Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yläkerran mummo tuli sisään yleisavaimella

Vierailija
27.01.2020 |

Istuin rauhssa katsomassa telkkaria, kun huomasin sivusilmällä liikettä. Käänsin pään niin yläkerran kyylä seisoi eteisessä!
Oli ottanut mukaansa toisen naapurin.
Meillä on kuulemma huolestuttavasti jouluvalot yötäpäivää päällä eikä kukaan ole kuulemma nähnyt minun vievän roskia tai muuten liikkuvan käytävässä.
Menin niin hölmöksi etten oikein osannut sanoa mitään, tuijotin vain. Mummo sanoi soittaneensa ovikelloa, mutta en minä ollut kuullut kuin alakerran summerin pari päivää sitten. En vastaa siihen ellen odota ketään, etteivät kaupustelijat pääse rappuun.
No, naapurit lähtivät huojentuneen oloisina että kaikki on hyvin ja olen elossa, mutta minulle jäi jotenkin epämiellyttävä olo.. mitä sanoo av väki, mitä pitäisi ajatella?
Ja en asu Porvoossa, jos joku sitä epäilee.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan poliisilla tähdellisempiäkin tehtäviä, kuin jonkun mummon mahdollinen uteliaisuus tai oikea huoli. Ottaa nyt vain isännöitsijään yhteyttä, niin mummolta haetaan yleisavain pois.

Meillä on yhdellä hallituksen jäsenellä yleisavain ja sillä on ollut pari kertaa käyttöä ennenkuin saatiin putkiremontti tehtyä. Saatiin vesivahinko pienemmillä kustannuksilla hoidettua, kun päästiin asuntoon, josta oli putki haljennut tai jotain. Toki sitä ovea aika voimallisesti ennen sisäänmenoa hakattiin, olisi asukas siihen herännyt.

Vierailija
62/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisit laukonut ylämummoon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäillään sairaskohtausta, pitää soittaa poliisi tai pelastuslaitos paikalle ja vasta sitten käytellä yleisavainta.

Vierailija
64/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välitä rikosilmoitusta tehdä, mutta ehdottomasti haluan mummolta avaimet pois! Hän muutenkin soittelee ovikelloa ja kyselee kenen pyykit ovat alhaalla jne, oikea poliisimestari.

Minulle jäi jotenkin likainen olo... en osaa sitä kuvailla.

Ihan ehdottomasti teet rikosilmoituksen! Toisen asuntoon tunkeutuminen on rangaistavaa oli kyseessä sitten kuka hyvänsä. Hätätilanteessa isännöitsijä voi mennä jos on todettu iso vesivuoto tms. Tulipalon sattuessa palokunta menee väkisin.

Nyt tuumasta toimeen ja rikosilmoitusta tekemään sekä ilmoitat isännöitsijälle talo yhtiön puheenjohtajalle, että naapuri tunkeutui asuntoosi yleisavaimella. Mummo ja toinen tunkeutunut naapuri saavat tuomion kotirauhan rikkomisesta oikeudessa.

Vierailija
65/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhanaikaisissa, ajastaan jäljessä olevissa taloyhtiöissä tosiaan usein joku, tyypillisesti hallituksen pj, pitää hallussaan yleisavainta sillä verukkeella, että säästetään ovenavauskuluissa. Täysin epäasiallinen käytäntö nykyaikana. Kaikkien kannalta on selkeämpää ja turvallisempaa, ettei yleisavaimia ole asukkailla.

Vierailija
66/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mummolla on avaimet?

Sorkkaraudallako hänen olisi pitänyt tulla sisälle?

Vierailija
67/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhanaikaisissa, ajastaan jäljessä olevissa taloyhtiöissä tosiaan usein joku, tyypillisesti hallituksen pj, pitää hallussaan yleisavainta sillä verukkeella, että säästetään ovenavauskuluissa. Täysin epäasiallinen käytäntö nykyaikana. Kaikkien kannalta on selkeämpää ja turvallisempaa, ettei yleisavaimia ole asukkailla.

Jep. Tajuaakohan tuollainen avain-avuliasaatu, minkä vastuun ottaa avainten säilyttämisestä? Mitä jos hänet ryöstetään ja tyhjennetään samalla muutkin asunnot?

Vierailija
68/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ao olisi voinut olla vaikka matkoilla. Mikään huoli ei siis ole syy siihen, että tullaan yleisavaimella kotiin.

Rikosilmoitus kyllä pistää mummun ajattelemaan, miten toimii ensi kerralla. Paitsi että ne avaimet pois!

Vierailija
69/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen evp taloyhtiön hallituksen pj. ja minulle nuo avaimet on joskus asukkaiden mandaatilla myönnetty. Monen monta kertaa olen avannut oven kun jollain asukkaalla on avaimet unohtuneet sisään. Ovat muuten useimmiten naisia melkein kaikki olleet. Ja ovat olleet todella iloissaan jos olen ilmaantunut siihen ja maininnut että minulla tuollainen avai on. Huoltoyhtiön oven avaus maksaa nykyään monta kymppiä ja saattaa mennä jopa puoli päivää ennen kuin pääsevät avaamaan oven. Odottele siinä sitten. Joskus katsottiin asuntojen sisustuksia ja keittiörakenteita kun tarvi tietää minkälaisia niitä yleensä asukkailla on. Ja monet ovat pitkilläkin matkoilla eikä helposti tavoitettaessa. Ovikelloa olen aina soittanut.

Vierailija
70/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nykyään kaikissa kerrostaloissa ole talon yleisavaimet a-rapun vieressä putkisäilössä. Ja avain millä ne saadaan ulos on pelastuslaitoksella.

Vierailija
71/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain nainen voi kysyä näin tyhmiä kysymyksiä, "mitä sanoo av väki, mitä pitäisi ajatella"? Voi vttu mikä luumu.

Vierailija
72/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tajuaakohan tuollainen avain-avuliasaatu, minkä vastuun ottaa avainten säilyttämisestä? Mitä jos hänet ryöstetään ja tyhjennetään samalla muutkin asunnot?

Plus entä jos joku alkaa väittää että kämpästä on häipynyt tavaraa ilman murtojälkiä? Ensimmäisenä varmaan aletaan kysellä siltä, jolla on hallussa yleisavaimet. Itse en ainakaan laittaisi itseäni tuollaiseen asemaan, että voitaisiin syyttää varkaaksi.

Vierailija
73/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen evp taloyhtiön hallituksen pj. ja minulle nuo avaimet on joskus asukkaiden mandaatilla myönnetty. Monen monta kertaa olen avannut oven kun jollain asukkaalla on avaimet unohtuneet sisään. Ovat muuten useimmiten naisia melkein kaikki olleet. Ja ovat olleet todella iloissaan jos olen ilmaantunut siihen ja maininnut että minulla tuollainen avai on. Huoltoyhtiön oven avaus maksaa nykyään monta kymppiä ja saattaa mennä jopa puoli päivää ennen kuin pääsevät avaamaan oven. Odottele siinä sitten. Joskus katsottiin asuntojen sisustuksia ja keittiörakenteita kun tarvi tietää minkälaisia niitä yleensä asukkailla on. Ja monet ovat pitkilläkin matkoilla eikä helposti tavoitettaessa. Ovikelloa olen aina soittanut.

Onko kaikilla asukkailla yhtäläinen oikeus saada kauttasi ovenavaus ilmaiseksi vai ”ilmaannutko” vain satunnaisesti paikalle?

Jos on tarve tarkastaa asuntojen sisätiloja, järjestetään yleensä katselmus, josta tiedotetaan hyvissä ajoin ja pyydetään huoltomies ja/tai isännöitsijä yleisavaimineen mukaan.

Vierailija
74/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen mitä salattavaa ihmisillä on? Jos joku tulee katsomaan onko kaikki ok ei siinä pitäisi olla mitään pahaa.

Vierailija
75/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen mitä salattavaa ihmisillä on? Jos joku tulee katsomaan onko kaikki ok ei siinä pitäisi olla mitään pahaa.

Funtsaa nyt kerrankin huolella, miksi ei kenelläkään ole oikeutta tulla tupsahtaa toisen kotiin yleisavaimilla noin vaan ilmoittamatta etukäteen itse asunnon haltijalle! 

Kuvitteleppa itse, miltä tuntuisi, kun olisit juuri tulossa vaikkapa suihkusta ilman rihman kiertämää tai pyyhe ympärilläsi tai olisit vaikkapa rakastelemassa, niin oisko sinusta jotenkin miellyttävää kohdata pari naapurin akkaa makkarin oviaukossa?  Ja tarkastamassa vaan, että ootteko hengissä, kun eivät ole nähneet teitä käyneen roskiksella moneen päivään ja jouluvalot palaisivat ympäri vuorokauden partsilla?????

Vierailija
76/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut näin:

Vierailija
77/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla naapurin mummo soitti poliisit kun olin unohtanut avaimet oveen. Oli soitellu ovikelloa mutta en herännyt.... Ei sitten uskaltanut tulla katsomaan itse. Heräsin kun makkarin ovelta huudettiin kovalla äänellä: Poliisista iltaa! Olin niin pöllämistynyt että nousin istumaan ja sanoin iltaa! Poliisit sit heti sanoi että ei mitään hätää, naapuri vaan oli huolissaan. Kysyi vielä onko kaikki hyvin, ja sit toivotteli hyvät yöt. Olin niin pyörryksissä että vastasin vaan: Hyvää yötä ja sulkekaa ovi mennesdänne:) En pannu pahakseni, ihanaa että joku vielä välittää naapurista. Ja olin vasta muuttanut, että en yhtään sitä mummelia tuntenut.

Vierailija
78/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla naapurin mummo soitti poliisit kun olin unohtanut avaimet oveen. Oli soitellu ovikelloa mutta en herännyt.... Ei sitten uskaltanut tulla katsomaan itse. Heräsin kun makkarin ovelta huudettiin kovalla äänellä: Poliisista iltaa! Olin niin pöllämistynyt että nousin istumaan ja sanoin iltaa! Poliisit sit heti sanoi että ei mitään hätää, naapuri vaan oli huolissaan. Kysyi vielä onko kaikki hyvin, ja sit toivotteli hyvät yöt. Olin niin pyörryksissä että vastasin vaan: Hyvää yötä ja sulkekaa ovi mennesdänne:) En pannu pahakseni, ihanaa että joku vielä välittää naapurista. Ja olin vasta muuttanut, että en yhtään sitä mummelia tuntenut.

Anteeksi, mut nauratti ihan ääneen tuo tilanne, että sitä vaan kohteliaasti toivottaa hyvää iltaa, kun poliisit yllättäen ilmaantuu makkariin 😁.

Vierailija
79/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun ja osallistuin spiikkaamaan välissä itsekkin, mutta muistuipa tässä mieleheni vuosikymmenien takainen tapaus vastaavasta tilanteestani, kun tuolloin asuin vielä avopuolisoni kanssa vuokra-asunnossa kerrostalossa, ja olimme paria kuukautta aiemmin vasta muuttaneet yhteiseen kotiimme kerrostaloon.  Molemmat kävimme tuolloin töissä, ja avokkini oli eräs aamu sitten jo lähtenyt töihinsä, ja minä vietin hirveässä kuumeessa ja flunssassa ensimmäistä sairaslomapäivää, mutta heräsinpä siinä sitten aamupäivän aikana ovemme lukon raplaukseen, ja kauhusta kankeana sängyssä 39 asteen kuumeessa kuuntelin, kun joku avaa oven ja askeltaa sisään ja suoraan keittiöön; kuulostelin sitten, että mitä hittoa nyt tapahtuu, mutta sitten tajusin, että tulija alkoikin ilmaamaan keittiön lämpöpatteria, eli arvelin asialla olevan siihen aikaan meidän kerrostalon oma talonmies, joka asui itsekkin talossa omassa omistamassaan osakehuoneistossaan vaimonsa kanssa.  Ja mietin siinä sitten tovin, että nousenko sängystäni ja menen yöpaitasillani kuumeisena käheällä äänelläni ihmettelemään, että mitä hittoa te näin tulitte yleisavaimella ja ilman ovikellon soittamista meidän kotiimme?   Miehelleni asiasta sitten mainitsin asiasta, ja eipä siitä sitten sen suurempaa haloota nostettu, nimittäin olimme silloin vasta muuttaneita, ja vuokralaisia talossa, niin ja pidimme noihin aikoihin vapaa-aikoina juhlimisesta kuten nuorilla ihmisillä on yleensä tapana, ja muutenkin olimme silmällä pidon alla, sillä olimme ison taloyhtiön miltei ainoita vuokralla asuvia tuohon aikaan ja muut asukkaat osakkeensa omistaja-asujia.

Vierailija
80/84 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon kokemusta tällaisista hallituksen puheenjohtajista, isännöitsijöistä ja muista, jotka "ritarillisesti" pitää yleisavainta itsellään ja rientää "auttamaan naisia", ettei näiden tarvitse odottaa sitä "hidasta ja kallista virallista ovenavausta". Kerran esimerkiksi, kun olin 21-vuotias opiskelijatyttö, tällainen "avulias" yleisavaimen haltija yritti sillä avaimella asuntooni aamuyöllä. Heräsin siihen, että ulko-ovi aukesi turvaketjun varaan. Menin eteiseen, ja näin käden tulevan oven raosta ja harovan turvaketjua.  Poikaystäväni oli onneksi luonani yötä silloin. Hän nappasi tunkeilijaa ranteesta kiinni ja miehen äänellään tiedusteli, että kuka siellä on. Oli aika uskomatonta kuulla vastaus "[nimi], isännöitsijä!".

Nykyisessä taloyhtiössäni oli yleisavain 84-vuotiaalla muistihäiriöisellä "turvallisuuspäälliköllä". Avain otettiin pois, kun hän yritti tunkeutua sillä yksin asuvien naisten asuntoihin. Yhtä ehkä 70-vuotiasta naista ehti suudella väkisin, ennen kuin sai huudettua muut naapurit hätiin.

Ap, nyt virallista tietä avain pois tuolta mummolta. Siihen on syynsä, että yleisavaimia on vain huoltofirmoilla ja pelastustyöntekijöillä ja sellaisilla. Luottonaapurin kanssa voi vaihtaa vara-avainta, mutta noin ei tuo mummo voi toimia ja piste.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän