Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Sukulaismies tarvitsi lapselleen tietokoneen ja internetin :)
No, haki vanhemmiltani vanhan 486:sen ja yritti sitten saada minut asentamaan siihen nettiyhteydet. Ei siinä ollut edes verkkokorttia eikä ijällä ollut enää lankaliittymää. Kova vääntö että kyllä sen pitäis toimia toimia toimia.
Aattelin olisko pitänyt tarjota sille sitä mun vanhaa commodorea ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun edesmennyt pappapuoleni ei suostunut ottamaan lapsiani kylään sen jälkeen, kun oppivat liikkumaan. Syynä oli uudet parkettilattiat, jotka olisivat kuulemma kuluneet lasten juoksentelusta. Tyyppi oli koko ikänsä pihi, mutta vanhuuden päivillä homma lähti ihan käsistä. Mummon kuoleman jälkeen myi kaikki mummon "arvokkaat" tavarat (maljakot, pöytäliinat jne.), jotta me muut sukulaiset emme saa senttiäkään. Ihmetteli kyllä sitten, kun oma kunto romahti ja joutui vanhainkotiin, kun kukaan ei käynyt enää katsomassa. Ei edes omat lapset.
Tätä on yläpeukutettu lähes 100 kertaa ja vain 1 alapeukku. Ollaanko täällä nyt sitä mieltä, että kyllä se papan ja mummon omaisuus olisi jälkeläisille kuulunut eikä pappa olisi omisuudellaan saanut tehdä mitä haluaa?
Saa tehdä mitä haluaa esim . olla päästämättä lastenlapsia kylään ettei parketti kulu. Pitää kuitenkin kaikessa säästämisessä ymmärtää seuraukset, tässä tapauksessa seuraus oli se että lapset ja lastenlapset eivät käyneet katsomassa vaikka parketin kulumista ei enää tarvinnutkaan pelätä.
Vierailija kirjoitti:
No, ku äidil o rahaa nykyisin paljon enemmän, kuin joskus 5 v sitten, niin se NS säästää kaikessa ! Saunakin vain kerran kaksi kertaa viikossa........sähköä säästää niin, ettei valoa TV:tä yms käytetä paljoa.....kattoo mieluummin kovalla volyymilla omasta ipadistaan ties mitä pjaskaa, jota näkee helpommin TV: stäkin. Näin ei ollut isän eläessä. Ja tietokone ja tulostinkin on sieltä kadonneet. Ja nyt se viel o kattelemas itselleen PIENEMPÄÄ asuntoa. Pakotti muutkin allekirjoittamaan sen paprun. Et jos se (toivottavasti ei ikinä saa !!!!!!) uutta pienempää asuntoa mistään, ni sen nykyisen asunnon myynti rahat jaetaan 3: n yhtä suureen osaan.....jos se saa sen myytyä (toivottavasti ei saa !!!!!!) mit vikaa siin talos o ? Se o mun lapsuuden kotini ! Jos sen nyt jonnekin pitäisi muuttaa, niin vanhainkotiin ! Se ei saisi enää asua yksin.
Lunasta mökki itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka selittäisi selkeästi eron pihiyden ja säästäväisyyden välillä?
TLC-kanavalla näytetään amerikkalaista ohjelmaa siitä, miten pitkälle pihiyden voi viedä. Muistaako joku ohjelman nimeä? Ohjelmassa esiintyvillä piheillä ihmisillä on selvästi kyse aika vakava-asteisista mielenterveyden häiriöistä. Heillä siis on rahaa, mutta he eivät halua käyttää sitä.
Olen itse säästäväinen, mutta pihiyden välttämiseksi lahjoitan mahdollisimman usein rahaa isoille järjestöille, jotka auttavat todellisessa hädässä olevia ihmisiä eri maissa. Antaminen tuntuu vaikealta, koska olen itsekin pienituloinen, mutta se on minulle hyväksi.
Eräs perhe laittoi kylmää vettä lastenaltaaseen. Kun se oli auringossa lämmennyt lapset peseytyivät siinä. Sitten siinä samassa vedessä pestiin astia ja lopulta vedellä pestiin auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähteä Thaimaahan omien lasten kanssa.
Avaatko tätä? Ei kaukolennot nyt ihan samanhintaisia ole kuin joku Tukholman risteily... tai no, miksi ruokin trollia.
Oletko vähän hidas? Kun on omat muksut mukana, ei tarvitse maksaa lapsiprostituoitujen palveluista.
Vierailija kirjoitti:
Jossain radion kuuntelijan-palaute ohjelmassa vanha patu sanoi. Jos haluan juoda kylmää vettä, lasken vettä kastelukannuun niin kauan että vesi kylmenee, sitten juon kylmää vettä lasista ja kannun vedellä kastelen kukkia tai kesällä kukkapenkkiä. Kyllä se litran vesisäästö kannattaa.
Näin mekin teemme. Turha valuttaa vettä hukkaan, hyvinkin melkein litra tulee ennenkuin vesi on tarpeeksi kuumaa tai kylmää. Kesällä tarvitaan kasteluvettä istutuksille tai auton huuhteluun, talvella sisäkukille. Rahanmenoa ei niinkään ajatella vaan ekologisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän ainakin siinä, että en koskaan osta kaupasta mitään turhanpäiväisiä välipaloja, kuten jugurttia, rahkaa, vanukkaita jne. Ne on ihan ylimääräisiä ja turhaa mahantäytettä.
Töihin vein aina ennen voileipiä ja jugurttia. Kun olin syönyt ne voileivät, juonut teen tai kahvin, se oli jo ihan riittävästi, mutta vielä piti hotaista se jugurtti naamariin, ja sitten ihmettelin miten täydeltä olo tuntui. Suuhun nousi jugurtin makuisia röyhtäisyjä koko päivän ja vyötäröä kiristi. Kotonakin oli aina jugurttia ja sitä piti syödä ihan vaan huvikseen.
Siinä ei ole mitään järkeä . Kaupassa on kokonainen pitkä seinällinen täynnä erilaisia jugurttivaihtoehtoja, on kaikenlaisia muitakin vastaavia, ihan vaan välipaloiksi eli turhaan. Nykyään kävelen siitä ohi tyytyväisenä, että noihin ei minun tarvitse rahaa laittaa.
Toinen, varmasti vielä e
Itse jätän leivät päällisineen ja syön jugurtin. Ei kiristä eikä purista ja maistuu taivaallisen hyvältä.
Seurustelin erään miehen kanssa, jolla oli viisinumeroinen summa rahaa tilillä ja hyvät tulot, tämä mies ei kertaakaan lähtenyt kanssani ulos syömään tai leffaan, kun "ei sulla oo rahaa" (ihan ok-palkalla olin töissä ja itse olisin maksanut), saati että olisi joskus tarjonnut jotain muuta kuin kahvia kotonaan. Ainiin, tarjosihan hän kerran kahvit ihan kahvilassa ja toisen kerran osti puolen litran kivennäisvesipullon, kun menin hänen luokseen saunaan. Itse kyllä vein lähes joka saunailta jotain pientä syötävää mukanani.
Enkä todellakaan tarkoita, että mulle olisi pitänyt olla jatkuvasti tarjoamassa jotain, mutta edes joskus, vaikka synttäripäivänä.
Mä kyllä tarjosin ruokaa useammankin kerran, hyvä että mokoma edes kiitti siitä, saati sanonut hyväksi, muilta olen kyllä saanut ihan spontaaneja kehuja kokkailuistani.
Samainen tyyppi myös säästi sähköä hiippailemalla pimeässä, kun ei raaskinut laittaa valoja päälle, pyykit pesi aina 30 asteessa lyhytohjelmalla, tämä oli ennen kuin sähkön kallistui...
Että voikin ihminen olla hölmö, kun viitsi mokomaa katsella useamman vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, normijärkesi on aika suuressa ristiriidassa ravitsemustieteen kanssa :D Onneksi suurin osa ihmisistä ymmärtää että keskustelupalstoilla keskimäärin puhutaan aivan höpönlöpöä. Samaa uskomusharhaa jonka mukaan ihminen ei tarvitse sokeri tai sokeri olisi suurin syy ihmisten lihomisen taustalla. Ts. tällaista kun lausuu tekee hyvin tiettäväksi kanssapalstailijoille ettei oikeasti tiedä mistä puhuu.
