Pihiyden huippu, kerro esimerkki
Omani tässä. Anopulla on wc:ssä sanko mihin pitää kerätä käyttämättä jääneet wc paperit myöhempää käyttöä varten. Eli siis vaikka repeytyneet, ei haittaa vaikka reunassa olisikin vähän sitä ihteään. Sinne se niitä Haisevia papereita säilöö, hyi että kun ällöttävä asiouda siellä. Aina muistuttaa että "muistakaa sitten käyttää sankoa" No ei tod. Käytetä!
Kommentit (3893)
Eräs lääkäri varasti nuukuuksissaan proteeseja ja myi niitä itäeurooppaan.Siitä on jo aikaa.Sama söi potilaille varatut ruuat päivystysosastolla😂Ei ollut mikään suosittu tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siipan naimaton & lapseton sukulaisnainen eli niukasti kaupunkilähiön kerrostalokaksiossa. Huonekalut olivat sukulaisilta saatuja, aikansa eläneitä vanerityyppisiä ratkaisuja, kuluneita räsymattoja yms tyyliä...Kaikki luulivat tämän työläisnaisella olevan rahasta tiukkaa.
Kun hän kuoli yli 90-vuotiaana, kävi ilmi, että käyttötilillään oli yli 200 000 euroa.
Minulla sama, perin 350t. Olin auttanut tätä "köyhää" sukulaista mm. ostamalla hänelle kodinkoneita.
Se saldo voi olla osalla sukulaisista aikanaan yllätys tämänkin yh:n perunkirjoituksessa.
Mikä on kenellekin tärkeää. Itse asun kolmiossa, velattomassa, 70-lukulaisessa lähiökämpässä 500m päässä lapseni koulusta. En omista autoa. Töihin pääsee nopeammin pyörällä tai bussilla. Edellinen kaksio (velaton sekin) ei mennyt kaupaksi koronavuosina, niin on nyt sitten vuokralla. Sillä mitä sen vuokrasta jää yli vastikkeen ja muiden kulujen jälkeen, maksan tämän kolmion vastikkeen.
Sitä kun aikuistui lamavuosina niin oppi pihiksi. En ota pikavippiä pikavipin päälle, kuten jotkut ottavat maksaakseen vaikkapa rakennekynnet tai jotain muuta yhtä tarpeetonta ja epäkäytännöllistä. Sisustuskaan ei vaihdu vuoden parin välein viimeisimpien trendien mukaiseksi vaan on "vanhaa ryönää", jotain kierrätettyjä 50-80 vuotiaita artekin kalusteita, martelaa, iskua jne. Tilille on kertynyt yllättävän mukavasti puskuria vaikka palkkaa tipahtaa tilille verojen jälkeen reilusti alle 2 tonnia. Eipähän puntit tutise, kun kohta taas taantuma koittaa ja mahdollinen työttömyys uhkaa firmojen säästäessä myös työvoimastaan. Nälkää ei tässä kämpässä nähdä eikä siipeillä muiden lompakon vierellä. Vaatteet on ehjät ja siistit merkkituotteet. Vaikka onkin poistomyymälästä tai alennusmyynnistä ostettu. On tarkistettu että ei ole jotain 60% elastaani-moskaa joka tuhoutuu käytössä muutamassa kuukaudessa.
Jos minä pyydän kaverin johonkin keskustan kahvilaan kahville, niin maksan molempien kahvit ja pullat. Jos kaveri kutsuu, minut oletan hänen maksavan.
Käytän teepussia niin kauan että siitä ei enää lähde väriä.
Kaivan kananmunankuoresta jämät sormella.
Kerään sanomalehtipaperia sytykkeeksi.
Pakastan ylijäämäruuan ja joskus unohdan ne pakkaseen, mutta oirallehan aina voi antaa.
Käytän vaatteita niin kauan ettei enää kehtaa.
Kävelen aina kun voin.
NaurajaLahest kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höh kirjoitti:
Thaimaahan hölmö! Maa on ThaiMAA. Et kai sano:
Uusimaaseen on luvattu.... Vaan Uusimaahan. Ei kai tarvii
rautalangasta vääntää enempää.Vain hölmö tosiaan nykyään Thaimaahan matkustaa, tai muuhunkaan epähygieeniseen kaukomaahan.
Mieluummin matkustan kaukomaihin kuin annan rahani ahneille kotimaisille yrittäjille ketkä haluavat työttömistä ilmaistatyövoimaa ties minkä aktiivimallien verukkeella... yrittäjien ahdinko naurattaa.
Meinaatko, että ne duunarit saa parempaa palkka ja paremmat etuudet siellä T(h)aivaassa? Työntekijöitä kohdellaan paremmin jne.
Kokeileppa joskus yrittäjyyttä tai edes vuokrakämpän omistusta tai käy edes kuuntelemassa joku ilmaisluento siitä mitä kaikkia velvollisuuksia ja lakisääteisiä menoja niissä hommissa on. Jos vuokraat joltain asunnon ja maksat sille vuokranantajalle siitä 800€ kuukaudessa vuokraa, niin se asunnon omistaja ei todellakaan saa 800€ itselleen. Siellä on aika monta pakollista maksua, jotka se joutuu siitä maksamaan. Se saa vain pienen siivu siitä summasta.
Tympii tuo ajatus, että yrittäjä = 100% riistoporvari. Niitä yrittäjiä on muitakin kuin suurten firmojen omistajat. Myös se pientä pajaa yksinään pystyssäpitävä rasvamikko on yrittäjä, kuten se yhden naisen kampaamon pyörittäjä.
On niin pihi, ettei raaski säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku sukulaismies kertoi aikoinaan pitävänsä tyhjää pulloa vessanpöntön vesisäiliössä, niin kuluu vettä vähemmän vedettäessä. Hurja säästö tämäkin...
Ei tuo ole pelkästään yhden ihmisen keksintö. Aikoinaan oli jopa muotia laittaa esim. Kivi säiliöön, jolloin vettä kuluu vähemmän. Se oli siihen aikaan, kun ei ollut mitään isoa tai pientä huuhtelua, vaan joka vetäisyllä säiliö tyhjäksi. Asuin lapsena maalla, ja joka talossa oli oma kaivo, kun ei ollut yleistä vesijohtoverkostoa siinä kylässä. Kaikenlaista piti keksiä, ettei kaivo mene tyhjäksi, jos sattuu hellekesä. Kyse ei niinkään ollut pihiydestä vaan siitä, ettei kaivo mene tyhjiin. Meillä vesi oli kaivosta vähissä monta kertaa, mutta koskaan ei loppunut. Meilläkin oli käytössä tuo kivi vesisäiliössä-konsti. Naapureilla loppui vesi useamman kerran. Taloja oli rakennettu paikkoihin, joissa pohjavesi oli matalalla.
Meidänkin maalla oli tuo vesipullo vessanhuuhteluvesisäiliössä. Porakaivovesi ei kyllä koskaan ole ollut vähissä saati loppunut, mutta kakkakaivo kyllä täyttyi 6-henkisessä perheessä nopeaan, etenkin kun kaikilla lapsilla oli lauma kavereita pyörimässä nurkissa. Huuhteluveden vähentämisellä yritettiin hidastaa tuota vessojen pullokaivon täyttymistä. Teilläpäin on ollut liian matalia kaivoja, jos ovat kuivunet.
Vierailija kirjoitti:
Käytän vanhoja repeytyneitä sukkia perseen pyyhkimiseen,niin säästyy vessapaperia. Pesen ne jokaisen käyttökerran jälkeen ja heitän pois kun pesu ei enää riitä.
Ei kovin viisasta, maksaa se lämmin vesikin ja pesuaine, enemmän kuin wc paperi
Vierailija kirjoitti:
Käytän teepussia niin kauan että siitä ei enää lähde väriä.
Kaivan kananmunankuoresta jämät sormella.
Kerään sanomalehtipaperia sytykkeeksi.
Pakastan ylijäämäruuan ja joskus unohdan ne pakkaseen, mutta oirallehan aina voi antaa.
Käytän vaatteita niin kauan ettei enää kehtaa.
Kävelen aina kun voin.
Vähän samantyylistä on minullakin, paitsi tuo kävely. On pitkä matka meni minne tahansa, paitsi postilaatikolle 200 m
Tosin sittten tuhlaan esim matkoihin ja harrastuksiin
Sovittiin exän kanssa yhdessä, että käytetään meidän lapsi yksityisellä lääkärillä ja yksityisesti labrassa. Julkisella puolella ei hoitoon pääsy onnistunut. Lapsi kävi lääkärissä ja labrassa, ja sitten exä päätti "säästää rahaa" ja jätti kaikki laskut minulle maksettavaksi. Mahtava tapa säästää, eikö vaan?
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu ei ole vieläkään ostanut itselleen uutta talvitakkia vaikka vetoketju ollut rikki jo monta vuotta. Hänellä tilillään on oletettavasti tuhansia euroja ylimääräistä rahaa.
Vinkkaa sille, että vetskarinkin voi kyllä vaihtaa...uusi maksaa noin 10-15 euroa, koosta ja mallista riippuen. Ratkoo vanhan irti, ja ompelee uuden tilalle. Kirpparilta voi löytää vielä halvemman. Mutta eihän se varmaan raski ostaa ...........
Vanhempi naisihminen käy vessassa ja jättää oven auki vessakäynnin ajaksi, ettei tarvitse sytyttää valoja vessaan. Vähän noloa, jos sattuu olemaan vieraita kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pihistele, mutta:
- shampoon laimennan vedellä, koska sopii paremmin hiuksilleni
- käsitiskiaineen lopputippaan lisään hiukan vettä, riittää vielä 2 - 3 pesuun ja lopulla pesen WC-pöntön (vettä useampaan kertaan, että pullo puhdistuu kierrätyskelpoiseksi)
- voidetuubit leikkaan - niiden ollessa loppumassa - auki, riittää vielä moneen kertaan
- keitetyt perunat ja porkkanat meillä on aina syöty kuorineen, tosin pesen ne aina 'rapsutushanskoilla' ja ovat tosi puhtaita
- vanhat, ehkä jo reikäiset ja kulahtaneet T-paidat, yökkärit ym. leikkaan kertakäyttöräteiksi, joilla pyyhin esim. pölyt ja ovat tosi hyviä kylppärin siivoamiseen sekä muuhunkin, missä ei viitsi käyttää mikrokuituliinoja - sitten vain likainen, rasvainen rätti roskiin (tai pesuun, jos on parempaa materiaalia)
- näin keväällä maito- ja jugurttipurkit leikkaan kasvatuspurkeiksi taimille; juuri nyt on kasvamassa tomaattia, chiliä, bataattia (tästä tulee komea köynös)
- pesussa värjääntyneitä tai jonkun ei-irtoavan likatäplän saaneita T-paitoja käytän talvisin aluspaitoina (palelen todella helposti ja tarvitsen jotain järeämpää lämmikettä...)
- jos ostan leipää, ostan aina hävikkipussin tms. - muuten leivon itse sämpylöitä, joihin upotan porkkanoiden ja perunoiden loput, puurojen jämät jne.
- syömme kasvisvoittoista ruokaa, satokausipainotteisesti - säästöä tämäkin, lisäksi riisit ja mausteet sekä joskus lihaa etnisistä kaupoista (halal-liha on muuten paljon parempaa kuin ns. tavallinen lehmä tai broileri), joskus teen vaihtareita tutun kalastusharrastajan kanssa eli teen hänelle vaikka marjapiirakan ja saan vastineeksi tuoretta itse kalastettua kalaa :)
- marjat, omenat, sienet omasta pakastimesta (en pääse itse metsään, mutta FB:sta löytyy mukavia myyjiä, kiitos vaan jokaiselle!)
En pidä tätä pihiytenä. Rahaa on käytössä hyvin vähän, mutta on toisaalta aikaa tehdä mahdollisimman paljon itse! *ehkä luontokin kiittää*
Voisiko joku valaista minua, mitä pihistelyä se on, että syö perunat ja porkkanat kuorineen? Toki niistä saa terveyshyötyä, mutta muuten en tätä tajua.
Terveyshyödyt ovat ihan todelliset, ja vaivansäästö tietysti. Makuakin on kuorissa enemmän kuin itse perunassa. Itse olen häpeilemättä jättänyt perunat kuorimatta jo parikymmentä vuotta.
Ukko37 kirjoitti:
Mun yks tuttu lentää pari kertaa vuodessa thaimaaseen ja ottaa omat lapset mukaan.
Ai Thai"maaseen"? Sinä sitten varmaan istutat keväällä perunat perunamaaseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä tästä? Miehen logiikalla "säästetty" kenkäostoksissa. Tarina kertoo itsestäni.
Tilasin ulkomailta valmistajan omasta verkkokaupasta uudet sporttisandaalit? Hinta 110€. Löysin alennuskoodin, jolla sai 10% alennusta. Hinta siis tässä vaiheessa 99€. Toimituskulut taisivat olla muistaakseni 10€, mutta vähintään 100€ tilauksen saisi ilman toimituskuluja. Niinpä päädyin tilaamaan samat kengät myös toisen värisenä.
Mutta ne ovat hyvät sandaalit.
Nykyään useimmissa kalliissa kengissä käytetään polyuretaanipohjia, jotka murenevat itsekseen kaapissa. Ei kannata ostaa ylimääräisiä varastoon eikä kannata tilata epämääräisistä verkkokaupoista joista ei tiedä kuinka kauan kenkiä on jo varastoitu. Esim Meindl käyttää itsestäänmurenevia pohjia
Oli tuossa sedän hautajaiset ja ostin uuden paidan, housut ja kravatin. Tarkastin parhaat mustat nahkakengät, edelleen teräkunnossa (korona-aikana ei käytetty kertaakaan). Häissä sitten huomasin että jätin jälkeeni mustaa muovipuppua. Kyllä hävetti. Kukaan ei aikakaan osoittanut huomaavansa.
Kaveri kertoi että tosiaan kalliitkin kengät tehdään nykyään sellaisiksi että pohjat murenee...
Mistä sitä sitten otetaan kun tosi tarve tulee kirjoitti:
Vanhempi naisihminen käy vessassa ja jättää oven auki vessakäynnin ajaksi, ettei tarvitse sytyttää valoja vessaan. Vähän noloa, jos sattuu olemaan vieraita kylässä.
Samaa kertoi työkaveri isästään, ikää lähemmäs 90v.
Työkaveri oli sitten ostanut isälleen sellaisen lasten hämärävalon vessaan ja laittanut seinään, ettei tartte ihan pimeässä asioita toimittaa.
Siis jos se käytävän valo ei riitä pönttöä valaisemaan, että näkee mihin tähdätä (aina ei kuulemma ollut osunut).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välipäivinä jonotin Prisman pullonpalautusautomaatille. Edellä oleva vanhempi mies syötti pussista tölkit/pullot, ja sen jälkeen taitteli tahmaisen pussin taskuunsa ja jatkoi ostoksille.
Mistä tiedät että se oli tahmainen?
Minäkin käytän sitä yhtä ja samaa pussia pullojen ja tölkkien säilytykseen niin kauan kuin se menee rikki.
Olenpa ollut tyhmä. Olen aina harmitellen heittänyt pullokassit roskiin, mutta voihan ne käyttää pullokasseina uudestaan. Lähinnä on harmittanut se luonnonvarojen tuhlaaminen kerrakäyttökasseilla. En vain ole keksinyt niille uusiokäyttöön, koska itselläni ne usein sotkeentuu pulloista. Kiitti vinkistä ja näin yksinkertainen voi normaaliälyinen ja ajatteleva ihminen olla.
Sain saman oivalluksen hiljattain. Harmitti heittää pullokassit roskiin, mutta ei niitä viitsinyt kauppakassinakaan käyttää. Nykyään pistän pullokassit kaupparepun sivutaskuun ja otan ne kotona uudestaan pullokassikäyttöön. Tai roskiskäyttöön, jos on tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni tienaa lähes 5000€/kk ja ajaa yli 20v Toyotalla. Huoltaakin autonsa itse. Ärsyttävää, mihin se niitä rahojaan säästää....
Ihan sama mihin säästää mutta hemmetin järkevää olla tunkematta niitä autoon ruostumaan. Itse ajelin oman autoni 22-vuotiaaksi ennenkuin vaihdoin, ja senkin tein vain koska jälkikasvu ei enää suostunut tulemaan vanhan kyytiin. Itselleni kelpaisi vielä hyvin, ja ainiin, tienaan 6ke/kk.
Minäkin ajan vanhalla Toyotalla, josta maksoin muutama vuosi sitten viisi tonnia. Siinä ei ole koskaan vikoja, ja halvaksi tulee omistaminen. Säästyy rahaa johonkin oikeasti mieluisaan, niin kuin reissaamiseen. En ole koskaan ostanut uutta autoa, ja tähän korkeaan ikään mennessä olen säästänyt siinä satoja tuhansia. Isompaa turhaketta on vaikea kuvitella.
Nainen odotti että mies maksaa treffeillä.
Vierailija kirjoitti:
Teen hedelmäpussiin solmun vasta punnituksen jälkeen. Ei solmusta kannata maksaa 5€/kg niinkuin tomaateista.
Ens kerralla hedelmäostoksilla tee testi. Punnitse hedelmät ja pussi ilman solmua. Ja sitten solmun kanssa. Painaa saman verran. Solmittuja ollessa pussin paino ei lisäänny, pussi on vaan eri muotoinen.
En ole pihi, enkä varsinkaan säästäväinen, mutta silti voi käyttää järkeä monissa asioissa. Äitini on oikeasti pihi ja tuntuu, että mitä halvempi tuote niin sitä suurempi pihistämisen tarve. Joillakin pihiys on suorastaan järjenvastaista, uskon toisinaan kyseessä olevan joku tunnepuolen paikkaus. Pahimpia ovat pihiyttään muita hyväksi käyttävät.