Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL:n selvitys: Toimeentulotukea saavilla nuorilla mielenterveysongelmia moninkertaisesti muihin samanikäisiin verrattuna

Vierailija
29.01.2020 |

Aktiivimallit ja karenssit ilmeisesti parantaa nämä ihmiset vai kuinka hallitus?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on järkyttävää.

Näillä ihmisillä ei ole ketään tahoa, joka eduskunnassa ajaisi heidän asiaa. Kaikki tietävät heidän olemassaolostaan, mutta ilmeisesti toivovat heidän kuolevan pois, jotta tämä kiusallinen ongelma ratkaisisi itse itsensä.

Tämä on todella järkyttävää ja voi kohdata ketä tahansa.

Mun työkaveri 40v kirvesmies putosi vapaa-ajalla katolta ja kosketti jalkansa ja oikean käden, useita leikkauksia ja yksi paha hoitovirhe. Liikkui kainalosauvoilla ja oikea käsi toiminta kyvytön ja silti taisteli työkyvyttömyyseläkkeestä yli 6v.

Ja kun sairauspäiväraha loppui, eikä päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, niin mistään ei saanut rahaa, tt-tuen esti vanhemmilta peritty kesämökki, jota hän ei saanut myytyä ja yksikään työnantaja ei olisi häntä työllistänyt, jotta saisi työtyömyyspäivärahaa ja firma otti hyväähyvyyttä töihin, muistaakseni puoleksi vuodeksi, jotta pääsi työnhakijaksi ja sai työtyömyyspäivärahaa. Mutta näin hyvä tuuri ei kaikilla ole, että yritys palkkaa työkyvyttömän töihin.

Mulla myös vähän samanlaisen onnettomuuden jälkeen oikea käsi paskana, yritetty leikata monta kertaa mutta leikkaukset eivät ole onnistuneet. Olen ollut yli 5v kuntoutustuella. Olisi katastrofi koko perheelle jos joutuisin työkkärin rahoille, mitään toimeentulotukea ei todellakaan saataisi. Tämä on todella stressaavaa odottaa päätöksiä ja lähetellä lausuntoja muutaman kk välein ja jännittää evätäänkö hakemus. Jos työttömäksi joutuisin niin kukaan ei ikimaailmassa palkkaisi minua yhtään mihinkään, terveitäkin on työttömänä.

Voisitko tehdä esim. puhelinmyyntityötä?

Ohis: monille on arvovalinta olla työtön vs. häiriköidä ihmisiä heidän kotonaan ja heidän vapaa-ajallaan.

Vierailija
42/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus, kissan villat. Ihan puhdas laiskuus ja selkärangattomuus siinä on syynä. Viinaa ja dullaa jaksetaan kyllä kiskoa.

Ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kivaa olla tuossa tilanteessa jossa ei pysty töihin eikä otettaisi mutta ei pääsee eläkkeelle vaan pidetään työttömyystuella ja aktiivimallilla vielä potkitaan lisää. Turha ihmetellä jos joka päivä miettii kuolemaa ja miten sen saavuttaisi.

Vierailija
44/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus, kissan villat. Ihan puhdas laiskuus ja selkärangattomuus siinä on syynä. Viinaa ja dullaa jaksetaan kyllä kiskoa.

Tätähän se on kun kaikkialla korostetaan miten ihminen ei ole vastuussa edes itsestään, vaan kyllä valtion tukiverkot hoitaa.

"Sosiaalisten tilanteiden pelko" estää millä tahansa työpaikalla olon tai julkisen liikenteen käytön, mutta sama vaiva ei mystisesti estä samaa ihmistä kaveeraamasta äänekkäästi koko lähiön ja ventovieraiden kanssa ostarilla ja terassilla notkuessaan.

Vierailija
45/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki pitää lopettaa koska se ajaa nuoret mielenterveysongelmiin.

Vierailija
46/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan kuitenkin niin, että mielenterveysongelmaiset tarvitsevat toimeentulotukea, eikä toimeentulotuki aiheuta mielenterveysongelmia.