Taisi mennä vähän eri asian puolelle. Ei munkaan mielestä aikuinen ihminen tarvitse noita kaiken maailman vanukkaita ja suklaamössöjä ja vaniljarahkoja ja vastaavia, rahaa niihin kyllä saa menemään, mutta ilmankin varmasti pysyy terveenä. Jos ihminen oikeasti haluaa säästää rahaa, niin noihin en laittaisi pennin pyörylää. Sitten on nuo energiapatukat. Tiedän ihmisen, joka on niihin koukussa, eikä hän varmaan ole ainoa. Toki saa laittaa rahansa m
Niin noista yrttiruukuista. Silloin harvoin kun noita tarvitsen ja ostan ja jos jää yli, niin kuivaan ne paperin päällä keittiössä. Kuivuvat nopeasti ,voi käyttää yrttimausteena ruokiin ja ei mene hukkaan . Sen verran nuuka minäkin olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jo aika huono: mun vaimo säästää siten, että jättää jonkun laskun maksamatta ja siirtää vastaavan summan säästötilille. Ei ymmärrä että se lasku joudutaan sitten maksamaan seuraavassa kuussa korkojen kera. Raivostuttavaa...
Eräs persaukinen kaveri toimi samoin laskujen ja auton kanssa. Laskujen maksupäivää lykättiin aina, ihan kuin siinä olisi jotain säästöä syntynyt.
Autoa tankattiin vasta kun se alkaa yskiä ja vain 20€ kerrallaan. Ehdotin, että hän voisi tiukkoina aikoina säästää bensarahassa ja mennä bussilla, kun bussi menee suoraan työpaikan eteen. Ei käynyt, autolla ajettiin lyhyetkin matkat koko ajan jännittäen, riittääkö bensa...
Aika jännä, että noinkin pihillä ylipäätään on auto. Siihenhän menee niin paljon rahaa, että säästäisi hirveät summat lyhyessä ajassa, jos sitä autoa ei olisi. Ei tarttis sitten tankata 20 eurolla kerrallaan ja jännittää perille pääsemisten kanssa. Auto on semmonen, että se kun on omissa nimissä niin laskutus juoksee koko ajan. No, kukin tyylillään.
Äidillä on heittänyt päässä koko ikänsä. Hilloaa jotain helvetin jugurtti- ja viilipurkkeja jotain myöhempää käyttöä varten, jota ei koskaan tule. Sitten kahvipaketti. Kun hän mittaa puruja, niin jos kahvi loppuu kesken, niin ei raaski avata uutta pakettia ja keittää sitten kahvit vajailla puruilla. Siis niinku mitä v..tua? Kun sen uuden paketin joutuu kohta avaamaan kuitenkin! Ja kun ei voi keittää määrää joka olisi riittävä sillä kertaa. Ei, sitä pitää keittää täysi pannullinen ja se, mitä ei juo, jättää pannuun ja myöhemmin sitten mikrottaa. Eihän semmoista juo erkkikään, mutta hän kyllä juo. Sille pitäisi ostaa semmoinen yhden kupillisen keitin.
Vierailija kirjoitti:
No, haki vanhemmiltani vanhan 486:sen ja yritti sitten saada minut asentamaan siihen nettiyhteydet. Ei siinä ollut edes verkkokorttia eikä ijällä ollut enää lankaliittymää. Kova vääntö että kyllä sen pitäis toimia toimia toimia.
Ei niillä vanhoilla paskoilla mitään tee. Säästää nyt tonnin ja ostaa kunnon läppärin, mikä ajaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi sillä autolla ajeltaisiin vapaalla ne alamäet? Silloinhan menee tyhjäkäynnin verran polttoainetta moottoriin koko ajan. Miksi ei mieluummin mentäisi vaihde päällä ja annettaisi renkaiden pyörittää moottoria nollakulutuksella? Kun ei siinä alamäessä kuitenkaan voi ajaa suurempaa nopeutta kuin tasaisella tai ylämäessä, niin se pieni moottorijarrutus tarvitaan nopeuden pitämiseksi vakiona.
Jos taas ei välitetä nopeusrajoituksista eikä liikenteen sujuvuudesta, niin silloin taloudellisinta on ajaa jatkuvasti samalla kaasulla ylä- ja alamäistä välittämättä. Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan aja niin.
Tästä tuli mieleen muisto lapsuudesta. Meillä oli kotona joskus kajakkikaksikko eli saab 96 ja isä vaihtoi tosi usein alamäessä vaihteen vapaalle. Nimenomaan tuolla Saabilla, sitten kun auto vaihtui toiseksi, k
Sama! Muistan kun tuttavamies aina rullaili mäet alas vapaalla, tuuli vaan suhisi. Odotti että auton vauhti tyssää ja sitten kaasutti vasta. Raivostuttavan tempoileva ajotyyli. Säästi kuulemma bensaa. Mikään selitys ei auttanut.
Tuttavani asuu yksin, hyväpalkkaisessa työssä:
päivittäiseen pesuunsa käyttää 10 litraa vettä, oikein ylpeänä kertoi miten palasaippua, mikrokuituliina ja pikkuisen ylilämmin vesi riittää
Ei osta ikinä muovikassia!!! J O S kaupasta tulee paljon ostoksia niin auton takapenkille ja parkkipaikalta kantaa pienissä erissä asuntoonsa
Kaikki muovipussit / muovirasiat / potentiaaliset uusiokäyttömahdollisuudet hyödynnetään: kynttiläpätkät, palasokeri kahvilasta, you name it..
Saabissa ja rintintinissä (warressa)oli vapaakytkin ,kiihdytit ja helläsit kaasun niin rullas vapaalla.
Tädin mies, jolla ei ole pikkurahasta puutetta, ajelee aina aivan sysipaskoilla autonrenkailla. Halvinta merkkiä, vanhat ja kuluneet. Ties vaikka olisi käytettynä ostettu. Kerran kävin kylässä ja huomasin, että takarengas on puoliksi tyhjä ja kun asiasta kerroin niin ukko vaan totesi, että joo se on viimeaikoina vähän vuotanut. Täytyy vähän pumpata ja pidemmällä matkalla pysähtyä puolivälissä vähän ilmaa laittamassa.
Aattelin, että ei tuossa kyllä ole mitään järkeä. Yksikin mälli, niin säästöt on syöty ja aika suuri riski, että koko kiesin vetää katon kautta ympäri kun moottoritie nopeuksissa jotain pitäisi väistää. Siinä sitten hajottaa ittensä tai vielä pahempaa jonkun toisen.
Isännällä on muuten velaton asunto, pari sijoitusasuntoa, vanhempiensa maatila, 3 autoa (toki aina vuorotellen seisonnassa, eikä mitään priimoja), 2 traktoria, puimuri jne. eli renkaisiin olisi kyllä varaa.
Saab 96:ssa oli vapaakytkin, vaikka siinä oli nelitahtimoottori. Sama koski ensimmäisiä 99:jä -1,7-litraisella koneella tehtyjä. 96:n edeltäjissä 92 / 93:ssa oli kaksitahtimoottori, jossa tuo vapaakytkin on hyödyksi moottorin voitelulle. Ilman sitä pitkässä alamäessä kierrosluvun noustessa moottorijarrutuksessa sylinteri ei saa riittävästi voiteluainetta polttoaineen mukana.
Koska vaihteisto ja tekniikka olivat jo olemassa, se sitten siirtyi perintönä, vaikka moottori vaihtui nelitahtiseen. 99:iin alunperin suunniteltiin samaa rattivaihdetta kuin 96:ssa. Lopulta vaihteenvalitsin siirtyi lattialle, ja samassa rytäkässä myös virtalukko, koska se oli ollut vaihdelukon kautta yhteydessä vaihteenvalitsimeen. Niin ja se vapaakytkin tuli mukana, vaikkei 99:ä ollut koskaan tarkoitus tehdä kaksitahtisena.
No jotta pysytään aiheessa, niin sillä vapaakytkimellä pystyi säästämään energiaa, koska se antoi alamäessä vauhdin kiihtyä ilman kaasun painamista. Myös vaihtaminen alas päin onnistui ilman kytkintä, kunhan vain nosti jalan kaasulta. Säästyi kytkinkin. Toisaalta jarruja saattoi sitten kulua sitäkin enemmän, joten hyvinkin teeman mukaista huonoa säästämistä.
Vaan eipä säästäkään: moottorijarrutuksessa polttoaineensyöttö katkeaa, eli sitä ei kulu. Tyhjäkäynnillä kuluu. Alamäessä tietenkin vauhti kasvaa ja sitten joutuu jarruttamaan, jolloin jarrupalat kuluvat - ja jos ei jarruta, voi vauhti nousta sakkolukemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niillä vanhoilla paskoilla mitään tee. Säästää nyt tonnin ja ostaa kunnon läppärin, mikä ajaa asiansa.
Arvaa oliko hauskaa selittää papparaiselle jolla ei ollut hajuakaan asiasta :)
Oli. Mulla ainakin se heitti automaattisesti vapaalle kun kierrokset laski tarpeeksi alas.