Voiko pelkällä liikunnalla laihtua?
Olen lihava.
Nyt olen käynyt salin eri jumpissa 3x viikossa.
Milloin tuloksia pitäisi näkyä?
Kommentit (49)
Laihtuminen ei käytännössä ole pelkkää matikkaa ("kulutanko juoksumatolla 500 kcal vai jätänkö 100 g suklaata syömättä"), koska energiankulutus vaihtelee olosuhteiden mukaan tavoilla, joita maallikko ei pysty arvioida tai laskea. Kehonkoostumus vaikuttaa, samaten hormonit, uni ym. Joillekin sopii syömisen rajoittaminen, kun taas joillain ainoa keino on saada kone käymään kunnolla, eli paljon liikuntaa ja enemmän ruokaa. Itselläni on pitkään hoitamattomana ollut kilpirauhasen vajaatoiminta, joka ei vieläkään ole ihan hoitotasapainossa, ja minulla syömisten merkittävä rajoittaminen näkyy lähinnä lisääntyneenä paleluna ja kehon hidastumisena. Paremmin kroppa toimii ja paino putoaa, kun syö kunnolla ja liikkuu reilusti.
En myöskään väheksyisi painonpudotustahtia kilo kuukaudessa. Vuodessa se on jo 12 kg, kahdessa vuodessa 24 kg, kolmessa 36 kg...
Ja tosiaan tuo kilon pudotus kuukaudessa vaatii energiavajeeksi 1750 kcal viikossa. Riippuu ihmisen koosta tietysti, mutta muutamalla kunnon treenillä viikossa se syntyy kyllä, isokokoisemmalla ainakin varmasti. Lisäksi kehonkoostumuksen muuttuessa lepoenergiankulutus kasvaa, mikä helpottaa myös tuon vajeen tavoittamista. Kalorivajeen kuromista umpeen mättämällä aiempaa enemmän ruokaa kannattaa tietysti varoa.
Pelkällä liikunnalla saat maksimissaan 25% pudotettua painostasi. Loput 75% on kiinni siitä, mitä panet suuhusi ja miten usein. Myös yöuni vaikuttaa asiaan.
Itse laihduin pari vuotta sitten 25 kiloa, kun lisäsin aerobisen raskaan sykkeen liikuntaa. Ja samalla muutin ruokailutottumuksia. Lopetin vain santsaamisen ja pienensin annoskokoja. Maha tietysti kurni enemmän vähemmän kolme kuukautta, mutta sen jälkeen elimistö tottui. Vatsalaukku pienentyi, ja nykyisin ei ole tarvetta ja halua syödä enää isoja satseja.
Ja kun urheilua ja liikuntaa lisää, niin lihakset tulee pikkuhiljaa laardin tilalle. Ne lisäävät massaa, mutta sehän on vain positiivista elopainoa.
Vierailija kirjoitti:
Pelkällä liikunnalla saat maksimissaan 25% pudotettua painostasi. Loput 75% on kiinni siitä, mitä panet suuhusi ja miten usein. Myös yöuni vaikuttaa asiaan.
Itse laihduin pari vuotta sitten 25 kiloa, kun lisäsin aerobisen raskaan sykkeen liikuntaa. Ja samalla muutin ruokailutottumuksia. Lopetin vain santsaamisen ja pienensin annoskokoja. Maha tietysti kurni enemmän vähemmän kolme kuukautta, mutta sen jälkeen elimistö tottui. Vatsalaukku pienentyi, ja nykyisin ei ole tarvetta ja halua syödä enää isoja satseja.
Ja kun urheilua ja liikuntaa lisää, niin lihakset tulee pikkuhiljaa laardin tilalle. Ne lisäävät massaa, mutta sehän on vain positiivista elopainoa.
Kukaan ei varmaan halua pudottaa painostaan sataa prosenttia. Ei jäisi kirjaimellisesti mitään jäljelle. Satakiloisella se 25% olisi just sopiva pudotus.
Olen lisännyt vuoden ajan liikuntaa ja lenkin pituuden määrää. Lisännyt myös kasvista lautaselle. Muuten syönyt lähes kuin ennen. En ole laihtunut yhtään, ehkä vähän kiinteytynyt. Kun ei ole puntaria kotona. Saattaa olla että yhden vaatekoon verran kiinteytynyt.
Että vaikeaa on pelkällä liikunnalla, ainakin itselläni.
Viimeksi kun olen ollut hoikka niin en syönyt oikeastaan juuri mitään ja liikuin paljon.
Liikunta lisää ruokahalua yleensä vähintään yhtä paljon mitä liikkuessa kuluttaa. Ei siitä painon pudotuksen kannalta ole mitään hyötyä jos käy lenkillä ja syö ylimääräisen voileivän kotiin palattuaan.
Vierailija kirjoitti:
Mies laihtui raksalla kuukaudessa 5kg. Söi heseä joka päivä ja kotona pullaa, karkkia ja isoja annoksia rasvaruokaa. Kantoi putkia ja askelia tuli joku 20t päivässä.
Eli mahdollista on. Hänelle tuli myös lihaksia ja vatsa lähti kokonaan. Oikeasti kuukaudessa aika iso muutos habitukseen.
Mulla tuo 20t askelta päivässä ei ole vaikuttanut yhtään mitään. Vuositolkulla jo kävellyt koirien kanssa sen kolme tuntia päivässä. Nyt paino alkoi tippua, kun lopulta tein ruokaremontin ja jätin sokerin, vehnän ja alkoholin pois ja lisäsin paljon kasviksia annoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies laihtui raksalla kuukaudessa 5kg. Söi heseä joka päivä ja kotona pullaa, karkkia ja isoja annoksia rasvaruokaa. Kantoi putkia ja askelia tuli joku 20t päivässä.
Eli mahdollista on. Hänelle tuli myös lihaksia ja vatsa lähti kokonaan. Oikeasti kuukaudessa aika iso muutos habitukseen.
Mulla tuo 20t askelta päivässä ei ole vaikuttanut yhtään mitään. Vuositolkulla jo kävellyt koirien kanssa sen kolme tuntia päivässä. Nyt paino alkoi tippua, kun lopulta tein ruokaremontin ja jätin sokerin, vehnän ja alkoholin pois ja lisäsin paljon kasviksia annoksiin.
Mies kantoi jotain 60kg painavia putkia ja kulki rappuja. Eli tavallaan 20t lähes jokainen askel ole melko raskas. Sille tuli myös ihana pysty peppu 😚
Vaikeaa olisi.