Mielenterveysongelma on muuten aivan kamala sana. Ne on SAIRAUKSIA, ei mitään ongelmia tai pulmia mitkä pystyy ratkomaan.

Vierailija
47/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on kun kaikkialla korostetaan miten ihminen ei ole vastuussa edes itsestään, vaan kyllä valtion tukiverkot hoitaa.

"Sosiaalisten tilanteiden pelko" estää millä tahansa työpaikalla olon tai julkisen liikenteen käytön, mutta sama vaiva ei mystisesti estä samaa ihmistä kaveeraamasta äänekkäästi koko lähiön ja ventovieraiden kanssa ostarilla ja terassilla notkuessaan.

Kännissä ei ihmiset pelota, mutta töihin ei voi mennä humalassa. Mietippä sitä!

Vierailija
48/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Evätään toimeentulotuki nuorilta niin eivät sairastu mielenterveysongelmiin.

Vierailija
49/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on järkyttävää.

Näillä ihmisillä ei ole ketään tahoa, joka eduskunnassa ajaisi heidän asiaa. Kaikki tietävät heidän olemassaolostaan, mutta ilmeisesti toivovat heidän kuolevan pois, jotta tämä kiusallinen ongelma ratkaisisi itse itsensä.

Tämä on todella järkyttävää ja voi kohdata ketä tahansa.

Mun työkaveri 40v kirvesmies putosi vapaa-ajalla katolta ja kosketti jalkansa ja oikean käden, useita leikkauksia ja yksi paha hoitovirhe. Liikkui kainalosauvoilla ja oikea käsi toiminta kyvytön ja silti taisteli työkyvyttömyyseläkkeestä yli 6v.

Ja kun sairauspäiväraha loppui, eikä päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, niin mistään ei saanut rahaa, tt-tuen esti vanhemmilta peritty kesämökki, jota hän ei saanut myytyä ja yksikään työnantaja ei olisi häntä työllistänyt, jotta saisi työtyömyyspäivärahaa ja firma otti hyväähyvyyttä töihin, muistaakseni puoleksi vuodeksi, jotta pääsi työnhakijaksi ja sai työtyömyyspäivärahaa. Mutta näin hyvä tuuri ei kaikilla ole, että yritys palkkaa työkyvyttömän töihin.

Mulla myös vähän samanlaisen onnettomuuden jälkeen oikea käsi paskana, yritetty leikata monta kertaa mutta leikkaukset eivät ole onnistuneet. Olen ollut yli 5v kuntoutustuella. Olisi katastrofi koko perheelle jos joutuisin työkkärin rahoille, mitään toimeentulotukea ei todellakaan saataisi. Tämä on todella stressaavaa odottaa päätöksiä ja lähetellä lausuntoja muutaman kk välein ja jännittää evätäänkö hakemus. Jos työttömäksi joutuisin niin kukaan ei ikimaailmassa palkkaisi minua yhtään mihinkään, terveitäkin on työttömänä.

Voisitko tehdä esim. puhelinmyyntityötä?

Taitaisi sekin olla niin toimistotyömäistä että ei onnistuisi kokoaikaisesti. Muutenkin olen sitä mieltä että puhelinmyynti ja feissarin työt pitäisi kieltää. Hirveää ihmisten ahdistelua. En varmaan tienaisi siinä yhtään mitään koska en halua tuputtaa kenellekään mitään ja niissä on usein provisiopalkka.

Vierailija
50/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
51/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki nimenomaan aiheuttaa mielenterveysongelmia. Kahdesti olen sille joutunut, ja se iskee ihmisen niin syvään kyykkyyn, että mt-ongelmat, kuten vaikka masennus, selittyvät monen kohdalla suurelta osin sillä. Tuki vie ihmiseltä toivon, ja Kelalle siirtynyt käsittely on vain vahvistanut sitä mielikuvaa, että kasvotonta, kafkamaista byrokratiaa vastaan taistelu on turhaa. Kyllä se hankaloittaa elämää huomattavasti, jos ei voi luottaa edes  siihen, että elämä jatkuu ensi kuussa. Pelkotilat, ahdistus ja unettomuus iskevät ekana, ne vievät toimintakyvyn ja masennus on näiden seurausta.

