Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies tuhlaa vaikka ei olisi varaa

Vierailija
30.01.2020 |

Ostelee siis veikkauksia ja lehtien irtonumeroita monta kertaa viikossa. Pienillä tuloilla elämme ja olen useaan kertaan maininnut ja jopa joutunut kehottamaan ettei tuhlaile koska ei ole varaa. Hetken toimii mutta sitten taas sama alusta. En toedä mitä tekisin.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaistettuna tuollaisiin ei ole varaa ja se on sitten jostain tärkeämmästä pois. Ap

Niin mistä tärkeämmästä? 

Ex-mieheni oli juurikin tuollainen. Piti saada kaiken maailman krääsää ja se oli ruoasta pois. Olin itse töissä ja hän työtön ja minulla oli siihen aikaan todella pieni palkka. Hän on syystä ex. Nykyinen mies on onneksi järkevä rahan käytössä

Vierailija
22/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa, sinusta siis pitäisi säästää.

Meillä on vähän sama ongelma, vaikka emme ole pienituloisia. Minä olen sitä mieltä, että ylimääräinen pitää säästää. Miehen mielestä kuluttaa. Hän on sitä mieltä, että jos jokin hajoaa, niin sitten ostetaan luotolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm...olisihan se mielenkiintoista jos tämän parisuhteen toinen osapuoli osallistuisi keskusteluun ja esittäisi oman näkemyksensä mistä esim. ap voisi säästää.

Vierailija
24/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä veikkausta elinehtona tehdä monta kertaa viikossa koska tappiolle siinä jää. Ennemmin säästöön jos esim jokin kodinkone hajoaa tai tulee yllätysmenoja. Ap

Mikä on sinun panoksesi säästöihin?

Vierailija
25/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Laitatte molemmille oman budjetin, ei mitaan yhteisia rahoja eika yhteista "talouskassaakaan" ruokiin. 

Jos vaikka miehen viikkobudjetti on 50 euroa ja han torsaa siita 30 veikkauksiin ja irtonumeroihin, niin ostakoot sitten ruokansa 20 eurolla viikoksi. 

Ei tuo taida muuten rahan arvoa oppia. 

Vai että ihan "torsaa". Näitä viitsi edes lukea kun ei voi käyttää ääkkösiä ja öökkösiä.

No ei sun olekaan pakko lukea. :) 

En mina voi skandeiksi muuttua, enka tasan tarkkaan ala kopioimaan niita kirjaimia edellisista kommenteista joka kerta vaan sen takia, etta saisin sinut lukemaan mun kommentteja :D 

Boomereiden ATK-taidot. :D

”ATK-taidot”...? 😂

Vierailija
26/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Laitatte molemmille oman budjetin, ei mitaan yhteisia rahoja eika yhteista "talouskassaakaan" ruokiin. 

Jos vaikka miehen viikkobudjetti on 50 euroa ja han torsaa siita 30 veikkauksiin ja irtonumeroihin, niin ostakoot sitten ruokansa 20 eurolla viikoksi. 

Vai että ihan "torsaa". Näitä viitsi edes lukea kun ei voi käyttää ääkkösiä ja öökkösiä.

En mina voi skandeiksi muuttua, enka tasan tarkkaan ala kopioimaan niita kirjaimia edellisista kommenteista joka kerta vaan sen takia, etta saisin sinut lukemaan mun kommentteja :D 

En ole boomer, vaan x-sukupolvea. Kaytan toissani tietokonetta paivittain.

Tiedan myos, etta saisin ne skandit ctrl+numeroyhdistelman takaa, siihenkin olen liian laiska. Enka tosiaankaan ala konfiguroimaan mun nappaimistoa siten, etta saisin siita "suorilta" ne skandit, silla se sekoittaa muitten merkkien jarjestyksen ja kirjoitan kymmensormijarjestelmalla eli olen nyt tottunut tahan eurooppalaiseen nappikseen. Tuntuisi vahan turhan hankalalta siihen nahden, etta joku turpo ei jaksa lukea mun kommentteja ilman skandeja, hmm? :) 

Olikohan sitten muuta, milleniaali? 

Vierailija
27/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Määrittele boomereiden syntymävuodet. 

