Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maksaa Kelan tukema psykoterapia? Onko se tosiaan 100 e/kk?

Vierailija
31.01.2020 |

Tytär 18-v saa B-lausunnon psykoterapiaan ahdistuksen takia, hänen mukaansa terapia maksaa 100 e/kk? On kyllä kallista, en ole varma onko meillä varaa. Siis ihanko korvauksen jälkeen se on 100 e/kk? Kokemusta kellään?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle suositeltiin tuota terapiaa, mutta mulla ei ole varaa siihen. Kuntoutustuella olen.

Vierailija
22/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, huh, eli vähintään noin kallista. :( Voi kamalaa. Onko se teidän mielestä ehdotonta jos se on suositeltu? Syö myös lääkkeitä ja mietti itsekin jos pärjäisi niillä ilman kallista terapiaa? Tai sellainen ihan vaan lyhyt- tai nettiterapia, ne on edullisempia? Puhui että sellaisiakin on. 

ap

Kannattaa varmaan kokeilla ainakin nettiterapiaa jos se hänestä itsestään tuntuu että pystyy. Samallahan voitte säästää siihen psykoterapiaan.

Kyllä itse ainakin olen pärjännyt ilman psykoterapiaa juuri rahan puutteen takia. Joskus kyllä mietin olisiko asiat paremmin jos olisin mennyt psykoterapiaan. Ehkä tässä eniten tekee tappiota valtio kun en sille ole juurikaan hyödyksi rajoitteideni takia.

Jotkut pärjää pelkillä lääkkeilläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä selvittäisin kelasta mahdollisuutta kuntoutusrahaan ja vammaistukeen ja sairauspäivärahaan. Opintotuella ei kannata olla jos ei ole opiskelukykyinen.

Vierailija
24/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle suositeltiin tuota terapiaa, mutta mulla ei ole varaa siihen. Kuntoutustuella olen.

Onko joku syy miksi et saisi toimeentulotukea?

Vierailija
25/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole oikeutta toimeentulotukeen joka korvaisi omavastuun, ovat nuo hinnat yhä kohtuuttomia köyhille ja pienituloisille - ymmärrän hyvin. Itse kituutan köyhyysrajalla terapiani takia.

Vierailija
26/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, huh, eli vähintään noin kallista. :( Voi kamalaa. Onko se teidän mielestä ehdotonta jos se on suositeltu? Syö myös lääkkeitä ja mietti itsekin jos pärjäisi niillä ilman kallista terapiaa? Tai sellainen ihan vaan lyhyt- tai nettiterapia, ne on edullisempia? Puhui että sellaisiakin on. 

ap

Kannattaa varmaan kokeilla ainakin nettiterapiaa jos se hänestä itsestään tuntuu että pystyy. Samallahan voitte säästää siihen psykoterapiaan.

Kyllä itse ainakin olen pärjännyt ilman psykoterapiaa juuri rahan puutteen takia. Joskus kyllä mietin olisiko asiat paremmin jos olisin mennyt psykoterapiaan. Ehkä tässä eniten tekee tappiota valtio kun en sille ole juurikaan hyödyksi rajoitteideni takia.

Jotkut pärjää pelkillä lääkkeilläkin.

Omavastuuosuus kuuluu perustoimeentulotuessa huomioitaviin menoihin. Toimeentulotukiasiakaskin voi mennä terapiaan. Tutustumiskäynteihin hakisin harkinnanvaraista.

Vierailija
27/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä maksan 27e/kerta. 1x viikossa. Psykologi, kognitiivinen suuntaus.

Sairaanhoitajat tarjos halvempaa terapiaa, hinta n. 20e/kerta. Tuskin eroaa juurikaan.

Vierailija
28/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaankaan tiedä. Olen joutunut ottaa pienen lainan joka on käytetty hammaslääkärikuluihin. En tiedä mitenkä he sen noteeraa.

Vierailija
29/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tosiaankaan tiedä. Olen joutunut ottaa pienen lainan joka on käytetty hammaslääkärikuluihin. En tiedä mitenkä he sen noteeraa.