Viimeksi jouduin opintojen loppuvaiheessa opintotuen loputtua turvautumaan tt-tukeen, ja ajat sitten (yli 10v.) jo selätetty masennus palasi vuoden sisällä entistä pahempana takaisin. Masentavaa oli kokea se, miten Kelan etuuskäsittelijät saivar tuhota hetkessä kaiken sen, minkä eteen olin vuosia töitä tehnyt ja mitä olin vuosien ajan rakentanut. Valmistuminen yliopistosta jäi pelkäksi haaveeksi ihan loppusuoralla, kun pari tradenomia iski puukkoa lapaan voimiensa takaa, vaati opintojen keskeyttämistä ja kafkamaiseen tyyliin syytti milloin mistäkin, uhkasi joko tukien menetyksellä tai niiden leikkuulla, vaikka kävin samaan aikaan töissä, ja palkka vähennettiin tt-tuesta.

Kelalla on töissä sellaista porukkaa, joka tekee kaikkensa syrjäyttääkseen tt-tukea hakeneet yliopisto-opiskelijat. Osa etenkin vanhemmista käsittelijöistä on asiallisia, mutta nuorten joukossa on sellaisia "aikansa lapsia", jotka esiintyvät mielellään itseään heikommassa taloudellisessa asemassa olevien tuomareina ja pyöveleinä. Ja nämä nuoret, nälkäiset veríkoirat päästetään irti kerta toisensa jälkeen, kun ihminen on jo valmiiksi heikoilla ja väsynyt.

Oletko selvittänyt yliopistolta kaikki mahdollisuudet opintojen loppuun suorittamiseen? Luulisi että jokin tapa järjestyy noin loppusuoralla, jos sinulla on vielä elämäntilannesyitä mitä esittää.

Vierailija
52/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä nuoret ovat Suomen häpeätahra.

Kiitos tästä!

Tarkoitin vaan sanoa, että häpeän Suomen valtiota, miten huonosti hoitaa näitä syrjäytettyjä nuoria.

Anteeksi väärä sanavalintani - sairaudessa tai syrjäytymisessä ei ole mitään hävettävää. Kelalla, vakuutusyhtiöillä ja päättäjillä läpi puoluerajojen on!

Vierailija
53/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on liian hyvin asiat. Aivan mitättömistä tulee nykyään masennus kun ei ole sota- ja pula-aikaa kokenut. 

Vierailija
54/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tämä ihminen menee sosiaalisissa tilanteissa niin lukkoon, että ”esittää normaalia” eikä pysty lopettamaan puhumista.

Tunnen erään tyypin, jolla on autismia tai jotain ja on aina tosi äänekäs, eikä pysty lopettamaan puhumista. Yrittää ressu olla jotenkin normaali. Nukkuu kaksi päivää näiden juttutuokioiden jälkeen kun on niin poikki.

Ei kaikki ole aina niin selvää kuin keittiöpsykologit täällä palstalla väittävät.

Monet autistinaiset ovat opetelleet roolin jutella small talkia, mutta tämä ”esitys” on hyvin kuormittavaa ja lisäksi omituisen kuuloista, yli-innokasta. Samoin eleet. He voivat olla todella rikki näistä tapaamisista!

Vierailija
55/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatria tuhoaa eläman, koska ihan pilkkaa sitä. Pilkaten tuhoaa elämän mahdollisuudet. Ilmoittaa, ja allekirjoittaa, että tälä ja tuolla ei ole mahdollisuutta tavalliseen elämään.

Siksi heilla ei ole, koska on sen käärmeen toimesta joka iskee hampaansa itse itsestään osaksi tulleeseen, eli lopulta ihan omaan itseensa, on ilmoitettu, ettei ole toivoa.

Se on psykiatria.

Heittäkää se käärme tuleen.

t. Ba-lintu

Vierailija
56/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kysyä tätä ministeri Kiurulta ja sitten kertoa, mitä hallitus aikoo tehdä? Heillä on varmasti Kelan tilastoja, joista selviää kuinka paljon näitä toimeentulotuelle tippuneita sairaita on!

Vierailija
57/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ihmiset eivät ole ensisijaisen tuen piirissä!!!

Heidän kuuluisi saada eläkettä, sairauspäivärahaa tai kuntoutustukea. Miten tämä on mahdollista?

Tippuvatko sairaat nuoret tosiaan toimeentulotuelle?

Vierailija
58/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mätää tässä systeemissä on, enkä tarkoita tällä näitä syrjäytyneitä nuoria!

Olen järkyttynyt tästä tutkimuksesta ja näistä kommenteista.

Vierailija
59/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä uutinen tämä nyt on olevinaan? Vuosikaudet sairaseläkkeellä olevia, työnhakukurssilaisia, työkokeilijoita ja kuntouttavissa olevia ihmisiä nähnyt niin voin sanoa, että suuri osa työttömistä on jollain tavalla fyysisesti tai psyykkisesti sairaita.

Niin, ja miksi ihmeessä tämä tunnutaan kääntävän niin, että ihmiset sairastuvat sen takia, kun ovat työttömiä, kun todennäköisimmin asetelma on toisin päin - työssä ei kyetä käymään eikä opiskelemaan, kun ollaan niin kipeitä.

Vierailija
60/97 |
29.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki nimenomaan aiheuttaa mielenterveysongelmia. Kahdesti olen sille joutunut, ja se iskee ihmisen niin syvään kyykkyyn, että mt-ongelmat, kuten vaikka masennus, selittyvät monen kohdalla suurelta osin sillä. Tuki vie ihmiseltä toivon, ja Kelalle siirtynyt käsittely on vain vahvistanut sitä mielikuvaa, että kasvotonta, kafkamaista byrokratiaa vastaan taistelu on turhaa. Kyllä se hankaloittaa elämää huomattavasti, jos ei voi luottaa edes  siihen, että elämä jatkuu ensi kuussa. Pelkotilat, ahdistus ja unettomuus iskevät ekana, ne vievät toimintakyvyn ja masennus on näiden seurausta.

Viimeksi jouduin opintojen loppuvaiheessa opintotuen loputtua turvautumaan tt-tukeen, ja ajat sitten (yli 10v.) jo selätetty masennus palasi vuoden sisällä entistä pahempana takaisin. Masentavaa oli kokea se, miten Kelan etuuskäsittelijät saivar tuhota hetkessä kaiken sen, minkä eteen olin vuosia töitä tehnyt ja mitä olin vuosien ajan rakentanut. Valmistuminen yliopistosta jäi pelkäksi haaveeksi ihan loppusuoralla, kun pari tradenomia iski puukkoa lapaan voimiensa takaa, vaati opintojen keskeyttämistä ja kafkamaiseen tyyliin syytti milloin mistäkin, uhkasi joko tukien menetyksellä tai niiden leikkuulla, vaikka kävin samaan aikaan töissä, ja palkka vähennettiin tt-tuesta.

Kelalla on töissä sellaista porukkaa, joka tekee kaikkensa syrjäyttääkseen tt-tukea hakeneet yliopisto-opiskelijat. Osa etenkin vanhemmista käsittelijöistä on asiallisia, mutta nuorten joukossa on sellaisia "aikansa lapsia", jotka esiintyvät mielellään itseään heikommassa taloudellisessa asemassa olevien tuomareina ja pyöveleinä. Ja nämä nuoret, nälkäiset veríkoirat päästetään irti kerta toisensa jälkeen, kun ihminen on jo valmiiksi heikoilla ja väsynyt.

Itselläni oli lähes vastaava ongelma kunnan sosiaalitoimen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä