Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Varsinkin joillain pula-ajan kokeneilla vanhuksilla monesti vessanpönttö on pinttyneen likainen koska joka pisua ei nuukuttaan huuhdella. Ja sitten onkin eri työmaa saada värjäymät hangattua pois..
Vierailija kirjoitti:
Olin puolivuosisataa sitten hommissa eräässä suuressa elektroniikkayrityksessä. Siellä oli yksi kaveri aina hienoissa puvuissa, joita tuntui riittävän. Kysyttiin mistä pukimosta hän hankki niitä. Hän sanoi hankkivansa niitä Pelastusarmeijan myymälöistä. Teki hienoja löytöjä.
No ei tasan tehnyt. Noilla kirpputoreilla on usein jotain kuolinpesästä jääneitä vaatteita eikä todellakaan mitään muodikasta, saatikka sitten monin kappalein.
Iäkkäät vanhempani menevät risteilylle: maksavat kiltisti paremman hytin, jossa jääkaappi tähän jääkaappiin laitetaan omat eväät SEN jälkeen kun hytin hintaan kuuluvat ilmaisjuomat on juotu (tai pakattu tuliaisiksi lapsenlapsille). Hyttiluokkaan kuuluvasta aamiaispöydästä tehdään tietty eväät loppupäivälle. Tsiisus,että saa hävetä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni on tuonut lahjaksi uuteen kotiin lapsilleen aina pelkkää leipää ja suolaa, koska se on kuulemma vanha tapa. Aikuistuvat, omilleen muuttavat lapset olisivat toki vanhemman taholta voineet enemmän ilahtua esimerkiksi huonekalujen hankintaan annetusta rahasta kuin ruokasuolapaketista ja reikäleivästä, mutta kukin tyylillään.
Alapeukuista päätellen saitureita riittää.
Yläpeukuista päätellen aika moni ei tunne perinteitä - se todella on suomalainen tapa että pitää viedä Suolaa ja ruisleipää - sillä turvataan että uusi koti pysyy hyvissä ruoissa. - meillä päin (lounais-Suomessa) jopa nuoret vie toisilleen uuteen kotiin tuon tuliaisen (toki usein jotain muutakin varmasti).
Toki varmaan kaikki tajuavat, ettei tuo ole kuin hassu vanha ja herttainen perinne vailla mitään todellisuuden kausaliteettia, mutta sille on ihan tarpeetonta irvistellä.
Okei, eli sinä olet tyytyväinen noin viiden euron lahjaan vanhemmiltasi kotoa pois muuttaessasi? Kavereille ostettiin uuteen kotiin sänkyjä ja pöytiä, me saimme ottaa vanhat vaatteet mukaan kotoa lähtiessämme.
Olen.
Miksi vanhempien sinua vielä siinä tilanteessa tulisi lahjoa?
Miksei mikään riitä?Meillä on jo lapset muuttaneet opiskelemaan. Jokainen on saanut ottaa kotoa mitä tarvitsee ja haluaa ja 2/3 on jo antanut palautetta että olipa hyvä että hän voi ottaa ne vanhat tavarat, kun opiskelut tuli valmiiksi, oli maku jo taas uusi ja muutettiin yhteenkin jonkun toisen kanssa - se koko kouluajan palvelu työpöytä yms oli helppo viedä Ekotorille eikä kirpaissut yhtään :)
(Sen sijaan meillä kyllä esim maksetaan heille meidän yhteiset matkat kokonaan meidän pussista, ollaan annettu omat saadut perinnön suoraan sukupolven yli heille yms elämää helpottavaa )
Miksei mikään riitä? Ei jumalauta, jos lapsi saa ainoastaan vaatteensa mukaan kotoa lähtiessään, niin tyhjän päälle silloin käytännössä vanhemmat hänet heittävät. Saita ihminen on usein henkisesti sairas.
Kyllä pitää olla ahne jos pitää jotain muuta mukaan saada. Miksi? Itse sisarusten kanssa muutettiin kukin omillamme omiin uusiin koteihin eikä probleemia tullut. Jokaisella oli työ/opiskelupaikat ja asunto sovittuna vuokralle mikä sopi budjettiin.
Aika avuton täytyy olla jos aikuisena pitää vielä vanhempiin tukeutua.
Eli asuitte kotona kuitenkin niin pitkään, että teillä oli tietyt asiat hankittuna valmiiksi, kun muutitte kotoa pois.
Ette nyt sentään pelkät vaatteet mukananne lähteneet.
Jokaisella oli varmasti vanhempien hankkimia tavaroita, kännykät, tietsikat, astioita, petivaatteet, kodin erilaisia tarvikkeita. Saattoipa olla polkupyörät tai jopa autotkin. Ajokortin olivat varmasti kustantaneet vanhemmat.
Tuskin ostitte itse omilla rahoilla kaikki huonekalut samalla kun muutitte. Entä kahvinkeittimet, mikrot, pesukoneet, imurit jne.
Kuka rahaton nuori ostaa kaikki nämä heti itse ilman vanhempiensa apua?
Tai sitten saitte kunnolla rahaa tilillenne alkupääomaksi.
Kyllä meillä nuoret vei omat sänkynsä, koulupöytänsä, tuolinsa yms. Ei he nyt tyhjässä asunnossa uutta elämäänsä aloittaneet.
On kauhean helppoa sanoa, että en saanut mukaani kotoa mitään, mutta todellisuudessa jokainen on jotain saanut. Lisäksi vanhemmat on yleensä auttaneet asunnon saamisessa ja auttaneet vuokranmaksussakin alussa.
No jos on käynyt jo muutaman vuoden töissä ja hankkinut itse palkallaan niitä tarvittavia asioita elämiseen, niin sitten on voinut kuitenkin asua vanhempien luona ilmaiseksi ja siten mahdollistanut sen hankkimisen. Mutta ei ihan 18-vuotiaana ole tapahtunut sitten se pois muuttaminen ilman vanhempien apua.Omat vaatteet, siinä kaikki. Ikää 19 vuotta, varakkaiden vanhempien ainoa lapsi, yliopistossa. Itse piti hankkia asunto ja kalusteet, ihan kaikki. Yliopisto piti lopulta jättää kesken ja mennä töihin, koska ei ollut rahaa ruokaan, kirjoihin, bussimatkoihin, silmälaseihin ja vuokraan. Tällaisia vanhempia todella on olemassa.
Näinpä. Meilläkin oli rahaa, siskolle. Meilläkin oli vapautta, siskolle. Vanhemmat painostivat lainaamaan työllä ansaittuja rahoja jotta pääsevät lomalle, siskon kanssa, kun se haluaa niin kovasti. Vuokran maksoi juuri ja juuri opintotuella, olet laiska, saamaton ja näköalaton, kun menet töihin että saat ruokaa pöytään. Painostivat tulemaan jouluna ja hiihtolomalla kotiin, maksamme PUOLET matkasta kun olemme niin jaloja. Summa sitten laitettiin paperille ja siskolle annetaan sama, koska näin on REILUA. Ja nämä vanhemmat myös ovat oikeasti olemassa :(
Nuukana ostan erilaisia irtokarkkeja ja maksan ne. Kotona maistelen kaikkia ja annan ne sen jälkeen miehelleni. Tulee halvemmaksi, kun ei tarvitse ostaa molemmille erikseen.
Huvittava tuo tyyppi joka kuvittelee että vanhemmat automaattisesti maksaa kaikkien autokoulut ja tietokoneet ja puhelimet 😂 minä maksoin autokoulun, puhelimen ja laskut kotona asuessani ihan itse, käymällä töissä kesäisin ja koulun jälkeen. Samoin kaikki lukion kustannukset bussilipusta ja kirjoista lähtien. Ensimmäiseen omaan kämppään sain mukaani kymmenen vuotta vanhemman veljeni koulupöydän, jossa oli hänen ala-asteella kiinnittämänsä tarrat vielä jäljellä, sekä vanerisängyn. En olisi enempää odottanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies, siinä on ollut opettamista. Onneksi on ollut kehityskelpoinen ja muuten ihan kunnollinen.
Siinä vaiheessa kun antoi mulle alkuaikoina synttärilahjaksi t-paidan, jonka oli saanut työnantajaltaan, siis työnantajan logolla, minä sain kunnon kilarit......Monesta asiasta on saatu vuosien varrella vääntää.
Taustalla on köyhä, todella köyhä lapsuus ja sen aiheuttama pelko ja epävarmuus. Vieläkin saa välillä ihmetellä, kuten eilen kun otin toissailtana hyllyltä pois muutamia mukeja ja laseja, jotka vaan turhina pölyä keräsivät, että vien ne viikonloppuna kierrätykseen, niin aamulla olivat kadonneet. Ja asiasta oli puhuttu jo viikonloppuna, että kaappeja pitää tyhjentää. "Eikö voi viedä mökille? Entäs lapsille?" Tiedustelin sitten aamulla syyllisen näköiseltä ukolta, että hautaanko aiot ne säästää? Kaappi on täynnä astioita ja jouluna tuli lisää....(vaikka olen kieltänyt anoppia ja äitiäni tuomasta) Noh, löytyivät ukon vaatekaapista...."Että jos varalle"....sanoin että "perkule, nämä lähtee eikä asiasta keskustella!"
Näitä pihistelyjä riittää, huoltamolla ei ikinä osta sämpylää, menee sinne abc:n kaupan puolelle ja ostaa karjalanpiirakan, housut ostaa, jos saa aleale-laarista vitosella, jonkun vaatteen ostamista miettii mooooonta päivää ja kysyy mun mielipidettä ja sitä jahkataan....eikä puhettakaan, että matkalla missään ravintolassa syötäisiin, no mäkkärille sentään saattaa raskia lähteä. Vieraille alkuaikoina olisi saanut kaupan halvin keksipaketti kahvin kera riittää, minä karjalaisverisenä räjähdin että vieraita kestitään kunnolla, jos niitä aikoo tavata vastakin. Että tuo on noloa.
Pakko olla pirttihirmuna tämän kanssa.....onneksi on oppinut, ja omissa asioissaan nuukailkoon miten tahtoo, mutta perheen hankinnoissa on parempi että minä määrään. Muuten asuttaisiin varmaan mummonmökissä päreen valossa.
Tää oli huvittava...voi ihan kuvitella säästäjäukon anelevan ilmeen ja pirttihirmun julman tuijotuksen.
Itse otan työpaikan kahviautomaatista kahvia termariin, jota lämmitän mikrossa viikonloppuna.
Kun poistaa jääkaapista lampun, säästää muutaman kympin vuodessa. Toinen juttu, että kulkee tyhjän pullon kanssa kaupasta kauppaan ja suihkuttaa pulloon kaupan käsidesiä, jos kehtaa.
En itse keksinyt, enkä kokeile.
Kaveri pitää samaa terveyssidettä koko päivän.
Nuoruuden kaveriporukassani yksi miespuolinen frendini otti aina baariin taskumatin josta lirautteli illanmittaan lasiinsa. Lompakkoa en hänellä koskaan nähnyt, vain sellaisen minikokoisen kolikkokukkaron. Ne lirautettavat viinat tietty haettiin tallinnasta.
olen lähettänyt niitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä28807 kirjoitti:
1.Sain yhdeltä saidalta kollegaltaltamme joulukortin. Töissä oli puhetta tästä erikoisesta teosta. Sitten lisäsin, että kortti oli ns maksuttomia taidetta ilman käsiä - kortteja ja sitä paitsi lähetetty ilman postimerkkiä. Ja se oli onnistunut!
2. Toinen kollega lähti aina ruokatunnilla keskustan kaupoille. Tuli kertoen, mitä maistajaisia oli sinä päivänä 2 ruokakaupassa. Mainitsi, että viikon makkarat oli tullut syödyiksi.
Tämä sama kollega käräytettiin joulun alla leikkaamasta työpaikalle tulleista suklaarasia-, kortti- tai kukkatervehdyksistä ns puhtaat osat. Sanoi käyttävänsä niitä perheen joulupaketteihin.
Molemmat harrastivat osakesijoittamista.Itse asiassa korttien tarkoitus oli saada lahjoituksia, joten useimman kohdalla ne "maksuttomat" kortit oli niitä kalliimpia, mutta eihän niitä kehdannut lähettää, koska kaikki ajattelivat niiden olevan ilmaisia.
Itsellänikin on pinot näitä kortteja kaapissa. Olen maksanut niistä mutten siltikään kehtaa niitä lähettää. Mitä niille pitäisi tehdä?
Lähetä vaan, hyvään tarkoitukseen menee hinta. Voihan halutessaan vähän koristella niitä, kulmat voi pyöristää ja panna vaikka nauha kortin selkämykseen ja printata tietokoneesta nätti teksti omalle paperille jonka liimaa kortin sisälle. Nättejä tarroja voi panna pari ja jos kuori vaikuttaa tylsältä, niin siihenkin joku tarra vaikka Punaiselta ristiltä.
Monet niiden käsivammaisten taiteilijoiden työt on todella kauniiita ja ilahduttavia, ei niiden lähettämistä tarvitse hävetä.
Ei ole tullut mieleenikään, etten käyttäisi Taidetta ilman käsiä (suulla tai jaloilla maalaavat) kortteja, koska maksan ne aina! Mielestäni on kunnioitettavaa, että taiteilijat toteuttavat kutsumustaan ja saavat tuloja! Kortit ovat kivoja ja kun niitä tulee kahdesti vuodessa aina on kortteja kotona kun tarvitsee. Kerran vuodessa sieltä tulee kalenteri; sen olen hyödyntänyt tekemällä kuvista pakettikortteja.
Mun mies aina vähän pyörittelee silmiään mulle. Varsinkin jos ollaan kaupassa. Leivon itse leipäni ja pullani, teen ruoat itse ja aina kilohinnaltaan halvimmasta. Mies elää vähän enemmän ehkä makujen maailmassa. Eräs esimerkki on se, että itse en suostu ostamaan Valion tuorejuustoa jos on kilohinnaltaan edullisempaa. Ja leivän päälle jos ostetaan niin silloin on aina mulla se kilohinnaltaan edullisin ja yleensä on Pirkka tai X-tra tmv. Aloitan valikoimisen aina sillä, että skannaan läpi pelkät kilohinnat ja sitten kun on se halvin löytynyt niin se päätyy ostoskoriin. Mies sitten joskus otti Valion tuorejuuston ja mä olin jo aika paniikissa siinä, että se ei ole halvin ja sinulla menee rahaa hukkaan. Mies katsoi ja totesi, että jos hänen rahat loppuvat kilohinnaltaan kahden euron erotukseen niin sitten on jotain vialla.
- Ostan vaatteet vain käytettynä ja en vain suostu maksamaan esimerkiksi t-paidasta yli 3 euroa. En ikinä. Jos on valkoinen vaate niin valkaisen kloorilla, jos on sininen tai musta vaate niin laitan muiden vaatteiden kanssa värjäykseen. Mies ei tiedä, että ostan lähes kaikki vaatteeni käytettynä. Mutta tietää, että värjäilen noita toisinaan. Hän varmaan taas pyörittelisi silmiään jos tietäisi, että tässäkin asiassa köyhäilen.
- Otan kaiken irti jos on "ilmaista" ja kehtaa viedä. Joskus hän pyörittelee silmiään kun olemme hotellissa ja vien niitä pieniä hygieniapakkauksia kotiin. Pakkailen hotelleissa ja aamupalapaikoissa välillä myös aamupalalta ruokaa mukaan, jos jää yli. Siis en ala lautaselle lappaamaan niin, että sitä jää yli. Mutta jos jää esimerkiksi puolikas leipä syömättä ja saan siihen kurkkua ja muuta päälle niin pakkaan sen mukaan. Omatunto ei anna periksi jättää ruokaa. Myös kotona aina käytän kaikki ruoat viimeiseen asti ja esimerkiksi kanan luista keittelen keittoja ja jos ei ole yhdestä ruoasta riittävästi niin pakastan ne ja keitän sitten kun on riittävästi.
Minussa on ollut vähän hamsterin ja pihin ihmisen vikaa. Säästelen mitä ihmeellisimpiä juttuja. Nyt olen niistä irroittautumassa, koska tarkoitus on muuttaa miehen kanssa yhteen parin vuoden päästä. Silloin lähtee maa taas vaihtoon ja siihen mennessä pitää saada tavarat karsittua muutamaan matkalaukkuun.
Sain töistä ison laatikollisen kertakäyttömaskeja ja niitä ei tullut käytettyä tarkoitukseensa juuri ollenkaan, kun teen etätöitä ja viihdyn muutenkin pihapiirissäni.
Mutta olen pihiydessäni ja kierrätysinnossani keksinyt maskeille muuta käyttöä: mm. pikkuhousunsuojina ja meikinpoistajina. Teen itse kefiiriä ja mulla on aina yksi lasipurkki muhimassa, maskit ovat loistava suoja purkkiin, narutkin on valmiina. Samoin volgansieni-purkkiin ne sopii suojaksi. Harrastan maalaamista ja maskit ovat hyviä apuvälineitä taulujen putsaamisessa ja värin pois pyyhkimisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en käytä vessapaperia ollenkaan, pitäähän ne kädet kuitenkin pestä
Yäk. Toivottavasti et ole pihi saippuan suhteen.
