Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kekseliäät lapset karkaa tarhasta = henkilökunnalle sanktio aina pakollinen? Vai onko?

Vierailija
28.01.2020 |

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/4-vuotias-karkasi-paivakodista-ja-l…

Kysymykseni koskee tätä juttua missä lapsi päätti karata tarhasta ja löytyi lähikaupasta karkkiostoksilta.

Eli kaikkihan sen tietää että lapset on todella kekseliäitä sille päälle sattuessaan varsinkin keskenään leikkiessä, miksei myös yksinään.

Itse muistan omasta tarha-ajasta että jatkuvasti yritettiin sieltä lähteä ominpäin seikkailemaan aitojen ulkopuoliseen jännään maailmaan kun ulkovalvojan silmä hiukankin vältti.

Mutta jos kuitenkin käy niin että lapset päättävät että "ruoho on aidan toisella puolella vehreämpää", jallittavat "tarhatätejä" ja karkaavat, niin nämä hoitajat monien mielestä pitäisi laittaa automaattisesti sanktioihin vain siksi kun lapset ovat kekseliäitä.

Eli onko se aina näin että lapsi/lapset karkaa = pakkosanktio henkilökunnalle aina. Eikä esimerkisi voisi suullinen sanktio riittää rangaistuksesksi jos joku sanktio on pakko antaa?

Ja ei! En vähättele näitä karkaamistapauksia yhtään jos joku nyt saikin sellaisen kuvan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä pihalla saattaa olla 70-80 lasta samaan aikaan. Siinä voi joku kekseliäs äkkiä kadota ennen kuin kukaan huomaa.

Vierailija
2/8 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotin omassa päiväkodissa gps ranneketta. Vanhemmat vastusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki lapset on kekseliäitä, mutta miten päiväkoti-ikäinen pystyisi "jallittamaan" täysijärkistä aikuista? Jos aikuinen on niin hölmö että antaa itselleen noin tehdä, sietääkin joutua siitä vastuuseen. Tai jos on tarkkaamaton. Kun se lasten kekseliäisyys tunnetaan, niin siihen pitää osata varautua riittävällä tarkkaavaisuudella.

Työvoiman puute on sitten asia erikseen, sellaisissa tapauksissa syytteeseen pitäisi laittaa työnantaja.

Vierailija
4/8 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 4-vuotiaana jonkun itkupotkuraivarin päiväkodissa ja minut laitettiin rauhoittumaan sellaiseen pikkueteiseen. Aika huono vaihtoehto koska siitä pääsi ulos takapihalle. Lähdin omille teille.

Muistan myös kun olin 3v niin suutuin äidilleni jostakin ja tuumasin että muutan pois kotoa. Pakkasin laukkuun sukkia ja pikkareita ja lähdin. Asuimme kerrostalon 3-kerroksessa ja äitini luuli että menin vain rappukäytävään. Parin minuutin kuluttua äiti tuli hakemaan minua rappukäytävästä mutta olin jo häipynyt. Kävelin yksin mummon luo (matkaa n.1km kaupungin keskustassa). Sieltä mummon sohvalta äiti minut sitten löysi. Kerroin vaan että olen nyt muuttanut tänne. Muistan itse molemmat tapaukset täysin.

Ei ole helppoa päiväkodin työntekijöillä jos lapsi päättää vaan häipyä kun ei niitä voi teipata kiinni patteriinkaan.

Vierailija
5/8 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse häippäsin aikoinaan 5-6 vuotiaana ikkunasta himaan, kun laittoivat meidät päiväunille. Ei nukuttanut.

Vierailija
6/8 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 4-vuotiaana jonkun itkupotkuraivarin päiväkodissa ja minut laitettiin rauhoittumaan sellaiseen pikkueteiseen. Aika huono vaihtoehto koska siitä pääsi ulos takapihalle. Lähdin omille teille.

Muistan myös kun olin 3v niin suutuin äidilleni jostakin ja tuumasin että muutan pois kotoa. Pakkasin laukkuun sukkia ja pikkareita ja lähdin. Asuimme kerrostalon 3-kerroksessa ja äitini luuli että menin vain rappukäytävään. Parin minuutin kuluttua äiti tuli hakemaan minua rappukäytävästä mutta olin jo häipynyt. Kävelin yksin mummon luo (matkaa n.1km kaupungin keskustassa). Sieltä mummon sohvalta äiti minut sitten löysi. Kerroin vaan että olen nyt muuttanut tänne. Muistan itse molemmat tapaukset täysin.

Ei ole helppoa päiväkodin työntekijöillä jos lapsi päättää vaan häipyä kun ei niitä voi teipata kiinni patteriinkaan.

Näin on. Päiväkodeissa olisikin varminta pitää lapset tuollaisen kymmenmetrisen kettingin päässä. Se voisi olla kiinni vaikka pihan keskellä olevassa tolpassa. Lisäksi jonkinlainen sähköiskumahdollisuus (esim. nappia painamalla) olisi rautainen juttu.

Vierailija
7/8 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama voisi koskea kaikkia muitakin: onko sillä nyt oikeasti väliä, että saattaa toiset hengenvaaraan? Kuorma-autolla saa ilman sanktiota peruuttaa mummon päälle, minkä sille voi, että se oli niin kekseliäs, ettei näkynyt peileistä. Koulutaksin kuljettaja saa tupakoida autossa, koska on niin kekseliäs, että puhaltaa savut avoimesta ikkunasta. Ylinopeutta saa ajaa, kunhan on lapsia kyydissä: niille ylinopeus on kiva leikki.

Näitä on vaikka miten paljon: väistetään vastuuta ja syytellään muita tai perustellaan tekoja sillä, että ei niin väliä.

Jos 4v lapsi kykenee jallittamaan aikuisia, niin imbesillejäkö ne hoitajat on?

Vierailija
8/8 |
28.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä pihalla saattaa olla 70-80 lasta samaan aikaan. Siinä voi joku kekseliäs äkkiä kadota ennen kuin kukaan huomaa.

Turvallisuudessa siis on perustavanlaatuinen ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi