Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rajoittuneet porvariystävät

Vierailija
30.01.2020 |

Mulla on pari pitkäaikaista ystävää, joiden seura on alkanut tuntua jossain määrin ahdistavalta. Nämä ystäväni ovat hyvistä kodeista (toisin kuin minä) ja elävät hyvin tasapainoista ja konservatiivista elämää.

Mitä vanhemmaksi tulemme, sitä rajoittuneempia ystäväni tuntuvat olevan. Heillä on aika tarkat ja sovinnaiset käsitykset siitä, millaiset asiat ovat hyviä ja tavoiteltavia, millaista elämää tulisi elää, kuinka ratkaista ongelmia, jne. Kaikki on kovin rationaalista ja täydellistä. Jopa makuasioissa heillä tuntuu olevan käsitys siitä, mitkä valinnat (sisustus, muoti, kirjallisuus, ravinto) ovat oikeita ja hyväksyttyjä, mitkä juntteja.

Ystäväni kaiketi ajattelevat, että olen heidän kanssaan samalla aaltopituudella näissä asioissa. Näin ei kuitenkaan ole, en vaan viitsi tuoda omia mielipiteitäni, kokemuksiani ja ajatuksiani esiin, koska ne ovat liian kaukana heidän maailmastaan, vääriä tai kummallisia.

Nämä ystävät ovat kuitenkin olleet rinnallani kaikissa elämänvaiheissa, jonka vuoksi en oikein haluaisi ottaa etäisyyttäkään. Mutta toisaalta mieli tekisi, kun en tunne oloani niin kotoisaksi. Mitä sinä tekisit tai olet tehnyt vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne semmoiset ystävät vaan jäi kelkasta yks toisensa jälkeen. Mitä semmoisilla ystävillä edes tekee? Jos se on noin pinnallista, ei siitä hirveesti iloa voi olla oikeassa elämässä. Oikeat ystävät arvostaa sun valintoja vaikka ne ois erilaisia ku omansa.

Vierailija
2/10 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistavaa .. itse katkaisin välit kun en piitannut eräästä jolle kävi vain tietyt tiukat arvot. Ei tykännyt työttömistä, ihan sama oli hälle mikä syy siellä taustalla oli. En itse ole työtön mutta autan työkseni heitä niin sattui tämän henkilön sanat kun hän ei selkeästi yhtään ymmärtänyt mistä puhui.

Ja kyllä, kerroin mitä kaikkea koin. Ei kiinnostanut, työtön oli työtön ja piste.

Vaatteet määritti samantien ihmisen koko maailmankuvan! Merkkiä niiden olla pitää viimesen päälle muuten oli tylsä ja jopa tyhmä..

Tavoitella piti korkealle ja kovaa kuulemma. Aina joku projekti käynnissä. Jos muilla ei koko aikaa ollut olivat he saamattomia ja elämänhallinta oli huonoa.

Hänen asunnostaan puhumattakaan. Viimeisimmät trendit ja joka sisusti oman maun mukaan oli hänen mielestään jälkeenjäänyt.

Onneksi tosiaan ei ole enää lähipiirissäni.

Ja sinulle ap toivotan voimia ja tsemppiä. Vaikea tässä on lähteä suosittelmaan mitään muuta kuin että kannattaa nostaa kytkintä. Nopeasti. Löydät parempiakin ystäviä pintaliitäjien tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin käsitys aikuistumisesta on tuo, että elämää aletaan elää tiettyjen kapeiden normien puitteissa ja samalla paheksutaan heitä, jotka eivät noudata samanlaista elämäntapaa. On tärkeää, että asiat näyttävät ulospäin hyvältä ja sellaiselta, kuten "kuuluu". Toisille taas käy vuosien myötä päinvastoin, eli nuorena joustamaton ja konservatiivinen tyyppi voi keski-ikäisenä olla hyvinkin joviaali elä ja anna toisten elää -ihminen.

Koska et enää tunne oloasi kotoisaksi ystäviesi seurassa, niin suosittelen ainakin ottamaan etäisyyttä. Jos he alkavat penätä sinulta syytä hajuraon ottamiseen, niin voit sanoa, että oma ajatus- ja arvomaailmasi on sen verran heistä poikkeava, että et oikein ole varma, onko teillä enää kovin paljoa yhteistä. He saattavat ottaa sen henkilökohtaisena loukkauksena mutta sinä et voi olla heidän loukkaantumisestaan vastuussa. Ethän tuollaisen perustelun esittämällä mitenkään arvostele heidän persooniaan vaan toteat vain olemassa olevan tosiasian. Toisaalta voi käydä niin, että sanottavasi kuultuaan he, tai ainakin jompikumpi heistä, voi alkaa miettiä tarkemmin omaa käytöstään ja asennoitumistaan. Ihminen ei aina itse tiedosta omaa asenteellisuuttaan ja havahtuu vasta sitten, kun joku ulkopuolinen ottaa asian puheeksi.

Vierailija
4/10 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ystäväsi ovat aitoja ja kertovat mitä ajattelevat, ja sinä olet se feikki ja myötäilijä, joka ei viitsi tuoda esiin omia mielipiteitään, kokemuksiaan ja ajatuksiaan.

Mitähän sinusta pitäisi ajatella?

Vierailija
5/10 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kateellinen. Koeta toeta.

Vierailija
6/10 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ystäväsi ovat aitoja ja kertovat mitä ajattelevat, ja sinä olet se feikki ja myötäilijä, joka ei viitsi tuoda esiin omia mielipiteitään, kokemuksiaan ja ajatuksiaan.

Mitähän sinusta pitäisi ajatella?

Tämä kuulostaa karulta mutta on totta. Ap mielistelee jmyötäilee ystäviään(?), jotta he eivät hylkäisi häntä, kun hän on erilainen. Nyt pohtii kumminkin, hylkäisikö itse heidät, kun ei halua tulla hylätyksi olemalla oma itsensä. Koska, jos nämä "poroporvarit" todella ovat sellaisia kuin ap kuvailee, eivät he häntä kauaa katselisi. Vähintään päivittelisivät keskenään ap:n selän takana. Ei kukaan sellaisia "ystäviä" tarvitse.

Ap, ei tuo kertomasi edes kuulosta ystävyyssuhteelta. Siihen kuuluu aitous ja rehellisyys.

7/10 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla varsin nuoria. Appeni kuuluu suomen rikkaimpiin ihmisiin ja ei ole ravintonsa eikä muodin suhteen tarkka. Tuonne se painui metsään vislaillen puhki kuluneissa vaatteissa tänäkin aamuna. 

Vierailija
8/10 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa jos ihmisarvon lunastamiseen tarvitaan merkkivaatteita, kalliita viinejä, itämaisia tuhansien eurojen mattoja ja tiettyjä huonekaluja.

Kertoo enemmänkin vaatijan sielun tyhjyydestä. Näiden mielestä varmaan 98%:llä maailman ihmisistä ei siis ole ihmisarvoa?

Vierailija
9/10 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

“Porvarit”! Ihanan 1918-laista!

Vierailija
10/10 |
31.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ajattelin ihan samaa omista ystävistäni eilen. Ei ole oikein mitään yhteistä, kun pyöritään ihan eri piireissä nykyään. Pitävät myös piirinsä aika tiukasti itsellään: en tunne heidän läheisistään tai ystävistään ketään. He tuntevat minun koko sukuni, koska olen heidät siellä esitellyt.