Pieleen menee.

ohis

Vierailija
28/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä veikkausta elinehtona tehdä monta kertaa viikossa koska tappiolle siinä jää. Ennemmin säästöön jos esim jokin kodinkone hajoaa tai tulee yllätysmenoja. Ap

No ei se elinehto ole toki mutta monelle arjen piristys. Samoin kuin aikakauslehdet. Aika ankeaa olisi elämä jos tuollaisiakaan ei saisi koskaan koska täytyisi pihistää. Ja ymmärrän tilanteessa jossa vaihtoehdot on että saadaanko koko kuuksi perheelle ruokaa vai ei, niin silloin ei toki pistetä ketään nälkää näkemään veikkausten ja lehtien takia. Mutta jos kaikki oikeasti välttämätön saadaan, ja kyse on vain jostain säästämishalusta, niin se on ihan eri juttu. Itse esim. en harrasta säästämistä ollenkaan, kaikki saa mennä mitä tulee. Mutta onneksi asun yksin joten ei ole kenelläkään nokan koputtamista kulutukseeni.

Vierailija
29/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vähän sama ongelma, vaikka emme ole pienituloisia. Minä olen sitä mieltä, että ylimääräinen pitää säästää. Miehen mielestä kuluttaa. Hän on sitä mieltä, että jos jokin hajoaa, niin sitten ostetaan luotolla.

Sepä se tässä onkin, kun tarvitaan erilaisia kuluttajia. Mitä siitä tulisi, jos kaikki vain säästäisi? Mistä esim. veikkaus saisi varoja siihen työhön mikä auttaa monia heikompi osaisia?

Vierailija
30/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus kaikessa, ennenkaikkea. Ei veikkauksiin tarvitse kymppejä tai satasia viikossa tuhlata. Ainakin jos köyhä ennestään.

Vierailija
31/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohtuus kaikessa, ennenkaikkea. Ei veikkauksiin tarvitse kymppejä tai satasia viikossa tuhlata. Ainakin jos köyhä ennestään.

Eiköhän jokainen saa omia rahojaan tuhlata tasan mihin haluaa.

Vierailija
32/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaistettuna tuollaisiin ei ole varaa ja se on sitten jostain tärkeämmästä pois. Ap

Niin mistä tärkeämmästä? 

Ex-mieheni oli juurikin tuollainen. Piti saada kaiken maailman krääsää ja se oli ruoasta pois. Olin itse töissä ja hän työtön ja minulla oli siihen aikaan todella pieni palkka. Hän on syystä ex. Nykyinen mies on onneksi järkevä rahan käytössä

Joka aterialla ei ollut seitsämään eri sorttia ja iltasuklaat, sidukat ja sipsit jäi kauppaan?

Vierailija
33/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se elinehto ole toki mutta monelle arjen piristys. Samoin kuin aikakauslehdet. Aika ankeaa olisi elämä jos tuollaisiakaan ei saisi koskaan koska täytyisi pihistää. Ja ymmärrän tilanteessa jossa vaihtoehdot on että saadaanko koko kuuksi perheelle ruokaa vai ei, niin silloin ei toki pistetä ketään nälkää näkemään veikkausten ja lehtien takia. Mutta jos kaikki oikeasti välttämätön saadaan, ja kyse on vain jostain säästämishalusta, niin se on ihan eri juttu. Itse esim. en harrasta säästämistä ollenkaan, kaikki saa mennä mitä tulee. Mutta onneksi asun yksin joten ei ole kenelläkään nokan koputtamista kulutukseeni.

Itse olen huomannut, että raha-arpaa huomattavasti parempi arjen piristys on se, ettei kuukauden peruskulutus ole aina ihan säkkiä myöden. Tällöin voi hyvällä omalla tunnolla välistä ottaa jotain ekstraa kaupasta tai istahtaa kahville, jos siltä tuntuu.

Harvemmin toistuvat menot menevät omalta tililtä, niin ei tarvitse pitää "kärvistelykuukautta" autovakuutuksen vuoksi. Jos pärähtää joku yllättävä pakollinen meno, menee se myös sieltä toiselta tililtä.

Elämäni vaikuttaa varmasti monesta hieman vaatimattomalta, mutta se on ainakin huoletonta. Ja jos minulla olisi ollut oikeasti isompaan luksukseen varaa, niin huomaisin sen kyllä, kun johonkin nurkkaan alkaisi kertyä liikaa rahaa. Toistaiseksi siitä ei ole ollut huolta.

Vierailija
34/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se tässä onkin, kun tarvitaan erilaisia kuluttajia. Mitä siitä tulisi, jos kaikki vain säästäisi? Mistä esim. veikkaus saisi varoja siihen työhön mikä auttaa monia heikompi osaisia?

Toivoisin, että rikkailta veroina, eikä muilta huono-osaisilta (kuten nyt usein tapahtuu)

Vierailija
35/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

En ole boomer, vaan x-sukupolvea. Kaytan toissani tietokonetta paivittain.

Tiedan myos, etta saisin ne skandit ctrl+numeroyhdistelman takaa, siihenkin olen liian laiska. Enka tosiaankaan ala konfiguroimaan mun nappaimistoa siten, etta saisin siita "suorilta" ne skandit, silla se sekoittaa muitten merkkien jarjestyksen ja kirjoitan kymmensormijarjestelmalla eli olen nyt tottunut tahan eurooppalaiseen nappikseen. Tuntuisi vahan turhan hankalalta siihen nahden, etta joku turpo ei jaksa lukea mun kommentteja ilman skandeja, hmm? :) 

Olikohan sitten muuta, milleniaali? 

Näihin sun viesteihin on nyt vastannut jo muutkin kuin minä. T. Nainen 55v

Vierailija
36/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ratkaisu:

- yhteinen taloustili

- molemmat tallettavat tiipäivänä sovitun summan, joka riittää sen kuun asumiskuluihin, ruokaan ja mahdolliseen yhteiseen autoon

- jos tulee yllätysmeno (esim auto hajoaa), toinen maksaa luottokortilla ja toinen korvaa osuutensa sovitusti

- kaikki muu on omaa rahaa, jolla saa tehdä mitä tykkää.

Toimii.

Vierailija
37/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen huomannut, että raha-arpaa huomattavasti parempi arjen piristys on se, ettei kuukauden peruskulutus ole aina ihan säkkiä myöden. Tällöin voi hyvällä omalla tunnolla välistä ottaa jotain ekstraa kaupasta tai istahtaa kahville, jos siltä tuntuu.

Harvemmin toistuvat menot menevät omalta tililtä, niin ei tarvitse pitää "kärvistelykuukautta" autovakuutuksen vuoksi. Jos pärähtää joku yllättävä pakollinen meno, menee se myös sieltä toiselta tililtä.

Elämäni vaikuttaa varmasti monesta hieman vaatimattomalta, mutta se on ainakin huoletonta. Ja jos minulla olisi ollut oikeasti isompaan luksukseen varaa, niin huomaisin sen kyllä, kun johonkin nurkkaan alkaisi kertyä liikaa rahaa. Toistaiseksi siitä ei ole ollut huolta.

Niin, ne naisten omat kahvit ja ekstratko on niitä parempia ekstroja?

Vierailija
38/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin, että rikkailta veroina, eikä muilta huono-osaisilta (kuten nyt usein tapahtuu)

Kyseinen verolaji (ansiotulojen verotus) on kuutisen prosenttia kaikista Suomessa kerättävistä veroista ja suurimmat verokertymät Suomessa ovat arvonlisävero ja kuntien tulovero, joten eiköhän ne rikkaat kuitenkin maksa enemmän veroina kuin huono-osaiset.

Vierailija
39/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkos se ap tuo sitä rahaa talouteen? Voitko vastata? 

Vierailija
40/44 |
30.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne naisten omat kahvit ja ekstratko on niitä parempia ekstroja?

Jollekin se "ekstra" voi olla vaikka sitten se raha-arpa (mitä en sinänsä ymmärrä, kun siinä useimmiten pettyy kuin ilahtuu, kahvista nauttii aina) Vastaus oli lähinnä tuohon "kaikki menee, mitä tulee".

Eikä se ekstra tarkoita pelkästään itselle, sama se on lasten kanssa. Mukavampi antaa lapselle rahaa "turhaan", kun tietää, että siihen on varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä