Lapsi loukkasi varpaansa, soitin päivystykseen jossa sanottiin ettei röngen ole auki, tulkaa maanantaina jos vielä kipuilee. Mitä ihmettä?
Sanotaanko autokolarissakin olleelle että emme voi kuvata onko sulta luita poikki. Moni on haukkunut päivystystä enkä ole ymmärtänyt miksi, nyt todellakin ymmärrän! Lapsi siis satutti varpaansa trampoliinilla eilen (sellainen sisäpuuhapuisto, ei sentään ulkona hyppinyt) ja valitti jo kotimatkalla että sattuu mutta luulin vain että kipu johtuu kun tällin saanut varvas osuu kenkään, totta kai pottuvarvas on arka jos se sen johonkin lyö! Nyt ei kuitenkaan voi varata tuolle jalalle ollenkaan edes paljain jaloin, varvas on normaalin värinen mutta hiukan hurvonnut ja kynnessä repeämä, koetin laittaa laastarin mutta ei antanut kun kuulemma koski liikaa.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Minulta on murtunut varvas lukuisia kertoja, koska olen kömpelö ja tapaturma-altis. Ei niille ole koskaan mitään tehty, korkeintaan kuvatta ja ne paranee ihan itsekseen, pitää vaan varoa rasitusta.
Sama täällä, en ole edes käynyt näyttämässä, kun kuulin ettei niille mitään tehdä,Pisimmillään kesti kahdeksan viikkoa, kun oli täysin kunnossa.
Kokemuksesta tiedän, että murtunut isovarvas on todella kipeä ja kestää aikansa, että kipulääkkeet alkavat edes vaikuttaa. Omaa varvastani ei teipattu, vaan sain siihen kipsikengän ja sauvat apuvälineiksi.
Mun poika satutti myös varpaansa sisäleikkipuistossa jokin aika sitten. Kävimme pe iltana lääkärissä ja röntgenissä. Lääkäri sanoi, että maanantaina sitten saatte tiedon, jos on murtunut kun radiologi tms. palaa töihin. Jalka turposi viikonlopun aikana jalkapalloksi, ja mustui kauttaaltaan. poika ei kävellyt koko aikana muuta kuin vessaan. Maanantaina selvisi että kolme varvasta murtunut. Tk-lääkäri sanoi, ettei hän huomaa kuvissa mitään erikoista, kun lapsilla kasvulevyt hämäävät, mutta radiologin lausunnossa lukee, että nämä kolme varvasta murtunut.
Ei niille mitään tehty, kepit sai mukaan. Särkylääkettä kului seuraavan viikon aikana paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla olisi lapsellesi vakuutus ja asuisit sivistysmaassa, voisit miettiä mihin vakuutussairaalaan menisit sisälle jo ottamatta.
Sinä asut sosialistisessa suomessa ja teet niinkuin totalitarismi määrää.
Valintasi on ihan oma.
1.
Meidän lapsilla on vakuutukset, täällä sosialistisessa Suomessa, eivät ne ole kielletty.
2.
Jos asut "sivistysvaltiossa" eikä ole vakuutusta eikä ilmaista terveydenhuoltoa lapsille, niin sitten vaan kuollaan, jos ei fyrkkaa ole.
Sivistysvaltioissa on korkealuokkaisempi julkinen terveydenhuolto kuin suomessa niille, joilla ei ole vakuutusta.
Suomessa ei ole missään yhtiössä myynnissä terveysvakuutusta ihmiselle joka ei kuulu kelaan.
Suomessa ei ikävä kyllä ole edes vakuutussairaaloita, jotka kilpailisivat potilaista, laadulla.
Kyllä kysymyksessä on sosialismi, päätätkö sinä itse sairaalan mihin menet vai päättäjä totalitarismi?
Sillä rahalla, mikä suomessa otetaan pakkoveroina sairasvakuutukseen saisi sivistysvaltiossa todella ison terveysvakuutuksen.
N. 42
Singapore
Singaporessa pääset kyllä vakuutuksen kanssa valittamaan mitä tahansa random sormikipua vaikka keskellä yötä, mutta ei se hoito siellä oikeasti mitenkään ensiluokkaista ole. Ja kokemusta on monesta yksityissairaalasta sekä julkisestakin, ikävä kyllä.
Koska jokainen potilas on lisää rahaa sairaalalle, ovat lääkärit ylibuukattuja. Kaikki mahdolliset testit, toimenpiteet ja operaatiot halutaan tehdä, koska se tuo rahaa, mutta niiden haittojen ja hyötyjen suhdetta potilaalle ei pohdita juurikaan. Tästähän itse asiassa uutisoitiinkin muutama vuosi takaperin ja lääkäreille jaeltiin huomautuksia liioista labra- yms. testeistä ja turhien lääkkeiden määräämisestä.
Tiivistettynä: lääkäriin pääsee joo nopeasti, yksityissairaalat ovat ulkoisesti miellyttäviä (tai no, osa), mutta parempaa hoitoa saa Suomessa silloin kun vaivana on jokin muu kuin varvaskipu. Todennäköisesti siihenkin määrättäisiin SG:ssä antibiootit, ihan vain varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla olisi lapsellesi vakuutus ja asuisit sivistysmaassa, voisit miettiä mihin vakuutussairaalaan menisit sisälle jo ottamatta.
Valintasi on ihan oma.
HÖPÖHÖPÖ! Jos lapsella on vakuutus niin kyllä voi valita ja mennä yksityiselle,samoin jos on turhaa irtonaista rahaa laittaa joutavan varpaan murtuman takia,niin yksityiselle pääsee.
Sinä ja sun sosialismis,olet ymmärtänyt asian aivan väärin,lueppas nyt uudelleen se kohta!
Onnistunut pikku tarina. Tuo vertaus onnettomuuksiin pomppas, muuten oisin uskonut. Ja tyypilliseen tapaan ap hävisi kuin pieru saharaan.
Lapseltani murtui varpaasta luu. Ainoamhoito oli, että sidottiin pakettin tukevasti viereisiin varpaisiin.
Ihan ilman kuvaustakin olisi tuota neuvoa osattu noudattaa, mutta kun sattui koulussa, niin piti kuvata.
Miten niin Suoessa ei muka ole yksityissairaaloita? No terveysvakuutusta ei kai ole kun nimi taitaa olla sairausvakuutus. Lapselle on otettu jo odotusaikana vakuutus. Ja se vakuutus maksoi esim. nielurisaleikkauksen Mehiläisessä. Julkisella jonotusaika olisi ollut puoli vuotta ja Mehiläisessä leikkaus oli parin päivän päästä lääkärikäynnistä.
Kurko kirjoitti:
Fudishuoltajana olen teipannut monta murtunutta varvasta viereiseen varpaaseen ja sen jälkeen mennään TAKAISIN KENTÄLLE. Tämä tapahtuu jokaiselle futarille jossain vaiheessa.
Oikeastiko?
70-luvulla mun luokkakaveri oli pois koulusta murtuneen varpaan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varpaan murtumalle ei tehdä mitään vaan se paranee ajan kanssa. Tiedän koska olen murtanut varpaan luun. Eli ei se röntgen auta yhtään mitään koska hoito on sama oli murtunut tai ei: aika parantaa.
Tuskin on edes murtunut, kun ei ole edes mustunut (tummunut).
Eihän se heti tummu eikä turpoa tietenkään.
En ole ap, mutta mulla on yleensä mennyt pari päivää ennen kuin loukkaantunut varvas alkaa näyttää mustalta. Turvotuksen nousuunkin voi mennä vuorokausi.
Vierailija kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Fudishuoltajana olen teipannut monta murtunutta varvasta viereiseen varpaaseen ja sen jälkeen mennään TAKAISIN KENTÄLLE. Tämä tapahtuu jokaiselle futarille jossain vaiheessa.
Oikeastiko?
70-luvulla mun luokkakaveri oli pois koulusta murtuneen varpaan takia.
Miten se nyt on mahdollista? Ettekö te ole niin kovaa ikäluokkaa että hiihdittekin kouluun kesät ja talvet ja vielä helvetinmoisessa vastatuulessa, samalla rautaa pureskellen.
Vierailija kirjoitti:
Varpaan ymmärrän, mutta minä en päässyt edes murtuneen ranteen kanssa röngeniin koska oli sunnuntai, en saanut edes vahvempia kipulääkkeitä.. sanottiin tylysti että kyllä aikuinen ihminen nyt kestää ja ei se noin kipeä voi olla. Vedin sitten kotona kunnon kännin päälle, että kestin yhden yön helv""n kipeän käteni kanssa.
Mikkelin keskussairaala 2017.
Miksi olisi pitänyt hoitoon päästä kun muutenkin hoidat kaiken kännillä? Tuskin haittasi työntekoa.
Tosiaan kun pojalla oli ne ranteen yläpuolella olevat kaksi luuta kokonaan poikki ja ja siirtyneet paikaltaan niin mitään ei näkynyt ulospäin...ei turvotusta eikä mustelmaa. Vain kova kipu. Miehen varpaassa kun oli hiusmurtuma niin oli musta ja turposi.
Ap nyt pikkasen ylireagoi. Vain jos luun katkennut pää näkyy haavasta, on syytä mennä lääkäriin. Ihmiset juoksee kilpaa varpaat murtuneena. Tanssivat 2 tuntia balettia murtuneella varpaalla.
Oppiipa pentu olemaan potkimatta kiukuissaan.
Mä tiedän millainen on varvasmurtuma, kun olen kolme varvasta murtanut. Teippasin itse ja hain apuvälinelainaamosta kepit. Buranalla hoidin säryn.
Vierailija kirjoitti:
Varpaan murtumalle ei tehdä mitään vaan se paranee ajan kanssa. Tiedän koska olen murtanut varpaan luun. Eli ei se röntgen auta yhtään mitään koska hoito on sama oli murtunut tai ei: aika parantaa.
Sama kokemus myös minulla on.
Vierailija kirjoitti:
Kurko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintasi on ihan oma.
1.
Meidän lapsilla on vakuutukset, täällä sosialistisessa Suomessa, eivät ne ole kielletty.
2.
Jos asut "sivistysvaltiossa" eikä ole vakuutusta eikä ilmaista terveydenhuoltoa lapsille, niin sitten vaan kuollaan, jos ei fyrkkaa ole.
Useimmissa maissa on julkinen terveydenhuolto ja yksityinen sektori.
Suomessa ei ole edes myynnissä terveysvakuutusta.
Sosialistisessa suomessa on kela.
Suomessa ei ole yksityissairaaloita, vaihtoehtona hallituksen sairaaloille.
Terveydenhuollon edellytys on kuuluminen kelaan ja vaihtoehtoja ei totalitarismissa ole.
Suomi on itse asiassa vapaa maa.
Joten ei muuta kuin perustat kaipaamaasi palvelumuotoa tarjoavan yksityissairaalan/terveysvakuutusyhtiön tms.
Ihme ruikuttamista.
Tuollaista ei ole, jos sille ei vapaassa markkinataloudessa ole riittävästi kysyntää. (Paitsi että on, esim ainakin Docrates-sairaala Helsingissä...)
Tietäisit, miten paljon päivystykseen tulee ihan turhia yhteydenottoja...
Vierailija kirjoitti:
Buranaa ja panadolia, ei se lapsi siihen kuole tai vakavasti vammaudu jos ei tuollaisen asian kanssa pääse heti röntgeniin.
Toinen vaihtoehto on mennä yksityiselle, (mutta jos koet, ettei tuollaisen takia nyt yksityiseen pistä rahaa niin ei päivystyskään olisi se oikea paikka.)
Noita lääkkeitä ei saa käyttää selaisin!!
Tuskin on edes murtunut, kun ei ole edes mustunut (tummunut).