Ps. miten sulla voi olla noin hemmetinmoinen käsiraha tuollaisilla asumismenoilla :o
Vierailija kirjoitti:
Jos on yliopistokaupunki ja koulut lähellä niin ehdottomasti ostaisin. Näkisin asunnon tulevaisuuden sijoituskohteena. Mulla itsellä on tilanne että asun halvassa vuokra-asunnossa hyvällä alueella mutta haluan oman. Aion ostaa sen tuosta viereisestä lähiöstä jossa on iso amk-yksikkö. Näin saan säästettyä paremmin käsirahaa ja samalla saan vakuuden keskusta-asuntoon (aion jättää tämän lähiöasunnon sijoituskohteeksi).
Ps. miten sulla voi olla noin hemmetinmoinen käsiraha tuollaisilla asumismenoilla :o
Eiköhän se ole ASO:oon maksettu summa?
Oma on oma.