Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana ja paniikki

Vierailija
31.01.2020 |

Uskaltaako tässä raskaana oleva edes liikkua mihinkään, kun vastustuskyky on huonompi. Vanhemmat lapset on neuvottu pesemään kädet saippualla heti kun tulevat kotiin, mutta sehän ei estä heihin tarttumasta.

Joka paikassa lietsotaan vaan paniikkia. Sanokaa nyt joku, että tämä ei ole niin vakavaa ja helpottaa :( Stressaan kohta itseni ja vauvan hengiltä.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla kouluikäisiä lapsia? Oletteko ohjeistaneet heitä miten?

Ap

Käsienpesun lisäksi muistuttanut (pyytänyt muistuttamaan kavereitakin) että yskii ja aivastelee vain kyynärtaipeeseen/paidan hihaan tai nenäliinaan. Ja että kädet pestään myös niistämisen jälkeen (myös ne kaverit). Ja että jos joku on flunssainen, ei kannata nuhjata ihan kylki kyljessä. Pätee myös tavalliseen flunssaan ja influenssaan nämä ohjeet.

Onko sinun lapsille koulussa mainittu mitään? Kysyin tänään pojalta ja ei kuulema ole puhuttu mitään esimerkiksi lisääntyneen käsien pesun tarpeesta. Minusta olisi ihan hyvä koulussa muistuttaa miten esimerkiksi yskiminen hoidetaan niin, ettei tauti tartu. Pätee tosiaan myös ihan tavalliseen flunssaan.

Ap

Kysyin: on ohjeistettu tehostamaan käsien pesua. Lisäksi koulun ruokalassa on käsidesiä saatavilla.

Patistan kyllä kaikki meille tulevat kaverit käsipesulle suoraan ovelta.

Vierailija
22/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on suomessa vähän parempi toi hygieniataso kun kiinassa. Huolehdi vain käsienpesusta hyvin!

Ja jos nyt johonkin sairastuisit, on meillä hyvä terveydenhuolto olemassa.

Koita olla rauhallisin mielin!

Totta! Onneksi on.

Olen miettinyt sitäkin, että pysyvätköhän lääkärit ja hoitajat töissä vai tapahtuuko jossain vaiheessa niin, ettei esimerkiksi hoitajat uskaltaisi mennä töihin.

Ap

Hyvä! Arvostan todella paljon, ettet ole huolissasi :)

Ap

Kyllä uskalletaan olla töissä. Itse olen myös raskaana, enkä ole mitenkään peloissani töissä. Jatkuvasti luonani käy sairaita ihmisiä ja hyvällä hygienialla estän heidän tauteja tarttumasta minuun. Ja tietenkin hyvän hygienian tarkoitus on myös estää tautien leviäminen muihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans raskaana. En oo juurikaan miettinyt asiaa. En pelkää influenssaakaan. Eikö sekin voi mennä jotenkin istukasta läpi? Tiedetäänköhän tämän viruksen vaikutusta sikiöön, eikö tämä ole semmoinen samankaltainen periaatteessa mitä se toksoplasma? Zoonoosi? En vaan osaa pelätä nyt tätä, koska en voi mitään sille jos saan sen. Pesen käsiä kun tuun kotiin, en kaiva nenää tai syö sormia tuolla väkijoukoissa. Normaalia hygieniaa noudatan kuten aina ennenkin, kädet pestään kotiin tullessa, vessassa käydessä ja myös ennen ruokaa. Jos nyt tämä virus oikeasti leviäisi ihan ja ois tosi vaarallinen raskaana olevalle, varmaan sit käskettäis olemaan kotona ja sit olisin kotona. Tai pyydettäisiin käyttämään jotain hengityssuojia, tekisin sitten niin. Luotan siihen, että tästä saa kyllä viranomaisilta sit ohjeet jos virus leviää.

Vierailija
24/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon kans raskaana. En oo juurikaan miettinyt asiaa. En pelkää influenssaakaan. Eikö sekin voi mennä jotenkin istukasta läpi? Tiedetäänköhän tämän viruksen vaikutusta sikiöön, eikö tämä ole semmoinen samankaltainen periaatteessa mitä se toksoplasma? Zoonoosi? En vaan osaa pelätä nyt tätä, koska en voi mitään sille jos saan sen. Pesen käsiä kun tuun kotiin, en kaiva nenää tai syö sormia tuolla väkijoukoissa. Normaalia hygieniaa noudatan kuten aina ennenkin, kädet pestään kotiin tullessa, vessassa käydessä ja myös ennen ruokaa. Jos nyt tämä virus oikeasti leviäisi ihan ja ois tosi vaarallinen raskaana olevalle, varmaan sit käskettäis olemaan kotona ja sit olisin kotona. Tai pyydettäisiin käyttämään jotain hengityssuojia, tekisin sitten niin. Luotan siihen, että tästä saa kyllä viranomaisilta sit ohjeet jos virus leviää.

Täytyy minunkin yrittää luottaa. Hankala aika synnyttää pian. Toivotaan ettei leviä Suomessa enää enempää.

Ap

Vierailija
25/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkokaupasta saa hopeanvärisen kokopuvun hupulla ja hanskoilla. Silmille on mallissa jätetty reiät. Voi se virus tulla silmienkin kautta. Siitä verenkierron mukana sikiöön. Voit saada korovauvan. Mieti sitä.

Vierailija
26/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä muilla kouluikäisiä lapsia? Oletteko ohjeistaneet heitä miten?

Ap

Käsienpesun lisäksi muistuttanut (pyytänyt muistuttamaan kavereitakin) että yskii ja aivastelee vain kyynärtaipeeseen/paidan hihaan tai nenäliinaan. Ja että kädet pestään myös niistämisen jälkeen (myös ne kaverit). Ja että jos joku on flunssainen, ei kannata nuhjata ihan kylki kyljessä. Pätee myös tavalliseen flunssaan ja influenssaan nämä ohjeet.

Onko sinun lapsille koulussa mainittu mitään? Kysyin tänään pojalta ja ei kuulema ole puhuttu mitään esimerkiksi lisääntyneen käsien pesun tarpeesta. Minusta olisi ihan hyvä koulussa muistuttaa miten esimerkiksi yskiminen hoidetaan niin, ettei tauti tartu. Pätee tosiaan myös ihan tavalliseen flunssaan.

Ap

Kysyin: on ohjeistettu tehostamaan käsien pesua. Lisäksi koulun ruokalassa on käsidesiä saatavilla.

Patistan kyllä kaikki meille tulevat kaverit käsipesulle suoraan ovelta.

Hyvä, että jossain on oppilaita ohjeistettu.

Ap

Vierailija
27/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy minunkin yrittää luottaa. Hankala aika synnyttää pian. Toivotaan ettei leviä Suomessa enää enempää.

Ap

Mulla on vielä puoli vuotta edessä tän raskauden kanssa. Jos sulle tulee oireita niin meet tietenkin lääkäriin, eikö tässä koronaviruksessa ollut korkea kuume oireena. Muutenkin on hyvä raskaana ollessa käydä lääkärissä jos on paljon kuumetta. Kyllä ne siellä sitten sua hoitaa ja tutkii, todennäköisesti sulla ois ihan joku muu kuin tuo virus. Missään ei ole tiedotettu, että tässä pitäisi alkaa erityisiin varotoimiin raskaana ollessa (hengityssuojat, kotieristys tms), joten oletan nyt ihan normaalien ohjeiden pätevän näin flunssakaudella (eli se käsien pesu kun tuut kotiin, työpaikalla yms). Koita ottaa rennosti! Itekin oon pelännyt tässä vaikka mitä listeriaa ja muuta, koska koen että niihin voin jotenkin vaikuttaa ruokavaliolla. Tähän koronavirukseen en oikeastaan voi hygienia-asiaa enempää vaikuttaa tällä hetkellä, joten en asiaa murehdi :). 

Vierailija
28/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulla on vielä puoli vuotta edessä tän raskauden kanssa. Jos sulle tulee oireita niin meet tietenkin lääkäriin, eikö tässä koronaviruksessa ollut korkea kuume oireena. Muutenkin on hyvä raskaana ollessa käydä lääkärissä jos on paljon kuumetta. Kyllä ne siellä sitten sua hoitaa ja tutkii, todennäköisesti sulla ois ihan joku muu kuin tuo virus. Missään ei ole tiedotettu, että tässä pitäisi alkaa erityisiin varotoimiin raskaana ollessa (hengityssuojat, kotieristys tms), joten oletan nyt ihan normaalien ohjeiden pätevän näin flunssakaudella (eli se käsien pesu kun tuut kotiin, työpaikalla yms). Koita ottaa rennosti! Itekin oon pelännyt tässä vaikka mitä listeriaa ja muuta, koska koen että niihin voin jotenkin vaikuttaa ruokavaliolla. Tähän koronavirukseen en oikeastaan voi hygienia-asiaa enempää vaikuttaa tällä hetkellä, joten en asiaa murehdi :). 

Kiitos vertaistuesta. Helpottaa kuulla samassa tilanteessa olevia :)

Ap

Vierailija
29/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse olen raskaana ja minulla on astma. Ensin panikoiduin täysin ja itkeskelinkin, mutta sitten järki voitti. En voi mitään sille, jos sairastun. Tottakai pidän hygieniasta hyvää huolta. Tauti voi tosin kohdallani olla vakava, astman takia.

Vierailija
30/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kulje onneksi joukkoliikenteessä, kun olen kotiäitinä. Hanskoja voisin alkaa pitämään kaupassa. Ei kai tätä tilannetta auta seurata, kuin päivä kerrallaan. Synnytyskin lähestyy. Pelottaa, että mikä tilanne sairaaloissa on sitten. Varsinkin täällä Etelä-Suomessa. Maalailen päähäni vain mielikuvia, jotka vastaavat noita Kiinan sairaalan oloja.

Ap

Nyt on kyllä oudoin syy kuultu joukkoliikenteen käyttämättömyyteen. Kotiäitiys.

Saa kotiäitikin poistua kotoa. Jopa silloin kun on koronavirusepidemia. Vai elätkö kuplassa tartunnan pelossa?

Vierailija
31/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käske muhammedin pestä kädet kun tulee kotiin raskaan työpäivän jälkeen

Vierailija
32/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa.

Vierailija
33/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kulje onneksi joukkoliikenteessä, kun olen kotiäitinä. Hanskoja voisin alkaa pitämään kaupassa. Ei kai tätä tilannetta auta seurata, kuin päivä kerrallaan. Synnytyskin lähestyy. Pelottaa, että mikä tilanne sairaaloissa on sitten. Varsinkin täällä Etelä-Suomessa. Maalailen päähäni vain mielikuvia, jotka vastaavat noita Kiinan sairaalan oloja.

Ap

Nyt on kyllä oudoin syy kuultu joukkoliikenteen käyttämättömyyteen. Kotiäitiys.

Saa kotiäitikin poistua kotoa. Jopa silloin kun on koronavirusepidemia. Vai elätkö kuplassa tartunnan pelossa?

Joo katkesi ajatus tuossa joukkoliikenteen ja kotiäitiyden välissä. En tarkoittanut noin. Ehkä olen ollut hieman varovaisempi liikkumaan nyt.

Ap

Vierailija
34/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pidetään tosi hyvää huolta odottavista äideistä ja varjellaan synnärilläkin äitiä ja vauvaa tarkasti. Jos vielä haluat varmistella käsienpesun lisäksi jotain, desinfioi kotona vessan painikkeet, ovenkahvat, hanat, näppäimistöt jne. Kaikki sujuu hyvin, odotusaikana kehosi on kuitenkin lapsen puolella :)

Vierailija
35/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarissa oli että vaarallisin kuuskymppisille miehille joilla jokin perussairaus tai jotka tupakoivat.

Vierailija
36/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

on mutta kukaan ei vaan ole noin tyhmä kuin sinä :D kärpäsestä härkänen

Vierailija
37/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja tällä tarkoitin ap:n kysymystä että "eikö tällä ole muita samaasa tilanteessa olevia"

Vierailija
38/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

typerin ihmisten turhaa hysteriaa

Vierailija
39/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin, kun täälläkin lukee näitä juttuja niin minusta tuntuu, etten taida olla ainoa jota huolestuttaa.

Ap

Vierailija
40/70 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkkokaupasta saa hopeanvärisen kokopuvun hupulla ja hanskoilla. Silmille on mallissa jätetty reiät. Voi se virus tulla silmienkin kautta. Siitä verenkierron mukana sikiöön. Voit saada korovauvan. Mieti sitä.

kaljavauva :D