Oletko syönyt raskauden aikana KIELLETTYJÄ ruokia?
Minulta jäi yöunet väliin kun menin syömään puhtaasti vahingossa eilen lämminsavustettua kalaa,joka olisi pitänyt jättää kuulemma syömättä.Yö meni valvoessa,olenko nyt listerian saanut :( Helpottaisi,jos joku muukin onneton olisi noin tehnyt..
Kommentit (25)
Suomen terveysviranomaisten mukaan esiintyy paljon listeriaa. Mutta listeria on bakteeri, jota on myös muissa ruuissa. Kannattaa suhtautua ihan maalaisjärjellä.
Moni käyttäytyy ihan, kun ne listan ruuat välittömästi vahingoittaisivat vauvaa, jos äiti niitä syö. Ei se niin ole.
Itse söin kaikkea. Myös raakaa kalaa tosi laadukkaassa sushiravintolassa. Sen sijaan jätin joskus ruuan lautaselle, jos rupesi tuntumaan, että kuppilan hygieniataso oli välttävä, vaikka ruoka sinällään olisi ollut " sallittua" odottavalle äidille.
Jos on taipumusta kohonneeseen verenpaineeseen, kannattaa oikeasti vältellä lakritsia. Muutenkin odottavalle äidille vähäsuolainen ruokavalio olisi tosi tärkeä. Mutta yhdellä homejuustonokareella tai kalapalalla ei kannata itseään vaivata.
seuraavissa raskauksissa joskus maksalaatikkoa ja joskus viiniä.
En ole koskaan syönyt graavilohta tms josta voisi olla vakavia haittoja.
Kaikki on varmasti ihan hyvin ap!
mä en oo syönyt oikeastaan mitään muuta kuin hedelmiä!!! Nektariinit, mandariinit, omenat.
Onko niissä sitten niin paljon sokeria vai mitä?
graavilohta, puolalaisia pakastevadelmia (ne on listeria-listalla!!!, siis ulkomaiset pakastemarjat) parmegianoa, ilmakuivattua kinkkua (siis onko sekin kiellettyä? ym.
Joskus sain kanssa päänsärkyä salaatissa olevista pakastevihanneksista, kun niitä ei ole keitetty. Lopua kohden (raskaudessa) rima aleni, koska keskenmenon riski pienenee (olis siis tullut kai ennenaikainen synnytys) mutta huomasi, että stressaamatta paras!!!!!
Ei kyllä minun listallani jonka neuvolasta sain.
Olen syönyt katkarapuja tooodella paljon, mutta noudattanut listaa ihan tarkasti.
????