Lainan lyhennystä tuskin hyväksytään menoksi mutta jos lainan ottamisesta on jo aikaa niin ei pitäisi vaikuttaa yhtään mitään. Toki omaisuus ja säästöt vaikuttaa jos sellaisia on.

Vierailija
30/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos kaikille!

Olen tosissani hieman järkyttynyt hinnasta, mutta onhan se varmasti tarpeellista. 

Meillä on se tilanne, että on nuorempiakin lapsia, joilla kuluja. Tämä 18 v on vanhin. Hän ei saa opintotukea meidän vanhempien tulojen takia, vaikka olemme pienituloisia. Lisäksi lukio jo itsessään on kallis ja me vanhemmat kustannamme lukiokulutkin. Hän ei voi käydä töissä psyk. ongelmiensa takia, joten maksamme kaikki hänen kulunsa ruoasta, vaatteista, lukiosta, lääkkeistä tuohon mahd. terapiaan. 

Lisäksi itselläni on töissä yt:t menossa. 

ap 

Vierailija
31/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia kasvattajia vanhemmat oikein ovat jos kakara joutuu terapiaan. Mitä te olette väärin tehneet tai epäonnistuneet kasvatustyössä tai laistaneet kasvatuksen kokonaan. Onko uusperhe ollut tärkein ja uusi suhde niin että lapsi on jäänyt toiseksi? Teissä vanhemmissa on se vika mutta teitä ei tutkita muuta kuin sitä lasta. Se tässä vituttaa kun teitä vanhempia ei tutkita, mikä teissä on vikana vaan ainoastaan sitä lasta. 

Meillä äitini eronnut ja läheisriippuvainen. Alkoholisti veljissään kiinni ja kotiasioista ei saanut puhua kenellekkään. Äitini on riippuvais suhteensa luonut sisareeni niin että saan olla rauhassa suurimmaksi osaksi. Sisareni ja äitini ovat läheisriippuvaisia eivätkä viihdy yksin ollenkaan. Kumpikin vaikeita luonteita eikä heillä ole puolisoita. Kiristävät tai taistelevat toistensa kanssa ajoittain ja taas kompuksessa yhtäkkiä niin että koskaan ei tiedä onko ne riidoissa vai ei. Vetävät mielellään muitakin riitoihinsa mutta en en suostu enään kun minua on kusetettu niin montaa kertaa. 

Vierailija
32/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos kaikille!

Olen tosissani hieman järkyttynyt hinnasta, mutta onhan se varmasti tarpeellista. 

Meillä on se tilanne, että on nuorempiakin lapsia, joilla kuluja. Tämä 18 v on vanhin. Hän ei saa opintotukea meidän vanhempien tulojen takia, vaikka olemme pienituloisia. Lisäksi lukio jo itsessään on kallis ja me vanhemmat kustannamme lukiokulutkin. Hän ei voi käydä töissä psyk. ongelmiensa takia, joten maksamme kaikki hänen kulunsa ruoasta, vaatteista, lukiosta, lääkkeistä tuohon mahd. terapiaan. 

ap 

Luulen kuitenkin että kannattaa sijoittaa raha. Pahenevien ongelmien seurausten kanssa ette halua elää - usko minua. Itse olen minimi työkyvyttömyyseläkkeellä, ja maksan terapian kokonaan itse - me eläkeläiset kun emme saa kelan tukemaa terapiaa. Säästän sitten ihan kaikessa muussa.

Vierailija
33/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittele Kelasta mahdollisuutta kuntoutusrahaan ja vammaistukeen ja sairauspäivärahaan. Ei pitäisi kotona asuminen vaikuttaa.

Vierailija
34/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos kaikille!

ap 

Luulen kuitenkin että kannattaa sijoittaa raha. Pahenevien ongelmien seurausten kanssa ette halua elää - usko minua. Itse olen minimi työkyvyttömyyseläkkeellä, ja maksan terapian kokonaan itse - me eläkeläiset kun emme saa kelan tukemaa terapiaa. Säästän sitten ihan kaikessa muussa.

Jep, luulen myös. Kiitos sulle ja kaikille muillekin. 

ap 

Vierailija
35/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko siitä terapiasta oikeasti edes hyötyä? En ole ap, mutta suhtaudun hieman skeptisesti koko terapiaan. Onko jollain omakohtaista kokemusta, onko oikeasti rahan väärti?

