Kämppis levitti luteet asuntoon, voi v...!!!
Pahoittelut kielenkäytöstä, mutta luoja että olen hiilenä tällä hetkellä!! Kämppis meni hankkimaan yhteisiin tiloihin jotain käytettyjä huonekaluja (nekin omin päinsä kysymättä muilta) ja nyt luteet levinneet kämppään niin, että itsekin joudun heittämään huonekalujani tunkiolle. Sellaisia huonekaluja, jotka ovat vieläpä arvokkaita ja joilla on tunnearvoa. Raivostuttaa, pitääkö niitä käytettyjä ludepesiä raahata soluasuntoihin pilaamaan toistenkin huonekalut????
Kommentit (87)
Nämä on vähän vaikeita asioita. Täiongelmakin on tavallaan luomalla luotu. Kun katselee kalliita täituotteita apteekista, niin ei voi kun ihmetellä että miksi täiongelmaa halutaan ylläpitää.
Onko se niin tuottavaa apteekeille?
Kamala rasite lapsiperheissä ja päiväkodeissa. Ei kaikilla perheillä ole yksnkertaisesti varaa ostella useidn kymppien arvoisia shampootuotteita.
Luteet taas on pahempi vaiva ja tuholaisturjunta maksaa. Ei siihen köyhillä ole yksinkertaisesti varaa.
Se kuitenkin pitää maksaa ja joku sen maksaa jossain muodossa.
Eli miksi alapeukut?
Ei kukaan tahallaan pidä täitä päässään ja luteita nurkissaan. Meidänkin perhe joutui vain sietämään kunnes saimme rahat säästettyä. Ties kuinka moni sai tartunnan sillä välin.
Asioihin pitäisi puuttua heti, mutta eihän tavallisilla ihmisillä ole varaa. Sitten nämä tuholaismyyjät tienaa tällä ongelmalla jota ei pitäisi edes olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei onneksi ole ollut luteita, mutta täiongelman takia jouduimme vain kestämään täitä ja samalla emme voineet ottaa vieraita vastaan. Lapsi toki piti viedä päiväkotiin siitäkin huolimatta.
Budjetti on olemassa ja yli varoin ei voi elää. Ne shampoot voi tulla kuussa maksamaan yli viisikin kymppiä ja se on joillekin perheille liikaa.
Meidän piti säästää täishampoisiin kaksi kuukautta että saimme kerralla ongelman hoidettua.
Täikamman saa parilla eurolla...
Ja parhaimmillaan saa kammata kaksikin kuukautta ja ei sitä aina ylitöiden jälkeen jaksa. Sitä vain painuu suoraan sänkyyn ja peittelee lapset, koska aamulla pitää herätä neljältä töihin.
Minkälaisella ihmisellä on kotivakuutus, arvohuonekalut ja Kämppis? Ei oikein lennä tämä provolennokki.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisella ihmisellä on kotivakuutus, arvohuonekalut ja Kämppis? Ei oikein lennä tämä provolennokki.
Kotivakuutus pitää nykyään olla oikeastaan jokaisessa asunnossa, ei kukaan vuokraa sellaiselle, jolla ei vakuutusta ole. Arvohuonekalut sukulaisilta saatuja/perittyjä? Helsingissä moni opiskelija asuu soluissa, koska ei saa muuta. Jonot Hoasin yksiöihin on pitkät ja yksityinen puolet kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi tulee vain heittää kaikki pois. Myrkyt ja torjunta maksaa niin paljon että kaikki vaan pois.
Sanon tämän kokemuksella. Se on useiden tuhansien homma. Pelkästään täishampoisiin saa useita satasia käytettyä ja sen tiedän ettei ainakaan työttömien perheillä ole siihen varaa. Siksi näitä päiväkodeista aina löytyykin toistuvasti tietyiltä perheiltä...
Miksi ne shampoot maksaa niin vatun paljon?
Ei tässä kuitenkaan hyväntekeväisyyttä tee mieli tarjota. Ei se purkki voi oikeasti maksaa kahtakymppiä apteekissa!
Ok ohis, mutta miten h**vetissä ihmiset voi päättää vain antaa täiden olla? Itse olen opiskelija ja mies työtön, joo ei olisi varaa laittaa satoja euroja shampoisiin. MUTTA kampaaminen täikammalla on ilmaista ja työttömällä etenkin on aikaa sitä tehdä. Petivaatteiden ja muiden tekstiilien pesu/saunotus/pakastus, yksi rundi shampoita/täiöljyä ja sitten vaan kammataan, kammataan ja kammataan. Sitä jatketaan niin kauan, ettei yhtäkään öttiäistä tai sen munaa enää löydy. Sitten viikottain pistokokeet täikammalla. Tällä tavalla olen häätänyt täit nyt kaksi kertaa. Joo pienituloisia ollaan, mutta me ei suostuta olemaan sellainen perhe, joka ei hoida täiongelmaa pois niin että täit ovat sitten taas muidenkin riesana. Sellainen on vastuutonta, ja on todella inhottavaa pakottaa lapset elämään syöpäläisten (!) kanssa vaan siksi, ettei jaksa tai VIITSI hankkiutua niistä eroon. Onneksi meillä ei ole lutikoita ollut, olen tarkkana sen kanssa, mitä hankintoja tehdään kotiin ja mistä. Mutta jos tulisi, niin hankkiutuisin niistä eroon, vaikka pitäisi sitten itse jättää syömättä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi tulee vain heittää kaikki pois. Myrkyt ja torjunta maksaa niin paljon että kaikki vaan pois.
Sanon tämän kokemuksella. Se on useiden tuhansien homma. Pelkästään täishampoisiin saa useita satasia käytettyä ja sen tiedän ettei ainakaan työttömien perheillä ole siihen varaa. Siksi näitä päiväkodeista aina löytyykin toistuvasti tietyiltä perheiltä...
Ei tässä kuitenkaan hyväntekeväisyyttä tee mieli tarjota. Ei se purkki voi oikeasti maksaa kahtakymppiä apteekissa!
Ok ohis, mutta miten h**vetissä ihmiset voi päättää vain antaa täiden olla? Itse olen opiskelija ja mies työtön, joo ei olisi varaa laittaa satoja euroja shampoisiin. MUTTA kampaaminen täikammalla on ilmaista ja työttömällä etenkin on aikaa sitä tehdä. Petivaatteiden ja muiden tekstiilien pesu/saunotus/pakastus, yksi rundi shampoita/täiöljyä ja sitten vaan kammataan, kammataan ja kammataan. Sitä jatketaan niin kauan, ettei yhtäkään öttiäistä tai sen munaa enää löydy. Sitten viikottain pistokokeet täikammalla. Tällä tavalla olen häätänyt täit nyt kaksi kertaa. Joo pienituloisia ollaan, mutta me ei suostuta olemaan sellainen perhe, joka ei hoida täiongelmaa pois niin että täit ovat sitten taas muidenkin riesana. Sellainen on vastuutonta, ja on todella inhottavaa pakottaa lapset elämään syöpäläisten (!) kanssa vaan siksi, ettei jaksa tai VIITSI hankkiutua niistä eroon. Onneksi meillä ei ole lutikoita ollut, olen tarkkana sen kanssa, mitä hankintoja tehdään kotiin ja mistä. Mutta jos tulisi, niin hankkiutuisin niistä eroon, vaikka pitäisi sitten itse jättää syömättä!
Entäs sitten nämä, jotka tyytyväisinä elelevät lutikoiden kanssa "kun ei ole varaa eikä voimia torjuntaan". Teidän kaltaisten ääliöiden takia ötökät pääsevät leviämään koko kerrostaloon ja niistä on erittäin vaikea päästä eroon, kun on ehtinyt kehittyä kunnon yhdyskunta. Mun mielestä pitäisi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos on ollut tietoinen ongelmasta ja levittänyt sitä tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
"Ole sinä parempi ihminen ja pidä huolta, että koko kämppä tai peräti koko taloyhtiö, jos tarpeen, myrkytetään asianmukaisesti! Ilmoita heti isännöitsijälle."
Näin on! Ja se parempi ihminen maksaa tietenkin myös viulut.
Viulut maksaa se, joka ei ilmoita ja päästää tilanteen leviämään. Tässä kohtaa ne maksaa kämppis vaikka käräjäkanteen jälkeen.
Raid ei auta. Sillä teet niistä vain immuuneja myrkyille. Luteet torjutaan lämpökäsittelemällä asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten nämä, jotka tyytyväisinä elelevät lutikoiden kanssa "kun ei ole varaa eikä voimia torjuntaan". Teidän kaltaisten ääliöiden takia ötökät pääsevät leviämään koko kerrostaloon ja niistä on erittäin vaikea päästä eroon, kun on ehtinyt kehittyä kunnon yhdyskunta. Mun mielestä pitäisi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen, jos on ollut tietoinen ongelmasta ja levittänyt sitä tahallaan.
No onhan toki luteiden tuoja ja levittäjä korvausvastiussa. Ap:n tapauksessa hän tai taloyhtiö voi oikeudessa vaatia kämppikseltä korvausta torjuntakuluista ja oikeudenkäyntikuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla ei ollut varaa mihinkään torjujiin. Siksi ostinkin asioita kirpparilta.
Vähän harmi kun kaikki sivullisetkin saa sitten kärsiä. luteet liikkuu ilmastoinnin kautta naapureihin ja nyt ilmeisesti ongelmaa on kaikilla.
Tätä se on kun työntekijän heikko ostovoima tekee tekemättömäksi.
Ei vaan ole varaa mihinkään. Kyllähän noiden kanssa kykenee kyllä elämään kunhan tottuu niihin.
Sama on koiperhoset ja muut tuholaiset jotka on myös minun riesana.
Eipä vaan työpäivän jälkeen jaksa tapella ötököitä vastaan :(
Sama täällä
Molemmat vanhemmat matalapalkka-alan duunissa.
Ei ole varaa täishampooseen. Maksaa useita kymppejä ja kertahoito ei auttanut, niin annoimme olla. Pojilta leikattiin päät kaljuiksi. Tytöillä on edelleen täitä ja yksinkertaisesti shampoot maksaa liikaa. Ei se niin voi mennä että shampoot maksaa kuukaudessa yli neljäkymppiä...
Ei vaan voi elää yli varojensa.
Te olette eläneet yli varojenne tekemällä liikaa lapsia, jotka joutuvat nyt kärsimään ja elämään syöpäläisten kanssa. Lisäksi tilanteesta kärsivät myös sivulliset, kun perheenne levittää syöpäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan toki luteiden tuoja ja levittäjä korvausvastiussa. Ap:n tapauksessa hän tai taloyhtiö voi oikeudessa vaatia kämppikseltä korvausta torjuntakuluista ja oikeudenkäyntikuluista.
Meillä vain ilmoitettiin myrkytyksestä, en ainakaan ole kuullut että kukaan yksittäinen asukas olisi joutunut korvausvastuuseen. Ja oli juurikin tuo tilanne, että lutikat levisivät yhdestä asunnosta naapurikämppiin, kun torjujaa ei kutsuttu/ilmoitusta tehty ajoissa. Ihana Itä-Helsinki
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli täiden kanssa suuri ongelma kun ei ollut varaa käytännössä kokoajan ostaa torjunta-aineita ja shampoita. Piti sitten monta kuukautta kärsiä ongelman kanssa. Työssäkäyvinä vanhempina ei jaksanut illalla enää tapella täiden kanssa kun oli kaikki muut arjen askareet hoidettavina.
Pahin oli kihomadot jotka tiedettävästi levisi todella monelle perheelle. Saimme kihomadot vähävaraiselta perheeltä joilla oli tiedossa ja olivat varottaneet ongelmasta mutta budjetti ei riittänyt häätöön.
Oikeastaan ihan ymmärrettävää, kun mekin keskituloisina jouduimme laittamaan kädet ristiin täiden takia. Shampoot olivat niin kalliita neljän käsittelyn jälkeen että totesimme että nyt annetaan vain olla ja kerätään voimia kuukauden päästä uudestaan. Mieheltä loppui silloin pätkätyöt niin sai siivottua parin viikon aikana täit helvettiin.
Kaikki saunotettiin ja pestiin. Myös täikampa oli tehokas väline. Ei sitä työssäkäyvänä olisi jaksanut tuollaista rumbaa käydä läpi. Siksi me luovutettiinkin ja odotettiin että miehen pätkätyöt loppuu.
Monesti pitää ylitöissä olla niin pitkään että ainoa mitä jaksaa enää tehdä illalla on lapsille ruoka ja nukkumaan.
Todennäköisesti pitäisi odottaa toukokuuhun asti jos luteet hyökkäisi meille. Silloin minulta päättyy työsuhde. Siihen asti luteet leviäisi ympäri kerrostaloa. Ei oikein voi mitään.
Mä olen sanaton ja todella toivon tämän olevan provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän harmi kun kaikki sivullisetkin saa sitten kärsiä. luteet liikkuu ilmastoinnin kautta naapureihin ja nyt ilmeisesti ongelmaa on kaikilla.
Ei vaan ole varaa mihinkään. Kyllähän noiden kanssa kykenee kyllä elämään kunhan tottuu niihin.
Sama täällä
Ei ole varaa täishampooseen. Maksaa useita kymppejä ja kertahoito ei auttanut, niin annoimme olla. Pojilta leikattiin päät kaljuiksi. Tytöillä on edelleen täitä ja yksinkertaisesti shampoot maksaa liikaa. Ei se niin voi mennä että shampoot maksaa kuukaudessa yli neljäkymppiä...
Teillä ei nyt ole oikein talous hallinnassa. Saattehan te lapsilisääkin monta sataa jos teillä useampi lapsi. Miten ei muka ole 40€ terveyteen käytettävissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli täiden kanssa suuri ongelma kun ei ollut varaa käytännössä kokoajan ostaa torjunta-aineita ja shampoita. Piti sitten monta kuukautta kärsiä ongelman kanssa. Työssäkäyvinä vanhempina ei jaksanut illalla enää tapella täiden kanssa kun oli kaikki muut arjen askareet hoidettavina.
Pahin oli kihomadot jotka tiedettävästi levisi todella monelle perheelle. Saimme kihomadot vähävaraiselta perheeltä joilla oli tiedossa ja olivat varottaneet ongelmasta mutta budjetti ei riittänyt häätöön.
Oikeastaan ihan ymmärrettävää, kun mekin keskituloisina jouduimme laittamaan kädet ristiin täiden takia. Shampoot olivat niin kalliita neljän käsittelyn jälkeen että totesimme että nyt annetaan vain olla ja kerätään voimia kuukauden päästä uudestaan. Mieheltä loppui silloin pätkätyöt niin sai siivottua parin viikon aikana täit helvettiin.
Kaikki saunotettiin ja pestiin. Myös täikampa oli tehokas väline. Ei sitä työssäkäyvänä olisi jaksanut tuollaista rumbaa käydä läpi. Siksi me luovutettiinkin ja odotettiin että miehen pätkätyöt loppuu.
Monesti pitää ylitöissä olla niin pitkään että ainoa mitä jaksaa enää tehdä illalla on lapsille ruoka ja nukkumaan.
Todennäköisesti pitäisi odottaa toukokuuhun asti jos luteet hyökkäisi meille. Silloin minulta päättyy työsuhde. Siihen asti luteet leviäisi ympäri kerrostaloa. Ei oikein voi mitään.
Mä olen sanaton ja todella toivon tämän olevan provo.
Jep! Jos joku pistää tietoisesti lapsensa kärsimään esimerkiksi kihomadoista, on tuo mun mielestä lasun paikka. Mulla oli niitä joskus lapsena ja muistan edelleen, miten kiusallinen ja epämiellyttävä vaiva oli kyseessä. Käsittämättömältä tuntuu, että vanhemmat tietäisivät lapsella (tai itsellään) olevan matoja, eivätkä tekisi mitään asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverin talossa kävi juuri näin. Luteet pesiytyivät ilmeisesti seinien rakosiin ja siirtyivät sieltä käsin asunnosta toiseen. Talossa tehtiin myrkytyksiä useampaan otteeseen, kun aina ilmaantuivat uudelleen johonkin asuntoon.
Luteille lämpötorjunta, takuukin niissä on, 2 kk. Kallis tosin, noin 1000 e/per 20 m2, lisähuoneet kai vähän edullisempia. Hirvittää ajatuskin, jos isoon asuntoon tulisi..
Täit sen sijaan lähtevät rypsi/ruoka/oliiviöljyllä ja täikammalla, vaihtoehtoisesti päästä föönillä, huonekaluista saunottamalla, mutta tuota mahdollisuutta ei tietenkään kaikilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä
Teillä ei nyt ole oikein talous hallinnassa. Saattehan te lapsilisääkin monta sataa jos teillä useampi lapsi. Miten ei muka ole 40€ terveyteen käytettävissä?
Ja johan tuossa altistaa lapset kaikenlaiselle kiusaamiselle, jos toiset tajuavat että tässä on "syöpäläisperhe". Itse en ainakaan päästäisi tuollaisen perheen lapsia meille leikkimään tai omaani heille, jos siis tietäisin hoitamattomasta täi- tai kihomato-ongelmasta. Lutikoista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Luteille lämpötorjunta, takuukin niissä on, 2 kk. Kallis tosin, noin 1000 e/per 20 m2, lisähuoneet kai vähän edullisempia. Hirvittää ajatuskin, jos isoon asuntoon tulisi..
Täit sen sijaan lähtevät rypsi/ruoka/oliiviöljyllä ja täikammalla, vaihtoehtoisesti päästä föönillä, huonekaluista saunottamalla, mutta tuota mahdollisuutta ei tietenkään kaikilla ole.
Lisäys, lämpötorjunnan aikana kaikki tavarat, jopa nukkamatotkin ja elektroniikka voi olla huoneistossa, mitään ei tarvitse siirtää.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin vuokrataso on todella kova. Se että ihminen nuorena asuu solussa kertoo ainostaan järkevästä rahan käytöstä. Ja miksi ei voisi asua kämppiksen kanssa myöhemminkin, elämäni parasta aikaa, kun asuin ystäväkämppiksen kanssa. Ystäväkämppis kyllä traumatisoitu myös luteista ja oppi esim. Laukkujen myrkyttäminen minult.
Ja minulla on ollut kotivakuutus siitä asti, kun äidin ja isän luota pois muutin - tietenkin.
T, se jonka perintökirjoituspöydän luteet vei.
onko sp. vielä palstalla ? Miten tilanne on edennyt ?
Täikamman saa parilla eurolla...