Kuka juntti paperia käyttää, kun bideellä voi pestä.
Kertokaa nyt ymmärtämättömälle, että miten tuo homma toimii ja miten siinä säästää rahaa?
Jos peset bideellä etkä käytä paperia, alapää on märkä ja pitää kuivata. Onko sinulla tähän tarkoitukseen erityinen alapääpyyhe, jota myös kuljetat kaikkialle mukanasi? Onko jokaisella perheenjäsenellä oma alapääpyyhkeensä? Onko vieraita varten varattu paperia vai omat alapääpyyhkeet?
Jos käyt vessassa normaalin noin 5 kertaa päivässä, oletan että vähintään yksi alapääpyyhe on päivässä niin sanotusti sisäänajettu. Pyyhkeitä tulee siis nelihenkisessä perheessä pyykkiin vähintään 4 päivässä. Nämä pyyhkeet toivottavasti pestään 90 asteen pesussa hygieniasyistä.
Että mitä ihmettä tällä nyt säästää? Kulkee märkä persrätti repussa... Ei kovinkaan hienostunutta.
Vai onko jotain mitä en ymmärrä?
Pissa pyyhitään paperiin ja kakkapylly pyyhitään omaan pyyhkeeseen. Tällainen löytyy kotoa ja muualla ollessa pyyhitään paperiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt ymmärtämättömälle, että miten tuo homma toimii ja miten siinä säästää rahaa?
Jos peset bideellä etkä käytä paperia, alapää on märkä ja pitää kuivata. Onko sinulla tähän tarkoitukseen erityinen alapääpyyhe, jota myös kuljetat kaikkialle mukanasi? Onko jokaisella perheenjäsenellä oma alapääpyyhkeensä? Onko vieraita varten varattu paperia vai omat alapääpyyhkeet?
Jos käyt vessassa normaalin noin 5 kertaa päivässä, oletan että vähintään yksi alapääpyyhe on päivässä niin sanotusti sisäänajettu. Pyyhkeitä tulee siis nelihenkisessä perheessä pyykkiin vähintään 4 päivässä. Nämä pyyhkeet toivottavasti pestään 90 asteen pesussa hygieniasyistä.
Että mitä ihmettä tällä nyt säästää? Kulkee märkä persrätti repussa... Ei kovinkaan hienostunutta.
Pissa pyyhitään paperiin ja kakkapylly pyyhitään omaan pyyhkeeseen. Tällainen löytyy kotoa ja muualla ollessa pyyhitään paperiin.
Äh, pieleen meni nololla tavalla tämä selostus. 😄 Anteeksi, olen väsynyt. Siis kakkapylly pestään bideellä puhtaaksi ja sitten vasta pyyhitään erilliseen pyyhkeeseen. Kädet pestään huolellisesti saippualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo vastannut kysymykseen? Miten paljon säästää jos käyttää vettä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Yksi pihipaha tekee kahvin samoista kahvinpuruista ja suodatinpussista uudelleen.
Kuulemma 4 kahvit tulee samoista.
Minä teen myös, mutta lisään hieman kahvinpuruja lisäksi. Tosin vain kun keitän sitä toista pannullista.
Vierailija kirjoitti:
Nuoruuden kaveriporukassani yksi miespuolinen frendini otti aina baariin taskumatin josta lirautteli illanmittaan lasiinsa. Lompakkoa en hänellä koskaan nähnyt, vain sellaisen minikokoisen kolikkokukkaron. Ne lirautettavat viinat tietty haettiin tallinnasta.
Mun nuoruudessa lähes kaikilla oli taskumatit mukana. Vessassa sitten otettiin huikkaa.
Jaakko Tepon tarinoita:
Miks laihialainen sulhanen ei mene hääyönä morsiamen kanssa samaan sänkyyn?
Nuuka laihialainen pelkää että joutuu antamaan omasta pussistaan.
Laihialainen tiesi että kuolema lähestyy ja nuukana miehenä osti halvalla käytetyn vanhan hautakiven ja kävi maistraatissa vaihtamassa nimensä kiveen sopivaksi.