Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä se johtuu, että juuri synnytyksessä muka lääkkeettömät kivunlievityskeinot ovat niin hyviä ja niitä tyrkytetään? Hengittele, hengittele, rentoudu....

Vierailija
27.01.2020 |

Minä jos joskus synnytän niin vaadin kaikki mahdolliset LÄÄKKEELLISET kivunlievitykset.

Kai nuo hengitysharjoitukset ja muu soopa auttaa myös esim. Hampaan poistossa ja muissa kirurgisissa operaatioissa? 😊😊

Leikkauksen jälkeen kipulääkettä tyrkytetään kokoajan ja hoitajat kävi tunnin välein kysymässä kivun tunnetta ja kipuun sai tosi vahvoja erittäin tehokkaita lääkkeitä ongelmitta. Miksi tuo synnytys on poikkeus jossa kipulääkettä pantataan ja hengitys ja rentoutuminen auttaa? Yritä nyt siinä rentoutua kun luulet kuolevasi kipuun.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on jännä miten "kipu kuuluu synnytykseen" ja vastaavaa soopaa jotkut jopa synnyttäjät selittävät. Kyllähän kipu kuuluu ihan samalla tavalla esim. Leikkauksiin ja muihin operaatioihin sekä hampaiden poistoon. Eihän niidenkään kuulu todellisuudessa mitään kivuttomia toimenpiteitä olla vaan nimenomaan kipu kuuluu erittäin olennaisesti asiaan.

Ap

Vierailija
2/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo leikkauspöydälläkin "hengittele, hengittele, rentoudu..." 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita voi verrata keskenään sitten, kun operoit itse itsesi tai vedät itse pois hampaasi.

Montako aloitusta samasta aiheesta tarvitaan?

Vierailija
4/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun supistus tulee, ihminen automaattisesti saatta pidättää hengitystä ja jäykistyttää koko kehon sillä tavalla. Siksi se hengittämisen muistuttaminen on tärkeeä supistuksen ollessa päällä, jotta keho ei mene lukkoon ja silloin tekee entistä kipeämpää.

Otin ekasta lapsesta epiduraalin ja koko synnytys pysähtyi siihen ja meni ihan mönkkään. Kakkosen synnytin luomusti ja synnytys oli nopea ja minä vauva virkeitä heti syntymisen jälkeen. Ne kipulääkkeet menee myös siinä synnytyksessä vauvaan, joten kaikki ei niitä halua. Ei kannata heti olla sillä asenteella, että kaikki kipulääkkeet mulle heti. Synnytystä ei kuitenkaan saa kivuttomaksi, koska lääkkeitä ei voida antaa heti. Kannattaa kokeilla ensin lievempiä, jos pärjää niillä loppuun asti. On se parempi, että itse tuntee myös sen ponnistamisen tarpeen siinä.

Vierailija
5/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.. ehkä se on aina sille vauvalle parempi mitä vähemmän lääkitystä käytetään?

Vierailija
6/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä menee vauvaan? Ja siitä on mitä haittaa..? Ihan terveitä tuntuvat olevan äidin kipulääkityksistä huolimatta. Ainakaan ei mitään uutisia haitoista ole tämän tästä.

Vierailija
7/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Kaiken *****puheen jälkeen en pysty luottamaan suomalaiseen terveydenhuoltojärjestelmään tässä asiassa ja synnytän suunnitellulla sektiolla. Ajatella, että sen tilastoihin tungetaan kaikki hätäsektioiden komplikaatiot... Naisista ei välitetä tässä maassa.

Vierailija
8/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata synnyttää vaikka ottaisit kaikki mahdolliset mitä saa. Itsellä 7X epi, spinaali, efedriiniä, suoneen ties mitä mömmöjä. Ja loppuelämän traumat.

Vierailija
9/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä synnytin lääkkeettömästi, ja se oli ihan ok, mutta kyllä vitutti kun tarvi tikkejä alakertaan laittaa, eikä puuduttanu kunnolla. Se synnytyksen luonnollinen kipu oli mun mielestä huomattavasti mukavampaa ja paremmin kestettävää, kun "keinotekoinen" piikittely ilman asianmulaista kivunlievitystä.

Vierailija
10/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeitä menee vauvaan? Ja siitä on mitä haittaa..? Ihan terveitä tuntuvat olevan äidin kipulääkityksistä huolimatta. Ainakaan ei mitään uutisia haitoista ole tämän tästä.

Lapset ovat ihan terveitä siksi, että lapsille haitallisimmat kipulääkkeet on kielletty. Jos synnytät kuolleen lapsen saat todellakin kunnon mömmöt.

Ja kyllähän myös näitä esim. epiduraalin haittoja on tutkittu ja tilastoitu, mutta ei tietenkään uutisoida koska ei haluta syyllistää kivunlievityksen valitsevia äitejä. Ja tosiaan kipushokkikaan ei ole hyvä tilanne, joten käytetään sitä vähiten huonoa vaihtoehtoa.

Vierailija
11/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeettömät synnytykset on itsellä ollut nopeampia ja ponnistusvaiheessa päässyt hyvin mukaan hommaan, kun tunnistaa ponnistamisen tarpeen. Spinaalipuudutuksen jälkeen hävisi kyky ponnistaa ja kätilöt joutuivat kertomaan, milloin pitää ponnistaa. Ei hyvä. Lääkkeelliset synnytykset kestäneet muutaman tunnin pidempään itsellä.

Mutta joku sopii toiselle ja joku toiselle. Siksi ei välttämättä kannata tehdä valmista suunnitelmaa. Voi olla, että pystyt olemaan kotona pitkään ja kun saavut sairaalalle, pääset jo ponnistamaan ja siinä ei enää ehdi lääkkeitä antaa. Toiset sietää supistukset paremmin, toiset menee kipushokkiin. Synnytys on kuitenkin luonnollinen tapahtuma ja aina on synnytetty. Keinotekoiset leikkaukset on ihan eri asia.

Vierailija
12/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kerran kivunlievityksen kanssa ja kahdesti ilman. MINULLE jälkimmäinen tapa sopi paremmin. Synnytykset oli helpompia ilman puudutteita, koska kirjaimellisesti tunsin kroppani. Puudutteilla en tuntenut edes supistuksia ja jouduin ponnistamaan kätilön käskystä, joka oli monin verroin vaikeampaa kuin luonnollisesti synnyttäessä, jolloin itse tunsin mitä milloikin pitää tehdä. Ja se kipukin on vain siinä hetkessä ja lakkaa kun vauva on ulkona.

Luomuna syntyneet vauvat ovat synnyttyään virkeämpiä ja pyrkivät hanakammin rinnalle. Näin sanoi kätilö ja sama oli oma havainto.

Ja ei, puudutteita ja kipulääkitystä ei todellakaan pantata!! Mulle tehtiin salissa hyvin selväksi, että saan heti avun jos sitä haluan. Kerrottiin synnytyksen edetessä, että mihin kivunlievitykseen missäkin vaiheessa oli vielä mahdollisuus, mutta samalla kätilö koko ajan myös tuki mun halua yrittää olla ilman. Osastolla kipulääkitystä tarjottiin myös aktiivisesti. Tämä TAYS:ssa.

Vierailija
13/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, pahin pelko olisi saada epiduraali synnytyksessä. En halua mitään tökittävän selkäydinkanavaan. Ja siihen tulee letkunreikä, mikä ei kaikilla ole mennyt umpeen, vaan on pitänyt tehdä jotain veripaikkoja. Yök ei ikinä!

Vierailija
14/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali synnytyksessä alentaa synnyttäjän verenpainetta ja vähentää synnyttäjän omaa oksitosiinin tuotantoa. Oksitosiini supistaa kohtua ja on näin avainasemassa synnytyksen edistymisessä. Oksitosiinin vähentyminen kehossa hidastaa synnytystä ja voi jopa pysäyttää sen.

Epiduraalin aikana synnyttäjä yleensä lepää ja makoilee. Tämä hankaloittaa vauvan kääntymistä lantiossa, mikä lisää vauvan virhetarjontaa. Tämä puolestaan pitkittää synnytystä.

Epiduraali vaikuttaa istukan kautta myös vauvaan. Vauvan sydämensyke saattaa hidastua tai siihen voi tulla dippejä. Vauva voi syntyessään olla flegmaattisempi ja imeminen voi olla hankalaa. Vauva voi jäädä vaille oksitosiiniryöppyä sekä adrenaliinia, jotka suojaavat vauvaa synnytyksen aikana sekä auttavat palautumaan synnytyksestä.

Vierailija
15/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otan epiduraalin kyllä heti kun mahdollista.

Vierailija
16/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi, pahin pelko olisi saada epiduraali synnytyksessä. En halua mitään tökittävän selkäydinkanavaan. Ja siihen tulee letkunreikä, mikä ei kaikilla ole mennyt umpeen, vaan on pitänyt tehdä jotain veripaikkoja. Yök ei ikinä!

No jos sun synnytys menee pieleen ja joudut sektioon niin sä saat sen epiduraalin halusit tai et. Sekin kannattaa huomioida ennenkuin lapsia alkaa tekemään.

Vierailija
17/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole lapsia koska molemmat synnytystavat järkyttää. Olen nähnyt myös sektion ja se on kyllä aivan järkyttävän näköstä kun vatsa kirjaimellisesti revitään auki, myös nyt elossa24h- sarjassa näkyi sektio jos joku haluaa katsoa miltä näyttää.

Myös alatiesynnytys järkyttää ja on kamalan näköistä ja pahimmillaan tulee tosi kovat repeämät ja pidätysvaikeuksia loppuelämäksi.

Ei kiitos.

Vierailija
18/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa muissa toimenpiteissä huolehditaan kovasti kivunhoidosta paitsi naisen alapäähän liittyvissä toimenpiteissä: synnytykset, kolposkopiat, loop-hoidot, kierukan asentamiset jne. Onko joku saanut näihin toimenpiteisiin hyvää ja laadukasta kivunhoitoa?

Vierailija
19/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa muissa toimenpiteissä huolehditaan kovasti kivunhoidosta paitsi naisen alapäähän liittyvissä toimenpiteissä: synnytykset, kolposkopiat, loop-hoidot, kierukan asentamiset jne. Onko joku saanut näihin toimenpiteisiin hyvää ja laadukasta kivunhoitoa?

Mun synnytyssairaalassani kaikille pitää antaa kivunlievitystä. Itse en tarvinnut mitään, mutta tilastojen vuoksi sitä ei sallittu. Papereihin kirjattiin mm. ”asentohoidot”, koska halusin vaihtaa ponnistusasentoa.

Joten kyllä oli nähdäkseni viimeisen päälle hoidettu tämä asia.

Vierailija
20/24 |
27.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin ekassa epiduraalin ja tokassa spinaalin. En todellakaan tarvitse mitään höpöhoitoja kivunlievitykseen. Virhe oli se, että kerroin tämän sairaalassa. Kätilö kosti panttaamalla kipulääkitystä - antoi ilokaasua pienellä annostelulla ym. Kunnollista kivunlievitystä sain vasta kun työvuoro vaihtui. Hyvinkään sairaalassa tapahtui tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi