Törmäsin kadulla itkevään lapseen. Oli hukannut bussikorttinsa ja oli huolissaan, ettei pääse mitenkään kotiin.
Lapsi oli teini-ikäinen. Omat lapseni ovat 14-16v ja tämä näytti samanikäiseltä. Olin jo kaivamassa lompakkoani ja lainaamassa rahaa, kun satuin kysymään kuinka pitkä matka on edessä. Lapsi sanoi, että 5min. Mietin, että kuulin väärin tai että lapsi ajatteli, että kysyin kuinka pitkä matka on pysäkille tms. Lapsi sanoi sitten, että asuu lähellä, matkaa on 1,5 kilometriä. Ja ettei nyt pääse kotiin, kun ei ole bussilippua.
Varmistin vielä, että kuulinko oikeasti oikein, että lapsi asuu 1,5 kilometrin päässä, johon kävelee 15-20 minuuttia. Kyllä, näin oli. Ja kysyin, eikö lapsi voisi kävellä tuota matkaa. Ei kuulemma voinut, koska "matka on ihan sairaan pitkä".
Sanoin, että lainaan toki rahat, jos on joku syy, ettei voi kävellä, mutta tuo lapsi sanoi, ettei vaan jaksa. Siis viitsi. Ei ole koskaan kävellyt "noin pitkää matkaa". Sanoi, että äiti ajaa autolla joka tapauksessa työpäivän jälkeen siitä paikasta, joten ottaa lapsen silloin viimeistään kyytiin ja pääsee kotiin.
Annoin olla ja lähdin pois. Kävelkööt tai soittakoot vaikka taksin itselleen. Ärsytti aivan järkyttävän paljon.
Kommentit (41)
Meillä lapset valittavat kävelemisestä, vaikka etäisyydet ovat juurikin tuollaisia 1-2 kilometriä. Nuoriso ei kävele, ellei ole "pakko". Me pakotetaan, koska muuten ne eivät liikkuisi mihinkään ikinä.
Meillä on lähimpään ruokakauppaan matkaa 700 metriä. Viime perjantaina sanoin, että voidaan pitää pizzaperjantai, mutta sillä ehdolla, että jokainen hakee pizzansa itse kaupasta. YKSI lapsista lähti (meillä neljä lasta) ja sekin meni pyörällä, koska kävelemiseen menee "sikana aikaa". Loput joutuivat sitten syömään kasvispastaa. Oma valinta.
Olen oikeasti huolestunut näistä tulevista aikuisista ja sairausmenoista tulevaisuudessa, kun ei jakseta kävellä edes pieniä matkoja. 5km kävelylenkki on suorastaan maraton.
Ihmiskunta on menossa hyvää vauhtia kohti lopullista tuhoa, kun ei kohta kukaan enää jaksa kantaa edes omaa ruhoa.
Juujuu, että ihan itkikin.
P. S. Koululiiikuntavönon edelleen pakollista ja siellä joutuu jopa uimaankin tuollaisia matkoja.
Höpöhöpö. Koulussa joutuu juoksemaankin paljon pidempiä matkoja.
Kohta ollaan kuin Wall-E-leffassa: palloihmisiä leijuvilla sohvilla kännykät aina kädessä.
"Ei ole koskaan kävellyt "noin pitkää matkaa"."
Eli hänellä on jokin sairaus kun on kerran vapautus liikunnasta.
Olisit ollut armollinen.
Vierailija kirjoitti:
Juujuu, että ihan itkikin.
P. S. Koululiiikuntavönon edelleen pakollista ja siellä joutuu jopa uimaankin tuollaisia matkoja.
Aivan, koululiikunta on pakollista, mutta kotiin käveleminen ei ole, koska bussilla pääsee ja näköjään äitikin tulossa autolla myöhemmin hakemaan poloisen kotiin.
Tunnustan, että kasvatan itsekin tuollaisia laiskoja teinejä. Olen töissä yhden lapsen koulun lähellä ja jos tällä lapsella koulupäivä päättyy esim. klo 15, niin tulee mieluummin norkoilemaan aulan sohville tunniksi, että pääsee autolla kotiin kuin kävelisi 2km kotiin. Kävelee siis joka päivä 2km kouluun ja takaisin, mutta mankuu ihan varmasti kyytiä joka ikinen kerta, kun menen jostain syystä autolla. Kävelen siis itsekin, mutta välillä on sen verran kantamuksia, että on pakko mennä autolla.
Niin huolissaan oli, että itki kun ei pääse kotiin, mutta tiesi kuitenkin, että äiti kyllä hänet noutaa töistä tullessaan? Joo.
Peruskoulussa on pakkoliikunta.
Aika alkeellinen provoviritelmä.
bussikortti ja itkevä teini. Todella uskottava.
Vierailija kirjoitti:
Niin huolissaan oli, että itki kun ei pääse kotiin, mutta tiesi kuitenkin, että äiti kyllä hänet noutaa töistä tullessaan? Joo.
No oli varmasti muuten vaan ahdistunut tilanteesta ja siksi itkuinen. Äiti oli ajamassa ohi kuitenkin vasta tuntien päästä ja ulkona sataa.
ap
Kersana joskus hamassa menneisyydessä 70-luvulla fillaroin tai kävelin joka päivä 1,5 km kouluun ja saman verran takaisin, talvella vielä yleensä jotkut lätkäkamat tai sukset tms. mukana. Ei tämä nykyajan nuoriso... ai jaa, juuri tuota kai tämä provo ajoikin takaa. Meninpäs halpaan!
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset valittavat kävelemisestä, vaikka etäisyydet ovat juurikin tuollaisia 1-2 kilometriä. Nuoriso ei kävele, ellei ole "pakko". Me pakotetaan, koska muuten ne eivät liikkuisi mihinkään ikinä.
Meillä on lähimpään ruokakauppaan matkaa 700 metriä. Viime perjantaina sanoin, että voidaan pitää pizzaperjantai, mutta sillä ehdolla, että jokainen hakee pizzansa itse kaupasta. YKSI lapsista lähti (meillä neljä lasta) ja sekin meni pyörällä, koska kävelemiseen menee "sikana aikaa". Loput joutuivat sitten syömään kasvispastaa. Oma valinta.
Olen oikeasti huolestunut näistä tulevista aikuisista ja sairausmenoista tulevaisuudessa, kun ei jakseta kävellä edes pieniä matkoja. 5km kävelylenkki on suorastaan maraton.
Meillä on sama matka kaupalle, ja lähikoululle. Pyörällä kulkevat tuon matkan kesät talvet. Tosin sitten sen lisäksi pelaavat jalkapalloa kilparyhmissä 10h/ viikko. Plus omatoimitreenit päälle.
En usko sanaakaan ap:n höpönlöpöstä. Mikä lie teinejä vihaava kukkahattutäti.
Vierailija kirjoitti:
Kohta ollaan kuin Wall-E-leffassa: palloihmisiä leijuvilla sohvilla kännykät aina kädessä.
On muuten hieno leffa. Katsoin itse tuoreeltaan häämatkalla leffateatterissa, taannoin lomalla kahdeksanvuotiaani kanssa. Tämä lapsi muuten kärttää saada kävellä koulusta kotiin sen pari kilsaa. Välillä jouduttiin ohjeistamaan bussiin, kun matkalla on suht hankala tie- ja maanrakennustyömaa.
Vanhempien esimerkki. Viime vuonna päivittäinen askelmäärä oli yli 13000, vaikka oon toimistyössä.
Katsokaa Wall-E, paskokaa ympäristöä vähemmän ja liikkukaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
bussikortti ja itkevä teini. Todella uskottava.
Erittäin tyypillinen tapa teineille pummata rahaa. Outoa jos on tullut puhetta kilometreistä. Yleensä teinit puhuvat vaan euroista...
Eikö kaikki käy lasten kanssa kävelylenkeillä tai vie harrastuksiin? Tuossahan ei ole vika lapsessa vaan kotoa opituissa tavoissa.
Ennen oli aivan normaalia että pienetkin lapset meni itse kävellen tai pyörällä kouluun, vaikka oli matkaa.
Nämä on näitä helikopteri vanhempien Pinaatti-Timjameja.