Sinkkunainen, millainen on työkaluarsenaalisi?
Joka kodista pitäisi löytyä: ruuvimeisselit talttapää pieni ja keskikokoinen sekä ristipäät myös. Akkuporakone mielellään iskutoiminnolla kiviseinän poraukseen, poranteräsarja laaja (koska terät voivat tuhoutua yllättäen) , kattava sarja akkuporalla käytettäviä torx-ruuvikärkipaloja, kärkipihdit, sivuleikkurit, siirtoleukapihdit, jakoavain, kiinto/lenkkiavainsarja 6-19mm, kuusiokoloavainsarja, vasara. Polkupyörän korjaukseen rengasmuovit, paikkasarja,ketjunkatkaisin.
Nämä jos löytyy ja niitä osaa käyttää, voi säästää sievoisen summan.
Kommentit (66)
Monella esim. tärisee pesukone sen takia, ettei sitä ole vatupassittomuuden takia vaatrattu. Se voi olla pienestä kii.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies, löytyykö sinun kotoasi sähkövatkain, tehosekoitin, sitruunapuristin, leivinlasta, mittakuppeja ja mausteita?
Kyllä. - Syön sentään joka päivä ja tykkään ruoan laitosta. Sitä paitis se on mukavaa vastapainoa tehdä jotain käsin kun päivätyöni on aika paperinmakuista. Ruoanlaittoa ja satunnaista leipomista sentään on helpompi tehdä vähän pienemmässäkin asunnossa.
Mutta sille en voi mitään, että usein ruokani ja leipomukseni maistuvat paremmalta silloin kun voin jakaa ne jonkun (tai joidenkin toisten )kanssa.
Ja totta on myös, että toisinaan hieman oikaisen ruuan laitossa silloin kun laitan vain itselleni, yrittäen näin välttää ruokahävikkiä, (b) pitääkseni elopainoni vakaana.
"4"
Vaikka monella tuntuu olevan homma hallussa, luulen että puolella porukasta on vain tyyliin pari meisseliä. Heitä oli tarkoitus herätellä.
Vierailija kirjoitti:
Ruuvareita, jonka sisällä on vaihtoteriä. Yksi wc:ssä jos sattuisi jäämään lukon taa. Kuusiokulmasetti kalusteisiin esim sängyn kiristys, sivarit ja pihdit, vasara, vatupassi muuten vaan. Ruuveja, muttereita ja osia.
So what?
Avaa lukon. Sillä sieltä vessasta ulos pääsee.
Hihi ;)
Zinccis
Vain yksi iso meisseli
Terveisin ukkomies
Ketjunkatkaisin. Mihin tavallinen tallaaja tarvitsee fillarin ketjunkatkaisijaa. Ri ae mitään maksakaan mutta 50v 4 lapsem isänä ja talon ja mökin rakentaneena autoja korjaavana miehenä en ole lyhrntänyt ketjuja kuin pikkupoikana rossifillarista ihan ruuvimeisselilla ja pihdeillä.
En hommaa kaappiin lojumaan koskaan mitään turhaa, vaan ostan työkalunkin sitä mukaa kun sen johonkin tarvitsen. Lähin Clasu on 10 min kävelymatkan päässä.
Tähän mennessä olen tarvinnut ja siten ostanut:
Ruuvimeisseli x 2 eli ristipää ja perus
Nippu kuusiokoloavaimia
Vasara
Erikokoisia nauloja ja ruuveja
Sivuleikkurit
Iskuporakonetta ei ole, mutta kaikkea muuta löytyy. Teen juuri pienempää remppaa uudessa kodissani ja todellakaan mikään ei onnistuisi ilman asianmukaisia työkaluja. En edes osaa kuvitella elämää, etten itse ensin yrittäisi ja sitten vasta pyydän/ostan apua. LVI- töitä en uskalla tehdä jo vakuutuksenkin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies, löytyykö sinun kotoasi sähkövatkain, tehosekoitin, sitruunapuristin, leivinlasta, mittakuppeja ja mausteita?
Kiitos kun kysyit henkilökohtaisesti.
sähkövatkain, tehosekoitin,
Löytyy monitoimikone, jossa on vatkain tehosekoitin, lihamylly ja paljon muutakin. Kiitos kysymästä.
Sitten löytyy vielä (tehokas) käsikone, jossa on toiset leikkurit, mitä lie vatkaimia ynnä muuta)
sitruunapuristin, -Kyllä
leivinlasta -Ei löydy, onko tää ku pitsalapio vai? Pitsalapion olen meinannut ostaa, mutta olen pohtinut, että se on
A) Ylihintainen, koska pala peltiä ei voi maksaa 30 euroa.
B) Olen tehnyt leipää, enkä ole koskaan yhden hengen taloudessa tarvinnut lapiokahmalolla tehdä sitä, kun yksi leipä riittää ja sen saa silikonihanskoilla pois uunista. Kiitos kysymästä.
mittakuppeja -Yksi iso mittakuppi löytyy, sitten miehekkääseen tyylin käytän tyhjiä purkkeja ja tölkkejä mittailuun, missä mulla on silmämääräinen asteikka kaikella. Voishan ne mitata ja merkata kylkeen, mutta ei tarvetta ole vielä ollut ;)
ja mausteita? -Tottahan toki, satamäärin.
Sinkkumies, Zinkkis, Zinccis, Sinccis (Mikä nimimerkki vaan, joka ei sillä hetkellä ole bannissa, käsittämätöntä kiusaamista. Yp bannailee nimimerkkejäni)
Vierailija kirjoitti:
Monella esim. tärisee pesukone sen takia, ettei sitä ole vatupassittomuuden takia vaatrattu. Se voi olla pienestä kii.
Vai saattaisiko johtua sittenkin kylpyhuoneen kaadoista :D
Esim, tänään meinasin vastata johonkin nimimerkillä Sink-Kis (ilman väliviivaa) Ei mennyt läpi viesti.
Sen takia noita on kertynyt kun joutuu vaihtamaan kun ylläpito kiusaa asiakkaita.
Zinccis
Vierailija kirjoitti:
Eikö sähkövatkain ja tehosekoitin ole sama asia? Jos ei, niin käyttötarkoitus lie ainakin sama, joten miksi pitäisi olla kaksi sähköistä hämmennintä?
Ja mikä on leivinlasta?
T. N40
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkkunainen ja mun kotoa löytyy vain kolme viimeistä.
Miksi vain torx-ruuvikärkipaloja? T25 ja PZ2 ovat yleisimmin tarvitsemani mallit, mutta kyllä vanhanmalliselle PH:lle ja jopa talttamallillekin on ollut käyttöä.
Minulla on järeä akkupora ilman iskutoimintoa. En halua kierrellä porailemassa kavereiden seiniä :P Poraan lähinnä puuta, teriä 2-24mm väliltä löytyy.
Kaksi moottorisahaa, kolme kirvestä, kaksi käsisahaa, japaninsaha, puristinsarja, kourutalttoja, smirgeli, timanttikovasin, jakoavain (ei kiintoavainsarjaa, sahoille sopiva kiintoavain kyllä), hiomahiiri, silikonipuristin, dremeli, puukkoja ja käsikäyttöisiä ruuvimeisseleitä mulla on myös.
Olen nainen, mutta en sinkku, ainakaan juuri nyt.
Tsekataanpa:
Ruuvimeisselit talttapää pieni ja keskikokoinen sekä ristipäät myös.
- Häh, eihän ne tuonnimisiä ole. "Ristipää" on Pozidriv tai Phillips (ovat erilaisia), ja koko ilmaistaan numeroin ja niitä on enemmän kuin "pieni" ja "keskikokoinen". Mutta tällä alueella arsenaalini riitää hyvin.
Akkuporakone mielellään iskutoiminnolla kiviseinän poraukseen
- Akkuporakone on, iskutoiminto on verkkovirtakäyttöisessä porakoneessa.
Poranteräsarja laaja (koska terät voivat tuhoutua yllättäen)
- Poranteriä on kattavat kokosarjat eri materiaaleille, mutta useimmille ei ole vaihtokappaleita. Jos terä tuhoutuu yllättäen, haen rautakaupasta uuden.
Kattava sarja akkuporalla käytettäviä torx-ruuvikärkipaloja
- Löytyy.
Kärkipihdit
- Ei löydy ja ehkä "pitäisi" hankkia.
Sivuleikkurit, siirtoleukapihdit, jakoavain, kiinto/lenkkiavainsarja 6-19mm, kuusiokoloavainsarja, vasara
- Nämä on, vasaroita useampikin.
Polkupyörän korjaukseen rengasmuovit, paikkasarja,ketjunkatkaisin.
- Ei ole. Eipä toisaalta ole pyörä koskaan hajonnutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jos löytyy ja niitä osaa käyttää, voi säästää sievoisen summan.
Heh, enemmän ovat tainneet maksaa kuin tuoda säästöä.
Löytyy muuten lisäksi pari käsisahaa, sähkökäyttöinen pistosaha, pieni hiomakone, jyrsin ja siihen teriä, veistotalttoja. Kunnolliset mittausvälineet tietenkin, ja ihan perinteinen käsikäyttöinen penkkihöylä. Erikokoisia puristimia. Vielä kun olisi se verstas, tai edes autotalli...
Avasin ketjun siinä luulossa, että tässä listataan sinkkujen "työkaluja" vastakkaisen/kiinnostuksen mukaisen sukupuolen suhteen, mutta löysinkin listauksia oikeista työkaluista! Mikä pettymys.
Kaikki muu paitsi pyörään liittyvä ja vähän enemmänkin löytyy minun taloudestani. Myös kun tyttäreni muuttivat kotoa, annoin heille työkalupakit perustyökaluineen mukaan.
En ole mikään puuhapete. Asun vuokralla kerrostalokaksiossa, enkä harrasta rassailua ja puutöitä. Ostan työkaluja sitä mukaa kuin tarvitsen, eli ihan samalla tavalla kuin muitakin tavaroita. On ruuvimeisseleitä, hyvät pihdit, vasara jne. Millekään porakoneelle ei ole koskaan ollut tarvetta ja tuskin tuleekaan. Eli ei ole järkeä tuhlata rahaa ja luonnonvaroja sellaiseen. Voin lainata kirjastosta, jos joskus sitä muka tarvitsen.
Löytyy, paitsi iskuporakonetta ei ole tullut hankittua vielä uutta edellisen hajottua. On myös sähkösaha. Rengasmuovia ei ole nurkissa mutta ylimääräisiä pinnoja kyllä, rengasmuovia ei ole koskaan tarvinnut uusia mutta pinnoja vaihtaa aina välillä. Seuraavana ostoslistalla on pikkuinen kompressori maalaushommiin, ja tasohiomakone olisi kanssa kiva. On näillä kerrostalossa pärjännyt.
Perusvälineet on, niillä on pärjännyt. Saha, taltta ja ristipäitä erikoossa, jakoavain, vatupassi, vasara, kuusiokoloavain, parit pihdit, nauloja, ruuveja, muttereita, taulukoukkuja, mitta jne. Lisäksi sähköinen pistosaha, en kyl oo tarvinnu ku kerran. Akkuporakonetta olen lainannut tarvittaessa vanhemmiltani.