Raskaana ja paniikki
Uskaltaako tässä raskaana oleva edes liikkua mihinkään, kun vastustuskyky on huonompi. Vanhemmat lapset on neuvottu pesemään kädet saippualla heti kun tulevat kotiin, mutta sehän ei estä heihin tarttumasta.
Joka paikassa lietsotaan vaan paniikkia. Sanokaa nyt joku, että tämä ei ole niin vakavaa ja helpottaa :( Stressaan kohta itseni ja vauvan hengiltä.
Kommentit (70)
😑
Mitä on tapahtunut maailmalle... muutama kymmen vuotta sitten tällaisia lapsellisia avauksia ei olisi ollut olemassa. Länsimainen maailma on muuttunut helistinkansaksi. Kaipaan takaisin menneeseen.
Auttaisko sua nyt jos jätät uutisten ja palstan lukemisen? Sanot miehelles tai jollekin kaverille, että kertovat sit sulle kun tulee jotain viranomaisohjeita tai muita jos pitää tehdä poikkeuksia normaaliin oloon. Älä lue noita uutisia ja ketjuja täältä, ne vaan lietsoo sun paniikkia ja saa mielen ylikierroksille. Näin minä teen jos alan kauheasti pelätä vaikka jotain sairauden oireita, pistän miehen googlaamaan.
- Se toinen raskaana oleva
Vierailija kirjoitti:
😑
Mitä on tapahtunut maailmalle... muutama kymmen vuotta sitten tällaisia lapsellisia avauksia ei olisi ollut olemassa. Länsimainen maailma on muuttunut helistinkansaksi. Kaipaan takaisin menneeseen.
Netti tapahtui :/ Ei ollut avauksia ylipäätään missään, mutta ei myöskään pelon lietsontaa. Nytkin kun laittaa netin kiinni ja istuu hetken ihan rauhassa tai käy vaikka muuten vaan käppäilemässä ulkona niin yhtäkkiä huomaa että mitä ihmettä mä oikein vauhkoonnuin sellaisesta mitä on uutisissa ollut maailman sivu. Ennen en vaan lukenut niistä 24/7 vaan kerran päivässä uutiset lehdestä jos sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😑
Netti tapahtui :/ Ei ollut avauksia ylipäätään missään, mutta ei myöskään pelon lietsontaa. Nytkin kun laittaa netin kiinni ja istuu hetken ihan rauhassa tai käy vaikka muuten vaan käppäilemässä ulkona niin yhtäkkiä huomaa että mitä ihmettä mä oikein vauhkoonnuin sellaisesta mitä on uutisissa ollut maailman sivu. Ennen en vaan lukenut niistä 24/7 vaan kerran päivässä uutiset lehdestä jos sitäkään.
Niin mutta mistä tämä minä-buustaus tuhansien tuntemattomien ihmisten edessä? Jos ennen vanhaan olisi mennyt kylille huutelemaan, että "minulla muuten on traaginen KOKEMUS", olisi hulluna pidetty. Nykyään ihan ok ja myydään lehtiäkin tällä??
Mulla kans tuo astma ja raskaus -yhdistelmä. Kaksi vanhempaa lasta käy koulua ja reissaavat harrastusten takia. En voi mitenkään välttää tartuntaa, jos epidemia tulee. Vähän kieltämättä ahdistaa aika ajoin, mutta ajattelen, että jos tähän päättyy elämäni,niin sitten päättyy. Ihan normaalia elämää elän ja suunnittelen tulevaa.
Hankala, kun ei tiedä ketä uskoa. Tämän palstan näkemykset ja linkit eroavat ihan täysin Suomalaisesta tiedotuksesta. Mutta tosiaan ehkä oman mielenterveyden kannalta parempi olla tämän palstan juttuja seuraamatta. Varsinkin kun niiden todenperäisyyttä ei voida vahvistaa :)
Ap
Muistakaa, että silmät pitää suojata kanssa.
Voitte joko itse hieroa viruskäsillä silmiä tai sitten pahimmassa tapauksessa ilmaan pärskittyjä viruksia kulkeutuu silmämunan kautta elimistöön.
Wuhanissa ihmiset uskaltautuvat asunnoista ulos tiiviit uimalasit päässä.
Täällä jaksetaan jauhaa vaan käsienpesusta. Käsiä täytyisi pestä joka pintakosketuksen jälkeen, ollakseen tehokasta. Lisäksi ei ole faktatietoa, kuinka kauan virus tai ja sen mahdolliset eri muunnokset elävät pinnoilla.
Siksi mielestäni kiinanpakettien käsittelykin ilman kunnollista suojausta pitäisi laittaa tauolle.
Vierailija kirjoitti:
Hankala, kun ei tiedä ketä uskoa. Tämän palstan näkemykset ja linkit eroavat ihan täysin Suomalaisesta tiedotuksesta. Mutta tosiaan ehkä oman mielenterveyden kannalta parempi olla tämän palstan juttuja seuraamatta. Varsinkin kun niiden todenperäisyyttä ei voida vahvistaa :)
Ap
Kannattaa katsoa avoimin mielin Wuhanista kuvattuja Youtubevideoita ja miettiä, mikä motiivi Kiinan poliisilla on tässä sekasortotilanteessa pidättää videoiden tekijät. Ja rakentaa jättisairaaloita ja sulkea kaupunkeja.
Minäkin raskaana, eka kolmannes takana. Jo kaksi sairastettua flunssaa kuukauden sisällä ja lisäksi (lievä) vatsatauti. Eli vastustuskykyni kyllä selkeästi nyt heikko.
Olen pohtinut koronaa, ja sen leviämistä. Ja mitä jos tulisikin rokote, uskaltaisiko sitä kuitenkaan raskaana oleva ottaa? Miten helposti tarttuu, pääseekö sikiöön? Onko tauti vaarallisempi raskaana olevalle (olen perusterve ja nuorehko), vai olenko riskiryhmää vain siksi, koska vastustuskyky raskauden vuoksi alhaalla?
Mutta koitan olla ajattelematta koko asiaa, koska en siihen voi itse mitenkään vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin raskaana, eka kolmannes takana. Jo kaksi sairastettua flunssaa kuukauden sisällä ja lisäksi (lievä) vatsatauti. Eli vastustuskykyni kyllä selkeästi nyt heikko.
Olen pohtinut koronaa, ja sen leviämistä. Ja mitä jos tulisikin rokote, uskaltaisiko sitä kuitenkaan raskaana oleva ottaa? Miten helposti tarttuu, pääseekö sikiöön? Onko tauti vaarallisempi raskaana olevalle (olen perusterve ja nuorehko), vai olenko riskiryhmää vain siksi, koska vastustuskyky raskauden vuoksi alhaalla?
Mutta koitan olla ajattelematta koko asiaa, koska en siihen voi itse mitenkään vaikuttaa.
Olen miettinyt myös tuota rokote asiaa. Sitä kun ei kuitenkaan kunnolla keretä testata ennenkuin tulee pitäisi jo rokottaa ihmisiä. Taidan kyllä itse keretä synnyttää, ennenkuin rokote tulee.
Täytyy yrittää myös olla ajattelematta asiaa. Toivottavasti virus muuntautuisi lievemmäksi levitessään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKannattaa katsoa avoimin mielin Wuhanista kuvattuja Youtubevideoita ja miettiä, mikä motiivi Kiinan poliisilla on tässä sekasortotilanteessa pidättää videoiden tekijät. Ja rakentaa jättisairaaloita ja sulkea kaupunkeja.
Ai mikä on motiivi? Motiivi on se että aikanaan Sarsin aikana salasivat koko jutun pitkän aikaa. Siitä tuli paljoa sanomista maailmanlaajuisesti. Nyt on otettu toinen linja ja hommat hoidetaan, eikä keskitytä salailun.
Suosittelen hakeutumaan neuvolan kautta esim psykologille tai muulle mt-ammattilaiselle. Itse olin raskaana sikainfluenssan aikaan, ei aiheuttanut ahdistusta, elin normaalisti, lapset kävi hoidossa ja koulussa normaalisti,rokotetta ei otettu.
Tauteja tulee ja menee, nytkin maailmalla jyllää satoja ellei tuhansia tauteja jotka tappavat ihmisiä. Niistä ei vain kukaan ole kiinnostunut,kun ne jylläävät pääasiassa kehitysmaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt myös tuota rokote asiaa. Sitä kun ei kuitenkaan kunnolla keretä testata ennenkuin tulee pitäisi jo rokottaa ihmisiä. Taidan kyllä itse keretä synnyttää, ennenkuin rokote tulee.
Täytyy yrittää myös olla ajattelematta asiaa. Toivottavasti virus muuntautuisi lievemmäksi levitessään.
Ap
Näinpä. Toisaalta, ajattelen että johonkin me kaikki kuitenkin kuollaan, ja voinhan vaikka kaatua kotona portaissa ja lyödä pääni tai jäädä suojatiellä auton alle. Elämää ei oikein voi ennustaa. Jos sattuisinkin kuolemaan virukseen, en sitä itse ainakaan enää kuoleman jälkeen joudu pohtimaan.
Olin raskauden alkuvaiheessa Thaimaan matkalla, ja yritin sielläkin olla vaan lunkisti ja nauttia reissusta. Toki vältin raakoja vihanneksia ja noudatin itse hyvää hygieniaa, mutta esim. hyttysenpistot oli mahdoton täysin välttää vaikka varovainen olinkin. Siis malaria/dengue/zikavirus kävi mielessä. Matka meni kuitenkin hyvin, enkä saanut edes ruokamyrkytystä.
Kyllä sitä raskaana ollessa on jotenkin varovaisempi. Juurikin tuo riskiryhmään kuuluminen nyt jännittää, sillä olen perusterve eikä onneksi ole mitään sairauksia, niin esim.aiempi sikainfluenssaepidemia ei silloin (kun en ollut raskaana) pelottanut ollenkaan. Eli Jos en nyt olisi raskaana, en kyllä huolehtisi tästä uudesta taudista lainkaan nuorena ja perusterveenä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi. Välttelet järjestelmällisesti esim julkisia kulkuneuvoja ja paikkoja, jossa ihmismassat kokoontuvat. Käytät käsineitä ja peset kätesi kotiin tullessasi.
Älä lipsu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi. Välttelet järjestelmällisesti esim julkisia kulkuneuvoja ja paikkoja, jossa ihmismassat kokoontuvat. Käytät käsineitä ja peset kätesi kotiin tullessasi.
Älä lipsu.
Niin että jäisin luvatta pois töistäni (koulu)? Kävelisin töihin joka päivä 10 km edestakaisin (välttäisin busseja)?
Käsineitä olen toki käyttänyt busseissa ja pesen käsiä hyvin saippualla. Pidän huolta hygieniasta, niinkuin muutenkin työpaikallani tekisin.
Enempää ei oikeon voi tehdä. En voi linnoittautua kotiini tapaamatta ketään, käymättä kaupassa. Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Näinpä. Toisaalta, ajattelen että johonkin me kaikki kuitenkin kuollaan, ja voinhan vaikka kaatua kotona portaissa ja lyödä pääni tai jäädä suojatiellä auton alle. Elämää ei oikein voi ennustaa. Jos sattuisinkin kuolemaan virukseen, en sitä itse ainakaan enää kuoleman jälkeen joudu pohtimaan.
Olin raskauden alkuvaiheessa Thaimaan matkalla, ja yritin sielläkin olla vaan lunkisti ja nauttia reissusta. Toki vältin raakoja vihanneksia ja noudatin itse hyvää hygieniaa, mutta esim. hyttysenpistot oli mahdoton täysin välttää vaikka varovainen olinkin. Siis malaria/dengue/zikavirus kävi mielessä. Matka meni kuitenkin hyvin, enkä saanut edes ruokamyrkytystä.
Kyllä sitä raskaana ollessa on jotenkin varovaisempi. Juurikin tuo riskiryhmään kuuluminen nyt jännittää, sillä olen perusterve eikä onneksi ole mitään sairauksia, niin esim.aiempi sikainfluenssaepidemia ei silloin (kun en ollut raskaana) pelottanut ollenkaan. Eli Jos en nyt olisi raskaana, en kyllä huolehtisi tästä uudesta taudista lainkaan nuorena ja perusterveenä.
Itsekin olen raskaana ollessa varovaisempi ihan kaiken suhteen. Olen muutenkin kova stressaamaan, joten maalailen päähäni kaikkia kauhukuvia. Ei minuakaan ole koskaan yksikään epidemia huolettanut. En pelkää itseni puolesta. Tämä nyt vain osui huonoon aikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKannattaa katsoa avoimin mielin Wuhanista kuvattuja Youtubevideoita ja miettiä, mikä motiivi Kiinan poliisilla on tässä sekasortotilanteessa pidättää videoiden tekijät. Ja rakentaa jättisairaaloita ja sulkea kaupunkeja.
Ai mikä on motiivi? Motiivi on se että aikanaan Sarsin aikana salasivat koko jutun pitkän aikaa. Siitä tuli paljoa sanomista maailmanlaajuisesti. Nyt on otettu toinen linja ja hommat hoidetaan, eikä keskitytä salailun.
Miksi ihmisoikeusjärjestöt raportoivat jopa lääkäreiden pidätyksistä, jos he ovat kertoneet kokemuksiaan ohi 'virallisten' kanavien?
Salattavaa on, älkää luottako mihinkään tässä vaiheessa.
Liikkeellä on tuntematon, muuntuva tauti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmisoikeusjärjestöt raportoivat jopa lääkäreiden pidätyksistä, jos he ovat kertoneet kokemuksiaan ohi 'virallisten' kanavien?
Salattavaa on, älkää luottako mihinkään tässä vaiheessa.
Liikkeellä on tuntematon, muuntuva tauti.
Miksi lietsot pelkoa täällä? Siitä ei ainakaan apua ole. Hyvä hygienia sen sijaan auttaa asiaa jokaisen kohdalla, ei hysterisointi.
t. myöskin raskaana
Hep, samoja ajatuksia, mutta en ole paniikissa sentäs. En pelkää tartuntaa saavani koska en asu kaupungissa enkä kulje julkisilla ym. Mutta mietityttää miten synnytys. Nyt uutisista ilmi käynyt thl:än hälläväliä-asenne ja vaarojen vähättely on saanut miettimään osataanko sairaalassa oikeasti toimia oikein. Jos samassa rakennuksessa on hoidossa näitä koronatapauksia. Tai kun eivät eristä heti niitä jotka ovat altistuneet virukselle vaan saavat jopa liikkua normaalisti, kävellä vaikka suoraan sinne synnytysosastolle aivastamaan.
Neuvo numero 1: älä lue tämän palstan korona-aiheisia ketjuja! Niissä on lähtenyt mopo käsistä jo monta päivää sitten. Itseänikin alkoi jotenkin ahdistaa, mutta sitten pysähdyin miettimään ja tajusin että kaikki ahdistuksenaiheeni ovat peräisin av-palstalta. Otin oikein kunnon kuurin oikeita uutisaiheita Suomesta ja ulkomailta, tutkimustietoa ja järkevien ihmisten keskusteluja. Asiat asettui oikeisiin mittasuhteisiin ihan todella helposti ja nyt ei enää ahdista :)
Jotkut ovat sellaisia että nauttivat pelon lietsonnasta ja käyttävät siihen oikeasti vaivaa ja aikaa. Seuraavaksi osa menee siihen mukaan tyhmyyttään. Sitten normaalisti järkevä ihminen katsoo sitä sekameteliä ja alkaa tuntua että pakkohan näissä on olla jotain perää kun näin moni niistä kirjoittaa. Mutta ei se ole niin. Tässä asiassa tieto on paras lääke pelkoa vastaan!