Urakoitsija teki tarkistusmittauksessa virheen, keittiön asennus menee uusiksi, ja vastuu on muka meillä. Miten tämä on mahdollista?
Tilasimme Ikealta keittiön, ja yhteistyöfirma Kokodiilista käytiin vielä tekemässä tarkistusmittauksella varmistamassa suunnitelmien sopivuus.
Remontin oli juuri määrä alkaa, mutta sähkömies huomasi, että yläkaapit ovat liian korkeat. Katonrajassa on niin paksulti sähköjohtoja, etteivät kaapit mahdu niille tarkoitettuun tilaan.
Firma väittää, että vastuu on meillä. Meidän pitää tilata ja maksaa uudet kaapit ja asennus. Miten se voi olla mahdollista, eikö vastuu ole firmalla, joka teki mittausvirheen? Firman ehdoissa lukee vain, että jos mitat ovat virheelliset, vastuu on tilaajalla. Mutta emmehän edes ottaneet mittoja itse!
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Miten tässä pitäisi oikein toimia?
Kommentit (21)
Jos kerran sopimuksessa lukee ” jos mitat ovat virheelliset, vastuu on tilaajalla”, silloin on aika turha inttää vastaankaan.
Satuitteko allekirjoittamaan mitään papereita missään vaiheessa? "Tilaaja sitoutuu vahvistamaan mittausten oikeellisuuden" tmv.?
Kokodiili otti mitat, teki piirustukset ja hyväksytti ne teillä? Ja päälle lauseke, ”jos mitat ovat virheelliset, on vastuu tilaajalla”?
Taitaa siinä tapauksessa mennä teidän piikkiin. Kokodiilin omistajana en kuitenkaan pystyisi nukkumaan tuollainen virhe tunnollani. Heidän virheensähän se on - PAITSI jos niitä sähköjohtoja on vedelty sinne mittausten jälkeen...
Jäikö tämä kertomatta?
Tokihan sitä olisi pitänyt osata itsekin ajatella, mitä sinne kaappien yläpuolelle tulee.
Ja sopimuksen siinä mennään, jos olette sopimuksen allekirjoittaneet. Ja remonteissa kannattaa konsultoida sähkömiestä heti remonttia suunniteltaessa, muuten saattaa mennä pahasti mönkään, niinkuin teillä on mennyt.
Oma moka, se on nyt vaan nieltävä, niin katkeralta kuin se maistuukin.
Jos mitat on otettu ennen sähköasennuksia ja esimerkiksi kotelointeja, vastuu on kylläkin teillä.
Kyllä se on niin että kuluttajaa kusetetaan aina. Ota toimarin yhteystiedot esiin ja mene sen kotiovelle vähän "juttelemaan"
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin että kuluttajaa kusetetaan aina. Ota toimarin yhteystiedot esiin ja mene sen kotiovelle vähän "juttelemaan"
Meinaat että syyte kotirauhan häirinnästä ja ehkä pahoinpitelystä tekee väärän kokoisista kaapeista jotenkin sopivampia?
Vastuu on teillä, koska sopimuksessa lukee: mittavirheissä vastuu on tilaajalla.
Tottakai tilaaja aina tarkistaa asiat.
Mitä ihmeen johtoja siellä katonrajassa menee? Laittakaa yläkaapit vähän matalammalle.
Miten niin ette ottaneet mittoja itse? Millä perustella sitten tilasitte keittiön? Tarkistusmittaus eri asia. Teidän olisi itse pitänyt tajuta mitata kaapit siten, että mahtuvat sähköasennustenkin kanssa.
"mitat ovat virheelliset, vastuu on tilaajalla."
Tilanne: Mitat ovat virheelliset.
Kuka vastuussa: Tilaaja
Kyllä ton verran jokaisen tulee ymmärtää jos osaa lukea suomea!
What's in it for me!
Yleensä noissa sopimuksissa lukee muuten erikseen, että esimerkiksi asennus ja toimitus perustuu tietoihin, joita ei voi ennen vanhan purkamista muuksi nähdä.
Näin ainakin puusepän alan yleisissä toimitusehdoissa, joita keittiökaupoissa yleensä noudatetaan.
Jos siis kyseessä vanhan keittiön uusiminen.
Aloituksesta ei myöskään selviä millainen toimituskaan on kyseessä, ja sisältyykö siihen mitä.
Tässä on puolensa ja puolensa.
Olette tehneet sopimuksen, jossa vastuu virheistä jätetään teille. Suomessa on sopimusvapaus niin kauan, kuin sopimukset katsotaan kohtuullisiksi. Kohtuuttomaksi sopimuksen voi periaatteessa saada määriteltyä vain oikeusteitse, mikä tietenkin tulee kalliiksi. Yleensä kannattaa vain ottaa opiksi eikä lähteä kokeilemaan onneaan.
Toisaalta asiantuntija on aina lähtökohtaisesti vastuussa virheistään, ei asiakas. Muutoinhan joka alalla harrastettaisi sopimuksia, joissa kaikki virheet sälytettäisiin asiakkaiden niskoille. Tässä tulisi vastaan tuo edellä mainittu vaatimus kohtuullisuudesta. Asiantuntijan pitää osata ottaa huomioon mm. sähköjohdot, vaikka niitä ei siellä olisi ollut jo mittausvaiheessa. Toki, jos sinne on tehty jotain sellaista, mitä ei asiantuntijankaan ole ollut aiheellista olettaa osaavan ennustaa, niin sitten hän ei lähtökohtaisesti ole mokannut.
Eli nyt riippuu ja roikkuu yksityiskohdista.
Sähköjohdot ja muuntajat siirretään yläkaappien sisäpuolelle. Vaatii vain läpiviennit, edullinen ratkaisu ja paljon siistimpi lopputulos.
Ei tietenkään tarvitse tilata uusia kaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Sähköjohdot ja muuntajat siirretään yläkaappien sisäpuolelle. Vaatii vain läpiviennit, edullinen ratkaisu ja paljon siistimpi lopputulos.
Ei tietenkään tarvitse tilata uusia kaappeja.
Samaa mietin.
Vierailija kirjoitti:
Sähköjohdot ja muuntajat siirretään yläkaappien sisäpuolelle. Vaatii vain läpiviennit, edullinen ratkaisu ja paljon siistimpi lopputulos.
Ei tietenkään tarvitse tilata uusia kaappeja.
Näinkin se onnistunee. Itse ajattelen , että tämä sähkäri on joku aloittajan virkaheitto puolituttu,
ja nyt on jo koko remontti pilalla ja keittiötoimittaja paskaa. Vaikka sähkäri on säätänyt omiaan.
Ottakaa yhteys juluttaja-asiamieheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin että kuluttajaa kusetetaan aina. Ota toimarin yhteystiedot esiin ja mene sen kotiovelle vähän "juttelemaan"
Meinaat että syyte kotirauhan häirinnästä ja ehkä pahoinpitelystä tekee väärän kokoisista kaapeista jotenkin sopivampia?
Ei, mutta opetus on paikallaan toimarille.
Kuka ne alkuperäiset mitat sitten otti, jos te ette niitä ottanut?
Jos kerran firman (Kokodiili) edustaja on mitannut keittiön kaappien hankintaa ja asennusta varten, vastuu on yksiselitteisesti heillä.
Tai sitten jätit jotain kertomatta.