Sinkkunainen, millainen on työkaluarsenaalisi?
Joka kodista pitäisi löytyä: ruuvimeisselit talttapää pieni ja keskikokoinen sekä ristipäät myös. Akkuporakone mielellään iskutoiminnolla kiviseinän poraukseen, poranteräsarja laaja (koska terät voivat tuhoutua yllättäen) , kattava sarja akkuporalla käytettäviä torx-ruuvikärkipaloja, kärkipihdit, sivuleikkurit, siirtoleukapihdit, jakoavain, kiinto/lenkkiavainsarja 6-19mm, kuusiokoloavainsarja, vasara. Polkupyörän korjaukseen rengasmuovit, paikkasarja,ketjunkatkaisin.
Nämä jos löytyy ja niitä osaa käyttää, voi säästää sievoisen summan.
Kommentit (66)
Myös viila pitää olla joka talossa.
Mulla on joku pieni all in one työkalusarja jossa jotain meisseleitä ja pihtejä, mitta ja vasara. Hyvin olen pärjännyt sillä.
Ohis En malta olla kommentoimamtta että itse en ole sinkkunainen vaan sinkkumies, mutta en ole eläessäni omistanut akkuporakonetta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana en muista tarvinneeni sellaista kuin pari kertaa ja silloin sen saatoin lainata. Tekeekö tämä minusta jotenkin vähemmän miehekkään?
Isoisänä rakensi laivoja ja isäni taloja. Mulla on kuule kotona sellaisia työkaluja, mistä et ole kuullutkaan. Ja kyllä, osaan käyttää niitä kaikkia.
Ruuvareita, jonka sisällä on vaihtoteriä. Yksi wc:ssä jos sattuisi jäämään lukon taa. Kuusiokulmasetti kalusteisiin esim sängyn kiristys, sivarit ja pihdit, vasara, vatupassi muuten vaan. Ruuveja, muttereita ja osia.
So what?
Ruuvimeisseli-setti, vasara, akkuporakone ja siihen eri päitä, jakoavaimia useampia jne. Loput tarvittavat lainaan sitten isältäni. Mitä sitä turhaa hillitöntä läjää haalimaan, kun 1 km säteeltä löytyy, kun tarve tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on joku pieni all in one työkalusarja jossa jotain meisseleitä ja pihtejä, mitta ja vasara. Hyvin olen pärjännyt sillä.
Tuo kuullostaa minulta lapsettomasta sinkkumiehestä lähtökohtaisesti ihan riittävältä oli sitten mies tai nainen.. Puuhastelu ja nikkarointi on ihan kivaa mutta siihen on aika vähän tilaa, ainakaan minun kaltaisellani jolla asuin tilaa on alle 200 neliötä ja asuinpaikkana kaupunki -ympäristö.
"4"
Vierailija kirjoitti:
Ohis En malta olla kommentoimamtta että itse en ole sinkkunainen vaan sinkkumies, mutta en ole eläessäni omistanut akkuporakonetta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana en muista tarvinneeni sellaista kuin pari kertaa ja silloin sen saatoin lainata. Tekeekö tämä minusta jotenkin vähemmän miehekkään?
Jää työt helposti tekemättä, jos ei ole vehkeitä. Käsivispiläkin voi pelastaa paljon.
Tuohon listaan on pakko lisätä vielä kärkisorvi, vannesaha ja oikohöylä. Eikä olisi yhtään huonompi juttu jos vielä löytyisi tarkkuuslaser, naulapyssy ja sokerina pohjalla vielä vasemman käden heittomeisseli. Noilla kyllä alkaa pärjäämään sinkkutyttö omassa kodissaan.
Kyllä nuo kaikki työkalut löytyvät. Hyvä olla erityisesti silloin kun joku suloinen adonis tarvitsee apua niin voidaan vähän ruuvailla yhdessä.
Meisseleitä, jakoavaimia, kuusiokoloavaimia, pihdit. Huonekaluja olen koonnut ja polkupyörän rengasremonttia tehnyt noilla välineillä. Muuta en ole tarvinnut.
On kaikkea sen verran että pärjään kotona, pihalla ja pyörän huollossa. Teen kaiken tarvittavan itse. Vaihdan pyörään ketjut, avaan viemärin, saan taulut seiniin ja puutarha voi hyvin. Jos jotain puuttuu, hankin tarpeen mukaan.
Olen ollut sinkku yli 6 vuotta. Akat. koulutus ja naisellinen tyyli. Ei kaikkeen tarvi ihmeempiä työkaluja.
Vierailija kirjoitti:
Isoisänä rakensi laivoja ja isäni taloja. Mulla on kuule kotona sellaisia työkaluja, mistä et ole kuullutkaan. Ja kyllä, osaan käyttää niitä kaikkia.
Sama. Täältä löytyy vielä peruskalustoa jiirisahasta penkkihiomakoneeseen, kompressori paineilmatyökaluille ja paljon, paljon muuta tarpeellista. Onneksi on iso autotalli. Veneet täälläkin on syy, miksi isäukon ja papan työkaluja on tullut nurkkiin enemmän ja vähemmän.
Sinkkumies, löytyykö sinun kotoasi sähkövatkain, tehosekoitin, sitruunapuristin, leivinlasta, mittakuppeja ja mausteita?
Vierailija kirjoitti:
Tekee, vedä aamulla sukkahousut jalkaan.
Mulla on aika vähän pieneen nikkarointiin. 3 erilaista sahaa, ruuvinväännin, vasaroita pehmeitä ja kovia, ruuvimeisseleitä erikokoisia ja eri päillä, öööö, laatikollinen jotain tarpeellista ja tarpeetonta mm. jakoavaimia, kuusiokoloja jne.. Olen kasannut ja rakentanut kalusteita, esim. pöydän ja portin olen nikkaroinut itse "omasta päästä". Muut lähinnä tuollaisia pikkujuttuja. Ei ole tarvetta isoille työkaluille ja koneille, ne voi sitten lainata tai vuokrata jos tarvitsee.
Työkaluni mahtuvat suhteellisen pieneen pakkiin. Jos jotain muuta tarvitsee, isältä saa kyllä lainaan.
Minulla on sorkkarauta, vatupassi, rälläkkä, tunkki, ristikkoavain, silikonipyssy, nauhahiomakone, työntömitta, rullamitta sekä taskulamppu ja suurennuslasi. Kyllä näillä tähän asti on pärjännyt.
Polkupyörän korjaussarjaa ja kiinto/lenkkiavainsarjaa lukuunottamatta kaikki apn luettelemat työkalut ja vähän enemmänkin löytyy. Vanhan iskuporakoneen tehot eivät riittäneet tiilitalon seinään joten piti hommata vasarapora. Vatupassi on mm. ollut tarpeen ja ehkä pitää mainita niinkin itsestäänselvä "työkalu" kuin rullamitta.
Mökillä on lisäksi moottorisaha, raivaussaha, kirves, viikatteita ja vesureita, putkipihdit, peltisakset jne.
En edes ajattele rahansäästöä vaan sitä, että hommat saa hoidettua nopeasti ja kätevästi kun ne tekee itse.
Puukkosaha ja rautasaha unohtui listasta.