Runsaan alkoholin käytön lopettaneita tai taukoa pitäneitä? Oliko muilla samoja oireita?
Olen ollut nyt lähemmäs kolme viikkoa juomatta. Alkoholin käyttö oli runsasta, loppua kohti jo päivittäistä.
Ensimmäisen viikon "alkuhuuman" jälkeen ja olon ollessa tietenkin parempi jatkuvien krapuloiden ja aivosumun puuttuessa, olen ollut... Pettynyt ja hämmentynyt.
Odotin tietenkin yhä paranevaa oloa ja virkistymistä, mutta tuon alun jälkeen olen ollut vain väsynyt ja pahoinvoiva.
Päänsärky on päivittäistä ja vellovaa pahaa oloa (raskaana en ole)
Väsyttää ihan samaan malliin kuin ennenkin enkä saa mitään aikaan.
Onko tämä normaalia? Ovatko nämä vielä jotain vieroitusoireita vai mitä ihmettä? Pitäisikö tässä jo mennä lääkäriin, jos tämä onkin jotain muuta, joka on aiemmin jäänyt humalan ja krapuloiden alle piiloon.
Kertokaa joku kokemuksia.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin kun alkoi olla hauskuus kaukana juomisessa. 10 kertaa katkolla ja muutaman kerran sairaalassa ja pari vuorokautta teholla.
Totesin että nyt loppu läträäminen.
2 viikkoa oli unettomuutta ja nyt 1kk jälkeen pystyn nukkumaan ilman unilääkkeitä. Kunnon vitamiini kuuri on ehdoton, sillä juopolla on varmasti puutoksia sillä alueella, varsinkin b1 eli tiamiini on tärkeä aivoille.
Magnesium on myös hyvä levottomalle lihaksistolle.Henkisesti olen nyt lostokunnossa ja vaikka joskus kaipaankin niitä nousuhumalouta, niiden hinta on aivan liian kova. Nyt on myös kivaa kun pystyy juomisesta säästyneillä rahoilla hankkimaan kaikkea kivaa kuten uusi tv, parempi auto jne. Lisäksi ne juoppo kaverit ei oo mitään oikeita ystäviä! Kannattaa hankkia vähemmän juovia kavereita vaikka harrastusten kautta. Na ryhmät on myös hyviä ainakin jos olet nuori, ne aa-ryhmät on vähän sellasten vanhojen valtioviisaiden ryhmä enemmänkin...
Sä olet ilmeisesti oikein kunnolla läträillyt, kun meinaat alkoholista säästyneillä rahoilla ostella autoja, telkkareita jne. Tokihan sulla ei vielä ole montaa sataa säästynyt, jos olet kuukauden ollut juomatta. Tsemppiä kuitenkin. Ps. eihän noi kirjoitusvirheet vaan tarkoita, että olet hu......., tai ei tietenkään. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Huh, melko ravistelevaa luettavaa.
Olen tosiaan odottanut kai jonkinlaista paratiisia lopettamisen jälkeen, ilmeisesti turhaan.Kaipaan humalaa yli kaiken, mutta en sen jälkiseuraamuksia. Käytön lisääntyessä ne seuraamukset alkoivat olla huomattavasti pitkäkestoisempia kuin se ihana nousuhumala.
Tunnen itseni silti tyhjäksi kuoreksi. Olen tylsä ja hiljainen selvinpäin. Elämä on tasaista ja harmaata. Ehkä se tästä. Juoda en aio.
Ap
On olemassa myös alkoholia miedompia päihteitä. En sano että noita pitäisi käyttää, mutta sen rentoutuksen voi saada ilman niitä mainitsemiasi jälkiseuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tosiaan odottanut kai jonkinlaista paratiisia lopettamisen jälkeen, ilmeisesti turhaan.Kaipaan humalaa yli kaiken, mutta en sen jälkiseuraamuksia. Käytön lisääntyessä ne seuraamukset alkoivat olla huomattavasti pitkäkestoisempia kuin se ihana nousuhumala.
Tunnen itseni silti tyhjäksi kuoreksi. Olen tylsä ja hiljainen selvinpäin. Elämä on tasaista ja harmaata. Ehkä se tästä. Juoda en aio.
Ap
On olemassa myös alkoholia miedompia päihteitä. En sano että noita pitäisi käyttää, mutta sen rentoutuksen voi saada ilman niitä mainitsemiasi jälkiseuraamuksia.
Addiktiiviselle luonteelle ei kannata suositella päihteitä.
Mieluummin vaikka ylensyöntiä - karkkia, suklaata ja mäkin ranskanperunoita.
Tai nettiriippuvuus.
Ne eivät ole yhtä halvaannuttavia kuin oikeat päihteet.
T: se addiktiosta addiktioon kompastelija
Suomi on maa missä ei kannata olla raitis.
Olet silloin outo,kummajainen tai muuten vain nössö kun et juo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron oman tarinani:
En ole koskaan ollut mikään suurkuluttaja, lähinnä viikonloppuisin join kun ystävien kanssa vietettiin aikaa. Sitten sain sairaskohtauksen ja lääkärit sanoivat että alkoholia ei saa ottaa enään tippaakaan.
Olen nyt ollut reilu pari vuotta ilman alkoholia ja kyllähän tässä on pirteämpi olo mutta vastaavasti sosiaalinen elämä on kadonnut, ystävistä tullut etäisiä ja varmaankin olen sairastunut nyt jonkinlaiseen masennukseen kun ei oikein mikään kiinnosta ja elämä on alkanut tuntumaan turhalta
Juhlapyhät kuten uusivuosi ja juhannus menee kotona yksin nykyään.
Alkoholi kyllä aiheuttaa väsymystä ja se heikentää unen laatua.
Mies 30vTämän ymmärrän että pakko luopua alkoholista aiheuttaa lähinnä kielteisiä seurauksia, kun ei tuollainen juominen ole oikeasti mikään ongelma (paitsi ehkä sen sairautesi kannalta).
Itsehän luovuin tilanteessa jossa olin niin lihava että jos kaaduin esim. liukkaalla, en edes selvänä meinannut päästä sieltä omin avuin ylös, jossa oli todettu rasvamaksa ja kirroosimuutoksiakin, immuniteetti oli päivittäisen juomisen takia jatkuvasti alhaalla joten sairastelin jatkuvasti, lisäksi olin jo ajat sitten ohittnaut sosiaalisen juomisen ja alkanut juomaan salaa yksin kotona. Vähän eri tason juomisen haitat kuin sulla, joten siksi itse koen luopumisen lähinnä positiivisesti. En varmaan kokisi, jos olisin aiemmin harrastabnut noin haitatonta kohtuujuomista kuin sinä.
Näin se juuri on, edelleen on haluja lähteä ystävien kanssa juhlimaan risteilyille,baareihin,festareille,ulkomaille... jne
En ole enään sairas vaan parantunut täysin mutta lääkärit sanoi ettei alkoholia kannata ottaa sen takia kun sairastin vakavan taudin sekä joudun ottamaan päivittäin yhden lääkkeen minkä kanssa ei alkoholia saa ottaa.
Olisi mukava kuulla miten muut raittiit viettää esimerkiksi uuttavuotta tai juhannusta?
Olen aina ollut urheilullinen mutta mitä muuta raittiit tekevät viikonloppuisin kuin urheilee?
En ole edes mennyt firman pikkujouluihin koska ei vaan kiinnosta katsoa kun muut juo ja tavallaan olen jopa kateellinen siitä kun itse en voi juoda ja pitää hauskaa.
Mies 30
Nyt met tinderiin ja yrität hommata itsellesi raittiin naisen.
Kelpaako entiset j.uopponaiset ?
On isoa kaljamahaa ja möreä ääni..mutta ymmärtäisi sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Addiktiiviselle luonteelle ei kannata suositella päihteitä.
Mieluummin vaikka ylensyöntiä - karkkia, suklaata ja mäkin ranskanperunoita.
Tai nettiriippuvuus.
Ne eivät ole yhtä halvaannuttavia kuin oikeat päihteet.
T: se addiktiosta addiktioon kompastelija
ap siis istut nyt netin ääressä kalsareissa ja mätät shipsejä?
luinko oikein...
en ole kanssasi samaa mieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron oman tarinani:
En ole koskaan ollut mikään suurkuluttaja, lähinnä viikonloppuisin join kun ystävien kanssa vietettiin aikaa. Sitten sain sairaskohtauksen ja lääkärit sanoivat että alkoholia ei saa ottaa enään tippaakaan.
Olen nyt ollut reilu pari vuotta ilman alkoholia ja kyllähän tässä on pirteämpi olo mutta vastaavasti sosiaalinen elämä on kadonnut, ystävistä tullut etäisiä ja varmaankin olen sairastunut nyt jonkinlaiseen masennukseen kun ei oikein mikään kiinnosta ja elämä on alkanut tuntumaan turhalta
Mies 30vTämän ymmärrän että pakko luopua alkoholista aiheuttaa lähinnä kielteisiä seurauksia, kun ei tuollainen juominen ole oikeasti mikään ongelma (paitsi ehkä sen sairautesi kannalta).
Itsehän luovuin tilanteessa jossa olin niin lihava että jos kaaduin esim. liukkaalla, en edes selvänä meinannut päästä sieltä omin avuin ylös, jossa oli todettu rasvamaksa ja kirroosimuutoksiakin, immuniteetti oli päivittäisen juomisen takia jatkuvasti alhaalla joten sairastelin jatkuvasti, lisäksi olin jo ajat sitten ohittnaut sosiaalisen juomisen ja alkanut juomaan salaa yksin kotona. Vähän eri tason juomisen haitat kuin sulla, joten siksi itse koen luopumisen lähinnä positiivisesti. En varmaan kokisi, jos olisin aiemmin harrastabnut noin haitatonta kohtuujuomista kuin sinä.
Näin se juuri on, edelleen on haluja lähteä ystävien kanssa juhlimaan risteilyille,baareihin,festareille,ulkomaille... jne
En ole enään sairas vaan parantunut täysin mutta lääkärit sanoi ettei alkoholia kannata ottaa sen takia kun sairastin vakavan taudin sekä joudun ottamaan päivittäin yhden lääkkeen minkä kanssa ei alkoholia saa ottaa.
Olisi mukava kuulla miten muut raittiit viettää esimerkiksi uuttavuotta tai juhannusta?
Olen aina ollut urheilullinen mutta mitä muuta raittiit tekevät viikonloppuisin kuin urheilee?
En ole edes mennyt firman pikkujouluihin koska ei vaan kiinnosta katsoa kun muut juo ja tavallaan olen jopa kateellinen siitä kun itse en voi juoda ja pitää hauskaa.
Mies 30Nyt met tinderiin ja yrität hommata itsellesi raittiin naisen.
Kelpaako entiset j.uopponaiset ?
On isoa kaljamahaa ja möreä ääni..mutta ymmärtäisi sinua?
in. :lol: Mielestäni 20-30 -vuotaiaita alkoholistinaisia ei juurikaan massasta erota, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
- Hampaista lohjenneet pienet palat aika yleinen vaiva. Turvalleen on helppo vetää.
Itsellä on viikko nro 5 menossa eikä tee heikkoakasn! Töissä on nyt senverra kiire, että korkkaamisesta ei tule kysymykseen.
Kunhan aika tasan 6 viikkoa tulee tipattomana  täyteen niin menen mökille ja avaan korkin. Ahh.
Juomisen eli viininlipittämisen ulkoistanut mökille keskelle korpea pitkille vapaille. Se on siinä ja niin on hyvä.
Tulee näitä 6-8viikon tipattomia ja sitten taas ohutta siivua viikko, vähän toista.
Olet nyt juuri siinä pisteessä kun asiat alkavat kääntyä paremmaksi. Kolmisen viikkoa siinä menee ja sen jälkeen olo ja suorituskyky alkaa paranemaan. Kuudennen viikon kohdalla alkaa selviämään minkälaista on "normaali" olotila.
Joo. Lopetin juomisen kun seuraava viikko meni lähestulkoon masentuneena.. ei se parin tunnin hauskuus ollut sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lopetin kun alkoi olla hauskuus kaukana juomisessa. 10 kertaa katkolla ja muutaman kerran sairaalassa ja pari vuorokautta teholla.
2 viikkoa oli unettomuutta ja nyt 1kk jälkeen pystyn nukkumaan ilman unilääkkeitä. Kunnon vitamiini kuuri on ehdoton, sillä juopolla on varmasti puutoksia sillä alueella, varsinkin b1 eli tiamiini on tärkeä aivoille.
Magnesium on myös hyvä levottomalle lihaksistolle.Henkisesti olen nyt lostokunnossa ja vaikka joskus kaipaankin niitä nousuhumalouta, niiden hinta on aivan liian kova. Nyt on myös kivaa kun pystyy juomisesta säästyneillä rahoilla hankkimaan kaikkea kivaa kuten uusi tv, parempi auto jne. Lisäksi ne juoppo kaverit ei oo mitään oikeita ystäviä! Kannattaa hankkia vähemmän juovia kavereita vaikka harrastusten kautta. Na ryhmät on myös hyviä ainakin jos olet nuori, ne aa-ryhmät on vähän sellasten vanhojen valtioviisaiden ryhmä enemmänkin...
Sä olet ilmeisesti oikein kunnolla läträillyt, kun meinaat alkoholista säästyneillä rahoilla ostella autoja, telkkareita jne. Tokihan sulla ei vielä ole montaa sataa säästynyt, jos olet kuukauden ollut juomatta. Tsemppiä kuitenkin. Ps. eihän noi kirjoitusvirheet vaan tarkoita, että olet hu......., tai ei tietenkään. Tsemppiä.
On sitä rahaa joo juomaputkissa palanut. Uusi tv nyt ei nykyään paljon maksa ja se "uusi" auto on max 2000e. En tykkää näistä uuden polven Äly autoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron oman tarinani:
Mies 30
Itsellä ehkä siinä mielessä eri asia kun itse on ja suurin osa ystävistäkin on perheellisiä, niin juhlat ja muut saa aika kätevästi pidettyä eri henkisenä pelkästään sillä että lapset on mukana. Silloin se on kaikille ihan luontevaa ettei osa juo mitään ja loputkin vain vähän. Mutta kyllä tässä nelikymppisenä on muutenkin niin että osalla tuo juominen ei ole enää ihan hanskassa tai oma terveys on muuten vaan alkanut kiinnostaa ja silloin mukana on aina joitakin jotka ei juo. Se on niin piireistä kiinni. Itselläni on erilaisia ystäväpiirejä. Toisilla se juhla=paljon alkoholia, toisilla alkoholi on sivuosassa ja pääasia on ystävien tapaaminen ja usein hyvä ruoka. Kannattaa vaan yrittää laajentaa ystäväpiiriä. Olet sen ikäinen että monet saa tuossa vaiheessa ensimmäiset lapsensa ja elämäntavat menevät uusiksi, eikä ryyppääminen muutenkaan ole enää niin hienoa.
Olin 4kk juomatta kun huomasin mielen piristyneen ja tasoittuneen, ulkonäön raikastuneen, unen parantuneen ja aivojen jotenkin toimivan paremmin. Siitä eteenpäin on ollut vain ylämäkeä.
Malttia! Mitä pidempään on juomatta, sitä vähemmän sitä kaipaa (ainakin minä).
Olen juonut vuosia päivittäin ja lopettanut useamman kerran. Fyysiset oireet ovat menneet muutamassa päivässä ohi. Valtava haikeus siitä, ettei saisi enää ikinä juoda on ollut paljon vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nyt tähän alkuun on ihan normaalia ja okei olla omissa oloissaan ja keskittyä omaan raittiuteen ja hyvinvointiin, mutta tiedoksi, että sosiaalisuus, hyvä meininki, halu juhlia yms yms ei tule enää pullosta niin että voit passiivisena kaataa kurkkuun ”taikajuomaa” ja ympäristö ja ihmiset muuttuu vaivatta mielenkiintoisiksi.
Rakennat elämän, vapaa-ajan ja sosiaaliset piirit enemmän tai vähemmän alusta uudelleen. Tutki kuka olet, mitä oikeasti haluat ja mikä tuo sinun elämääsi lisäarvoa. Unohda ulkoiset paineet ja odotukset.
Jos olet oikeasti tylsä ja hiljainen, niin sitten olet. Opi hyväksymään oikea itsesi! Minäkin muutuin rauhalliseksi ja tyylikkääksi, aikuiseksi naiseksi räväkän bilekissan ja sijaan. Vieläkin jotkut harvemmin näkemäni tuttavat ihmettelevät muuttunutta olemustani, mutta nekin tottuvat vielä.
Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Olen juonut vuosia päivittäin ja lopettanut useamman kerran. Fyysiset oireet ovat menneet muutamassa päivässä ohi. Valtava haikeus siitä, ettei saisi enää ikinä juoda on ollut paljon vaikeampaa.
On kahdenlaisia lopettajia; niitä jotka eivät saa enää juoda ja niitä joiden ei tarvi enää juoda.
Itse huomasin aika nopeasti sen, että juomisen tilalle piti keksiä muuta. Telkkaria voi katsoa ja pleikkaa pelata pienessä hönössä, mutta selvänä se kävi äkkiä tylsäksi. Itse aloitin urheilun ja vasta oikeastaan sitten löytyi sitä onnea ja iloa selvinpäin olemiseen.
Sain haimatulehduksen ryypiskelyn seurauksena ja korkki meni kiinni 3 vuotta sitten. Ulkonäkö on parantunut, laihduin, nukun paremmin ja alkoholin maun ajatteleminenkin ällöttää jo.
Muuten ei ole tullut mitään euforioita tai elämä ei ole muuttunut autuaaksi. Odotin myös jotain raittiuden riemua.
Olen aika tylsä selvinpäin ja baareissa tai juhlissa en viihdy enää yhtään. Huppelissa olin hauska seuranainen ja jaksoin laittautua, tavata ihmisiä ja tanssia.
Alkoholiin en enää sorru, sen verran nöyryyttävä ja kivulias kokemus oli viettää viikko sairaalassa muiden juoppojen kanssa.
Minulle tuli alkuun valtavia syyllisyyden tunteita, kun koin että minun täytyy olla tuottelias ja ahkera kun en ole kännissä tai darrassa. En alkuun tajunnut, että minulla on silti oikeus ja syy pitää laiskoja päiviä ja ladata akkuja netflixin äärellä. Olin tottunut ottamaan pullosta vapaa-aikani. Vain darrassa (tai kuumeessa) saa maata sohvalla ja syödä sipsiä. Ehei :)
Lisäksi alkuun myös itkin tosi paljon. Aivokemiat on alkuun tietenkin aivan sekaisin, mutta itkin myös muutoksen pelkoa, häpeää, katumusta, muuten vaan, ilosta... Tein aiemmin mainitun surutyön, koska hautasin entisen minän ja elämän. Tarkastelin itseäni raa’an rehellisesti ja käytin henkisen kasvuun aktiivisesti ainakin kaksi kuukautta kunnes alkoi helpottaa. Melkein puoli vuotta, kunnes elin uutta elämää enkä mieti alkoholia päivittäin.
Muistakaa siis tehdä paljon duunia myös henkisellä puolella.
Magnesium on myös hyvä levottomalle lihaksistolle.
Henkisesti olen nyt lostokunnossa ja vaikka joskus kaipaankin niitä nousuhumalouta, niiden hinta on aivan liian kova. Nyt on myös kivaa kun pystyy juomisesta säästyneillä rahoilla hankkimaan kaikkea kivaa kuten uusi tv, parempi auto jne. Lisäksi ne juoppo kaverit ei oo mitään oikeita ystäviä! Kannattaa hankkia vähemmän juovia kavereita vaikka harrastusten kautta. Na ryhmät on myös hyviä ainakin jos olet nuori, ne aa-ryhmät on vähän sellasten vanhojen valtioviisaiden ryhmä enemmänkin...