Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykiatrian poliklinikan kanssa sovittu, että käyn kerran viikossa, käynnit ei toteudu

Vierailija
28.01.2020 |

Joulukuussa pääsin muistaakseni kolme kertaa ja tammikuulle olen saanut vain kaksi aikaa. Itse en ole näitä aikoja perunut yhtään kertaa, vaan omalla työntekijälläni on ollut kiireitä. Mitä kannattaa tehdä? Voinko vaatia vaihtamaan sairaanhoitajaa? Huijattu olo sinänsä että mut on ensin tutustutettu tuohon ihmiseen ja nyt ei se olekaan sitoutunut minuun. Asiakkaan pitäisi sokeasti luottaa, vaikkei mitään syytä luottaa anneta. Mielestäni asiasta ei sinänsä kannata keskustella, koska tilanne on jo tämä, että psyk sh feidailee. Mihinkähän osoitteeseen kannattaa laittaa valitusta?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta "meteliä pitävien" hoitamisesta. Jos siellä käy sanomassa että menee "ihan hyvin" ja että kahden viikon päähän annettu aika on "ihan ok", niin totta kai sillä pääsee priorisointilistan hännille. Vaikka ne työntekijät ammattilaisia olisivatkin, niin eivät meedioita, joten tietysti (muun arvioinnin lisäksi) potilaan esiin tuoma hoidon tarve, motivaatio ja työskentelyyn sitoutuminen (=puhuuko asioistaan) vaikuttaa siihen miten vähästä resurssista jaetaan.

Tämä on tietysti ongelma ap:n ja monen muun tilanteessa, jossa kiireettömälle luottamuksen syntymiselle olisi syytä antaa aikaa, mutta jos olet siellä käynyt syksystä asti välttelemässä vaikeita kysymyksiä niin ei siihen tarkoitukseen loputtomiin anneta viikoittaisia käyntejä varsinkaan aktiivisesti työstävien aikojen venymisen kustannuksella. Koska jollain (tai kaikilla) ne ajst venyy kun hoitaja lomailee viikon tai kaksi, se nyt on vain matikkaa.

Nyt kun avasit suusi, ilmaisit motivaation ja tarpeen, sait aikoja. Hieno juttu 👍

Vierailija
42/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kipeä saa ajan viikottain? Kävin kerran kuussa usean vuoden ajan kunnes myönnettiin työkyvyttömyyseläke. En sitten ollut tarpeeksi sairas kai?

2003 - 2012 HUS

En tiedä, mutta en olisi suostunut aloittamaan käyntejä ollenkaan, jos hoidoksi olisi sovittu kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa. Olen nyt hoidossa psykiatrian poliklinikalla, en terveyskeskuksessa. Perusterveydenhoidon puolella olisi aikoja saanut juuri tuolleen vain kerran kuussa, niin siihen ei lähdetty. Ap

Näin se vaan valitettavasti on. Valitat, että jos käynnit olisi ollut kerran kuussa, et olisi aloittanut käyntejä ollenkaan (joten olisit ilman hoitoa), mutta nyt olet kuitenkin niin sairas, ettet selviä ilman joka viikkoista hoitoa. Aikamoinen ristiriita. Ehkä tarvisit ympärivuorokautista hoitoa osastolla.

Itse et asioista mitään tiedä. Kerran kuukaudessa käynti ei ole mitään terapiaa. Auttaa vain mikäli ongelmat on niin pieniä, ettei hoitojonoon edes pääse. Systeemihän on ihan murtunut. Ap

Tiedän aika paljonkin asiasta, siinä olet oikeassa, että kaikki apua tarvitsevat ei sitä saa juurikin resurssien takia. Mutta nythän puhutaan sinun hoidontarpeestasi ja olet saanut kaiken avun, mitä voidaan tarjota. Ellet sitten halua osastolle mennä.

Olisihan niitä aikoja varmaan joulu- ja tammikuussakin löytynyt jos heti olisi alkanut prässätä. Oli joulunpyhät joo mutta tammikuussa kuitenkin 4 kokonaista viikkoa. Hetihän niitä aikoja tuli monta viikkoa eteenpäin kun huomautin ettei hoito ole toteutunut. Ap

Sähän sait joulukuussa 3 käyntiä joka on normaalia ja tammikuussa oli tällainen tilanne, mutta asia on nyt korjattu, kun asiasta mainitsit, niin mitä vielä valitat. Itsellä on ihan täysin sama tilanne käyntieni kanssa, kun sinullakin. Se vaan on sellaista. Ole kiitollinen, että olet edes sinne hoitoon päässyt. Kaikki ei pääse vaikka haluaisivatkin/tarvitsevatkin hoitosuhdetta polille.

Enhän saanut kolmea vaan kaksi käyntiä. Mistä sen kolme revit? Hassua, että pitäis aina olla kiitollinen siitä mitä on edes saanut. Jos mulla olis joku sydänvika johon tarvisin päivittäisen lääkityksen, niin pitäisikö olla iloinen siitä, että saan sen  edes joka toinen päivä? Ei, koska ei se hoito varmaan ylipäätään edes toimi silloin. En ole yhtään kiitollinen toivottomassa elämäntilanteessani olemassa olemisesta joka tapauksessa. sen takia mulle varmaan on suositeltukin alunperin se kerran viikossa, että laitan muuten hanskat tiskiin. Ihmiset tässä ketjussa myös sanoo, että johan hoitaja korjasi asian. Miten nyt on mahdotonta nähdä asiaa mun näkökulmasta? Jos hoitaja olisi toiminut ammattimaisesti, niin hän olisi kertonut siitä, että aikoo harventaa nyt käyntejäni resurssipulan takia tai jotain. Se, mikä hämmensi oli se, että hän vähensi niitä  minun ollessa erityisen vaikeassa tilanteessa, mistä hän kyllä tiesi. Eli olin enemmän terapian tarpeessa tammikuussa kuin olin esimerkiksi olin marraskuussa ja hän kyllä tiesi sen.  En siis voinut tukeutua, joten miten enää voisin luottaa? Kun luottamus on mennyt, niin mitä se nyt enää auttaa, että nyt aikoja on viisikin jonossa? Emotionaalisesti kuitenkin on pärjättävä yksin ja on myös tämän tapahtuneen takia tunne, että tuo kyseinen ihminen ei minua vaivoinaan pitäisi, jos ei olisi ihan pakko. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olin Helsingissä psyk.polin asiakkaana niin nuo niiden päästä tulleet peruutukset olivat tavallisempia kuin toteutuneet ajat 😂 Joskus peruuntumisesta ilmoitettiin vasta paikan päällä joka ihan pikkuisen pisti v*tuttamaan.

Vierailija
44/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kipeä saa ajan viikottain? Kävin kerran kuussa usean vuoden ajan kunnes myönnettiin työkyvyttömyyseläke. En sitten ollut tarpeeksi sairas kai?

2003 - 2012 HUS

En tiedä, mutta en olisi suostunut aloittamaan käyntejä ollenkaan, jos hoidoksi olisi sovittu kerran tai kaksi kertaa kuukaudessa. Olen nyt hoidossa psykiatrian poliklinikalla, en terveyskeskuksessa. Perusterveydenhoidon puolella olisi aikoja saanut juuri tuolleen vain kerran kuussa, niin siihen ei lähdetty. Ap

Näin se vaan valitettavasti on. Valitat, että jos käynnit olisi ollut kerran kuussa, et olisi aloittanut käyntejä ollenkaan (joten olisit ilman hoitoa), mutta nyt olet kuitenkin niin sairas, ettet selviä ilman joka viikkoista hoitoa. Aikamoinen ristiriita. Ehkä tarvisit ympärivuorokautista hoitoa osastolla.

Aika lailla muuten oioit ja pistit tässä sanoja mun suuhun. Ei mitään ristiriitaa : olisin ollut ilman tuota 1krt/kk ns. hoitoa, mutta olisin voinut yrittää hakea vaikka kela-terapiaa tai sitten toteuttaa jonkun muun ratkaisun, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Joillekin on ilmeisesti punainen vaate, että joku ei vaan tyydy siihen vähään mitä saa, kuten tässä meidän suomalaisessa kulttuurissa kuuluisi alistua. Ap

Vierailija
45/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun olin Helsingissä psyk.polin asiakkaana niin nuo niiden päästä tulleet peruutukset olivat tavallisempia kuin toteutuneet ajat 😂 Joskus peruuntumisesta ilmoitettiin vasta paikan päällä joka ihan pikkuisen pisti v*tuttamaan.

Olin aiemmin tuolla perusterveyden kautta "hoidossa" missä 1 kerta kuukaudessa mulle luvattiin. Hoitaja oli aina sairaslomalla, joten olisko ollut kaksi tai kolme kertaa puolen vuoden aikana, kun niitä käyntejä lopulta sai... Tällanenhan on tosi inhottavaa, koska oikeastaan vähemmän stressaavaa se asiakkaalle olis, jos suoraan sanottaisiin, että ei tänne kannata tulla.  Ei tarvisi turhaan sitoutua, odottaa ja pettyä. Siis huono hoito voi laskea vointia enemmän kuin hoitamatta jättäminen. Mutta kai niiden on pakko ottaa kirjoille jotkut tapaukset sinne, ettei täysin voida syyttää heitteille jätöstä. Ap

Vierailija
46/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lopeta jos on noin vaikeata ja luottamus mennyt. Taidat olla kunnon primadonna, jota kaikkien pitäisi hyysätä. Muutenkin sun tekstisi vaikuttaa ihan äitihullun kirjoituksilta. Sekin hölisee aina kaasuvalottamisesta jne.

Vierailija
47/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2003 - 2012 HUS

Itse et asioista mitään tiedä. Kerran kuukaudessa käynti ei ole mitään terapiaa. Auttaa vain mikäli ongelmat on niin pieniä, ettei hoitojonoon edes pääse. Systeemihän on ihan murtunut. Ap

Tiedän aika paljonkin asiasta, siinä olet oikeassa, että kaikki apua tarvitsevat ei sitä saa juurikin resurssien takia. Mutta nythän puhutaan sinun hoidontarpeestasi ja olet saanut kaiken avun, mitä voidaan tarjota. Ellet sitten halua osastolle mennä.

Olisihan niitä aikoja varmaan joulu- ja tammikuussakin löytynyt jos heti olisi alkanut prässätä. Oli joulunpyhät joo mutta tammikuussa kuitenkin 4 kokonaista viikkoa. Hetihän niitä aikoja tuli monta viikkoa eteenpäin kun huomautin ettei hoito ole toteutunut. Ap

Sähän sait joulukuussa 3 käyntiä joka on normaalia ja tammikuussa oli tällainen tilanne, mutta asia on nyt korjattu, kun asiasta mainitsit, niin mitä vielä valitat. Itsellä on ihan täysin sama tilanne käyntieni kanssa, kun sinullakin. Se vaan on sellaista. Ole kiitollinen, että olet edes sinne hoitoon päässyt. Kaikki ei pääse vaikka haluaisivatkin/tarvitsevatkin hoitosuhdetta polille.

Enhän saanut kolmea vaan kaksi käyntiä. Mistä sen kolme revit? Hassua, että pitäis aina olla kiitollinen siitä mitä on edes saanut. Jos mulla olis joku sydänvika johon tarvisin päivittäisen lääkityksen, niin pitäisikö olla iloinen siitä, että saan sen  edes joka toinen päivä? Ei, koska ei se hoito varmaan ylipäätään edes toimi silloin. En ole yhtään kiitollinen toivottomassa elämäntilanteessani olemassa olemisesta joka tapauksessa. sen takia mulle varmaan on suositeltukin alunperin se kerran viikossa, että laitan muuten hanskat tiskiin. Ihmiset tässä ketjussa myös sanoo, että johan hoitaja korjasi asian. Miten nyt on mahdotonta nähdä asiaa mun näkökulmasta? Jos hoitaja olisi toiminut ammattimaisesti, niin hän olisi kertonut siitä, että aikoo harventaa nyt käyntejäni resurssipulan takia tai jotain. Se, mikä hämmensi oli se, että hän vähensi niitä  minun ollessa erityisen vaikeassa tilanteessa, mistä hän kyllä tiesi. Eli olin enemmän terapian tarpeessa tammikuussa kuin olin esimerkiksi olin marraskuussa ja hän kyllä tiesi sen.  En siis voinut tukeutua, joten miten enää voisin luottaa? Kun luottamus on mennyt, niin mitä se nyt enää auttaa, että nyt aikoja on viisikin jonossa? Emotionaalisesti kuitenkin on pärjättävä yksin ja on myös tämän tapahtuneen takia tunne, että tuo kyseinen ihminen ei minua vaivoinaan pitäisi, jos ei olisi ihan pakko. Ap

Eikun oho, sanoin aloituksessa, että muistaakseni kolme joulukuussa. Tarkistin ja olin kyllä saanut kolme aikaa, mutta yksi peruttiin heidän puolelta eli kahdella vain olin käynyt. Ap

Vierailija
48/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän kannattaa tehdä valitus potilasasiamiehelle. Jos sopimus on kirjattu, pitää sinulle käynnit löytyä - vaikka sitten eri työntekijältä jos tuo tumpelo on saamaton paska. Psyk. poleilla nämä kädettömät ovat enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Ei siellä ole mitään kirjattuja sopimuksia. Olet päässyt poliklinikalle, vaikka moni sinne haluaisi, eikä pääse. Hoitosuositus on krt vkon? Lääkäri voi itse arvioida hoitoväliäsi uudestaan. Sekään ei onnistu, että menet sitten toiselle hoitajalle jos toinen on poissa. Siitä ei ole hyötyä sinulle, eikä hoitajalle, kun kumpikaan ette toista tunne ja hoitajan pitää sinun historiaasi tutustua yms. Muutenkin muillakin hoitajilla on omat asiakkaansa ja omatkin kalenterit täynnä. Voit toki tehdä valituksen potilasasiamiehelle, mutta onko siitä hyötyä, niin se on eri asia. Varsinkin kun en usko, että sinua tahallaan siellä syrjitään.

Väärin. Itse valitin ylilääkärille vastaavassa tilanteessa. Käyntini (sopimuksen mukaan) vaihdettiin psykologille, jonka kanssa homma toimi. Ei peri aikoja, eikä olen tekosairaana joka toinen viikko. Psykiatri erikseen pahoitteli tasottoman psyk. sh:n ”tilannetta” = persoonallisuushäiriötä.

Eli sanoi sinulle noilla sanoin että sh oli tasoton ja persoonallisuushäiriöinen, vai enemmän tarkentamatta vain pahoitteli tilannetta, jonka itse tulkitsit oman näkemyksesi mukaiseksi? Nimittäin jälkimmäisessä tapauksessa se tilanne jota pahoiteltiin voi olla ihan mitä vain, ylibuukkauksesta vaikka syöpähoitoihin tai kollegan töiden kaatumisesta sinun hoitajasi syliin. Löytyy niitä aidosti ammattitaidottomiakin, sitä en sano, mutta on lääkärikin vähän luokaton jos selittelee asiakkaille hoitajan persoonallisuushäiriöistä.

Vierailija
49/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihullu täällä taas.

Vierailija
50/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

. .-

Vierailija
51/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää vähän minua (pitkään ollut psyk.polin asiakkaana elämän varrella) että miksi niiden aikojen pitäisi olla täsmälleen sille yhdelle sairaanhoitajalle? Niillä on kaikilla se sama vaitiolovelvollisuus ja pohjakoulutus, kyllä siellä voi käydä juttelemassa niille muillekin. Jos tarkoitus jotain terapiaa tehdä, siihen yleensä varataan käynnit etukäteen ja niitä perutaan vain jos tulee sairastuminen.

Ota myös huomioon se, että "kalenteri täynnä" saattaa olla sinulle annettu tekosyy (ei siis työntekijän toimesta vaan yleensä) jollekin yllättävälle henkilökohtaiselle esteelle, joka terapeutillesi on tullut (esim. lähiomainen sairastunut vakavasti ja hän tarvitsee aikaa olla pois työstä, tai omat fysioterapiakäynnit jonkin lievän vamman vuoksi), koska asiakkaalle/potilaalle ei anneta henk.koht. tietoja työntekijästä.

Vierailija
52/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää vähän minua (pitkään ollut psyk.polin asiakkaana elämän varrella) että miksi niiden aikojen pitäisi olla täsmälleen sille yhdelle sairaanhoitajalle? Niillä on kaikilla se sama vaitiolovelvollisuus ja pohjakoulutus, kyllä siellä voi käydä juttelemassa niille muillekin. Jos tarkoitus jotain terapiaa tehdä, siihen yleensä varataan käynnit etukäteen ja niitä perutaan vain jos tulee sairastuminen.

Ota myös huomioon se, että "kalenteri täynnä" saattaa olla sinulle annettu tekosyy (ei siis työntekijän toimesta vaan yleensä) jollekin yllättävälle henkilökohtaiselle esteelle, joka terapeutillesi on tullut (esim. lähiomainen sairastunut vakavasti ja hän tarvitsee aikaa olla pois työstä, tai omat fysioterapiakäynnit jonkin lievän vamman vuoksi), koska asiakkaalle/potilaalle ei anneta henk.koht. tietoja työntekijästä.

Miksei muka voida sanoa, että henk.koht.syystä joutuu olemaan pois töistä? En minä ala siinä kysellä, että onkos läheisesi kuollut vai miehesi sairastunut vai mikä nyt on.  Jos asiakkaalle väitetään että kalenteri on täynnä niin silloinhan asiakas luulee, että se on pysyvästi niin että kalenterit onkin täynnä, vaikka aikoja pitäisi olla. Ap

Vierailija
53/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei muka voida sanoa, että henk.koht.syystä joutuu olemaan pois töistä? En minä ala siinä kysellä, että onkos läheisesi kuollut vai miehesi sairastunut vai mikä nyt on.  Jos asiakkaalle väitetään että kalenteri on täynnä niin silloinhan asiakas luulee, että se on pysyvästi niin että kalenterit onkin täynnä, vaikka aikoja pitäisi olla. Ap

No voi luoja. Ei kai työntekijöiden tarvitse selitellä edes omista menoista. Sit kun sanoo, että pois omien menojen takia, nii sit täällä ulistaan, kun ei hoitaja välitä tippaakaan hoidettavasta, vaan menee omilla menoilla kokoajan.

Vierailija
54/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi käydään yhdellä hoitajalla, jotta hän tietää parhaiten hoitohistoriasi ja ongelmasi mitä juttelet hänelle. Hän hoitaa yleensä myös lääkärin konsultoinnin. Sepä olisikin hauskaa kun vaikka kahdella eri hoitajalla käy ja joutuisi kokoajan toisen kirjauksia lukemaan ja etsimään. Sit toiselle hoitajalle selität aina samat asiat, että on tietoinen nykyhetken tilasta. Varsinkin jos asiakkaalla paljon mielialat heittelee, ei sitä olemusta kirjauksista löydy välttämättä, että osaisi verrata käytöstä/vointia kongreettisesti verrattuna edelliseen viikkoon. Sit kun joutuis käymään muilla hoitajilla, niin sit valitetaan et pompotellaan hoitajalta toiselle ja aina joutuu samat asiat selittämään.

Vierailija
55/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeuttinen keskustelu - oikeasta terapiasta puhumattakaan - vaatii intensiivisen ja luottamuksellisen suhteen. Jos toinen osapuoli on tällainen huithapeli saikuttaja, joka viis veisaa asiakkaasta edes _työssään_, on hoito ennemminkin vahingollista kuin hyödyttävää. Karsintaahan noihin psyk. polin asiattomiin tanttohin pitäisi tehdä. Virat pois kun pulla, kahvi ja sairasloma maistuvat töitä paremmin. Kyllä se ulospäin näkyy mitkä ovat prioriteetit.

Vierailija
56/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsen kerran kuussa.

Vierailija
57/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyk. hoitaja ei ole mikään terapeutti. Ei niistä käynneistä hyödy yhtään mitään. Mene ap oikealle terapeutille. Maksa itse niin ei tarvitse ruikuttaa.

Vierailija
58/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyk. hoitaja ei ole mikään terapeutti. Ei niistä käynneistä hyödy yhtään mitään. Mene ap oikealle terapeutille. Maksa itse niin ei tarvitse ruikuttaa.

Pullanmussutus ja saikutus ei käy silti vaikka terapeuttikoulutus(kin) uupuu/

Vierailija
59/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässyt ollenkaan. Ottaisin mielelläni ap nuo sun ajat, jos paikkasi vapautuu.

Vierailija
60/66 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ollenkaan. Vaikka oli kaiken näköistä ongelmaa ja psyk. Sairaalajaksoja vuosia sitten. Olen liian hyväkuntoinen kuulemma, kun pystyn toimimaan töissä 3vkon jaksoissa ja sit taas masennuksen takia 1kk saikku. Sain ajan vaan tkn depressiohoitajalle. 10 käyntiä ja sit kelan tukemaan psykoterapiaan, joka maksaa korvauksen jälkeen siltikkin noin 120e kk. Että älä siellä valita, kun pääset noinkin paljon psykiatrian polille ja käynnit vielä ILMAISIA! Niin ja tosiaan depressiohoitaja ei voi ottaa edes lääkitykseen, vaan joku tk kandi aina määrää jotain citalopramia.