Voiko pelkällä liikunnalla laihtua?
Olen lihava.
Nyt olen käynyt salin eri jumpissa 3x viikossa.
Milloin tuloksia pitäisi näkyä?
Kommentit (49)
Laihtuminen liikunnan avulla on mahdollista mutta hankalaa kuten on moneen kertaan sanottu.
Mutta ei missään nimessä silti turhaa. Ongelma laihduttamisessa on se että kun se tavoitepaino on joskus saavutettu (yleensä lähinnä ruokavaliolla) se tulee todella helposti takaisin jos uusia elämäntapoja tukemassa ei ole riittävästi liikuntaa. Se normaalipaino on paljon helpompi säilyttää jos liikkuu vaikka 3 kertaa viikossa 1-2 h kerrallaan reippaasti. Silloin se kompensoi mahdolliset pienet repasahdukset ja ne pienet herkkuhetket vaikkapa jonkun synttäreillä tai juhlissa joita tavallinen elämä välttämättä sisältää (ja saakin sisältää).
Vierailija kirjoitti:
Jos et pysty muuttamaan ruokavaliota niin tarkista ruoka-annosten koko, Karsi turhat jutut joita ilma voit elää.
Tsemppiä!
Jos on lihonnut vaikka ei mielestään syö huonosti, niin silloin syö liikaa. Ruuan punnitseminen ja kaloreiden laskeminen on hyvä keino opetella oikean kokoisten annosten syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuminen liikunnan avulla on mahdollista mutta hankalaa kuten on moneen kertaan sanottu.
Mutta ei missään nimessä silti turhaa. Ongelma laihduttamisessa on se että kun se tavoitepaino on joskus saavutettu (yleensä lähinnä ruokavaliolla) se tulee todella helposti takaisin jos uusia elämäntapoja tukemassa ei ole riittävästi liikuntaa. Se normaalipaino on paljon helpompi säilyttää jos liikkuu vaikka 3 kertaa viikossa 1-2 h kerrallaan reippaasti. Silloin se kompensoi mahdolliset pienet repasahdukset ja ne pienet herkkuhetket vaikkapa jonkun synttäreillä tai juhlissa joita tavallinen elämä välttämättä sisältää (ja saakin sisältää).
Tein kymmenisen vuotta sitten elämäntaparemontin. Aloin laskea kalorit ja liikkua paljon. Paino putosi helposti, 10kk ja 27kg lähti. Jossain vaiheessa lopetin kaloreiden laskemisen ja kaikki oli niin pitkään hyvin kun liikuin paljon. Sitten työkiireiden ja muiden syiden vuoksi liikkuminen väheni, ja siitä se paino lähti nousuun. Olin opetellut syömään kuin urheilija ja kun liikunta väheni, söin liikaa. Olisi pitänyt ymmärtää aloittaa kaloreiden laskeminen uudesta silloin kun liikunnan määrä romahti.
Vierailija kirjoitti:
Mitkään ruokavaliot ei tule kysymykseen. Kokeiltu on ja masennun niistä. Tykkään liikkua joten voisin jopa tuplata treenien määrän.
Paljon pitäisi liikkua että laihdun ja saan syödä mitä haluan?
En syö juuri herkkuja ja roskaa, mutta tavallista ruokaa menee paljon!
Ap
Tuolta löytyy hyvin infoa paljonko voi syödä ja paljonko liikunta kuluttaa: https://www.calculator.net/calorie-calculator.html
Jos liikut enemmän, niin älä kuitenkaan lisää ravinnon määrää, jos tavoite on laihtua.
Puhutaan huippukilpaurheilijan tuntikausien liikuntamääristä päivässä, jotta voisi syödä mitä haluaa. Perheellisellä tai työssä käyvällä ei edes riitä aika sellaiseen, vaan liikunnan pitäisi olla työ joka vie kaiken ajan.
Kyllä se vaan on niin että painoa hallitaan syömällä.
Ihmiset liikkuvat nykyään ihan liian vähän, ja voihan sitä silloin nipistää syömisestä pysyäkseen normaalin mitoissa. Minusta paljon parempi idea on kuitenkin lisätä elämäänsä todella reilusti liikuntaa. Tässä syyt:
- mitä enemmän ja tehokkaammin liikut, sitä vahvemmat lihakset ja luut saat - ja vanhana pääset sitten itse tuolista ylös, kun on kunnon reisilihakset ja keskivartalossa pitoa
- liikkuminen parantaa myös mielen hyvinvointia, muistia, hapenottokykyä ja unen laatua
- liikunta helpottaa tutkitusti stressin sietämistä
- kun nukut paremmin ja stressaat vähemmän, laihdut nopeammin
- liikkuessa olet poissa jääkaapin ääreltä
- liikkuminen saa hyvän olon myötä sinut pitämään itsestäsi enemmän ja alat vaistomaisesti pitää parempaa huolta itsestäsi myös ravinnon suhteen
- liikunta pitää monet vaivat poissa (itselläni vuosikausien selkäkivut hävisivät keskikehon lihasten vahvistuttua)
- ruoan punnitseminen, kaloreiden laskeminen ja omituiset ruokavaliot saattavat tuntua masentavalta tavalta elää
-
Vierailija kirjoitti:
Kopioit huippu-urheilijoiden treeniohjelman esim. hiihtäjiltä ja alkaa kulutus olemaan sellaisella tasolla, että tekee tiukka ehtiä syömäänkään. Toki useimmilla työt haittaa tämän suunnitelman toteutusta.
Plus kroppa tekee tenän aika nopeasti, jos sohvaperunasta lähtee tekemään ammattiurheilijoiden treeniä.
Minulle ei sopinut ruokavaliolla laihduttaminen. Jostain syystä ruoan kanssa vehtaaminen sai minut ajattelemaan ruokaa ja syömistä koko ajan. Mitä saan syödä, mihin aikaan, mitä en saa syödä ja kuinka paljon seuraavaksi voin syödä. Se ei tuntunut minusta hyvältä. Ruoka ei ollutkaan enää nautinto ja ilo vaan siitä tuli stressi.
Itse koen parhaaksi liikkua niin paljon että kroppa pysyy sellaisessa kuosissa kuin haluan. Liikuntaa saa lisättyä arkeenkin monin tavoin. Itse esimerkiksi juoksen kolmesti viikossa joko töihin tai töistä kotiin. Matkaa tulee vajaat 11 km. Sen lisäksi ei tarvita kuin jonkin verran kuntosalia, pyöräilyä (käyn kaupassakin pyörällä nykyään), hiihtoa silloin kun on ladut, jonkin verran uintia tai vesijuoksua ja kotona välillä käsipainojen kanssa kuntopiiriä. Joka päivä koetan huolehtia siitä, että askelia tulee vähintään 12 tuhatta ja että tulee tehtyä edes jotakin, joka vahvistaa lihaksia.
Suosittelen siis liikunnan lisäämistä! Voithan myöhemmin miettiä myös vaikka annoskokojen pienentämistä, jos tuntuu että syöt hieman liikaa.
Kiitoksia vastauksista!
Kaikki kalorilaskija apit ja muut ahdistaa jo valmiiksi, kun tuntuu että niissä tulee helposti epäonnistumisentunne sitten kun repsahtaa.
Meillä on perjantaisin tapana ostaa herkkuja, ja niissä on käynyt pari repsahdusta. Nyt kun en ole stressannut ruuasta niin olen vain varannut tunnin aamuksi salilta.
Johtuu ehkä huonosta kunnosta, mutta salin tunnit tuntuvat tehokkailta. Tehdään kykkyjä, vatsoja, nostoja ym, olen myös käynyt spinningissä yms, aina nousee syke, ja seuraavana päivänä tuntuu lihaksissa.
Ruokahalua olen yrittänyt saada aisoihin, etten salin jälkeen söisi kuin esimerkiksi yhden leivän tai smoothien. Usein käyn salilla iltaisin, joten pesen hampaat aikaisin ettei tulisi houkutus syödä 😁
Tuo annoskokojen seurailu voisi olla hyvä ja salaattien ym lisääminen. Tykkään salaateista, mutta helposti syön vaikka fetasalaattia 3 kulhoa...
Ap
Jos oikein tosissaan punttaa, voi alkaa näyttää hoikemmalta, kun rasva korvautuu lihaksella. Tämä kuitenkin vaatii ihan oikeaa nostamista, ei mitään laitteissa istuskelua ja muutaman kilon käsipainoja.
Mutta laihtuminen ja kehon muuttaminen vain liikunnalla on todella kovaa työtä. Helpompaa on vain syödä vähemmän. Mitään ruokavaliota ei tarvita, kun pienennät annoskokoja. Proteiinin saannista pitää kuitenkin pitää huolta, jos kuormittaa lihaksia liikunnalla.
Paras kun et rehki. Parin tunnin kävelylenkin jälkeen on vimmainen nälkä.
Hitaasti vähennä kaikkea lihottavaa ja lisää vähitellen liikuntaa.
Puolessa vuodessa huomaat hiukan tuloksia.
Liikun itse useimmiten yksin, tietty jos on kaveri silloin tulee lähdettyä säännöllisesti.
Silloin laihtuu, kun energiankulutus pidemmällä aikajaksolla ylittää energiansaannin. Eli jos nykyisin syöt/juot vaikka 2000 kcal / vrk ja kulutat 1800, niin pikku hiljaa tulee lisää painoa. Jos haluat saada painon putoamaan, niin joko pitäisi energiansaantia vähentää, vaikka tasolle 1500 kcal / vrk, tai kulutusta lisätä (esim. juuri liikunnan avulla) vaikka tasolle 2200 kcal / vrk. Periaatteessa ei ole väliä, kummin teet, kunhan nettotulos on negatiivinen.
Mieti sitä, kuinka paljon niissä jumpissa palaa energiaa viikossa; veikkaisin ettei paljon yli 1000 kcal. Kilossa rasvakudosta on n. 7500-8000 kcal, eli tuo 1000 kcal vastaa alle 150 grammaa 'läskiä'. Näin ollen voisit odottaa laihtuvasi ehkä 0,5 kg / kk, olettaen tietenkin ettet ole samanaikaisesti muuttanut energiansaantiasi.
Mies laihtui raksalla kuukaudessa 5kg. Söi heseä joka päivä ja kotona pullaa, karkkia ja isoja annoksia rasvaruokaa. Kantoi putkia ja askelia tuli joku 20t päivässä.
Eli mahdollista on. Hänelle tuli myös lihaksia ja vatsa lähti kokonaan. Oikeasti kuukaudessa aika iso muutos habitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mies laihtui raksalla kuukaudessa 5kg. Söi heseä joka päivä ja kotona pullaa, karkkia ja isoja annoksia rasvaruokaa. Kantoi putkia ja askelia tuli joku 20t päivässä.
Eli mahdollista on. Hänelle tuli myös lihaksia ja vatsa lähti kokonaan. Oikeasti kuukaudessa aika iso muutos habitukseen.
Helpommalla pääsee kun pienentää annoksiaan. Kuin lähtee tuollaiseen helvetinmoiseen rääkkiin kuukaudeksi.
Kyllä on mahdollista laihtua päivittäisellä liikunnalla. Minulla lähti 8kg liikkumalla vajaan tunnin reippailla sykkeillä 6krt viikossa.
Tosin kalorit on paljon helpompi jättää syömättä kuin polttaa liikunnalla.
Ainakin varmistaisin, että kalorit eivät ole liikunta huomioonottaen edelleen plussalla. On erittäin helppoa syödä yli kulutuksen, vaikka joka päivä liikkuisi -500kcal edestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on mahdollista laihtua päivittäisellä liikunnalla. Minulla lähti 8kg liikkumalla vajaan tunnin reippailla sykkeillä 6krt viikossa.
Tosin kalorit on paljon helpompi jättää syömättä kuin polttaa liikunnalla.
Ainakin varmistaisin, että kalorit eivät ole liikunta huomioonottaen edelleen plussalla. On erittäin helppoa syödä yli kulutuksen, vaikka joka päivä liikkuisi -500kcal edestä.
Liikuntaa harrastamaton ylipainoinen ei tyypillisesti kykene juoksemaan pururadalla tuntia joka päivä vaikka haluaisikin. Kunto ei riitä ja nilkat menee paskaksi. Ehkä jotain reipasta kävelyä enintään. Kroppa on siinäkin kovilla jos on huonossa kunnossa. Helppo se on kerran käydä, mutta ihan eri juttu vetää joka päivä parin viikon ajan... Aika nopeasti alkaa sportti tuntumaan kidutukselta. Vaatii todella kovaa itsekuria jatkaa tuolla tahdilla pari kuukautta.
Kyllä mä saan aina kesän aikan pitkillä fillarilenkeillä 5kg painoa pudotettua, mutta kyllä syömiseen pitää silti kiinnittää huomiota. Äkkiä ne kilot tulee takaisin jos vetää aina navan täyteen. Pitkiä hidastempoisia lenkkejä, kävely on siihen hyvä mutta sellaisia parin tunnin lenkkejä pari-kolme viikossa säännöllisesti vaatii että alkaa kilot tippumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä saan aina kesän aikan pitkillä fillarilenkeillä 5kg painoa pudotettua, mutta kyllä syömiseen pitää silti kiinnittää huomiota. Äkkiä ne kilot tulee takaisin jos vetää aina navan täyteen. Pitkiä hidastempoisia lenkkejä, kävely on siihen hyvä mutta sellaisia parin tunnin lenkkejä pari-kolme viikossa säännöllisesti vaatii että alkaa kilot tippumaan.
Kesällä pari tuntia pyöräilemällä saat pari litraa vettä hikoiltua. Vesi painaa kilogramman per litra. Ei se tarkoita vielä, että rasvaa olisi juurikaan kadonnut. Parhaimmillaan pelkkää nestettä.
Toki jos jatkaa pitkien lenkkien tekemistä niin se sitkeinkin rasva vähitellen katoaa. Timmi sporttinen kroppa löytyy sieltä velton kuoren sisästä.
Tottakai voi.
Ihan älyttömän vaikeaahan se on ja muutenkin tyhmää, mutta voi kyllä.
Tsekkaa sellainen ilmiö kuin jälkipoltto. Se voi selittää sitä, että jotkut laihtuu liikunnalla. Minä olen itse kokenut sen, että laihtuminen on mahdollista ihan entisellä ruokavaliolla (jos se ei ole pahasti pielessä) vain lisäämällä viikkoon reilusti pitkäkestoisia treenejä sekä lihasmassaa kasvattavaa harjoittelua.
Ei se hetkessä tapahdu, mutta kannattaa!