Lapseni ei saanut edes merkonomiopintoja loppuun!
Joutui jättämään kesken. Siis eikö tuo nyt ole ihan läpihuutojuttu, niin olen kuullut. Varsinkin kun lapseni on käynyt aiemmin jo lukion. Väitti että olisi tehnyt loppuun jos olisi vaan pystynyt, mutta kuulemma ”ei osaa”. Siis mikä siinä voi olla niin vaikeaa? Koulut haluaa nykyään kaikki läpi, ja sen takia myös päästävät ihan minimivaivannäöllä. Ei olisi tarvinnut varmasti paljon vaivautua kun olisi päässyt loppuun. Oliko laiskuutta, toivottavasti. Nimittäin jos osaamattomuutta, niin sitten ei kyllä ole toivoa opiskella mitään muutakaan.
Kommentit (51)
Sopisiko hänelle paremmin joku sellainen ammatti, missä tehdään töitä enempi käsillä. Esim. meikkaajamaskeeraaja, kampaaja, pintakäsittelijä, kengitysseppä tai autonasentaja?
Millaisin paperein lapsesi kävi lukion? Voi olla shokki lukion jälkeen, kun amisopiskelu pelkkää löysäilyä ja opiskelutapa ja vaatimukset ihan eri.
Mulla jäi pari vuotta sitten merkonomi opinnot kesken koska en ymmärrä matematiikasta yhtään mitään. Vähän noloa mutta minkäs teet kun ei osaa. N38.
Meinasin aikoinaan itsekin jättää kyseiset opinnot kesken viimeisenä vuotenani. Alan opiskelu ei vain kiinnostanut yhtään, vaikka olinkin hyvä oppilas. Sitten onneksi tajusin, että ehkä vielä puoli vuotta jaksan. Käytin kyllä tarkkaan kaikki luvalliset poissaolot ja olin paikalla vain vaadittavan minimimäärään. Valmistuin, ja hyvä niin. Pelkillä lukion paperilla (vaikka ällän paperit kirjoitinkin) olisin tuskin kunnollisiin töihin päässytkään.
Lapsi tulee hyväksyä sellaisena kuin on. Hän voisi hakea nyt vaikka jotain töitä ja hänellä on mahdollisuus myöhemminkin suorittaa joku tutkinto. Onhan niitä mahdollisuuksia.. Tärkeintä on kannustaa nuorta.
Ap, kysyitkö mistä aineesta kiikasti?
Itse opiskelin aikoinani yo-merkonomiksi iltaopiskelijana. Meillä oli kurssimuotoista opiskelua. Jos yhdestä aineesta ei päässyt läpi, oli mahdollista käydä kurssi uudestaan.
Meillä oli myös tiettyjä vapaa-ehtoisia aineita esim.ruotsi. Jätin sen kesken ja otin toisen aineen tilalle. Matematiikkaa pelkäsin etukäteen, sillä en ollut lukiossa hyvä siinä (lyhyt matematiikka). Kauppaopiston matematiikka oli kuitenkin helpompaa ja käytännönläheistä.
Ehkä iltaopiskelu sopisi lapselle paremmin? Me olimme kaikki aikuisopiskelijoita ja työelämässä päiväsaikaan. Ainoastaan yksi tyttö jätti opiskelut kesken, koska oli ollut pitkään työtön ja saatuaan työpaikan, ei jaksanut enää iltaopiskeluja.
Samanlainen alisuoriutuva luuseri kuin saamaton äitinsä.m
Vierailija kirjoitti:
Miten minä nyt tähän liityn
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten minä nyt tähän liityn
Ap
Et kasvattanut omaa persehedelmääsi kun aikasi meni trollailuun.
Merkonomi todellakin on läpihuutojuttu! Kaikille.
Paljonko puuttuu ja mistä kiikastaa?
Kannusta suorittamaan opinnot loppuun vaikka mikä olisi.
Myöhemmin lapsonen voi taas keskittyä johonkin mielekkäämpään tai sitten opiskelut ehkä riittävät kun nykyiset paperit saatu?
Aina ei voi olla kivaa, mutta tällaiset vastoinkäymiset kasvattavat luonnetta ja sisua! Maaliin saakka!
Vierailija kirjoitti:
Merkonomi todellakin on läpihuutojuttu! Kaikille.
Riippuu onko asiakaspalvelun vai taloushallinnon linja. Asiakaspalvelun ja myynnin jutut on suht helppoja, taloushallinnon linjalla pitää oikeasti hahmottaa asioita ja tajuta kirjanpidon logiikka. Taloushallinnon merkonomi voikin työllistyä vaikka tilitoimistoon kirjanpitäjäksi, kun taas aspapuolen tutkinto ei välttämättä avaa kovin paljoa lisää ovia verrattuna pelkkään yo-tutkintoon. Kiinnostaakin siis, kumpaa ap:n lapsi opiskeli? Kummassakaan tapauksessa kielet tai matikka ei pitäisi olla lukion läpi päässeelle kovin vaikeita, mutta kirjanpidosta kaikki eivät pääse jyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on äiti joka ei kasvattanut lastaan uskomaan itseensä ja omiin kykyihinsä. Kun lapseen ei ole luotettu, eikä lasta ole tuettu, eikä opetettu hoitamaan pieniä asioita joissa tulee onnistumisia ja joista saa itseluottamusta niin tämä on tulos.
Eipä hätää, opiskele ensin itse kuinka tukea aikuista /teiniä lastasi ja tee nyt se mikä sinun piti tehdä jo ajat sitten. Koskaan ei ole liian myöhäistä korjata omia virheitään äitinä.
Eipä kauan kestänyt, kun syy työnnettiin äidin harteille.
Ootteko uskomattomia, kyse on yhden AMIKSEN lopettamisesta. Ok, toisille amiksille se on hirvee paikka. Mutta ammattikoulu on jollekin ihmiselle vihoviimeinen valinta.