Vierailija
36/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko siitä terapiasta oikeasti edes hyötyä? En ole ap, mutta suhtaudun hieman skeptisesti koko terapiaan. Onko jollain omakohtaista kokemusta, onko oikeasti rahan väärti?

Joo on. Minä olisin kuollut oman käden kautta viime syksynä ilman terapiaa. Senkin kanssa elämä on ollut haasteellista, mutta roikuin hengissä. Menemättä yksityiskohtiin; kaikki elämässä voi pettää, ihan kaikki. Terveys, rakkaus, ystävyys.

Vierailija
37/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ainakin minulle joka pennin arvoinen. Taustalla traumaattinen lapsuus, joka ei olisi tullut käsitellyksi lääkkeitä popsimalla.

Vierailija
38/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia kasvattajia vanhemmat oikein ovat jos kakara joutuu terapiaan. Mitä te olette väärin tehneet tai epäonnistuneet kasvatustyössä tai laistaneet kasvatuksen kokonaan. Onko uusperhe ollut tärkein ja uusi suhde niin että lapsi on jäänyt toiseksi? Teissä vanhemmissa on se vika mutta teitä ei tutkita muuta kuin sitä lasta. Se tässä vituttaa kun teitä vanhempia ei tutkita, mikä teissä on vikana vaan ainoastaan sitä lasta. 

Meillä äitini eronnut ja läheisriippuvainen. Alkoholisti veljissään kiinni ja kotiasioista ei saanut puhua kenellekkään. Äitini on riippuvais suhteensa luonut sisareeni niin että saan olla rauhassa suurimmaksi osaksi. Sisareni ja äitini ovat läheisriippuvaisia eivätkä viihdy yksin ollenkaan. Kumpikin vaikeita luonteita eikä heillä ole puolisoita. Kiristävät tai taistelevat toistensa kanssa ajoittain ja taas kompuksessa yhtäkkiä niin että koskaan ei tiedä onko ne riidoissa vai ei. Vetävät mielellään muitakin riitoihinsa mutta en en suostu enään kun minua on kusetettu niin montaa kertaa. 

Et siis jotenkin kokemuksistasi huolimatta tiedä ettei muiden toiminnalla ole mitään tekemistä esim. masennuksen tai bipolaarin puhkeamisen kanssa? Saatika jonkin vaikeamman, kuten skitsofrenian tai vakavan paniikkihäiriön? Ne tulevat sisältä päin, niiden puhkeamiselle voi korkeintaan altistua jonkin stressaavan tilanteen (esim. läheinen kuolee tai tulee iso elämänmuutos) kautta, mutta ovat silti puhtaasti sisäsyntyisiä, eivät vanhempien vika.

Ap, jaksamista lapsellenne, ja kerro hänelle että ylioppilaaksi pääsy (tai mikä tahansa muu tutkinto) on ihan yhtä arvokasta, oli se kestänyt kaksi tai viisi vuotta!

Minkätyyppistä terapiaa teille on suositeltu? Minulta jäi käymättä rahanpuutteen vuoksi virallinen terapia, mutta kun tiesin mitä oli suositeltu, etsin käsiini tiedot siitä miten sellaista terapiaa annetaan, ja kävin sitten niitä harjoituksia itsekseni läpi, ja koen että sekin on jonkin verran auttanut. Älä kuitenkaan yritä itse olla lapsesi terapeutti, siitä ei seuraa hyvää.

Vierailija
39/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan itse korvausten jälkeen 45 eur kerta, kävin alkuun kerran viikossa, nykyään kerran kuukaudessa. En laske mitä rahaa kuluu, mikään, ei MIKÄÄN ole tärkeämpää kuin mielenterveys.

Vierailija
40/46 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Voi jeesus. Jos on terapiaa suositeltu niin sinne kyllä kannattaa mennä. Miksi haluat pihistellä lapsesi mielenterveydestä?? Se voi joskus tulla vielä todella kalliiksi. Oikea-aikainen ja laadukas terapia on maailman paras sijoitus ja arvokas lahja lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi