Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan jollain toisella menisi oppia työsi?

Vierailija
30.01.2020 |

Ainakin sille tasolle, että voisi tehdä työsi (lähes) itsenäisesti? Joskus mietin ravintolahommissa, että joku voisi tunnin perehdytyksellä tehdä osan vuoroista ja taas jotkin vastuuvuorot olisivat tarvinneet ehkä parin kuukauden perehdytyksen ihmisestä ja kokemuksesta riippuen. Toisaalta taas tietynlaisilta luonteilta kymmenien työntekijöiden hallinnointi ja kaiken muunkin pitäminen hallinnassa ei onnistuisi edes vuosien jälkeen. Toisaalta aloitin itse muutama viikko sitten it-alan hommat, joihin yleisellä tasolla parin vuoden koulutus, enkä osaa vieläkään omaa tehtävääni (eikä sitä odotetakaan) :D

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni meni vuosi nähdä vuodenkierron aikana kaikki erilaiset työtehtävät. Toisena vuonna muisti, että ai joo tää juttu. Kolmantena vuonna pystyi jo kehittämään työtä järkevästi.

Varmaan joku puolessa vuodessa pystyy tuohon kaikkeen. Tai nopeammin. Mutta minä en ole kaikkitietävä. Aika moni näyttää työpaikoilla olevan.

Vierailija
22/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi eikä pysty tekemään työtäni, jos häneltä puuttuu kokonaan alan koulutus.

Ei ole osaamista, ei mitään pohjatietoja eikä myöskään lakisääteistä lupaa eikä oikeutta tehdä minun tekemääni työtä.

Kysyttiin "Kuinka kauan jollain toisella menisi oppia työsi?"

ja sinä tulet selittämään että ei voi eikä pysty ynnä muuta jotka kaikki oppisi/saisi hankittua sen ajan kanssa lakisääteistä lupaa myöten. Oletko kenties poliitikko kun tekstiä tulee, mutta kysymykseen ei vastata?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apinakin pystyisi tekemään duunini

Vierailija
24/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on sopiva koulutus tehtävään, niin ehkä puoli vuotta. sen verran meni itselläni suunnilleen, että opin työni suunnilleen. Tosin koko ajan opin lisää. Jos koulutusta ei ole niin saattaisi mennä kauankin. Ei ole sellainen työ, mitä kuka tahansa osaisi tehdä.

Vierailija
25/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija, TE-toimisto. Täydeksi perehtymisajaksi on laskettu noin 6kk, itsenäiseen työhön kiinni pääsemiseen riittää vähemmänkin. Työ tehdään ainakin meillä tiimeittäin, joten aina voi kysyä muilta neuvoa.

Toimintaprosessin haltuunottamiseksi ja erityisesti työttömyysturvalain ja muiden asiaan liittyvien byrokratiakiemuroiden vuoksi riittävä perehtymisaika on kuitenkin tärkeä.

Vaikka puoli vuotta pitäisi riittää, ei työtä kuitenkaan voi tehdä kuka tahansa; esim. englanninkielen taitoa tarvitaan kv-asiakkaiden kanssa päivittäin. Jos sitä ei ole, on työ hankalaa. Lisäksi jos oikeinkirjoitussäännöt ja ylipäänsä sujuva tekstintuottaminen on täysin hukassa, on vaikeaa tuottaa uskottavaa lakiasioihin liittyvää viestintää. Myös asiakaspalvelutaidoton löytänee paikkansa jostain muualta.

Vierailija
26/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään muutama vuosi + it-alan pidemmät opinnot päälle. Olen it-firmassa buukkarina eli varaan myyjillemme tapamisia puhelimitse. Tuotteita ja palveluja on useita, joten uuden kamppanjan alkaessa pitää opetella perusasiat tuotteesta. Spiikit kehittelen itse ja käyn vastuumyyjän kanssa läpi. Pitää osata olla puhelimessa mukava mutta vakava, eikä asiaa sa oksentaa asiakkaan korvaan. Pitää osata antaa asiakkaan puhua. It-puolen perusteet ja termit pitää osata. Hyvä kirjoitustaito on maileissa tärkeää, antaa huonon kuvan firmasta, jos tekstit on sinne päin. Pitää osata käyttää useita tietojärjestelmiä, kuten CRM-järjestelmää. Täytyy osata ymmärtää yrityksien prosesseja ja yrityksen eri henkilöiden (ceo, cio, cfo) intressejä liittyen eri it-järjestelmiin ja palveluihin. Ylipäänsä pitää olla melko sivistynyt, kun keskustelee puhelimessa 100m€ liikevaihdon omaavan yrityksen toimarin kanssa, mitä tiedolla johtaminen tarkoittaa ja mitä hyötyjä siitä voisi saada irti juuri heidän yrityksessään. Pelkällä peruskoulupohjalla tämän työn tekeminen viikon opastuksella = ei tulisi mitään. Niin ja asiakkaani ovat 99,9% mukavia. Ilmeisesti lehtimyynnissä ihan tuohon lukemaan ei päästä.

Vierailija
27/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaisin kouluttaa klooniani, kestäisi muutamia kuukausia, että tarpeeksi suuri osa asioista on ehtinyt tulla vastaan.

Vierailija
28/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu perehdytyksen tasosta ja aikaisemmasta kokemuksesta, mutta muutamassa viikossa on riittävän hyvä, kehittyy koko ajan paremmaksi.

Ja olen olevinaan asiantuntijatyössä.

Vierailija
29/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen taiteellisella alalla, jossa ei riitä harjoittelu vaan vaaditaan tiettyjä ominaisuuksia, että sitä voi tehdä. Eli ihmisestä riippuen joku voi jo osata ja toinen ei kykene siihen ikinä.

Vierailija
30/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 20 vuotta, harrastuksesta tuli ammatti.

Vierailija
31/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koodarina 20 vuotta ja joka vuosi ammattitaito parantunut. Sitä ennen 10 vuotta harrastuksena. Eli 30 vuotta kun treenailee niin pääsee samalle tasolle, edellyttäen että on sama lahjakkuustaso kuin minulla.

Jollain tasolla näitä hommia voi toki tehdä jo aikaisemminkin.

Vierailija
32/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa viikko, toki nopeammin jos oikein kunnolla tiivistäisi ja pitäisi pika perehdytyksen.

Perehdytys siis kestää sen 4-5 päivää, ja sen jälkeen työtä tehdään itsenäisesti ilman valvontaa.

Vierailija
33/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni luulee työnsä olevan jotenkin ainutlaatuisen vaikeata, vaikka ne voi tehdä melkein kuka vain....

Kukaan ei ole korvaamaton. Monissa paikoissa on kirjoitettu ylös prosessit miten asiat tehdään. Jonkun kupsahtaessa voidaan paperien avulla tehdä tehtävät.

Vierailija
34/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi soveltuvaa maisterintutkintoa ja 13 vuoden monipuolinen työkokemus erittäin vaativalta alalta. Sanoisin että vähintään 10v, jos hyvin keskitetysti opiskelisi eniten tarvitut asiat ja kävisi myös opintojen ohella alan vastaavissa töissä. Työssä tarvitsee sekä monipuolista teoriatietoa että kokemusta vastaavista hommista.

Vierailija
35/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari tuntia. Olen lastentarhanopettaja.

Vierailija
36/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa myös mitä teette!

Vierailija
37/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla ylempi korkeakoulututkinto. Lisäksi työnantaja kouluttaa tehtäviin ja työ on jatkuvaa työssä oppimista ja työn ohessa itseiatä opiskelua. Että pääsee tälle asiantuntijatasolle, jolla olen niin ylempi korkeakoulututkinto + 3-6 vuotta kokoaikaista työntekoa riippuen työtehtävistä.

Vierailija
38/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari-kolme vuotta ja sitten alkaa pärjäämään yksin melko hyvin. Kokemus tuo lisää oppia koko ajan.

Vierailija
39/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 40 vuotta. Harjoittelu pitää aloittaa jo lapsena, olla taipumuksia sekä käsillä tekemiseen että matematiikkaan ja kielipääkin pitää olla kunnossa että selviää englannin-, ruotsin- ja saksankielisestä ammattikirjallisuudesta.

Niin, ja kemiankin pitää jonkin verran kiinnostaa, ja siunatuksi lopuksi olla armoitettu supliikkihenkilö ja esiintyjä.

Taide-/ käsityöalan johto- ja suunnitteluhommat.

Vierailija
40/141 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni luulee työnsä olevan jotenkin ainutlaatuisen vaikeata, vaikka ne voi tehdä melkein kuka vain....

Kukaan ei ole korvaamaton. Monissa paikoissa on kirjoitettu ylös prosessit miten asiat tehdään. Jonkun kupsahtaessa voidaan paperien avulla tehdä tehtävät.

Melkein kuka vain...pystymetsästä

- hammaslääkäriksi tekemään juurihoitoja ja oikomisia

- sinfoniaorkesteriin ensiviulistiksi

-konserttipianistiksi

-kirurgiksi

-lentokapteeniksi

-lintujen tunnistajaksi & rengastajaksi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi