Lapsilisää tulisi jatkaa 18v asti
En ymmärrä miksi se lopetetaan juuri kun lapsi on kalleimmassa vaiheessa (lukio/amis, teinin menot, ajokortti, omilleen muuton valmistelu..)
https://www.kansalaisaloite piste fi /fi/aloite/5251
Kommentit (128)
Minustakin lapsilisää pitäisi maksaa niin kauan kuin ihminen on virallisesti täysi-ikäinen.
Olen yh-äidin kasvatttama ja itsekin yhden lapsen yh.
Ajattelen tänään näin, että maksan lapseni asumisen, ruuan ja mahdolliset lukiokirjat ihan omasta pussistani, kuten oma äitinikin teki siihen asti, kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana.
Rahat omiin "rillutteluihinsa" neiti saa yrittää repiä työtä tekemällä, kuten itsekin tein.
Elatusmaksut katson erikseen, vaikka itse sain isäni maksamat rahat alaken 16-v.
Äidilläni ja minulla on yksi erityisen suuri eroavaisuus: hän oli/on hyvätuloinen, minä en.
Olen kyllä samaa mieltä, olen lääkäri ja nähnyt monen perheen tuskan kun nuori sairastuu vakavasti, vanhemmat/vanhempi kauhistuu ja siitä sitten aletaan purkamaan keskustelulla hoitomuotoja ja usein tulee raha ja kustannukset siinä sitten puheeksi. Jotenkin sydäntäni kouraisee joka ainoa kerta, ei kaikki ole rahakkaita kun rahaa tarvitaan juuri vaikka tällaisiin tärkeisiin asioihin. Kannatatan siis lapsilisiä perheentulojen mukaan maksettavaksi.
Ehdottomasti samaa mieltä. Nykyään töitä on alaikäisenä niin vaikeaa saada, että voi olla, ettei nuori saa kesälläkään mitään. Lisäksi mielestäni parasta on yrittää säästää kotoa asuessa käsirahaa ensimmäiseen asuntoon, jos tuloja on.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin lapsilisää pitäisi maksaa niin kauan kuin ihminen on virallisesti täysi-ikäinen.
Ajattelen tänään näin, että maksan lapseni asumisen, ruuan ja mahdolliset lukiokirjat ihan omasta pussistani, kuten oma äitinikin teki siihen asti, kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana.
Rahat omiin "rillutteluihinsa" neiti saa yrittää repiä työtä tekemällä, kuten itsekin tein.
Elatusmaksut katson erikseen, vaikka itse sain isäni maksamat rahat alaken 16-v.
Äidilläni ja minulla on yksi erityisen suuri eroavaisuus: hän oli/on hyvätuloinen, minä en.
Lapsesi saa opintotukea ja oppimateriaalilisää (tätä saa jos tienaat alle 41 000€, niin kuin kai teet).
Vierailija kirjoitti:
Miksi valtion pitäisi maksaa AJOKORTTI, KÄMPPÄ tai sen TAKUUVUOKRA, HUONEKALUT ja KAVERISYNTTÄRIT?
Valtiolla pitäisi olla oikeus lapsen jälkiaborttiin 25 ikävuoteen asti, mikäli tapaus on tuollainen vesipää, ettei osaa itse itselleen järjestää asioita, vaan vaatii sossua, mummeja sekä kummeja kustantamaan kaiken aikuisuuteen vaadittavan...
Juuri tämän takia pääministeri ilmoitti kannattavansa eutanasiaa! MOT
Vierailija kirjoitti:
Miksi valtion pitäisi maksaa AJOKORTTI, KÄMPPÄ tai sen TAKUUVUOKRA, HUONEKALUT ja KAVERISYNTTÄRIT?
Valtiolla pitäisi olla oikeus lapsen jälkiaborttiin 25 ikävuoteen asti, mikäli tapaus on tuollainen vesipää, ettei osaa itse itselleen järjestää asioita, vaan vaatii sossua, mummeja sekä kummeja kustantamaan kaiken aikuisuuteen vaadittavan...
Ei valtio noita maksa.
Mutta valtio voi investoida nuoriin ja perheisiin, jotta nuori ihminen saa hieman helpommat lähtökohdat aikuisuuteen. Ihan kuten investoidaan mm koulutukseen tai terveydenhuoltoon, jotta saadaan osaavia ja terveitä ihmisiä.
Itse en myöskään tajua millä logiikalla tuo tuki loppuu lapsen täyttäessä 17v. Tukea pitäisi maksaa niin kauan kun vanhemmalla on elatusvelvollisuus.
Toisaalta vauvavuosi ei maksa juuri silloin, ne rahat voi silloin säästää ja panna sivuun. Kasvavat mehevää korkoa sen 16+ vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti, mutta tosiaan noin moni ajattelee. Suosittu käsite "ihmisoikeudet" tänä päivänä äärimmillään tarkoittaa sitä, että taikaseinän pitäisi kustantaa ihmisten suurimmatkin haaveet. Minulla ei ole sanoja kuvaamaan omaa mielipidettäni tästä. Tällaiset ihmiset pitäisi lähettää vaikka talvisodan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valtio noita maksa.
Mutta valtio voi investoida nuoriin ja perheisiin, jotta nuori ihminen saa hieman helpommat lähtökohdat aikuisuuteen. Ihan kuten investoidaan mm koulutukseen tai terveydenhuoltoon, jotta saadaan osaavia ja terveitä ihmisiä.
Miksi täällä sitten vaaditaan lapsilisää maksettavaksi siihen asti, kunnes kaikki nuo edellä mainitut on hankittu valkoisten Teemojen, Savonioiden, Kartio-lasien ja Taika-mukien lisäksi? Niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Itse en myöskään tajua millä logiikalla tuo tuki loppuu lapsen täyttäessä 17v. Tukea pitäisi maksaa niin kauan kun vanhemmalla on elatusvelvollisuus.
Italialaistyylinen peräkammaripoika asuu äitinsä luona niin kauan kuin siinä (äidissä) henki pihisee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valtio noita maksa.
Mutta valtio voi investoida nuoriin ja perheisiin, jotta nuori ihminen saa hieman helpommat lähtökohdat aikuisuuteen. Ihan kuten investoidaan mm koulutukseen tai terveydenhuoltoon, jotta saadaan osaavia ja terveitä ihmisiä.Miksi täällä sitten vaaditaan lapsilisää maksettavaksi siihen asti, kunnes kaikki nuo edellä mainitut on hankittu valkoisten Teemojen, Savonioiden, Kartio-lasien ja Taika-mukien lisäksi? Niin miksi?
Melkoisen lennokas yleistys.. kuka tuollaisia on vaatinut? Ja jos lapsilisää maksettaisiin vuosi pidempään, miten se liittyy astioihin?
On meillä varaa. Puolitetaan keharimaille menevät rahat. Jaa ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi saa opintotukea ja oppimateriaalilisää (tätä saa jos tienaat alle 41 000€, niin kuin kai teet).
Kiitos tiedosta.
En millään konstilla ylitä 41 000 € vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedosta.
En millään konstilla ylitä 41 000 € vuodessa.
Tuota lisää (n. 45€ kuussa) saa muuten myös lapsilisän kanssa päällekkäin...
Alaklikkaa jos nostelet toisten maksamia verovaroja. ;)
Vaikkei itsellä lapsia olekaan, niin olen tätä kyllä ihmetellyt. Tottakai lapsilisää kuuluu maksaa niin kauan kun lapsi on lapsi.
Rahaa voisi vaikka mielummin panostaa 16-17-vuotiaille suunnattujen määräaikaisten työpaikkojen palkkatukeen.
Meillä 6 ja 3 vuotiailla lapsilla on omat tilit, olleet vauvasta asti. Ja sinne säästetään ne rahat joita saada synttäri- ja joulurahoina, toki jotain näistä käytetään kun pitää ostaa vaikkapa haalarit tai kengät. Mutta muut jäävät laitetaan tileille, heillä siis on jo pienet säästöt, .lapsilisät käytän lasten muihin menoihin. Emme ole rikkaita, eikä sukukaan mutta näin meillä, isommalla on nyt 1390 ja pienellä 695 säästössä, emme polta tai käytä juurikaan alkoholia mutta muuten meillä syödään hyvin ja herkkuhetket ovat kerran viikossa ainakin. Jokainen tavallaan, kerran vuoodessa käyn viihteellä.
Joo, surullista jos joku alaikäinen joutuu oikeasti pelkäämään ettei omat kesätyö Roposet riitä ruokaan ☹️